Öncelikle Herkese Merhabalar
Son zamanlarda üretilmiş yeni jenerasyon araçların arasında biraz daha gerilere düşmesine ve eski kullanıcı kitlesini ne yazık ki kaybetmesine karşın ilk çıktığı zamanlar ulaştığı satış grafikleri ile Fiat'ın bel kemiği haline gelmişti. Bunun yanında kendine has havası ve sınıfının üzerinde verdiği donanımsal zenginlikleri ile uygun fiyat birleşince düşük bütçeli ailelerin ilk tercihi haline gelmişti.
Şimdi giriş bölümünü atlayıp geleneksel olarak bilgilendirme kısmına geçecek olursak ;
En başta belirtmek isterim ki Fiat Linea makyajlı ve makyajsız model olarak ikiye ayrılıyor.
# Bunlar ;
# 2007 yılında başlayıp günümüzde Classic adıyla üretilen Fiat Linea modelleri makyajsız versiyon olurken.
# 2012 ve devamında gelenler ise makyajlı versiyon olarak geçiyor.
Not ; Ayrıca (Pop) adıyla satılan versiyonlar dış tasarım olarak değişime uğramasına rağmen iç tasarım olarak eski jenerasyon bırakılmış.
Bu makyaj ile dış kısımda büyük bir değişim olmasa da iç mekanda özellikle kokpit'te baştan aşağı değişim yaşanmış. , fakat tabi ki yeniden özgün bir kokpit tasarımı yaratmak yerine Punto kokpit'i üzerinde derleme yapmışlar.
Makyaj ile yaşanan değişimlerden biraz bahsetmek gerekirse ;
Dış tasarım ; Ön tampon ve ızgara tasarımı tamamen yenilenmiş. Ayrıca yeni tampon tasarımı sayesinde uzunluğunda 36 mm artış olmuş. Arka kısımda ise en büyük değişim plakalığın arka tampon yerine bagaj kapağına taşınması olmuş. Bu sebeble de arka tampon yeniden tasarlanmış.
İç tasarım ; Punto Evo'ya benzer tasarlanan ön kokpit ile aracın içerisi döşeme ile uyumlu hale gelmiş olup içeride daha kaliteli ve havadar bir ortam yaratılmış. Bunun yanında yaptığım araştırmalara göre koltuk ve kapı üzerindeki kumaş yüzeylerin makyajsız modellerde çabuk kirlenip , yıpranıyormuş. Bu sebeple de makyajlı modellerde kullanılan kumaş yüzeyde kimyasal bir metod uygulayarak bir tabaka oluşturmuşlar.
Classic Linea İç Mekan :
Yeni Linea İç Mekan :
Donanımsal açıdan ; Yağmur sensörü , far sensörü , kendiliğinden kararan dikiz aynası , 5'' dokunmatik ekranlı multimedia sistemi (SD Kart, USB, AUX Bağlantı girişleri ve Navigasyon ile) gibi donanımsal zenginliklerin yanında Çekiş kontrol sistemi (Esp) , Yokuş kalkış desteği (Hill Holder) gibi güvenlik ekipmanları da eklenmiş.
Not ; Ayrıca önceki jenerasyon Linea'da olan bir kaç kronik sorunda çözülmüş.
Ayrıntıları bir kenara bırakarak kendi aracımızdan biraz bahsetmek gerekirse 2013 model olup giriş (Pop) donanım paketli versiyonu. Bu sebeple incelemeyi kendi aracım üzerinden devam edeceğim.
Kronik sorunları ve dikkat edilmesi gerekenler ;
1- Ön amortisör üst takozları çabuk yıpranıyor ve ses yapmaya başlıyor.
Çözüm ; Aracı şantiye şartlarında kullandığımız için satmadan önce değişim yapmak zorunda kaldık. Ön amortisör üst takozu çiftini de 75 lira para verdik.
2- Eski jenerasyonlarda ana ünite ve direksiyon üzerindeki tuş takımının boyası çok çabuk aşınıyor ve ilerleyen zamanlarda çok kötü bir görünüm yaratıyordu.
Çözüm ; Ana ünite ve direksiyon üzerindeki tuş takımını tekrardan değiştirseniz bile aynı sorunu tekrar yaşacağınız için en mantıklı çözümü bir kaplama firması ile anlaşıp tuş takımlarını seffaf folyo ile kaplamak olucak.
3- Kullanıcı yorumlarına göre koltuk ve kapı üzerindeki kumaş döşemenin lekeye ve yıpranmaya karşı direnemiyor olmasıymış.
Çözüm ; Makyajlı versiyon ile çözüldüğü söyleniyor.
Donanımsal Zenginlikler ;
Not ; Kendi aracımızın Pop donanım paketi olması ve listenin çok uzun olmamasından dolayı aracı en dolu paketi (Lounge) ile kıyaslayarak devam edeceğim.
İç Donanım ;
Elektrikli ön camlar S
Elektrikli arka camlar L
Yeni Linea iç tasarım L
Çift renkli ön konsol L
Deri direksiyon simidi ve vites topuzu L
Estetik iç aydınlatma L
Far yükseklik ayarı S
CD-MP3 okuyuculu ana ünite S
5'' dokunmatik ekranlı multimedia sistemi (SD Kart, USB, AUX Bağlantı girişleri ile) L
Multimedia sistemine entegre Bluetooth telefon bağlantısı L
Multimedia sistemine entegre Türkiye haritalı navigasyon L
Direksiyondan kumandalı müzik sistemi S
Bluetooth telefon kiti O
Servo direksiyon S (Pop donanım paket hidrolik direksiyon)
Direksiyon simidi yükseklik ve derinlik ayarı S
Yol bilgisayarı S
Modale dijital gösterge S
Confort çok fonksiyonlu dijital gösterge L
"Follow me home" farlar S
İçeriden açılabilen bagaj kapağı S
İçeriden açılabilen benzin deposu kapağı S
Sigara içenler için kit, ön panel ortasında küllük, çakmak S
İki adet arka koltuk başlıkları S
Üçüncü arka koltuk başlığı L
Çift parça katlanan arka koltuk (60/40) S
Yüksekliği ayarlanabilir sürücü koltuğu S
Elektrikli bel ayarlı sürücü koltuğu L
Eşya gözlü ön kol dayama O
Eşya gözlü arka kol dayama L
Arka cam perdesi L
Uzaktan kumandalı merkezi kilit S
Antipolen filtreli manuel klima S
Çift bölgeli tam otomatik klima L
Far sensörü L
Yağmur sensörü L
Elektronik iç dikiz aynası L
Arka park sensörü L
Ön rüzgarlık O
Kauçuk / Halı paspas takımı O
Bagaj koruma havuzu O
Göstergeli park sensörü O
Dış Donanım ;
Gövde rengi tamponlar S
Gövde rengi kapı kolları S
Krom kaplı kapı kolları L
Gövde renginde elektrik kumandalı dış dikiz aynaları S
Gövde renginde elektrik kumandalı ve ısıtmalı dış dikiz aynaları L
Krom ön radyatör koruyucu çerçeve ve ön tampon üzerinde krom süs çıtası S
Krom ön radyatör panjuru L
Gövde renginde kapı çıtaları S
Krom kapı çıtaları L
Krom cam çıtaları O
Arka tamponda krom kaplamalar L
15" jant kapakları S
16" alaşımlı jantlar L
Eşik çıtası takımı L
Yarım krom kaplı ayna L
Güvenlik ;
Sürücü hava yastığı S
Yolcu hava yastığı S
Yan hava yastıkları L
Tavan hava yastıkları L
Bebek koltuğu Isofix bağlantıları (arka koltuklarda 2 tane) S
FIAT Code (Immobilizer) S
ABS + EBD S
ESP (Elektronik Stabilite Programı) L
ASR (Otomatik Çekiş Kontrol) L
MSR (Motor Fren Torku Düzenleyici) L
HBA (Panik Fren Destek Sistemi) L
Hillholder (Yokuş Yukarı Kalkış Desteği) L
TPMS (Lastik Basınç İzleme Sistemi) L
GSI (Vites Değiştirme Göstergesi) S
Sis farları O
Alarm O
O : Opsiyon L : Lounge ( En dolu paketi)
Teknik Veriler ;
# 1.3 Multijet (Euro 5) 95 ps (Değişken Geometrili Turbo)
1248 cc.
95 beygir - 70 kw (4.000 dv.-dk.)
200 nm tork - (1.750 dv.-dk.)
Atık gaz (Co 2) salınımı : 129 g/km
Vites kutusu : 5 ileri manuel
0-100 Hızlanma : 13.8
Maksimum hız : 170 km/h
Ağırlık : 1200 kg
Yakıt Tüketimi ;
Şehir İçi : 6.5
Şehir Dışı : 4.0
Karma : 4.9
# 1.4 Fire DOHC 8 V MPi (Tek noktalı enjeksiyon)
1368 cc.
77 beygir - 57 kw (6.000 dv.-dk.)
117 nm tork - (3.000 dv.-dk.)
Atık gaz (Co 2) salınımı : 148 g/km
Vites kutusu : 5 ileri manuel
0-100 Hızlanma : 14.6 sn.
Maksimum Hız : 165 km/h
Ağırlık : 1160 kg
Yakıt Tüketimi ;
Şehir İçi : 8.3
Şehir Dışı : 5.2
Karma : 6.3
# 1.6 MultiJet (Euro 5) 105 ps (Değişken Geometrili Wastegate Turbo)
1598 cc.
105 beygir - 77 kw (4.000 dv.-dk.)
290 nm tork - ( 1.500 dv.-dk.)
Atık gaz (Co 2) salınımı : 134 g/km
Vites kutusu : 6 ileri manuel
0-100 Hızlanma: 11.0 sn.
Maksimum hız : 190 km/h
Ağırlık : 1290 kg
Yakıt Tüketimi ;
Şehir İçi : 6.5
Şehir Dışı : 4.3
Karma : 5.1
# Ortak ;
Yakıt deposu hacmi : 45 Litre
Fabrikasyon lastik ebatı : 185/65/R15 (Pop) - 195/55/R16 (Lounge)
Fabrikasyon akü kapasitesi : 50 Amper
Bagaj Hacmi : 500 litre
Motor yağı hacmi : 3.5 Litre (1.3 Multijet)
Amortisörler : Gazlı tip teleskopik.
Ön : MacPherson tipi helezon yaylar ve küresel mafsalli stabilizatör çubuğu
Arka : Kıvrımlı akslı ve çapraz kıvrımlı, teleskopik hidrolik amortisörler.
# Ölçüler ;
Uzunluk : 4596 mm
Genişlik : 1730 mm
Yükseklik : 1494 mm
Dingil mesafesi : 2603 mm
Teknik bilgileride bir yere bırakıp satmadan önceki sahip olduğumuz araçtan bahsetmek gerekirse 2013 model olup giriş (Pop)versiyonu. İlk aldığımız zamanlar 84.000 civarında idi satarken de 90.000'i devirmişti. Ayrıca tamamen hatasız durumdaydı. Bunun yanında (Accent Era) aracımdan da hakim olduğum fabrikasyon Continental Conti Eco Contact 3 lastikler mevcuttu ve durumu hiç iyi değildi.
Bu kriterleri göze alarak inceleme yapıcak olursak ;
Yol Tutuş ; Açıkçası üzerindeki lastiklere güveneyip güvenemeyip çok keskin virajlara giremedim. Fakat çok yüksek hızlarda olmasa da yinede girilen keskin virajlarda önden kaymaya başladığını söyleyebilirim. Belki önden kaymanın bu kadar belirgin olmasının sebebi lastikler olsa da en iyi lastik bile takılsa sınırlarını zorladığınız zaman önden kayma potansiyeli çok yüksek. Kontrol edilebilir bir önden kaymamı sorusuna aynı aracı taze ve kaliteli bir lastikle kullanmadan cevaplayamam fakat hidrolik direksiyonun önden kayma durumunda verdiği geri bildirimler başarılı.
Konfor ; Genel anlamda konforlu bir araç diyebilirim ama süspansiyon sisteminin ne yazık ki belli bir limiti var. Orta sertlikteki süspansiyon sistemi normal şartlarda görevini gayet güzel bir şekilde yerine getiriyor. Fakat köy yollarında veya bol çukurlu bağlantı yollarında gidiyorsanız ardı ardına gelen çukurları veya sert tümsekleri sönümlemekte süspansiyon sistemi oldukça zorlanıyor. Ayrıca kabine yansıttığı sansıntılar ise can sıkıyor. Bu tür durumlar günlük hayatta çok fazla karşılacağınız şeyler değil. Kaliteli yollar ve şehir içinde ise yeterli konforu fazlasıyla sunuyor.
Trim Sesleri ; Açıkçası Linea'nın en başarılı olduğu kısımlardan birisi. Fiat çalışanları montaj konusunda çok başarılı işler çıkarmış. Çünkü hemen hemen hergün şantiye yollarına girip çıkmasına karşın arabanın hiçbir yerinden trim sesi gelmiyor. Hatta bu konuda şuan kullanıyor olduğumuz Accent Era'dan dahi iyi olduğunu söyleyebilirim.
İzolasyon ; Lastik ve yol sesini düşük hızlarda yansıtmıyor olsa da rüzgar sesini 100 km/h'ın üzerinde belirgin şekilde içeriye alıyor. Rahatsızlık derecesinde olmasa da yinede sınıfına göre oldukça başarılı diyebilirim. Motor sesi konusunda ise ne yazık ki başarılı değil özellikle motor soğukken ısınana kadar çok sesli çalışıyor ve içeriye oldukça gürültülü bir şekilde yansıtıyor. Bunun yanında 100 km/h ile sabit giderken dahi rakibi sayılabilecek Accent Era'dan daha sesli durumda.
Direksiyon ; Daha üst donanım paketli modellerin aksine araçta hidrolik direksiyon mevcut. Özellikle üst donanım paketlerinde ki elektrikli direksiyonun çok hissiz oluşu büyük eleştiri alsa da bizim aracımızda ki hidrolik direksiyon sistemi her yönden başarılı diyebilirim. En başta ağırlığı kararında olup her komuta cevap verebilir nitelikte. Ayrıca çok hisli olmaması sebebiyle yoldaki her pürüzü hissettirmediği gibi uzun süren yolculuklarda da yormuyor. Aynı zamanda önden yada arkadan kayma durumunda da geri bildirimleri yeterli derecede yansıtıyor. Ayrıca (10.5 m)kısa dönüş çapıyla da dar alanlara giriş çıkışlar da büyük faydası oluyor.
Frenler ; Ön kısım hava kanallı disklerden oluşurken , arka kısımda ise kampana fren sistemi mevcut. Normal kullanımda işini iyi yapıyor gibi görünüyor olsa da çok sık ve sert kullanımlarda çabuk yoruluyor. Bu sebeple de fren sisteminde şişme ve (Accent Era) aracımda da yaşanılan ABS'nin gereksiz yere devreye girmesi gibi sorunlar baş gösteriyor. Bunun yanında 100 km/h ile gerçekleştirilen fren testinde 39 metre gibi iyi bir değer yakalamış.
Vites kutusu ve Debriyaj ; Vites yolları kemikli yapısı sebebiyle belirgin olmasına karşın geçişler oldukça sert , özellikle vites küçültmek için büyük bir caba sarf etmeniz gerekiyor. Debriyaj pedalında ise durum tam tersi. Tatlı bir sertliğinin olmasının yanında ergonomik açıdan da konumlandırılması başarılı olması sebebiyle uzun seyahatler yapsanız bile sol ayak bileğinizi yormuyor.
Motor ; 1.3 litre hacmindeki ikinci nesil olarak geçen Multijet ünite Fiat çatısı altında üretilmiş olup sorunsuzluğunu ve verimliliğini kanıtlamış durumda. Kendi aracımızda ki ikinci nesil olarak adı geçen geliştirilmiş üniteden bahsetmek gerekirse Euro 5 emisyon normlarına uyması için DPF ile donatılmış , ayrıca önceki nesline ilave olarak 5 beygir fazladan güç eklenmiş. 5 ileri manuel şanzıman ile satılan motor genel anlamda yeterli performansı sunuyor olsada 1.500 devir/dk. altında oldukça hantal durumda. 5. vites'te gerçekleştirilen kick downlar da başarısız olsada 1.750 devir/dk. üzerinde kendine gelmeye başlayıp 3.500 devir./dk.'ya kadar rahat rahat tırmanmaya başlıyor ve 150 km/h'a kadar da nefesi kesilmiyor. Fakat yine de belirtmek isterim bu motoru üretirken düşündükleri şey performans'tan ziyade yakıt tüketimi ve verimlilikti.
Yakıt Tüketimi ; Bu konuda gerçekten cömert davranıyor gibi görünse de aslında işin iç yüzü öyle değil. Henüz aracın periyodik bakımından bu yana 3.000 kilometre geçmiş olmasına rağmen yakıt tüketimi bandı oldukça geniş durumda.
Ek açıklama ; İddia'yı biraz daha kızıştırmak için Accent Era 1.5 CRDi ile kıyaslamaya karar verdim.
Not ; Kırmızı renk ile yazılanlar Accent Era'nın tüketim değerleri.
Şöyleki ;
Şehir içi normal kullanımda : 5.5-6.0 litre / 5.0-5.2 litre
Şehir içi sert kullanımda : 6.5-7.0 litre / 5.5-6 litre
Şehir içi klima açık normal kullanımda : 6.0-6.3 litre / 6.0-6.5 litre
## ## ##
Şehir dışı normal kullanımda : 4.2-4.5 litre / 4.0-4.3 litre
Şehir dışı sert kullanım : 5.5-6.0 litre / 5.0-5.3 litre
Şehir dışı çok sert kullanım : 6.0-7.3 litre / 5.5-6 litre
## ## ##
Karma normal kullanımda : 5.0-5.5 litre / 5.0-5.2 litre
Karma sert kullanımda : 6.5-7.0 litre / 5.5-6.2 litre
Karma çok sert kullanımda : 8.0-9.0 litre / 6.5-7 litre
Aslında bu değerlerin bu durumda olmasının sebebi motor hacminin düşük olması ve yüksek hızlara tırmanabilmek için ekstra caba sarfetmesi gibi görünsede , performanslı kullanımlara göre hiç uygun olmadığını açıkca söyleyebilirim.
Aydınlatma ; Normalde yeterli aydınlatmayı sunuyor gibi görünse de aslına bakarsanız ıslak zeminde oldukça vasat durumda. Kısa falar (H7) 20 metre mesafeyi başarılı aydınlatıyor gibi görünüyor fakat köşeleri aydınlatmada pek başarılı değil. Uzun farlar (H1) ise çevreyi aydınlatma da oldukça başarılı işler çıkarıyor , Fakat bunun en büyük sorumlusu kısa ve uzun ampullerin birbirinden bağımsız olması. Yine de aydınlatma konusunda Accent Era aracımdan 1 kademe daha üstte olduğunu söyleyebilirim.
Müzik Sistemi ; Ses sistemi konusunda kötü durumda. En başta tiz seslerin eksikliğini hissedebiliyorsunuz. Ana ünitenin çıkış gücüde başarılı değil. Ayrıca önde (16 cm) arkada ise (13 cm) hoparlör takımı çok kalitesiz. Ses ayarları ile ne kadar oynanırsa oynansın çok cansız sesler çıkarıyorlar , ses seviyesi biraz yukarılara çekildiği zamanda verebildiği bas tonları da dağıtmaya başlıyor.Bunun yanında olumlu yönleriyse radyo frekanslarını alma gücü ve kullanımı kolay ve ergonomik açıdan sıkıntı vermeyen ana ünite ve direksiyon üzerindeki kontrolleri oluyor. Fakat yine de belirtmek isterim ki Accent Era bu konuda çok daha başarılı. Gerek verdiği canlı tiz sesleri gerekse dolgun bas tonlarıyla her yönden tatmin edici bir performansa sahip olduğu gibi rakiplerinden de üstün durumda.
Eşya Gözü ve Kullanışlılık ; Eşya gözü açısından çok başarılı olduğu söylenemez. Vites önünde 2 adet kullanışsız bardaklık , onunda önünde ve peteklerin üzerinde fatura , otopark fişi , bozuk para vs. gibi şeyler koymak için işlevsel bir göz mevcut. Ön ve arka kapı içlerinde cepler var fakat tamamen kullanışsız durumdalar ve pet şişe koymak için uygun durumda değiller. Bunun yanında far altında ve direksiyon altına herhangi bir göz yok , ön ve arka tarafta kol dayama yok , ön koltuk sırtlıklarında cepler yok. Bunun yanında artan dingil mesafesinden kaynaklı yeterli diz mesafesi olsada 4.6 metre uzunluğuna oranla dar bir otomobil olduğunu söyleyebilirim. Bu yüzden içeride bunaltıcı bir ortam var. Kullanışlılık konusunda ise gösterge panelinin ortasında kalan yol bilgisayarını silecek kolundaki tuş ile kontrol edebiliyorsunuz. Kullanımı kolay gibi görünüyor olsada , arabayı her kapatıp açtığınızda tekrardan en baştaki ortalama yakıt tüketim bilgilerini göstermeye başlıyor. Ayrıca direksiyonun sol tarafında kalan menü ve kontrolü için gereken tuş takımı kullanışlılıktan tamamen uzak durumdalar. Birde araç harekete geçtikten sonra tüm kapıları otomatik olarak kilitleyebilme özelliği var. i10 aracımda bile böyle bir özellik olmamasını düşünürsek bu yaptıkları ile ayrıca beğenimi kazanıyor.Görüş açısı konusunda ise herhangi bir sıkıntısı yok. Dikiz aynası biraz yukarıda kaldığı için arka görüşü etkilese de çok büyük sorun teşkil etmiyor. Yan aynalar ise konumlandırma ve büyüklük açısından çok temiz bir görüş açısı sunuyor. Kokpit biraz yüksekte konumlandırılmış olmasına karşın çapraz köşeleri ve ön tamponun nerede bittiği konusunda sorun yaşatmıyor.
# Ayrıca tüm donanım paketlerinde standart olarak sustalı anahtar mevcut olup kumanda üzerinden bagaj açma özelliği de mevcut.
Koltuklar ; Sert dolgulu olmasına karşın uzun yolculuklarda rahatsız etmiyor. Üzerindeki kumaş tıpkı Accent Era aracımda ki gibi çok çabuk kirlenip leke tutan cinstenmiş.Sürücü koltuğundaki sürüş pozisyonu ise pek başarılı değil ve alışmak gerektiriyor. Yan destekleri ise segmentine göre yeterli seviyede.
Malzeme Kalitesi ; Kokpit ve kapı üzerinde sert plastik kullanılmış olmasına karşın rahatsız edici seviyeler de değil. Klima ve ana ünite üzerindeki plastik kalitesi ise kötü durumda. Vites topuzu üzerindeki yarı sünger yarı silikon karışımı madde ilk bindiğiniz andan itibaren sırıtıyor. Hem benzinli hemde dizel araçlarında ortak gösterge panelini kullanıyor olmaları maliyetten kaçtıklarını açıkça belli ediyor.
Bagaj ; 500 litrelik bagaj kapasitesiyle sınıfında rakipsiz olsa da iç hacimde ki darlık ile bu galibiyeti kaybettiriyor.Fakat bagaj kapağı için kullandığı amortisör grubu ile tekrar beğenimi kazanıyor.Sert yapılı olmalarına karşın bagaj kapağını belli bir yerde tutma konusunda da iyi işler çıkarıyorlar. Ayrıca yükleme eşiğinin alçak olması sebebiyle yük indirip bindirmekte problem yaşanmıyor.
Araç sürekli şantiye'ye gidip geldiği için biraz dağınık.
Sonuç ; Sahip olduğu uzunluğunu iç hacimde yansıtmıyor olmasına karşın yinede Lounge ya da Urban donanım paketleri alındığı taktirde her açıdan sizi tatmin etmesinin yanında , düşük servis maliyetleri ve nispeten ekonomik motor seçenekleri ile yüzleri güldüreceği kesin. Yine de performans düşünenler için 6 ileri manuel vites seçenekli 1.6 Mutlijet 105 beygir modeli almalarını tavsiye ederim.
Son zamanlarda üretilmiş yeni jenerasyon araçların arasında biraz daha gerilere düşmesine ve eski kullanıcı kitlesini ne yazık ki kaybetmesine karşın ilk çıktığı zamanlar ulaştığı satış grafikleri ile Fiat'ın bel kemiği haline gelmişti. Bunun yanında kendine has havası ve sınıfının üzerinde verdiği donanımsal zenginlikleri ile uygun fiyat birleşince düşük bütçeli ailelerin ilk tercihi haline gelmişti.
Şimdi giriş bölümünü atlayıp geleneksel olarak bilgilendirme kısmına geçecek olursak ;
En başta belirtmek isterim ki Fiat Linea makyajlı ve makyajsız model olarak ikiye ayrılıyor.
# Bunlar ;
# 2007 yılında başlayıp günümüzde Classic adıyla üretilen Fiat Linea modelleri makyajsız versiyon olurken.
# 2012 ve devamında gelenler ise makyajlı versiyon olarak geçiyor.
Not ; Ayrıca (Pop) adıyla satılan versiyonlar dış tasarım olarak değişime uğramasına rağmen iç tasarım olarak eski jenerasyon bırakılmış.
Bu makyaj ile dış kısımda büyük bir değişim olmasa da iç mekanda özellikle kokpit'te baştan aşağı değişim yaşanmış. , fakat tabi ki yeniden özgün bir kokpit tasarımı yaratmak yerine Punto kokpit'i üzerinde derleme yapmışlar.
Makyaj ile yaşanan değişimlerden biraz bahsetmek gerekirse ;
Dış tasarım ; Ön tampon ve ızgara tasarımı tamamen yenilenmiş. Ayrıca yeni tampon tasarımı sayesinde uzunluğunda 36 mm artış olmuş. Arka kısımda ise en büyük değişim plakalığın arka tampon yerine bagaj kapağına taşınması olmuş. Bu sebeble de arka tampon yeniden tasarlanmış.
İç tasarım ; Punto Evo'ya benzer tasarlanan ön kokpit ile aracın içerisi döşeme ile uyumlu hale gelmiş olup içeride daha kaliteli ve havadar bir ortam yaratılmış. Bunun yanında yaptığım araştırmalara göre koltuk ve kapı üzerindeki kumaş yüzeylerin makyajsız modellerde çabuk kirlenip , yıpranıyormuş. Bu sebeple de makyajlı modellerde kullanılan kumaş yüzeyde kimyasal bir metod uygulayarak bir tabaka oluşturmuşlar.
Classic Linea İç Mekan :
Yeni Linea İç Mekan :
Donanımsal açıdan ; Yağmur sensörü , far sensörü , kendiliğinden kararan dikiz aynası , 5'' dokunmatik ekranlı multimedia sistemi (SD Kart, USB, AUX Bağlantı girişleri ve Navigasyon ile) gibi donanımsal zenginliklerin yanında Çekiş kontrol sistemi (Esp) , Yokuş kalkış desteği (Hill Holder) gibi güvenlik ekipmanları da eklenmiş.
Not ; Ayrıca önceki jenerasyon Linea'da olan bir kaç kronik sorunda çözülmüş.
Ayrıntıları bir kenara bırakarak kendi aracımızdan biraz bahsetmek gerekirse 2013 model olup giriş (Pop) donanım paketli versiyonu. Bu sebeple incelemeyi kendi aracım üzerinden devam edeceğim.
Kronik sorunları ve dikkat edilmesi gerekenler ;
1- Ön amortisör üst takozları çabuk yıpranıyor ve ses yapmaya başlıyor.
Çözüm ; Aracı şantiye şartlarında kullandığımız için satmadan önce değişim yapmak zorunda kaldık. Ön amortisör üst takozu çiftini de 75 lira para verdik.
2- Eski jenerasyonlarda ana ünite ve direksiyon üzerindeki tuş takımının boyası çok çabuk aşınıyor ve ilerleyen zamanlarda çok kötü bir görünüm yaratıyordu.
Çözüm ; Ana ünite ve direksiyon üzerindeki tuş takımını tekrardan değiştirseniz bile aynı sorunu tekrar yaşacağınız için en mantıklı çözümü bir kaplama firması ile anlaşıp tuş takımlarını seffaf folyo ile kaplamak olucak.
3- Kullanıcı yorumlarına göre koltuk ve kapı üzerindeki kumaş döşemenin lekeye ve yıpranmaya karşı direnemiyor olmasıymış.
Çözüm ; Makyajlı versiyon ile çözüldüğü söyleniyor.
Donanımsal Zenginlikler ;
Not ; Kendi aracımızın Pop donanım paketi olması ve listenin çok uzun olmamasından dolayı aracı en dolu paketi (Lounge) ile kıyaslayarak devam edeceğim.
İç Donanım ;
Elektrikli ön camlar S
Elektrikli arka camlar L
Yeni Linea iç tasarım L
Çift renkli ön konsol L
Deri direksiyon simidi ve vites topuzu L
Estetik iç aydınlatma L
Far yükseklik ayarı S
CD-MP3 okuyuculu ana ünite S
5'' dokunmatik ekranlı multimedia sistemi (SD Kart, USB, AUX Bağlantı girişleri ile) L
Multimedia sistemine entegre Bluetooth telefon bağlantısı L
Multimedia sistemine entegre Türkiye haritalı navigasyon L
Direksiyondan kumandalı müzik sistemi S
Bluetooth telefon kiti O
Servo direksiyon S (Pop donanım paket hidrolik direksiyon)
Direksiyon simidi yükseklik ve derinlik ayarı S
Yol bilgisayarı S
Modale dijital gösterge S
Confort çok fonksiyonlu dijital gösterge L
"Follow me home" farlar S
İçeriden açılabilen bagaj kapağı S
İçeriden açılabilen benzin deposu kapağı S
Sigara içenler için kit, ön panel ortasında küllük, çakmak S
İki adet arka koltuk başlıkları S
Üçüncü arka koltuk başlığı L
Çift parça katlanan arka koltuk (60/40) S
Yüksekliği ayarlanabilir sürücü koltuğu S
Elektrikli bel ayarlı sürücü koltuğu L
Eşya gözlü ön kol dayama O
Eşya gözlü arka kol dayama L
Arka cam perdesi L
Uzaktan kumandalı merkezi kilit S
Antipolen filtreli manuel klima S
Çift bölgeli tam otomatik klima L
Far sensörü L
Yağmur sensörü L
Elektronik iç dikiz aynası L
Arka park sensörü L
Ön rüzgarlık O
Kauçuk / Halı paspas takımı O
Bagaj koruma havuzu O
Göstergeli park sensörü O
Dış Donanım ;
Gövde rengi tamponlar S
Gövde rengi kapı kolları S
Krom kaplı kapı kolları L
Gövde renginde elektrik kumandalı dış dikiz aynaları S
Gövde renginde elektrik kumandalı ve ısıtmalı dış dikiz aynaları L
Krom ön radyatör koruyucu çerçeve ve ön tampon üzerinde krom süs çıtası S
Krom ön radyatör panjuru L
Gövde renginde kapı çıtaları S
Krom kapı çıtaları L
Krom cam çıtaları O
Arka tamponda krom kaplamalar L
15" jant kapakları S
16" alaşımlı jantlar L
Eşik çıtası takımı L
Yarım krom kaplı ayna L
Güvenlik ;
Sürücü hava yastığı S
Yolcu hava yastığı S
Yan hava yastıkları L
Tavan hava yastıkları L
Bebek koltuğu Isofix bağlantıları (arka koltuklarda 2 tane) S
FIAT Code (Immobilizer) S
ABS + EBD S
ESP (Elektronik Stabilite Programı) L
ASR (Otomatik Çekiş Kontrol) L
MSR (Motor Fren Torku Düzenleyici) L
HBA (Panik Fren Destek Sistemi) L
Hillholder (Yokuş Yukarı Kalkış Desteği) L
TPMS (Lastik Basınç İzleme Sistemi) L
GSI (Vites Değiştirme Göstergesi) S
Sis farları O
Alarm O
O : Opsiyon L : Lounge ( En dolu paketi)
Teknik Veriler ;
# 1.3 Multijet (Euro 5) 95 ps (Değişken Geometrili Turbo)
1248 cc.
95 beygir - 70 kw (4.000 dv.-dk.)
200 nm tork - (1.750 dv.-dk.)
Atık gaz (Co 2) salınımı : 129 g/km
Vites kutusu : 5 ileri manuel
0-100 Hızlanma : 13.8
Maksimum hız : 170 km/h
Ağırlık : 1200 kg
Yakıt Tüketimi ;
Şehir İçi : 6.5
Şehir Dışı : 4.0
Karma : 4.9
# 1.4 Fire DOHC 8 V MPi (Tek noktalı enjeksiyon)
1368 cc.
77 beygir - 57 kw (6.000 dv.-dk.)
117 nm tork - (3.000 dv.-dk.)
Atık gaz (Co 2) salınımı : 148 g/km
Vites kutusu : 5 ileri manuel
0-100 Hızlanma : 14.6 sn.
Maksimum Hız : 165 km/h
Ağırlık : 1160 kg
Yakıt Tüketimi ;
Şehir İçi : 8.3
Şehir Dışı : 5.2
Karma : 6.3
# 1.6 MultiJet (Euro 5) 105 ps (Değişken Geometrili Wastegate Turbo)
1598 cc.
105 beygir - 77 kw (4.000 dv.-dk.)
290 nm tork - ( 1.500 dv.-dk.)
Atık gaz (Co 2) salınımı : 134 g/km
Vites kutusu : 6 ileri manuel
0-100 Hızlanma: 11.0 sn.
Maksimum hız : 190 km/h
Ağırlık : 1290 kg
Yakıt Tüketimi ;
Şehir İçi : 6.5
Şehir Dışı : 4.3
Karma : 5.1
# Ortak ;
Yakıt deposu hacmi : 45 Litre
Fabrikasyon lastik ebatı : 185/65/R15 (Pop) - 195/55/R16 (Lounge)
Fabrikasyon akü kapasitesi : 50 Amper
Bagaj Hacmi : 500 litre
Motor yağı hacmi : 3.5 Litre (1.3 Multijet)
Amortisörler : Gazlı tip teleskopik.
Ön : MacPherson tipi helezon yaylar ve küresel mafsalli stabilizatör çubuğu
Arka : Kıvrımlı akslı ve çapraz kıvrımlı, teleskopik hidrolik amortisörler.
# Ölçüler ;
Uzunluk : 4596 mm
Genişlik : 1730 mm
Yükseklik : 1494 mm
Dingil mesafesi : 2603 mm
Teknik bilgileride bir yere bırakıp satmadan önceki sahip olduğumuz araçtan bahsetmek gerekirse 2013 model olup giriş (Pop)versiyonu. İlk aldığımız zamanlar 84.000 civarında idi satarken de 90.000'i devirmişti. Ayrıca tamamen hatasız durumdaydı. Bunun yanında (Accent Era) aracımdan da hakim olduğum fabrikasyon Continental Conti Eco Contact 3 lastikler mevcuttu ve durumu hiç iyi değildi.
Bu kriterleri göze alarak inceleme yapıcak olursak ;
Yol Tutuş ; Açıkçası üzerindeki lastiklere güveneyip güvenemeyip çok keskin virajlara giremedim. Fakat çok yüksek hızlarda olmasa da yinede girilen keskin virajlarda önden kaymaya başladığını söyleyebilirim. Belki önden kaymanın bu kadar belirgin olmasının sebebi lastikler olsa da en iyi lastik bile takılsa sınırlarını zorladığınız zaman önden kayma potansiyeli çok yüksek. Kontrol edilebilir bir önden kaymamı sorusuna aynı aracı taze ve kaliteli bir lastikle kullanmadan cevaplayamam fakat hidrolik direksiyonun önden kayma durumunda verdiği geri bildirimler başarılı.
Konfor ; Genel anlamda konforlu bir araç diyebilirim ama süspansiyon sisteminin ne yazık ki belli bir limiti var. Orta sertlikteki süspansiyon sistemi normal şartlarda görevini gayet güzel bir şekilde yerine getiriyor. Fakat köy yollarında veya bol çukurlu bağlantı yollarında gidiyorsanız ardı ardına gelen çukurları veya sert tümsekleri sönümlemekte süspansiyon sistemi oldukça zorlanıyor. Ayrıca kabine yansıttığı sansıntılar ise can sıkıyor. Bu tür durumlar günlük hayatta çok fazla karşılacağınız şeyler değil. Kaliteli yollar ve şehir içinde ise yeterli konforu fazlasıyla sunuyor.
Trim Sesleri ; Açıkçası Linea'nın en başarılı olduğu kısımlardan birisi. Fiat çalışanları montaj konusunda çok başarılı işler çıkarmış. Çünkü hemen hemen hergün şantiye yollarına girip çıkmasına karşın arabanın hiçbir yerinden trim sesi gelmiyor. Hatta bu konuda şuan kullanıyor olduğumuz Accent Era'dan dahi iyi olduğunu söyleyebilirim.
İzolasyon ; Lastik ve yol sesini düşük hızlarda yansıtmıyor olsa da rüzgar sesini 100 km/h'ın üzerinde belirgin şekilde içeriye alıyor. Rahatsızlık derecesinde olmasa da yinede sınıfına göre oldukça başarılı diyebilirim. Motor sesi konusunda ise ne yazık ki başarılı değil özellikle motor soğukken ısınana kadar çok sesli çalışıyor ve içeriye oldukça gürültülü bir şekilde yansıtıyor. Bunun yanında 100 km/h ile sabit giderken dahi rakibi sayılabilecek Accent Era'dan daha sesli durumda.
Direksiyon ; Daha üst donanım paketli modellerin aksine araçta hidrolik direksiyon mevcut. Özellikle üst donanım paketlerinde ki elektrikli direksiyonun çok hissiz oluşu büyük eleştiri alsa da bizim aracımızda ki hidrolik direksiyon sistemi her yönden başarılı diyebilirim. En başta ağırlığı kararında olup her komuta cevap verebilir nitelikte. Ayrıca çok hisli olmaması sebebiyle yoldaki her pürüzü hissettirmediği gibi uzun süren yolculuklarda da yormuyor. Aynı zamanda önden yada arkadan kayma durumunda da geri bildirimleri yeterli derecede yansıtıyor. Ayrıca (10.5 m)kısa dönüş çapıyla da dar alanlara giriş çıkışlar da büyük faydası oluyor.
Frenler ; Ön kısım hava kanallı disklerden oluşurken , arka kısımda ise kampana fren sistemi mevcut. Normal kullanımda işini iyi yapıyor gibi görünüyor olsa da çok sık ve sert kullanımlarda çabuk yoruluyor. Bu sebeple de fren sisteminde şişme ve (Accent Era) aracımda da yaşanılan ABS'nin gereksiz yere devreye girmesi gibi sorunlar baş gösteriyor. Bunun yanında 100 km/h ile gerçekleştirilen fren testinde 39 metre gibi iyi bir değer yakalamış.
Vites kutusu ve Debriyaj ; Vites yolları kemikli yapısı sebebiyle belirgin olmasına karşın geçişler oldukça sert , özellikle vites küçültmek için büyük bir caba sarf etmeniz gerekiyor. Debriyaj pedalında ise durum tam tersi. Tatlı bir sertliğinin olmasının yanında ergonomik açıdan da konumlandırılması başarılı olması sebebiyle uzun seyahatler yapsanız bile sol ayak bileğinizi yormuyor.
Motor ; 1.3 litre hacmindeki ikinci nesil olarak geçen Multijet ünite Fiat çatısı altında üretilmiş olup sorunsuzluğunu ve verimliliğini kanıtlamış durumda. Kendi aracımızda ki ikinci nesil olarak adı geçen geliştirilmiş üniteden bahsetmek gerekirse Euro 5 emisyon normlarına uyması için DPF ile donatılmış , ayrıca önceki nesline ilave olarak 5 beygir fazladan güç eklenmiş. 5 ileri manuel şanzıman ile satılan motor genel anlamda yeterli performansı sunuyor olsada 1.500 devir/dk. altında oldukça hantal durumda. 5. vites'te gerçekleştirilen kick downlar da başarısız olsada 1.750 devir/dk. üzerinde kendine gelmeye başlayıp 3.500 devir./dk.'ya kadar rahat rahat tırmanmaya başlıyor ve 150 km/h'a kadar da nefesi kesilmiyor. Fakat yine de belirtmek isterim bu motoru üretirken düşündükleri şey performans'tan ziyade yakıt tüketimi ve verimlilikti.
Yakıt Tüketimi ; Bu konuda gerçekten cömert davranıyor gibi görünse de aslında işin iç yüzü öyle değil. Henüz aracın periyodik bakımından bu yana 3.000 kilometre geçmiş olmasına rağmen yakıt tüketimi bandı oldukça geniş durumda.
Ek açıklama ; İddia'yı biraz daha kızıştırmak için Accent Era 1.5 CRDi ile kıyaslamaya karar verdim.
Not ; Kırmızı renk ile yazılanlar Accent Era'nın tüketim değerleri.
Şöyleki ;
Şehir içi normal kullanımda : 5.5-6.0 litre / 5.0-5.2 litre
Şehir içi sert kullanımda : 6.5-7.0 litre / 5.5-6 litre
Şehir içi klima açık normal kullanımda : 6.0-6.3 litre / 6.0-6.5 litre
## ## ##
Şehir dışı normal kullanımda : 4.2-4.5 litre / 4.0-4.3 litre
Şehir dışı sert kullanım : 5.5-6.0 litre / 5.0-5.3 litre
Şehir dışı çok sert kullanım : 6.0-7.3 litre / 5.5-6 litre
## ## ##
Karma normal kullanımda : 5.0-5.5 litre / 5.0-5.2 litre
Karma sert kullanımda : 6.5-7.0 litre / 5.5-6.2 litre
Karma çok sert kullanımda : 8.0-9.0 litre / 6.5-7 litre
Aslında bu değerlerin bu durumda olmasının sebebi motor hacminin düşük olması ve yüksek hızlara tırmanabilmek için ekstra caba sarfetmesi gibi görünsede , performanslı kullanımlara göre hiç uygun olmadığını açıkca söyleyebilirim.
Aydınlatma ; Normalde yeterli aydınlatmayı sunuyor gibi görünse de aslına bakarsanız ıslak zeminde oldukça vasat durumda. Kısa falar (H7) 20 metre mesafeyi başarılı aydınlatıyor gibi görünüyor fakat köşeleri aydınlatmada pek başarılı değil. Uzun farlar (H1) ise çevreyi aydınlatma da oldukça başarılı işler çıkarıyor , Fakat bunun en büyük sorumlusu kısa ve uzun ampullerin birbirinden bağımsız olması. Yine de aydınlatma konusunda Accent Era aracımdan 1 kademe daha üstte olduğunu söyleyebilirim.
Müzik Sistemi ; Ses sistemi konusunda kötü durumda. En başta tiz seslerin eksikliğini hissedebiliyorsunuz. Ana ünitenin çıkış gücüde başarılı değil. Ayrıca önde (16 cm) arkada ise (13 cm) hoparlör takımı çok kalitesiz. Ses ayarları ile ne kadar oynanırsa oynansın çok cansız sesler çıkarıyorlar , ses seviyesi biraz yukarılara çekildiği zamanda verebildiği bas tonları da dağıtmaya başlıyor.Bunun yanında olumlu yönleriyse radyo frekanslarını alma gücü ve kullanımı kolay ve ergonomik açıdan sıkıntı vermeyen ana ünite ve direksiyon üzerindeki kontrolleri oluyor. Fakat yine de belirtmek isterim ki Accent Era bu konuda çok daha başarılı. Gerek verdiği canlı tiz sesleri gerekse dolgun bas tonlarıyla her yönden tatmin edici bir performansa sahip olduğu gibi rakiplerinden de üstün durumda.
Eşya Gözü ve Kullanışlılık ; Eşya gözü açısından çok başarılı olduğu söylenemez. Vites önünde 2 adet kullanışsız bardaklık , onunda önünde ve peteklerin üzerinde fatura , otopark fişi , bozuk para vs. gibi şeyler koymak için işlevsel bir göz mevcut. Ön ve arka kapı içlerinde cepler var fakat tamamen kullanışsız durumdalar ve pet şişe koymak için uygun durumda değiller. Bunun yanında far altında ve direksiyon altına herhangi bir göz yok , ön ve arka tarafta kol dayama yok , ön koltuk sırtlıklarında cepler yok. Bunun yanında artan dingil mesafesinden kaynaklı yeterli diz mesafesi olsada 4.6 metre uzunluğuna oranla dar bir otomobil olduğunu söyleyebilirim. Bu yüzden içeride bunaltıcı bir ortam var. Kullanışlılık konusunda ise gösterge panelinin ortasında kalan yol bilgisayarını silecek kolundaki tuş ile kontrol edebiliyorsunuz. Kullanımı kolay gibi görünüyor olsada , arabayı her kapatıp açtığınızda tekrardan en baştaki ortalama yakıt tüketim bilgilerini göstermeye başlıyor. Ayrıca direksiyonun sol tarafında kalan menü ve kontrolü için gereken tuş takımı kullanışlılıktan tamamen uzak durumdalar. Birde araç harekete geçtikten sonra tüm kapıları otomatik olarak kilitleyebilme özelliği var. i10 aracımda bile böyle bir özellik olmamasını düşünürsek bu yaptıkları ile ayrıca beğenimi kazanıyor.Görüş açısı konusunda ise herhangi bir sıkıntısı yok. Dikiz aynası biraz yukarıda kaldığı için arka görüşü etkilese de çok büyük sorun teşkil etmiyor. Yan aynalar ise konumlandırma ve büyüklük açısından çok temiz bir görüş açısı sunuyor. Kokpit biraz yüksekte konumlandırılmış olmasına karşın çapraz köşeleri ve ön tamponun nerede bittiği konusunda sorun yaşatmıyor.
# Ayrıca tüm donanım paketlerinde standart olarak sustalı anahtar mevcut olup kumanda üzerinden bagaj açma özelliği de mevcut.
Koltuklar ; Sert dolgulu olmasına karşın uzun yolculuklarda rahatsız etmiyor. Üzerindeki kumaş tıpkı Accent Era aracımda ki gibi çok çabuk kirlenip leke tutan cinstenmiş.Sürücü koltuğundaki sürüş pozisyonu ise pek başarılı değil ve alışmak gerektiriyor. Yan destekleri ise segmentine göre yeterli seviyede.
Malzeme Kalitesi ; Kokpit ve kapı üzerinde sert plastik kullanılmış olmasına karşın rahatsız edici seviyeler de değil. Klima ve ana ünite üzerindeki plastik kalitesi ise kötü durumda. Vites topuzu üzerindeki yarı sünger yarı silikon karışımı madde ilk bindiğiniz andan itibaren sırıtıyor. Hem benzinli hemde dizel araçlarında ortak gösterge panelini kullanıyor olmaları maliyetten kaçtıklarını açıkça belli ediyor.
Bagaj ; 500 litrelik bagaj kapasitesiyle sınıfında rakipsiz olsa da iç hacimde ki darlık ile bu galibiyeti kaybettiriyor.Fakat bagaj kapağı için kullandığı amortisör grubu ile tekrar beğenimi kazanıyor.Sert yapılı olmalarına karşın bagaj kapağını belli bir yerde tutma konusunda da iyi işler çıkarıyorlar. Ayrıca yükleme eşiğinin alçak olması sebebiyle yük indirip bindirmekte problem yaşanmıyor.
Araç sürekli şantiye'ye gidip geldiği için biraz dağınık.
Sonuç ; Sahip olduğu uzunluğunu iç hacimde yansıtmıyor olmasına karşın yinede Lounge ya da Urban donanım paketleri alındığı taktirde her açıdan sizi tatmin etmesinin yanında , düşük servis maliyetleri ve nispeten ekonomik motor seçenekleri ile yüzleri güldüreceği kesin. Yine de performans düşünenler için 6 ileri manuel vites seçenekli 1.6 Mutlijet 105 beygir modeli almalarını tavsiye ederim.
Son düzenleme: