Fan çalişmasi için beklemeye gerek var mi?

Tanbaron

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Ocak 2007
Mesajlar
1,087
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Yaz aylarında şehir içi klima açıkken,motor 100-105 derece civarı çalışıyor.Hararet ibresi kırmızı bölgeye gelmedikten sonra bir sorun olmaz diye düşünüyorum.Vectraların çoğu böyle üretilmiş.
Ama diğer seri ve markalar farklı olabilir.
Lada larda yüksek sıcaklıklar'da çalışıyor.Fakat bu derecelerden sonra her arabada conta yakma riski artar.
Sizinde yazdığınız gibi arızalar olmuş olabilir ve öyle durumlarda fan çalışmıyor ise aracın stop edilmesi gerekir.
Nacizane fikirlerimi paylaşıyorum,sürçilisan ettiysem affola.[/quot

kırmızı bölge 100 de başlamıyormu zaten. akşam arabaya bakayım. ben hiç 100 105 derece görmedim şimdiye kadar:) yazın trafikte falan 95 lere çıkıyor ama 100 normal değil. sence de normal değil dimi. çünki 100 demek kaynema noktası demek ve o su basıncı radyatörü patlatabilir. heleki genleşme kabının çıkışı falan tıkalıysa bomba gibi patlayan genleşme kaplarından bahsedildiğini mutlaka duymuşsunuzdur...

Fikirler paylaşmak içindir:)
Alttaki linkte 100-103 dereceyi gören vectra'lar var,opel motoru sıcağı sever 100 derece normaldir diyen arkadaşlar var.100 dereceye hiç çıkmadım diyen arkadaşlar da var.Bilgi paylaşımına ordan da devam edebiliriz.

http://www.opelim.net/forums/showthread.php?t=12423&highlight=vectra+hararet

Benim araçta şimdiye kadar bir sorun çıkmadı.Opel özel servisindeki ustama sordum,100 derece olması normal,kırmızı bölgeye gelmediği sürece sorun olmaz dedi.Kırmızı bölge 100 derecenin 2-3 santim üzerinde başlıyor.
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Emin olmadığımız şeyleri yazarken belirtelimki insanlar yanılıp zarara uğramasın...

zafer bey ilginiz ve mesajınız için teşekkürler. acelem olduğu için ayrıntılı bilgi veremedim bunun için özür dilerim.
bilgiler tamamen 9 araba markasının verdiği teknik eğitimler doğrultusunda yazdıklarımdır. ama şimdi zamanım olduğuna göre daha detaylı bilgi verebilirim.

kapalı sistemlerin 115 derece kaynaması dediğiniz gibi basınçdan oluşur. araç için zararlı bölge genelde kırmızı ile belirtildiği için, dikkat etmemiz gereken hararet göstergesidir. böyle sistemlerde 105 derece bile normal sayılabilir.
motor suyu kapalı bir sistem olduğundan yükseklik nedeniyle oluşan basınç değişikliklerinden etkilenmezler.

ısınan suyun yükselmesi konusunda da size çatılardaki güneş enerji sistemlerini anlatayım. panelin içinde bildiğiniz gibi su vardır. bu su güneşin altında ısınır, ısınan su yoğunluğunu kaybettiği için yükselir depoya girer, boşalan yerinede depodan soğuk su çeker.

motorda ısınan su yükseldiği için termostad kapalı ise geçiş yapamayacaktır. çünki radyatör ve motor bloğu birbirlerine ALTTAN bağlıdır. bu yüzden yazdıklarım maalesef çelişmiyor.
düşünün bir kere. kontağı kapadınız ama fan bir süre çalışıyor. madem bir işe yaramıyor neden üreticiler böyle bir sistem yapsınlar.

aslında hararet problemi sayfalar sürecek bir yazıdır. ilk yazımda eksikliklerim oldu acelemden dolayı o yüzden sadece yazımla alakalı konulara değineceğim.

hararet yapınca ne yapalım diye ustanıza bir sorarsanız ilk söyleyeceği şey aracı stop etmemeniz olacaktır.çünki yağlama nedeniyle değil genleşme nedeniyle motorumuz şişecek ve kitleyecektir. açıklaması çok uzun olacağı için ustanız size detaylı açıklar.

peki aracımızı ne zaman stop etmeliyiz, tabiki sistemde soğutma sıvısı kalmadığında yada termostad açmadığında aracı devir daim yaptırmanın bir anlamı yoktur. ama stop edersek motor şişecektir, işte bu durumda yakıtı/ateşlemeyi keserek araca marş yapmalıyız. böylelikle ısı dağılarak soğumaya başlıyacağı için araç şişme yapmayacaktır. mümkünse motora üstten su tutulması soğumayı hızlandıracaktır.

ÖNCEKİ YAZDIĞIM KONUDA BİR YANLIŞIM OLDU ÖZÜR DİLERİM daha doğrusu bir eksikliğim oldu. bahsettiğim soğuk su ilavesi SADECE AMA SADECE genleşme kutusundan yapılmalıdır. Su direkt soğuk olarak motora girecekse yada motorda su kalmamışsa KESİNLİKLE SOĞUK SU KOYULMAMALIDIR bu bloğu çatlatabilir. ılık su varsa konulabilir.

saygılarımla
 

Al Paciona

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Kas 2008
Mesajlar
2,719
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Arkadaşlar bazı karmaşık konulara kesin bildiğimi söyleyim ben siz tartışmaya devam edinki doğruyu bulalım:D

Benim F kasa aracım var zaten konuyu açan arkadaşın aracıda F kasa. bizim araçlarda FAN 103 C de devreye giriyor. aşağısını ısı olarak kabul etmiyor 10 numara araç olduğu için:D kırmızı bölge sanırım 110 civarında bir bölgeden başlıyor.Fanın açma anı termostatın açma anı ile ilgili değil bildiğim kadarıyla.92-95 C de termostatı açıp 100-105 arasındada Fanı açıyor.

Burda önemli bir noktada şuki bizim araçlarda motoru stop ettiğimiz zaman fan da kapanıyor.Ancak motoru çalıştırmayıp kontağı açarsak çalışmaya devam ediyor.yani elektrik sistemiyle kontağa bağlanmış. burdan motoru kapatınca fanın çalışmasına gerek olmadığı sonucu çıkıyor bana göre.
 

hipokratim

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Eki 2007
Mesajlar
35
Tepki puanı
0
Puanları
6
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Düşük vitesle çıkılan yokuşlardan ve yüksek devirlerde kullanımdan sonra aracı stop etmeden önce mutlaka 2-3 dakika beklerim.Ama bunu hararet için değil turbo için yapıyorum.Zira benim aracımda hararet göstergesi yok:)
 

zafzaf00

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2006
Mesajlar
1,019
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
bakın Polat bey kendi yazdıklarınızı ve benim yazdıklarım tekrar okuyunama iyi anlayarak sakince...
"DEVİR DAİM DURSADA ISINAN SU YÜKSELİR PRENSİBİNDEN MOTOR SUYUNUN ISINAN KISMI -TERMOSTAD AÇIKKEN- RADYATÖRE YAVAŞCA AKAR.RADYATÖRDEKİ SOĞUK SUDA MOTORA GEÇER."

demekki sizin yazdığınıza göre motor kapatılsada devirdaim yavaşda olsa devam ediyor o zaman problem yok:) çelişki buradaydı...

"HARARET YAPTIĞINIZDA MOTORU STOP EDERSENİZ BLOĞU BİLE DEĞİŞTİRECEK SORUNLARA YOL AÇARSINIZ. ARACI RÖLANTİDE İKEN SOĞUK SU İLAVESİ İLE, SU İMKANINIZ YOKSA YAKITI KESİP MARŞA BASARAK AKÜ BİTENE KADAR MARŞ YAPARAK MOTORU SOĞUTUN (45 sn MARŞ BASIN 10sn DİNLENDİRİN)[/quote]"

bakın burada hararetin nedeni önemli hararet çalışan motorda oluşan ısının sağlıklı çalışmayan soğutma sisteminden dolayı uzaklaştırılamaması sebebi ile oluşur, nedenlerinide yazdım. şimdi soğuk su diyorunuz ama hararet yapan motorda aramızdan kaç kişi o su kabını açabilecek kadar gözü kara:) (yöntemini bilen açar ama beklemek en iyisi bence)
gene kaç kişi yakıtı keserek marş motorunu dolayısı ile devir daimi çalıştırmayı becerebilir (sakın yanlış anlaşılmasın ben bile yapamam:))

"mümkünse motora üstten su tutulması soğumayı hızlandıracaktır."

bunu size o eğitimde anlattılarsa ve doğru ise ben başkada birşey demiyorum:)
son olarak hararet yapan aracın motorunu BEN kapatırım kaputu açar soğumasını beklerim. Yola devam etmem gerekiyorsa sadece su eksilmesi olmuşsa yazdığınz gibi genleşme kabından motor çalışırken su ilave ederim. İlave edilen su miktarı fazla ise antifriz ilavesinide ihmal etmem

Tartışmalar sonucu doğru yol bulunur. tartışmak güzeldir önemli olan Polat beyin güzel üslubu gibi yapılmasıdır. Bende kendisine teşekkür ediyorum. Gülme işaretleri yazıyı yumuşatmak içindir. Olurda daha samimi olursak karşılıklı çok konularda tartışırsak Alaycı tavırlarda takınırım hoş görüle:)
 
Son düzenleme:

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
zafer bey öncelikle yanlış anlaşılma için özür. yazımda bahsettiğim "devir daim dursada" daki devir daim "devir daim pompasıdır" (abuk bi cümle oldu gene özür). ama sanayi azıyla yazdığımdan siz dolaşım şeklinde anladınız. sanırım burayı çözdük.

hararetin motora yapabileceği zararlar 2 çeşit diyebilirim.
1. conta yakması. genelde araç çalışmaya devam edeceği için anlaşılması zordur. çok nadir zamanlarda contanın kalitesine göre aracı stop ettirir ve çalıştırmaz. bu en az zararla kurtulabileceğiniz şekildir.
2. motor şişmesi/kitlemesi. işte asıl hararetin korkulmasının nedeni budur. ısınan demirler genişler. elimizdeki demir çubuğu ısıtırsak, boyuda uzar çapıda genişler. eğerki bu çubuğu daire yaparsak boyuna uzayamadığı için enine daha fazla genişleyecektir. bunu motora uygularsak hararetden piston şişerken, gömlek daralacaktır. bu bir süre sonra motoru kitleyecektir.
kitleme motorun tek korkusu değildir. birde soğumanın düzensiz olması sorunu vardır. kısaca bloğun üstü ile altının farklı zamanlarada soğumasının verdiği zararlar kitleme ile aynı sayılır. motorun gönyesi tamamen değişir.bu yüzden ısı dağılımını sağlamak ve soğumanın aynı zamanlarda olması için "yanmasız/ateşlemesiz" marş yaparız.
işte ben açıklamalarımı yaparken sizi bu durumlardan kurtaracak şekilleri yazdım. contayla kurtulanlar hallerine şükretsinler.

diğer tüm sorularınız için size mercedes benz türk a.ş. nin teknik eğitmeninin cep telefonunu vermek isterim. zaman zaman bayileri gezdiği için istanbula geldiğinde bir eğitimine katılmanızı sağlamaya çalışırım. msn adresim imzamda var.
 

SERCAN006

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2009
Mesajlar
185
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
fan 90 ı gectıgı an bı yerde durun bence motorun sogumasını bekleyın yoksa conta yakıyo bazı ustalar100 de bı sey olmaz dıyo onlara kanmayın aracın contayı yakıyo bı kac kez 100 e gelınce sonra bı yere gıderken bıraz fazla yuklenınce bıde ustune klımayı acınca dırek conta yanıyo benım bı tanıdıgın 1 ay arabayı kullandım opel vectra aynen boyle oldu yanı 91 92 93 cıvarı normal sıcak havada ama 95 gectıyse sorun gelıyorum dıyo 1 kac ay sonra contayı yakıyo bıde opeller fazla dur kalk sevmıyo hemen sıcaklık cıkıyo motor sıcakken aracla ısıklarda durdugu an sakın bıde klımayı acmayın dırek 100 e gelıyo
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
fan 90 ı gectıgı an bı yerde durun bence motorun sogumasını bekleyın yoksa conta yakıyo bazı ustalar100 de bı sey olmaz dıyo onlara kanmayın aracın contayı yakıyo bı kac kez 100 e gelınce sonra bı yere gıderken bıraz fazla yuklenınce bıde ustune klımayı acınca dırek conta yanıyo benım bı tanıdıgın 1 ay arabayı kullandım opel vectra aynen boyle oldu yanı 91 92 93 cıvarı normal sıcak havada ama 95 gectıyse sorun gelıyorum dıyo 1 kac ay sonra contayı yakıyo bıde opeller fazla dur kalk sevmıyo hemen sıcaklık cıkıyo motor sıcakken aracla ısıklarda durdugu an sakın bıde klımayı acmayın dırek 100 e gelıyo

genleşme kutusunun kapağında problem olursa motor suyu 100 derecede kaynayacaktır. yada hepimizin yaptığı hata bu kapağı yan sanayisi ile değiştirip basınç kapağını düşük zamanlara bile açılandan alıyoruz. bu yüzden kapak hafif açılınca araçda 100 derecede kaynatıyor ve conta yakıyor.

yada önceden ucuz conta kullanıyoruz ve en ufak hararetde yanıyor. mesela siz 100de conta yaktınız ama bazıları 120de motor su kaynattığı halde contasına birşey olmamışlar var.

GM in bütün motorları 95 105 arasında çalışması normaldir.
 

zafzaf00

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2006
Mesajlar
1,019
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
genleşme kutusunun kapağında problem olursa motor suyu 100 derecede kaynayacaktır. yada hepimizin yaptığı hata bu kapağı yan sanayisi ile değiştirip basınç kapağını düşük zamanlara bile açılandan alıyoruz. bu yüzden kapak hafif açılınca araçda 100 derecede kaynatıyor ve conta yakıyor.

yada önceden ucuz conta kullanıyoruz ve en ufak hararetde yanıyor. mesela siz 100de conta yaktınız ama bazıları 120de motor su kaynattığı halde contasına birşey olmamışlar var.

GM in bütün motorları 95 105 arasında çalışması normaldir.

şimdi ben burayıda anlamadın bilmeden yazmamak için soruyorum. gene yazınızda tutarsızlık var:) ilk paragrafda genleşme kapağı problemi sebebi ile su 100 dercede kaynar ve conta yanar diyorsunuz. kapak sağlam olsa yada öyle bir sistem yapsak 150 derecede 200 derecede kaynasa o conta yanmayacakmı:) (suyun kaç derecede kaynaması değil o sıcaklığa asla çıkmaması önemlidir...)
2. paragrafta bana göre doğrusunu yazmışsınız ucuz conta kullanılırsa 100 derecede de conta yanar. ilk paragrafınız bence hatalı:) (bencede 80 max 105 olmalı) 105 max olmalı uzun süre 105 derece dahi tehlike yaratır...
bu arada bana tavsiye ettiğiniz eğitmen sıcak motora hararet gidermek için su tutun diye size yazdıran ise hiç almıyayım:)

motor kitlenmesi olayına hiç girmeyeceğim. bütün metaller ısı karşısında uzar ve kısalır bunu bilmeyen yoktur sanırım. ama bu çok yüksek ısılarda soğutmanın tamamen devre dışı kaldığı durumlarda olur. o olana kadar siz kaputtan dumanları yada göstergede uyarıyı yada motorun teklemesinden durumu anlayıp sağa çeker ve motoru kaparsanız kurtarma şansınız fazlalaşır. ha farketmezsenizde geçmiş olsun:) istediğiniz kadar yakıtı kesip marş yapın soğuk su ekleyin yada mototra soğuk su dökün:) fayda etmez:)

Paylaşmaya devam hararet çok önemli sıcaklarda bastırdı dikkatli olalım...
 
Son düzenleme:

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ömrümü yedin zafer.

farzedelim contanın dayanma sıcaklığı 450 derece olsun. o 450 derecede iken suyun temas ettiği yanma odası dış duvarlarıda 350 derece olsun. bu rakamlara görede su 125 derecede olsun. yani hararet yapıp conta yanması için 125 dereceye gelmeli su.

ama örnekde su 125 e geldi diye conta yanmıyor. su 125 e geldiyse, contada 450 ye gelmiştir diye conta yanıyor.
peki o zaman nasıl oluyorda ben 100 derecede su kaynatırken conta yanar diyorum.
çünki su oluşan ısıyı taşımazsa ısı artacaktır. eğerki su kaynamaya başlarsa biliyorsun içinde hava kabarcıkları yapacak buda ısı taşımayı azaltacak yada bitirecektir. böylece conta yanma sıcaklığı 450 ye ulaşacaktır.
aracı stop edersen ısı artışıda devam eder. nasıl arabayı 90 derecede stop ettiğinde ısı 100 lere çıkıyor onun gibi.

eğer genleşme kutusu kapağında sorun varsa bu basıncı yükseltmeyecek ve suyu daha düşük sıcaklıklarda kaynatacaktır.

motoru 150 yede ayarlasan 200ede ayarlasan o conta 450de yanacaktır. contayıda 750 ye ayarlarsan bu sefer genleşmeyi kontrol altında tutamıyacaksın. diyelim piston ve gömlek mesafesini o genleşmeye ayarladın bu sefer kompresyonu düşecek. yani motorun tüm çalışma prensipleri değişir.

sana hava soğutmalı motorların en büyük problemi olan şişme olayına göz atmanı öneririm. ayrıca ömür olarakda düşük oluyorlar.

motora su tutma olayına gelince sana sadece şunu sormak istiyorum yağmurlu havalarda yola çıkmıyormusun? yada motor yıkatmadınmı hiç. yıkatanların motorlarımı çatladı.

artık yalvarıyorum sana çelişki arama. bu yazıyı bile sana 3 saatde yazdım. acaba anlaşılmayacak birşey yazdımmı diye kırk kere okudum. aklında soru işareti varsa ustana danış. Ben hatamı seve seve kabul ederim.
 
Son düzenleme:
Üst