Turbo Şarjlı Araçların ( Dizel - Benzinli) Doğru Kullanımı

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
TURBOşARJLI ARAևLARI DOğRU KULLANMANIN YOLLARI (dizel-benzinli)


֖ncelikle ;  

TURBOşARJIN YAKITA VE PERFORMANSA ETKİSİ :

Gaz pedalının açısına göre turbo türbinleri üstündeki actuatör yaprakları açılıp kapanarak basıncı değiştirir.
Turbonun oluşturduğu yüksek sıkıştırma oranında yüksek miktarda oksijen bulunur. bu yüksek miktarda oksijenin verimli yanabilmesi için daha fazla yakıt gerekir ki zaten bu sebeple turbo basıncı gaz pedalının konumuna göre artar.

yani gaza ne kadar basarsanız o kadar turbo basıncı elde edersiniz.

peki yakıt tüketimine etkisi ne olur?

atmosferik, yani turboşarj olmayan bir motorda gaza çok basarsanız zengin karışım hazırlarsınız. yani yanma odasında bol miktarda yakıt bulunur. ama bu bol miktarda yakıtı düzenli bir şekilde yakacak sıkıştırılmış hava ve oksijen olmadığından yakıtınız boşa gider. bunu turbo olmayan motorlarda yokuşlarda gaza ne kadar bassanızda aracın boğulmasından anlayabillirsiniz

peki turboşarj beslemeli bir motorda ne olur?
gaz pedalına yüklenmenizle turboşarjın pervaneleri motora hava basar. Ve normalden daha fazla hava yani oksijen yanma odasına girer. Gaza yeteri kadar bastığınız için de yanma odasında bu bol oksijenle birlikte yanacak yakıt mevcuttur. Yakıt bu yoğun hava ile verimli bir şekilde yanar ve performans artar.

Yani turboşarj sistemi yakıtı daha verimli kullanır. Lakin turboşarj beslemeli motora sahip araç sahipleri bu etkileyici güce kendilerini kaptırıp gaz pedalına daha fazla basarlarsa yakıt tabi ki oluşan performansla birlikte artacaktır.

Bir örnek vermek gerekirse, tanıdık vw passat 1.8 20 valve motorunun iki versiyonu bulunur. Atmosferik yani turbosuz 125 bg ve 1.8 turbo 150 bg. aynı yol şartlarında 1.8 turbo motorun az da olsa daha düşük tüketime sahip olduğu fabrika verileri ile bile sabittir.

Aynı yol şartlarında, aynı sabit hızlarda, aynı tarz kullanımla turboşarjlı aracın daha az yakıt tüketmesi muhtemeldir.


BİR DİğER KONU İSE TURBO’NUN DEVREYE GİRİP ևIKMASI :

Turboşarj sistemi aslında sürekli devrededir. Türbinler motora hava alındığı müddetce döner. Ancak yeterli devire ulaşılmamışsa veya gaza yeteri kadar basılmıyorsa turbo, maksimum torku oluşturacak yeterli basınçlara ulaşamaz.

Yani turbo devreye girip çıkmaz. Yalnızca türbin devri değişir. Gaza basmazsanız veya motor devri düşükse yavaşlar o kadar. Turbonun verimsiz çalıştığı aralık vardır. Devrede olmadığı aralık yoktur.


TURBOşARJLI ARACI NASIL KULLANMALI ?

֖nce soğuk motoru çalıştırıp giderken nelere dikkat edeceğiz...

Turbo türbinlerini birbirine bağlayan housing içindeki mil motor yağı ile yağlanır. Bu yağlama işlemi motor soğukken, yani yağ da soğukken verimli yapılamaz. Motor soğukken turbon türbinlerinin yüksek basınçla yüksek devirlere çıkmasını engellemek gerekir. Turbo türbinlerinin yüksek devirlere çıkmaması için, motor devrinin fazla yükseltilmemesinin yanı sıra gaz pedalına da fazla basılmaması gerekir. Zira turbo türbinlerinin dönüş hızını ve ürettikleri basıncı belirleyen iki faktör vardır; - motor devri - gaz pedalının konumu.

Yani motor soğukken ortalama bir dizel araçta takriben 2500 devirin üstüne çıkılmamalıdır. Mümkünse 2000 devirde vites yükseltilmelidir. Yalnız bu durum sadece motor soğukken geçerlidir.

Ayrıca gaz pedalına motor soğukken yarısından çok basılmamalıdır. Zira bu hareket de türbinleri yüksek basınçla döndürür.


MOTOR NORMAL SICAKLIğINA ULAşTIKTAN SONRA EKONOMİK VE VERİMLİ OLARAK TURBO DİZEL ARACIMIZI NASIL KULLANABİLİRİZ  :

Dizel araçların en verimli çalıştığı aralık max tork bandıdır.

Dizel bir araç için maksimum beygir üretilen deviri geçmek gereksiz ve zararlıdır. zaten maksimum beygirin üretildiği devirden sonra dizel motorlar karakteristik olarak tork kaybeder. yani maksimum beygir devrinden sonra dizellerde çekiş genelde düşer.

Sonuç olarak, herkes aracının hangi devir bandında maksimum torku sağladığını bilmeli ve bu band üstünde kalmaya çalışmalıdır.

֖rneğin bir dizel motor 1750 - 3800 d/d bandında maksimum torkunu üretiyorsa bu araçta vites yükseltmek için 3000 d/d yeterlidir. hızlı ivmelenme isteniyorsa 4000 d/d ya çıkılabilir. ama normalde 3000 d/d üstü gereksizdir.

normal sürüş için ise dizel aracı motorun çektiğini hissettiğiniz en düşük devirde kullanın. bu devir genelde turbonun yeterli basıncı ürettiği devir veya bunun 250 d/d üstüdür.

Bir diğer nokta ise dizel araçlarda mazot pompası enjeksiyon sisteminin en önemli parçasıdır. Benzinli bir aracı rölanti devrinde kullanabilirsiniz. Yani çok düşük devirlerde vites yükselterek motoru tekletseniz bile motora ekstra kurum oluşumundan fazla pek bir zarar veremezsiniz.

Ancak dizel bir motorda eğer rölanti devri civarında, yani 1000 devir civarında aracı hızlandırmaya çalışıyorsanız, mazot pompanızı aşırı yüklüyorsunuz demektir. Dizel aracın devirli kullanılması gerektiği sözü de burdan gelir.

Dizel aracı viteste yol alırken veya kalkışta kesinlikle rölanti devrine düşürmemek gerekir. bu mazot pompasını zorlayabilir. ama performans beklenmiyorsa 1500 d/d ya kadar düşülmesinde bir zarar yoktur. ama bu devirlerde ivmelenme gerektiğinde gaza yüklenmeden önce vites düşürmek gerekir.
Sonuç olarak aracınızda eğer o anda hızlanmayı amaçlamıyorsanız 1500 devir civarında kullanabilirsiniz. Ancak bu devirin altı özellikle mazot pompanız açısından pek de sağlıklı olmayacaktır. Ayrıca kurum oluşumu hızlanacaktır. Hızlanmak için turbonun yeterli basınca ulaştığı 2000 devir civarında gaza yüklenin. Aksi uygulamalar yanlıştır. Zaten genelde maksimum tork da bu devirlerde başlar. Zaten kullanıcıı da bu 2000 devirden itibaren aracın ivmelenmeye başladığını gözlemler.


ARACIN STOP ETTİRİLMESİ :

Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir.

Ama nedir bunun mantığı?

Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir.

Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır. Haliyle motor stop edilince de yağlama biter.

Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer. Kontak kapatılınca da kısa sürede durur. Böylelikle yağlamanın kesilmesinden kaynaklı mil kesme durumları oluşmaz.

Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir. Bu sürede turbo türbinlerindeki yüksek basınç düşer. Yani yüksek hızda dönen turbo türbinleri yavaşlar.

Türbinler durur demiyorum. ևünkü motora hava girişi olduğu sürece türbinler döner.

Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir.

Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır. “Yani uzun yola gitmedim. ֖yleyse beklememe gerek yok” düşüncesi yanlıştır.

siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşta turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile.

Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz. En azından 30 saniye beklemek çok faydalı olur.
 

opel izmir

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Ocak 2011
Mesajlar
59
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Ynt: TURBO ŞARJLI ARAÇLARIN ( DİZEL - BENZİNLİ) DOĞRU KULLANIMI

Güzel olmuş. eline sağlık.
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Turbo Şarjlı Araçların ( Dizel - Benzinli) Doğru Kullanımı

thnxx
faydalı bir paylaşım olmuş + rep
 

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: TURBO ŞARJLI ARAÇLARIN ( DİZEL - BENZİNLİ) DOĞRU KULLANIMI

Rica ederim.
 

Djfree

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Ara 2010
Mesajlar
576
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
Ynt: TURBO ŞARJLI ARAÇLARIN ( DİZEL - BENZİNLİ) DOĞRU KULLANIMI

Turbo timer lar var.Aracı stop ettikten sonra istediğimiz ayarda tribünleri cevirmekte.Bu aleti almak gerekir  mi ?
 

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: TURBO ŞARJLI ARAÇLARIN ( DİZEL - BENZİNLİ) DOĞRU KULLANIMI

Hocam şu kadarını söyliyeyim  araçlarımız elektriksel olarak yüklü birdonanıma haiz, bu sebeple sonradan ve orijinal olmayan müdahaleler  sıkıntı yaratabilir. Ve düşünürsek bu tarz cihazlar  faydalı olacak olsa üretim safhasında eklenirdi. Demek ki olumsuzluk yaratma ihtimali söz konusu. Bu sebeple uzak durmak daha mantıklı.
 

daskinoglu

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Eki 2006
Mesajlar
539
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
Ynt: TURBO ŞARJLI ARAÇLARIN ( DİZEL - BENZİNLİ) DOĞRU KULLANIMI

elinize sağlık sn avukatakın +rep
 

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Turbo Şarjlı Araçların ( Dizel - Benzinli) Doğru Kullanımı

thnxx  + rep
 

BAKUTA

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Ocak 2011
Mesajlar
71
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Turbo Şarjlı Araçların ( Dizel - Benzinli) Doğru Kullanımı

emeğinize sağlık.

+rep
 

çellocu

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
6 Ocak 2011
Mesajlar
1,359
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Ynt: Turbo Şarjlı Araçların ( Dizel - Benzinli) Doğru Kullanımı

Sn. Avukatakın
İlk defa dizel araç kullanıcam ve inanın bu bilgilerden hiç haberim yoktu,çok faydalı bir paylaşım olmuş teşekkür ederim
 
Üst