Lastik Ebat Seçiminde Dikkat Etmeniz Gerekenler Nelerdir?

Lastikcim

Kayıtlı Kullanıcı
34-İstanbul
Katılım
1 Ara 2020
Mesajlar
2
Tepki puanı
10
Puanları
3

Sevgil opelim.net üyeleri,

Sportif ve keyifli bir sürüş deneyimi yaşatan Opel marka araçlarınızda lastik tercihleri üreticiler tarafından çeşitli testler sonucunda yapılmaktadır. (Bir araç üretimi aşamasında yaklaşık 100 test sonucunda en iyi performansı gösteren ebatlar seçilmektedir)

Öncelikle konu hakkında hiç bilgisi olmayanlar için, lastiklerle ilgili bazı temel bilgiler bulunmaktadır.

Ebat: Lastik yanağında yazan ve 205/55R16 91V gibi rakamlarla ifade edilen kısımdır. Burada Taban / Yanak / Jant Çapı Yük Sınıfı + Hız Sınıfı bilgileri yer almaktadır.
Taban: Lastiğin zemine temas eden alanına verilen isimdir.
Yanak: Lastiğinizin kesit oranıdır. (Basit anlamıyla taban ve jantınız arasında kalan mesafe olarak düşünebilirsiniz.
Jant Çapı: Jantlarınızın çapını ifade eden ve "inç" cinsinden ifade edilen değerdir.

Yük Sınıfı: Bir lastikten 4 adet takıldığında, her bir adet lastiğin taşıyabileceği azami yük kapasitesini ifade eden değerdir. Rakamların tam olarak KG karşılıklarını bulmak için yük indeksi tablosuna bakabilirsiniz.

Hız Sınıfı: Bir lastiğin bir saat boyunca yol tutuş performansı değerlerini kaybetmeden maksimum hızı ifade eden tablo indeksidir. Tam olarak KM karşılığını bulmak için hız sınıfları indeksi tablosunu kontrol edebilirsiniz.

Yeni bir otomobil modeli üretilirken, yukarıdaki değerlerin her biri ayrı ayrı önem arz etmektedir. Bu nedenle her aracın kullanması gereken "doğru lastik ölçüleri", araçların şoför kapısının iç kısmında, torpido kapağında, yakıt deposu kapağının iç kısmında ve araç kataloğunda olmak üzere mutlaka belirtilmektedir.

Lastik Ebatları;
Yol tutuş performansı
Çekiş gücü
Fren mesafesi
Yakıt tüketimi
Gürültü
Araç dengesi
alanlarında doğrudan etkilidir.

Örneğin: 185/60R15 yerine 185/65R15 ebadına geçmek istiyorsunuz. Fakat üretici tarafından aracınıza yerleştirilmiş metal etiketlerde, 185/65R15 yer almıyor. Bu durumda bu ebat değişimi yapılabilir mi?

185/60R15 ve 185/65R15 ebatları arasındaki temel fark yerden yükseklikleri faktörüdür. Lastiklerin zemine temas yüzeyi ile, aracın yüksekliği aracınızın özellikle virajlardaki dengesini belirleyen en önemli kriterler arasında yer almaktadır. Üretim aşamasında yapılan testlerde, yeterli güvenliği ve dengeyi sağlayabilen ebatlar dışında kalan ölçülerde, üreticiler oluşacak savrulma ve direksiyon hakimiyeti kaybı durumlarında herhangi bir sorumluluğu kabul etmemektedir. 65 yanaklı lastiklerin takılması ile birlikte yerden yükselen aracınızın denge merkezi de değişecektir.

Bu Durumda Ne Tür Problemler Yaşarsınız?

Üretici firmalar bununla ilgili şikayetlerinizde kesinlikle sorumluluk kabul etmeyecektir.
Aracınızın garanti süreci devam ediyorsa, hiç bir alt takım arızanız için garanti kapsamında hizmet vermeyecektir.
Sigorta ve kasko firmaları da, farklı ebat kullanımı durumunda yaşanacak kazalarda herhangi bir mesuliyet kabul etmemektedir.
Aracınız taban genişliği ile orantısız şekilde, yerden yükseldiği için denge merkezi değişerek virajlarda savrulmalar yaşanacaktır

Peki Lastik Ölçülerinin Değişimlerinde Başka Neler Yaşanır?

Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) yakıt tüketiminizi arttırır.
Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen ölçüler haricinde kalanlar) motorunuzun zorlanarak fazladan tork üretmesine ve motor aksamınızın erken yıpranmasına yol açacaktır.
Aynı şekilde gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler aracınızın iç kısmına yansıyan ve dışarıya verilen gürültü oranlarını da olumsuz etkilemektedir.
Daha geniş tabanlı lastiklerin fren mesafeleri kuru zeminde daha iyi iken ıslak zeminde bu durum olumsuz etkilere yol açabilmektedir.
Yazlık ve kışlık lastikler arasında seçim yapılırken, aynı araç için yazlıkta daha geniş tabanlı ama yanak kesit oranı daha düşük olan lastikler, kış aylarında ise daha dar tabanlı ama yanak kesit oranı daha yüksek lastikler tercih edilmesi tavsiye edilmektedir. (Böylece çamur - su birikintisi - karlı zeminde araç altının sürtmesi gibi problemler yaşanmayacak ve dar taban kar ve buzlu zeminde daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır)
Taban ve yanaktaki üretici listesi dışındaki büyültmeler lastiklerinizin kaportaya sürtmesine sebep olabilir ve tam manevralarda sürtünmeye bağlı çeşitli problemler yaşanacaktır.

Örneğin OPEL CORSA 2016 modelinde 1.0i Turbo paketlerinde kullanılabilir ebatlar (üretici listesinden alınmaktadır)
185/65R15

185/60R16
195/55R16

Bu ölçüler şu anlama gelmektedir:
185 tabanlı lastikleri 15" ve 16'' jant araçlarda kullanabilirsiniz.

Ancak 16" jant kullanımı olduğunda, 185/60R16 yerine 195 takmak istediğinizde, lastik yanak kesit oranının 55 olması gerekmektedir. Aksi taktirde yukarıda bahsettiğimiz problemler ortaya çıkacaktır.

Not: Lastik ölçüleri araçtaki etiketler üzerinden kontrol edildiğinde 185/60R15 yerine 185/65R15 ölçüsü yer alıyorsa, bu üretici tarafından test edilmiş ve kullanılabilir bir ölçüdür. Bu durumda yukarıdaki maddeler geçerli değildir.

Lastik sektöründe uzun zamandır hizmet vermekte olan birçok lastikçi ne yazık ki her araçta "dönüşüm oranları" dahilinde ebat değişikliği yapılabileceği yönünde bir tezi savunmaktadır. %3'e kadar değişimin sorun olmayacağını dile getirerek müşterilerine farklı ebatlar önerebilmektedir. Bu teknik ve teorik olarak yanlıştır. Burada bahsedilen %3'e varan dönüşüm, araçların modifiye edilmesi durumu ile ilgili olup, spor yay değişimi, amortisör sistemi değişikliği, offsetli jant değişikliği gibi spesifik durumlarda, ortaya çıkan teknik sorunların aşılabilmesi açısından, lastikle ilgili ne kadar değişiklik yapılabileceğini vurgulamaktadır. Fabrikaların tercih etmiş olduğu orijinal lastik ebatları listesi dışındaki ebatların aracınıza takılmasına güvenliğiniz açısından izin vermemeniz önerilmektedir.

İnternette bu konularla ilgili özellikle forumlarda çok fazla yanlış ve yetersiz bilgi dolaşmaktadır. Bir sosyal sorumluluk olarak, markamız her zaman sizleri en doğru ve en güvenilir seçime yönlendirmeye odaklıdır.
 
Son düzenleme:

Hasip

Yönetici
Genel Başkan
03-Afyonkarahisar
Katılım
16 May 2015
Mesajlar
7,887
Tepki puanı
3,735
Puanları
113
Yaş
38
Bilgilendirme için teşekkürler, gayet net şekilde herşeyi açık açık yazmışsınız. Ellerinize sağlık.
 

OKANCAANNN

Başkan
34-İstanbul
Katılım
19 Ağu 2020
Mesajlar
602
Tepki puanı
949
Puanları
93
Teşekkürler
 

Guven

VIP Üye
31-Hatay
Katılım
2 May 2019
Mesajlar
956
Tepki puanı
2,049
Puanları
93
Yaş
60
Faydalı bilgiler. Teşekkürler. 👍
 

cagatay16

Kayıtlı Kullanıcı
16-Bursa
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
5,483
Tepki puanı
978
Puanları
113
Yaş
31
Bilgilendirme için teşekkürler.

Bende birkaç birşey ekleyeyim lastik ebatı küçüldüğünde km sayacınız fazla yazacaktır büyüktüğünüzde de az yazacaktır. Bineceğiniz taksilere dikkat edin eğer lastikleri ve jantları gözünüze çok küçük geliyorsa bilinki çevresi kısa olması için küçük lastik takılmaştır ve fazla km yazıp fazla para almak için yapılmıştır.

Diğer hususa ki en önemlisi bence aracın dinamiklerinin değişmesi yıllarca kullandığnız aracın bir anda ya farklı tepkiler vermesine yada hissizleşmesine neden olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: OKANCAANNN

OKANCAANNN

Başkan
34-İstanbul
Katılım
19 Ağu 2020
Mesajlar
602
Tepki puanı
949
Puanları
93
Beyler kullanıcaları biliyordur mutlaka da daha önce bu ölçülerde kullanmamıştım, Passat vardı ona 235 /50/17 idi lastik ebatım ama şuan ki aracım Opel Astra J 205/50/17 Üzerinde takılı olan,

Michelin 235/55/17 lastiğini buldum, Sıfıra yakın 3-4 ay kullanılmış, daha sonra aracın jantları değiştiği için lastikçiye satmış. Kendisi benim arkadaşım olduğu için o konuda haber vermiştim iyi birşey gelirse haber ver diye. Normal de Petlas bayisi ve şuan açıkcası sıfır almaya kalkarsam ortalama 2500 tl civarı. Çok bana maliyet anlamında bir külfet değil ama 2-3 ay için lastik almak istemiyorum ki bundan sonraki aracımada olacağını düşünmüyorum.
O yüzden sizce mantıklı mı ? Lastikleri karşılaştırıyoruz 215/55/17 Petlas var eski tarihli baya kullanılmış, Açıkcası hem kaliteli hemde bir nevi fırsat lastiği diyelim. Sizlerin fikirleri nedir ?
@Lastikcim siz bu konuda ne dersiniz ?
 

06Berkay

Yönetici
Başkan
06-Ankara
Katılım
18 Şub 2014
Mesajlar
1,804
Tepki puanı
803
Puanları
113
Beyler kullanıcaları biliyordur mutlaka da daha önce bu ölçülerde kullanmamıştım, Passat vardı ona 235 /50/17 idi lastik ebatım ama şuan ki aracım Opel Astra J 205/50/17 Üzerinde takılı olan,

Michelin 235/55/17 lastiğini buldum, Sıfıra yakın 3-4 ay kullanılmış, daha sonra aracın jantları değiştiği için lastikçiye satmış. Kendisi benim arkadaşım olduğu için o konuda haber vermiştim iyi birşey gelirse haber ver diye. Normal de Petlas bayisi ve şuan açıkcası sıfır almaya kalkarsam ortalama 2500 tl civarı. Çok bana maliyet anlamında bir külfet değil ama 2-3 ay için lastik almak istemiyorum ki bundan sonraki aracımada olacağını düşünmüyorum.
O yüzden sizce mantıklı mı ? Lastikleri karşılaştırıyoruz 215/55/17 Petlas var eski tarihli baya kullanılmış, Açıkcası hem kaliteli hemde bir nevi fırsat lastiği diyelim. Sizlerin fikirleri nedir ?
@Lastikcim siz bu konuda ne dersiniz ?
Dün sadece taban için konuşmuştuk sanırım hocam, eğer 55 yanaksa 235 lastik orijinal ebatla arasında +%8'e yakın bir fark çıkıyor ve bu fark çok çok büyük.. +-%3'ü geçtiği için hem güvenlik hem de yakıt anlamında çok farkedecektir..

Bir çözüm daha sunayım; aracınızı bu sene satmayı düşündüğünüzü söylemenize istinaden bir de lastik kiralama olayı var 225/45/17 ebatında (orijinal ebadınıza göre yüzdelik sapması -%0.39) Nisan ayı teslim edilmek üzere hesapladığımda ortalama 800 lira civarına lastik kiralayabiliyorsunuz.. Teslim tarihi daha öne çekilirse fiyat da doğal olarak ucuzlayacaktır..
 
  • Beğen
Tepkiler: OKANCAANNN

OKANCAANNN

Başkan
34-İstanbul
Katılım
19 Ağu 2020
Mesajlar
602
Tepki puanı
949
Puanları
93
Dün sadece taban için konuşmuştuk sanırım hocam, eğer 55 yanaksa 235 lastik orijinal ebatla arasında +%8'e yakın bir fark çıkıyor ve bu fark çok çok büyük.. +-%3'ü geçtiği için hem güvenlik hem de yakıt anlamında çok farkedecektir..

Bir çözüm daha sunayım; aracınızı bu sene satmayı düşündüğünüzü söylemenize istinaden bir de lastik kiralama olayı var 225/45/17 ebatında (orijinal ebadınıza göre yüzdelik sapması -%0.39) Nisan ayı teslim edilmek üzere hesapladığımda ortalama 800 lira civarına lastik kiralayabiliyorsunuz.. Teslim tarihi daha öne çekilirse fiyat da doğal olarak ucuzlayacaktır..

Daha mantıklı daha önce hiç duymamıştım. Bizde birde Range Rover var, bakalım bu dediğiniz mantıklı olursa şekilde çözebiliriz. Zaten genel anlamda Ankarayı gördükten sonra mutlaka kar istanbuluda vuracaktır, kısa sürede yağsa en azından can ve mal kaybımız için tedbirlerimizi alacağız. Bunu bir araştırayım
 
  • Beğen
Tepkiler: 06Berkay
Üst