Fan çalişmasi için beklemeye gerek var mi?

sitelerde

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Nis 2008
Mesajlar
336
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Bundan kısa bir zaman önce ben de arabayı stop ettikten sonra fanımın uzun süre çalıştığını (5-10 dakika) bunun bir sorun olup olmadığını sormuştum forumda.

Dün bir golf'ün kullanım kılavuzunda araba stop ettikten sonra dahi fanın 10 dakika kadar çalışmasının normal olduğunu okuyunca endişem azaldı. Sonuçta kullanım kılavuzunu yazan ilk elden teknik bilgi veriyor. Her araba farklıdır ama golf için bu normal ise bizim arabalar için de normaldir ve gereksiz değildir diye düşünüyorum.

Ancak 100 derece bana fazlöa geldi. BEnim araba uzun yolda yaz kış 85 civarında, şehir içinde yazın 85-95 aralığında gösteriyor harareti.
 

bektas_butun

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Nis 2008
Mesajlar
1,543
Tepki puanı
1
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
araç stop etse bile eğer gerek duyarsa fan çalışır... taaki o sıcaklık düşene kadar..
 

bacadir68

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Eyl 2007
Mesajlar
7,785
Tepki puanı
11
Puanları
38
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
Ancak 100 derece bana fazlöa geldi. BEnim araba uzun yolda yaz kış 85 civarında, şehir içinde yazın 85-95 aralığında gösteriyor harareti.

veriler tamamen doğru ama klima açıksa 100 hatta 105 dereceler görülebilir şehir içinde.
 

Tanbaron

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Ocak 2007
Mesajlar
1,087
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
araçta turbo sistemi mevcut değilse neden 2-3 dk ;)
Ben 10-15 kilometrelik dik bir yokuşu çıktıktan sonra aracı stop etmem gerekiyorsa,5-6 dakika da çalıştırdığım oluyor.Fan,durduktan kısa bir süre sonra tekrar çalışıyor ve motorda yoğunlaşan sıcaklığın atılmasını sağlıyor.Hararet göstergesi 90 a düşene kadar çalıştırıyorum.
Neden mi ?
Çünkü soğutucu fan,öncelikle radyatördeki suyu soğutmaktadır.Radyatördeki suyun sıcaklığı 90 dereceye düşse de, motora döndüğünde 100-150 derece sıcaklıkla tekrar karşılaşır ve uzun yokuş çıkmış bir aracın motoruda uzun zamanda soğur.

Fanın durması sizi yanıltmasın,ilk aşamada soğuyan motor değil radyatördeki sudur.Soğutma sistemi kuvvetli ise,radyatörü kısa sürede soğutur ve fan durabilir.Ancak motoru stop etmezseniz,fan kısa bir süre sonra tekrar çalışacak ve motorda yoğunlaşan ısıyı soğutmaya devam edecektir.

Arkadaşlar bu yazdıklarım,yaz ayında uzun ve dik yokuş çıkımlarında,klima açıkken ve motorun sıcaklığının 100 dereceye çok yaklaştığı ve 100 dereceyi geçtiği koşullarda önem kazanmaktadır.
 

zafzaf00

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2006
Mesajlar
1,019
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
100 dereceyi geçmesi demek suyun kaynaması demekki buda çok tehlikeli bir durum. bırakın fanın dönemsini beklemeyi motoru kapatmanız lazım. fanın dönmesi herzaman suyun soğuması demek değildir. eğer radyatör de tıkanıklık varsa fan dönse ne yazar (devir daim olayı gerçekleşmez). yada termostat bozulmuşsa ve açmıyorsa da hararet yapar. yada kayış koptuysa...
bu nedenle ibre 100 e gelirse acilen emniyetli bi yere çekip motoru kapatın. kaputu açarak motorun daha hızlı soğumasını sağlayın.
(fan bozulmuş ise klimayı açarak klima fanının dönmeside radyatörü soğutur)
sonuçta hararetin nedeni saptaıp ona göre çözüm sağlanır
kısaca maddelersek
1. fan dönmüyorsa ve hararet çıkıyorsa klima açılır klima fanı soğutmayı sağlar gene soğumuyorsa motoru kapatın
2. fan dönüyor gene soğumuyorsa radyatör tıkalı olabilir termostat açmıyor olabilir. radyatörü elle kontrol edin giriş el yakacak kadar sıcak değilse sistemde tıkanıklık vardır çünki giriş aşırı sıcak çıkış biraz daha az sıcak olmalı. çıkış tamamen farkedilir derecede ılık yada soğuk ise gene sistem tıkalıdır. tek çare motoru kapat bekle soğusun tamirciye kadar bu şekilde gidebilirsen git:)
3.termostat tıkalı ise termostatı sök motoru çalıştır hararet iniyorsa termostat arızalı açmıyor demektir.
ekleme ve düzeltme yapılabilir kabaca anlattım.
birde fan otomatiği bozulabilir bunun içinde manuel kumanda taktırabilirsiniz konsola...
 

Tanbaron

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Ocak 2007
Mesajlar
1,087
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
100 dereceyi geçmesi demek suyun kaynaması demekki buda çok tehlikeli bir durum. bırakın fanın dönemsini beklemeyi motoru kapatmanız lazım. fanın dönmesi herzaman suyun soğuması demek değildir. eğer radyatör de tıkanıklık varsa fan dönse ne yazar (devir daim olayı gerçekleşmez). yada termostat bozulmuşsa ve açmıyorsa da hararet yapar. yada kayış koptuysa...
bu nedenle ibre 100 e gelirse acilen emniyetli bi yere çekip motoru kapatın. kaputu açarak motorun daha hızlı soğumasını sağlayın.
(fan bozulmuş ise klimayı açarak klima fanının dönmeside radyatörü soğutur)
sonuçta hararetin nedeni saptaıp ona göre çözüm sağlanır
kısaca maddelersek
1. fan dönmüyorsa ve hararet çıkıyorsa klima açılır klima fanı soğutmayı sağlar gene soğumuyorsa motoru kapatın
2. fan dönüyor gene soğumuyorsa radyatör tıkalı olabilir termostat açmıyor olabilir. radyatörü elle kontrol edin giriş el yakacak kadar sıcak değilse sistemde tıkanıklık vardır çünki giriş aşırı sıcak çıkış biraz daha az sıcak olmalı. çıkış tamamen farkedilir derecede ılık yada soğuk ise gene sistem tıkalıdır. tek çare motoru kapat bekle soğusun tamirciye kadar bu şekilde gidebilirsen git:)
3.termostat tıkalı ise termostatı sök motoru çalıştır hararet iniyorsa termostat arızalı açmıyor demektir.
ekleme ve düzeltme yapılabilir kabaca anlattım.
birde fan otomatiği bozulabilir bunun içinde manuel kumanda taktırabilirsiniz konsola...
Yaz aylarında şehir içi klima açıkken,motor 100-105 derece civarı çalışıyor.Hararet ibresi kırmızı bölgeye gelmedikten sonra bir sorun olmaz diye düşünüyorum.Vectraların çoğu böyle üretilmiş.
Ama diğer seri ve markalar farklı olabilir.
Lada larda yüksek sıcaklıklar'da çalışıyor.Fakat bu derecelerden sonra her arabada conta yakma riski artar.
Sizinde yazdığınız gibi arızalar olmuş olabilir ve öyle durumlarda fan çalışmıyor ise aracın stop edilmesi gerekir.
Nacizane fikirlerimi paylaşıyorum,sürçilisan ettiysem affola.
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,521
Tepki puanı
255
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
bence fan durmadan motoru istop etmekte bir sakınca yok. çünkü fan çalışmaya başladığına göre o an zaten sıcaklık izin verilen seviyenin üzerine çıkmamış/çıkmayacak demektir. fanın çalışıyor olması o an motorun güvenli çalışma sıcaklığı aralığında tutulması demektir. fan çalışmışken soğutma suyu sıcaklığı minimum seviyeye indirilir ama minimum seviyeye inmese de o an motor istop edilirse sıcaklık kabuledilen aralıkta kalmış demektir.

siz fanın çalışması gerekipte çalışmadığı durumlarla ilgilenin.

Gerekli açıklamayı güzel yapmışsın
 

zafzaf00

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2006
Mesajlar
1,019
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
Yaz aylarında şehir içi klima açıkken,motor 100-105 derece civarı çalışıyor.Hararet ibresi kırmızı bölgeye gelmedikten sonra bir sorun olmaz diye düşünüyorum.Vectraların çoğu böyle üretilmiş.
Ama diğer seri ve markalar farklı olabilir.
Lada larda yüksek sıcaklıklar'da çalışıyor.Fakat bu derecelerden sonra her arabada conta yakma riski artar.
Sizinde yazdığınız gibi arızalar olmuş olabilir ve öyle durumlarda fan çalışmıyor ise aracın stop edilmesi gerekir.
Nacizane fikirlerimi paylaşıyorum,sürçilisan ettiysem affola.[/quot

kırmızı bölge 100 de başlamıyormu zaten. akşam arabaya bakayım. ben hiç 100 105 derece görmedim şimdiye kadar:) yazın trafikte falan 95 lere çıkıyor ama 100 normal değil. sence de normal değil dimi. çünki 100 demek kaynema noktası demek ve o su basıncı radyatörü patlatabilir. heleki genleşme kabının çıkışı falan tıkalıysa bomba gibi patlayan genleşme kaplarından bahsedildiğini mutlaka duymuşsunuzdur...

Fikirler paylaşmak içindir:)
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
HAVA ALMAYAN BİR SİSTEMDE SU 115 DERECEDE KAYNAR.

DEVİR DAİM DURSADA ISINAN SU YÜKSELİR PRENSİBİNDEN MOTOR SUYUNUN ISINAN KISMI -TERMOSTAD AÇIKKEN- RADYATÖRE YAVAŞCA AKAR.RADYATÖRDEKİ SOĞUK SUDA MOTORA GEÇER.

HARARET YAPTIĞINIZDA MOTORU STOP EDERSENİZ BLOĞU BİLE DEĞİŞTİRECEK SORUNLARA YOL AÇARSINIZ. ARACI RÖLANTİDE İKEN SOĞUK SU İLAVESİ İLE, SU İMKANINIZ YOKSA YAKITI KESİP MARŞA BASARAK AKÜ BİTENE KADAR MARŞ YAPARAK MOTORU SOĞUTUN (45 sn MARŞ BASIN 10sn DİNLENDİRİN)
 

zafzaf00

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2006
Mesajlar
1,019
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
HAVA ALMAYAN BİR SİSTEMDE SU 115 DERECEDE KAYNAR.

DEVİR DAİM DURSADA ISINAN SU YÜKSELİR PRENSİBİNDEN MOTOR SUYUNUN ISINAN KISMI -TERMOSTAD AÇIKKEN- RADYATÖRE YAVAŞCA AKAR.RADYATÖRDEKİ SOĞUK SUDA MOTORA GEÇER.

HARARET YAPTIĞINIZDA MOTORU STOP EDERSENİZ BLOĞU BİLE DEĞİŞTİRECEK SORUNLARA YOL AÇARSINIZ. ARACI RÖLANTİDE İKEN SOĞUK SU İLAVESİ İLE, SU İMKANINIZ YOKSA YAKITI KESİP MARŞA BASARAK AKÜ BİTENE KADAR MARŞ YAPARAK MOTORU SOĞUTUN (45 sn MARŞ BASIN 10sn DİNLENDİRİN)

bi kaç yeri yanlış anlamalara sebep olmamak dileğiyle düzeltelim:)
hava almayan doğru fakat bunun nedeni yüksek basınçta suyun kaynama derecesi yükselir olacak. yoksa 1 m3 kazana 10 cm3 su koy hava almayacak şekilde izole etsende gene 100 derecede kaynar. örneğin yükseklere çıkıldığında da tam tersi basıç düşeceğinden kaynama noktası düşer. Anttifrizde kaynama derecesini yükseltir...
gene yazdığınıza göre termostat açııkken motor kapalı olsada su hareket ettiğine göre motoru kapatmak problem olmaz demektir. yazdıklarınız birbiriyle çelişiyor gibi. bu arada ısınan hava yükselir su değil:)
son olarak hararet yaptığında motoru kapatmanın nedeni yağlama azalacağından hareketli parçaların aşınmasını önlemektir. dediğiniz gibi rölantide çalıştırmanın anlamı yok çünki sistemde bir problem varki araba hararet yapmış. motorun çalışması değil soğutma sisteminin çalışması gerekir. buda çalışmadığından hararet yapmıştır. gidermenin yolu motoru kapatmak kaputu açıp soğumayı çabuklaştırmak... yazdığınızın aksine asıl hararet yaptığında motoru çalıştırırsanız motor bloğunuz hasar görür.
umarım açıklayıcı olmuştur...
Emin olmadığımız şeyleri yazarken belirtelimki insanlar yanılıp zarara uğramasın...
Ben yıllardır bu şekilde biliyorum kendi kullandığım araçlarda hiç hararet yaptırmadım ama yaptıran çok kişiyi kurtardım:) eğer yanlış biliyorsam doğruluğundan emin olmak şartı ile yazdıklarımı düzeltin ki bizde insanları yanıltmayalım...
 
Üst