şanzuman yağı

omero72

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2013
Mesajlar
658
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Manuel şanzuman yağlarında da mineral, sentetik ve yarı sentetik şeklinde 3 çeşit var. Örneğin Divinol'un API GL 4 ve GL 5'i bu şekilde 3 çeşitte üretiliyor. Şanzumanda yağ seçerken bu çeşitlerden hangisi ve neye göre seçilmeli, bilen var mı?
 

Ose

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Kas 2015
Mesajlar
463
Tepki puanı
0
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
Manuel şanzuman yağlarında da mineral, sentetik ve yarı sentetik şeklinde 3 çeşit var. Örneğin Divinol'un API GL 4 ve GL 5'i bu şekilde 3 çeşitte üretiliyor. Şanzumanda yağ seçerken bu çeşitlerden hangisi ve neye göre seçilmeli, bilen var mı?

Ayrıntısını çok bilmemekle beraber sentetik yağlar hayatımıza hangi yıllarda girdi ona bakmak lazım eskiden yoktu benim bildiğim ve motorların yağ gereksinim duyduğu heryerde mineral bazlı yağlar kullanılırdı.Eski teknolojiler ona göre imali yapılırdı. şimdilerde mekanik aksamların imalatı sentetik bazlı yağlar göz önünde bulundurularak yapılıyor. Örnek verirsek En iyi sentetik yağı götürüp 80 model mercedes motorada koysak faydasından çok zararı olabilir. 2000 model ve sonrası rahat kullanılabilir diye düşünüyorum. Sentetik bazlı yağlar uzun ömürlü, minarel yağların tersi yapı maddeleri petrol ürünlerden farklı üretimi olan ve kaydırıcılık özelliği yüksek diye biliyorum bazı motorlarda mineral bazlı yağlarla daha sessiz çalışırken kimisinde sentetik yağlar daha sesli çalışabiliyor. 94 vectra şanzımanıma CASTROL SYNTRANS MULTIVEHICLE 75W-90 tam sentetik yağ kullandım. Vites geçişleri eskiye göre %100 iyileşme gözlemlerken, tam tersi de 100 km/saat de giderken de sanki eskiye nazaran şanzıman daha sesli çalışıyor(tam emin değilim ama aklım orda diye yani psikolojik de olabilir veya uzun yola bayadır çıkmadığımdan eski sesini unutmuş olabilirim).
 

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Manuel şanzuman yağlarında da mineral, sentetik ve yarı sentetik şeklinde 3 çeşit var. Örneğin Divinol'un API GL 4 ve GL 5'i bu şekilde 3 çeşitte üretiliyor. Şanzumanda yağ seçerken bu çeşitlerden hangisi ve neye göre seçilmeli, bilen var mı?

son bir kaç yıldaki üretilen araçlar harici gl4 yağlar kullanılmalı diye okudum bir çok yerde. (yabancı firma siteleride dahil) sebebide gl5 in son dönemde üretilen şanzuman senkromeçlerine uyumluyken eski nesil diyebileceğimiz şanzumanların senkromeçlerine zarar verip erken bitirmesiymiş.
dünyaca ünlü yağ firmalarının yağ bulucu programlarından baktığınızda genelde doğru bir sonuca ulaşabilirsiniz. mesela astra h için gl4 standardını karşılayan 75w85 yağ öneriliyor...
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,521
Tepki puanı
254
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
evet haklısın, biraz sert olmuş. ama bu yazılanlara güvenip otomatik vitesli aracına manuel vites kutusu yağı koyup binlerce liralık hasara uğrayan adamlar var. benim asıl kızdığım şey bunca geyik muhabbetinin döndüğü yerde site moderatörleri ne iş yapar.

Sence ne iş yapıyoruz? Mesela ben, emekli bir sağlık çalışanıyım, diğer yönetici arkadaşlarımın ne işle meşgul olduklarını bilmiyorum. Galiba sen burayı gönüllülerden oluşan Opel markasının teknik destek yeri sandın :(.
 

kobay

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Ara 2010
Mesajlar
179
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Siteyi ziyaret et
sitenin kuruluş amacı nedir?

merhabalar!
ben siteyi opelim net forum olarak biliyorum,
FORUM

Bir başkanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, dinleyicilerin, konuşma kuralları içerisinde yaptıkları tartışmalara forum denir. Bir başka deyişle, bazı sorunların görüşülerek karara bağlandığı genel toplantıdır. Forum, dinleyicilerin konu üzerinde daha aktif ve farklı bakış açılarıyla düşünmelerini sağlar. Foruma davet edilen uzmanların görüşlerine de müracaat edilerek ortaya çıkabilecek yanlış anlamaların önüne geçilir.
 

joe black

Kayıtlı Kullanıcı
Yurtdışı
Katılım
5 May 2008
Mesajlar
38
Tepki puanı
0
Puanları
6
Siteyi ziyaret et
Sence ne iş yapıyoruz? Mesela ben, emekli bir sağlık çalışanıyım, diğer yönetici arkadaşlarımın ne işle meşgul olduklarını bilmiyorum. Galiba sen burayı gönüllülerden oluşan Opel markasının teknik destek yeri sandın :(.

evet hakikaten de öyle sandım. demek ki yanılmışım. ama asıl ilginç olan nedir biliyor musun, binlerce insan da sırf öyle sandığı için, belki araçlarımızla ilgili sorunlarımıza yardımcı olabilecek birilerine ulaşabiliriz diye bu siteye geliyor. buradan aldıkları bilgilerin doğru olup olmadığının site editörlerince hiç umursanmadığını, yine buradan edindikleri bilgilerin araçlarında geri dönüşü olmayan hasarlara ve maddi zararlara sebep olabileceğini bilselerdi herhalde başka bir yere giderlerdi.
madem ki böyle bir sorumluluğunuz yok, madem ki internette iki dakikada doğrusu bulunabilecek ''şanzıman yağları'' gibi basit bir konuda bile ''ben zaten emekli sağlıkçıyım nereden bileyim'' gibi bir tutum içindesiniz, bunu sitenin ana sayfasında belirtin de insanlar burada boş yere zamanlarını harcamasınlar.
 

Nobran

Emektar Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Eyl 2013
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
256
Puanları
83
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
evet hakikaten de öyle sandım. demek ki yanılmışım. ama asıl ilginç olan nedir biliyor musun, binlerce insan da sırf öyle sandığı için, belki araçlarımızla ilgili sorunlarımıza yardımcı olabilecek birilerine ulaşabiliriz diye bu siteye geliyor. buradan aldıkları bilgilerin doğru olup olmadığının site editörlerince hiç umursanmadığını, yine buradan edindikleri bilgilerin araçlarında geri dönüşü olmayan hasarlara ve maddi zararlara sebep olabileceğini bilselerdi herhalde başka bir yere giderlerdi.
madem ki böyle bir sorumluluğunuz yok, madem ki internette iki dakikada doğrusu bulunabilecek ''şanzıman yağları'' gibi basit bir konuda bile ''ben zaten emekli sağlıkçıyım nereden bileyim'' gibi bir tutum içindesiniz, bunu sitenin ana sayfasında belirtin de insanlar burada boş yere zamanlarını harcamasınlar.

Sentetik, mineral, yarı sentetik yağların hammaddeleri aynıdır. Sadece geçirdikleri evrelere bağlı olarak tanecik yapıları ile ve içine eklenen malzemelerle alakalıdır. Modern motorlarda sentetik yağ kullanılır çünkü aşınma dayanımları fazladır segmanlar ve silindir duvarları birbirine eski motorlara göre daha yakındır ve bununla birlikte rodaja ihtiyaç yoktur dolayısıyla da daha uzun ömürlü motorlardır.

Eski tip motorlarda imalat yöntemlerinin ve kullanılan malzemelerin farklılığından dolayı daha kalın yağ filmi kullanılıyordu ve bu film de daha büyük tanecikli olan mineralli yağlarla sağlanıyordu. Eski bir motora tam sentetik yağ konursa ince yağ filminden dolayı yağ yakacaktır bununla beraber belki hissedilir derecede kompresyon eksikliği görülebilir.

Yeni yani modern bir motora mineralli yağ konursa kalın yağ filmi sürekli yırtılarak istenen sıvı sürtünme bir türlü elde edilemeyecek. Aşınmanın yanında piston ve biyele ekstra yük binecek bunun sonucunda da yataklarda gereksiz ve fazla zorlanmalar oluşacak sonucunda motorun ömrü azalacaktır.

Otomatik şanzıman için kabaca sıvı yağ kullanılır. Bu yağ motorun devir sayısı ile orantılı döndürülüp merkezkaç kuvvetinden dolayı basınç elde edilir. Basınç arttıkça bir üst vitese geçer. Kabaca otomatik vites böyle çalışır.

Manuel şanzıman için daha farklı yağ kullanılır. Kabaca akışkan değildir ve dişlilere yapışması istenir. Dişli yüzeyleri birbirine sürtündükçe sürtünen yüzeylerden talaş kalkar ve bu talaşlar yağın içine gömülerek kendince bir diş profili oluşturması istenir. Bu yüzden diş profili oluştuktan sonra yağ değişimi arabanın ömrü boyunca tavsiye edilmez çünkü yağı değiştirdiğimiz zaman yüzeylerden kalkan talaşları da yağla birlikte alırız ve içeride kendi kendilerine oluşturdukları bu diş profilini ortadan kaldırıp yeniden talaş kaldırmasına ve yeni bir diş profili oluşturmasına sebep oluruz, yüzeyden kalkan her talaş diş dibini biraz daha zayıflatacak ve ilerde dişlilerin sıyırmasına hatta kırılmasına sebep olup sanayi ağzıyla şanzımanın dağılmasına sebep olacak.

Burada şunu da eklemek istiyorum. Hareketli ve birbiriyle temas halinde olan plastik, kauçuk, kompozit, çelik, alüminyum farketmeksizin her parçanın birbirine alışma süreci yani bir rodaj süresi vardır. Modern motorlar, çalışma şartları simule edilerek üretilebildiğinden rodajın gereksiz olduğu söylenir doğrudur da fakat gene de imalat hatalarından dolayı kötü sonuçlarla karşılaşmamak için dikkat edilmesi ve nasıl olsa gereksiz denerek zorlanmaması faydalıdır. Bu bilgiler ışığında manuel şanzımanın yağını değiştirdiğinizde kısaca tekrar rodaj yapmasına sebep olursunuz diyebilirim özetle.

İhtiyaç halinde tabiki şanzıman yağı değişmelidir. Fakat değişmeye sebep olan problemin giderildikten sonra değiştirilmesi daha önemlidir. Yağ kaçıran şanzımana sürekli yağ eklemek marifet değildir. Dediğim gibi her yağ değişimi şanzımanın dağılmasını biraz daha hızlandırıyor. Bundan dolayı araçlar kendi kendine vitesteyken boşa atar, vites değiştirirken gacırt gucurt sesler çıkartır.

Benim mesleğim bu. Araçlara konan yağların standartlarını ve şartnamelerini biz hazırlarız, biz imza atmadıktan sonra kimsenin o yağı piyasaya sürememesinden tutun silecek kolunun pozisyonuna kadar biz belirleriz. Kısaca Makine Mühendisiyim. Bunca zamandır foruma üyeyim bilgim dahilinde yardımda bulunabilirim fakat ben bile kimseye mesleğimin arkasına saklanarak kesinlikle şunu yapmalısın demedim, demem de. Derdi olana ben bildiğimi söylerim başka biri de kendi bildiğini söyler ve derman arayan yolunu kendisi seçer.

Mühendislik denen bilim dalı da tecrübelerin nesilden nesle aktarılmasıyla günümüze kadar gelmiş ve halen gelişmektedir o yüzden moderatör abilerimden çok fazla şey öğrenmekte olduğumu da belirtmek isterim. Çünkü hepsi yaşadıklarıyla gördükleriyle ve yaptıklarıyla tecrübe sahibi insanlar. Farklı meslek guruplarında olsalar dahi, pek çok benim diyen sanayi esnafına taş çıkartırlar. Örnek vereyim, radyatöre çeşme suyu konmaz demekten dillerinde tüy bitti.

Burası gönüllülerden oluşan bir forum. Tamamı profesyonellerden oluşan ve doğrudan teknik destek ve servis bilgisi veren forumlar da var fakat bu forumlar yurtdışında. Eğer İngilizce biliyorsanız 10 dolar vererek üye olabilir doğrudan profesyonellerden yardım alabilirsiniz. Neden bir foruma üye olurken 10 dolar veriyorsunuz? Çünkü verdikleri hizmetin bir bedeli var. Çünkü bilgi paradan daha değerlidir. Yanlış hatırlamıyorsam siz foruma üye olurken herhangi bir ücret ödemediniz, ya da kimse sizden bir talepte bulunmadı.


http://mhhauto.com/index.php
 
Son düzenleme:

olciyak

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Eki 2012
Mesajlar
2,464
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
evet hakikaten de öyle sandım. demek ki yanılmışım. ama asıl ilginç olan nedir biliyor musun, binlerce insan da sırf öyle sandığı için, belki araçlarımızla ilgili sorunlarımıza yardımcı olabilecek birilerine ulaşabiliriz diye bu siteye geliyor. buradan aldıkları bilgilerin doğru olup olmadığının site editörlerince hiç umursanmadığını, yine buradan edindikleri bilgilerin araçlarında geri dönüşü olmayan hasarlara ve maddi zararlara sebep olabileceğini bilselerdi herhalde başka bir yere giderlerdi.
madem ki böyle bir sorumluluğunuz yok, madem ki internette iki dakikada doğrusu bulunabilecek ''şanzıman yağları'' gibi basit bir konuda bile ''ben zaten emekli sağlıkçıyım nereden bileyim'' gibi bir tutum içindesiniz, bunu sitenin ana sayfasında belirtin de insanlar burada boş yere zamanlarını harcamasınlar.
Burda kimse sizin emrinize calismiyor , ayni veya benzer sorunlarla karsilasanlar sizin anlattiklariniz dogrultusunda bilgi vermeye calisiyorlar. Nokta atisini sanayideki ustalar yapamazken buradaki normal isi bu dahi olmayan insanlardan beklemenin mantigi nedir?
Bu kadar sacma bir serzeniste bulunacagina az yede arabani ustaya gotur , buradaki insanlardan beles yardim almayi bekleme.

LG-D802 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Ose

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Kas 2015
Mesajlar
463
Tepki puanı
0
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
evet hakikaten de öyle sandım. demek ki yanılmışım. ama asıl ilginç olan nedir biliyor musun, binlerce insan da sırf öyle sandığı için, belki araçlarımızla ilgili sorunlarımıza yardımcı olabilecek birilerine ulaşabiliriz diye bu siteye geliyor. buradan aldıkları bilgilerin doğru olup olmadığının site editörlerince hiç umursanmadığını, yine buradan edindikleri bilgilerin araçlarında geri dönüşü olmayan hasarlara ve maddi zararlara sebep olabileceğini bilselerdi herhalde başka bir yere giderlerdi.
madem ki böyle bir sorumluluğunuz yok, madem ki internette iki dakikada doğrusu bulunabilecek ''şanzıman yağları'' gibi basit bir konuda bile ''ben zaten emekli sağlıkçıyım nereden bileyim'' gibi bir tutum içindesiniz, bunu sitenin ana sayfasında belirtin de insanlar burada boş yere zamanlarını harcamasınlar.
Ahlak sınır çerçevisini zorlayan arkadaşım.O bahsettiğin adam yani abimiz baban yaşında kelimelerini neden özenle seçmeyip burda birşeyler paylaşan tüm arkadaşlara saygısızlık yapıp milletin canını sıkıyosun. O başlığı başından sonuna okuyan ve aklında eksiği olmayan her insan aracının şanzımanı için doğru yağı koyar veya tamamlar. Senin savunduğun Yetkili servis bile yıllarca yanlış yaptı yada yanlış yapmaya da devam ediyor. Burda çeşitli meslek gruplarından gelen arkadaşlarımız abilerimiz senin teknik dediğin insanların %90 nını cebinden çıkarır.
 

Ose

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Kas 2015
Mesajlar
463
Tepki puanı
0
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
Sentetik, mineral, yarı sentetik yağların hammaddeleri aynıdır. Sadece geçirdikleri evrelere bağlı olarak tanecik yapıları ile ve içine eklenen malzemelerle alakalıdır. Modern motorlarda sentetik yağ kullanılır çünkü aşınma dayanımları fazladır segmanlar ve silindir duvarları birbirine eski motorlara göre daha yakındır ve bununla birlikte rodaja ihtiyaç yoktur dolayısıyla da daha uzun ömürlü motorlardır.

Eski tip motorlarda imalat yöntemlerinin ve kullanılan malzemelerin farklılığından dolayı daha kalın yağ filmi kullanılıyordu ve bu film de daha büyük tanecikli olan mineralli yağlarla sağlanıyordu. Eski bir motora tam sentetik yağ konursa ince yağ filminden dolayı yağ yakacaktır bununla beraber belki hissedilir derecede kompresyon eksikliği görülebilir.

Yeni yani modern bir motora mineralli yağ konursa kalın yağ filmi sürekli yırtılarak istenen sıvı sürtünme bir türlü elde edilemeyecek. Aşınmanın yanında piston ve biyele ekstra yük binecek bunun sonucunda da yataklarda gereksiz ve fazla zorlanmalar oluşacak sonucunda motorun ömrü azalacaktır.

Otomatik şanzıman için kabaca sıvı yağ kullanılır. Bu yağ motorun devir sayısı ile orantılı döndürülüp merkezkaç kuvvetinden dolayı basınç elde edilir. Basınç arttıkça bir üst vitese geçer. Kabaca otomatik vites böyle çalışır.

Manuel şanzıman için daha farklı yağ kullanılır. Kabaca akışkan değildir ve dişlilere yapışması istenir. Dişli yüzeyleri birbirine sürtündükçe sürtünen yüzeylerden talaş kalkar ve bu talaşlar yağın içine gömülerek kendince bir diş profili oluşturması istenir. Bu yüzden diş profili oluştuktan sonra yağ değişimi arabanın ömrü boyunca tavsiye edilmez çünkü yağı değiştirdiğimiz zaman yüzeylerden kalkan talaşları da yağla birlikte alırız ve içeride kendi kendilerine oluşturdukları bu diş profilini ortadan kaldırıp yeniden talaş kaldırmasına ve yeni bir diş profili oluşturmasına sebep oluruz, yüzeyden kalkan her talaş diş dibini biraz daha zayıflatacak ve ilerde dişlilerin sıyırmasına hatta kırılmasına sebep olup sanayi ağzıyla şanzımanın dağılmasına sebep olacak.

Burada şunu da eklemek istiyorum. Hareketli ve birbiriyle temas halinde olan plastik, kauçuk, kompozit, çelik, alüminyum farketmeksizin her parçanın birbirine alışma süreci yani bir rodaj süresi vardır. Modern motorlar, çalışma şartları simule edilerek üretilebildiğinden rodajın gereksiz olduğu söylenir doğrudur da fakat gene de imalat hatalarından dolayı kötü sonuçlarla karşılaşmamak için dikkat edilmesi ve nasıl olsa gereksiz denerek zorlanmaması faydalıdır. Bu bilgiler ışığında manuel şanzımanın yağını değiştirdiğinizde kısaca tekrar rodaj yapmasına sebep olursunuz diyebilirim özetle.

İhtiyaç halinde tabiki şanzıman yağı değişmelidir. Fakat değişmeye sebep olan problemin giderildikten sonra değiştirilmesi daha önemlidir. Yağ kaçıran şanzımana sürekli yağ eklemek marifet değildir. Dediğim gibi her yağ değişimi şanzımanın dağılmasını biraz daha hızlandırıyor. Bundan dolayı araçlar kendi kendine vitesteyken boşa atar, vites değiştirirken gacırt gucurt sesler çıkartır.

Benim mesleğim bu. Araçlara konan yağların standartlarını ve şartnamelerini biz hazırlarız, biz imza atmadıktan sonra kimsenin o yağı piyasaya sürememesinden tutun silecek kolunun pozisyonuna kadar biz belirleriz. Kısaca Makine Mühendisiyim. Bunca zamandır foruma üyeyim bilgim dahilinde yardımda bulunabilirim fakat ben bile kimseye mesleğimin arkasına saklanarak kesinlikle şunu yapmalısın demedim, demem de. Derdi olana ben bildiğimi söylerim başka biri de kendi bildiğini söyler ve derman arayan yolunu kendisi seçer.

Mühendislik denen bilim dalı da tecrübelerin nesilden nesle aktarılmasıyla günümüze kadar gelmiş ve halen gelişmektedir o yüzden moderatör abilerimden çok fazla şey öğrenmekte olduğumu da belirtmek isterim. Çünkü hepsi yaşadıklarıyla gördükleriyle ve yaptıklarıyla tecrübe sahibi insanlar. Farklı meslek guruplarında olsalar dahi, pek çok benim diyen sanayi esnafına taş çıkartırlar. Örnek vereyim, radyatöre çeşme suyu konmaz demekten dillerinde tüy bitti.

Burası gönüllülerden oluşan bir forum. Tamamı profesyonellerden oluşan ve doğrudan teknik destek ve servis bilgisi veren forumlar da var fakat bu forumlar yurtdışında. Eğer İngilizce biliyorsanız 10 dolar vererek üye olabilir doğrudan profesyonellerden yardım alabilirsiniz. Neden bir foruma üye olurken 10 dolar veriyorsunuz? Çünkü verdikleri hizmetin bir bedeli var. Çünkü bilgi paradan daha değerlidir. Yanlış hatırlamıyorsam siz foruma üye olurken herhangi bir ücret ödemediniz, ya da kimse sizden bir talepte bulunmadı.


http://mhhauto.com/index.php

Evet şanzıman yağını tamamen yenilemeyi artık bende tavsiye etmiyorum. Yağı değişmek son çare olmalı ekleme yapmak daha mantıklı yalnız ekleme yaptığımızda içindeki yağla aynı numarayı yada markayı koymak da ayrı bir dert. Ben yağı mecburen değişmek zorunda kaldım çünki yağı boşaltan usta temiz bir kaba koymayı beceremedi. Neyse vites geçişleri eskiye göre mükemmelleşse de şanzımandan zorlamalarda bir uğultu duymaya başladım.
Demekki opel i üreten mühendislerimiz şanzıman yağı boşaltma tapasını koymamakla haklılarmış. Neyse bakalım artık ya orjinalinde kullanılan ep80w koyacam yada karışmadan düzelmesini bekleyecem tabi düzelirse. Nobran arkadaşım senin tavsiyen nedir?
 
Son düzenleme:
Üst