Fren Sistemleri

marikan

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
7 Kas 2006
Mesajlar
6,075
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
36
Siteyi ziyaret et
ispatıdır...

http://tr.wikipedia.org/wiki/ABS_fren_sistemi

ABS, taşıt araçlarının her türlü yük durumunda bütün yol koşullarında ve çeşitli süratlerdeki zorunlu durumlarda yapılacak ani frenlemelerde tekerleklerin kitlenmesini önleyerek direksiyondaki tam hakimiyeti sağlayan bir sistemlere verilen ad. ABS, Almanca Antiblockier-system veya İngilizce Anti-lock Braking System ifadelerinin kısa yazım biçimidir. Kilitlenmeyen fren sistemi anlamına gelir.
ABS fren durumunda her bir tekerleğin devir sayısındaki değişikliği bir kontrol ünitesi aracılığı ile denetleyen bir sistemdir. Dönüş sayısının ani düşmesi (örneğin kaygan zeminde fren yapma durumunda) ve tekerleğin kilitlenmesi durumunda kontrol ünitesi otomatik olarak fren basıncını düşürür. Tekerlek tekrar hızlanınca fren basıncını tekrar yükselterek tekerlek frenlenir. Bu aşama saniyede birçok kez gerçekleşir. Sağ ve sol tarafın ayrı zeminlerde olması halinde bile (örneğin sağ tekerlekler ıslak sol tekerlekler kuru zeminde) herhangi bir kilitlenme veya kayma söz konusu değildir. Bu sayede direksiyona hakimiyet tam, fren mesafesi oldukça kısadır.
Fizik kanunlarının dışına asla çıkılamaz, yani çeşitli fizik kanunları her zaman mevcuttur. Islak zeminde ABS söz konusu olsa bile fren mesafesi kuru zeminden daha fazladır. Fren sırasında çeşitli doğal kanunlar her zaman söz konusudur. Bunları hiçbir şey önleyemez. Amaç bu kanunların optimal olarak kullanmaktır. Bir sürücü eğer bir viraja mümkün olan en yüksek sınır süratinden daha yüksek bir süratle girerse ABS ona ancak otomobilin buzda kaymamasına yardımcı olacağı kadar yardım edebilir. Sensörler devamlı olarak yavaşlamanın her anında tekerleklerin doğru devir sayısında olup olmadıklarını hassas olarak kaydeder. Tekerleklerden birisinin devir sayısının çok düşük olması halinde kilitlenme tehlikesi fren basıncı o tekerlekteki sensör tarafından azaltılır bu suretle tekerlek tekrar normal dönüş süratine ulaşır tehlikeli duruş hali ortadan kalkar fren durumundaki normal hızıyla dönmeye başlar bu anda tekrar o tekerlekteki fren basıncı sensör tarafından yükseltilir. Yeniden kilitlenme olursa aynı olay tekrarlanır.
http://www.opelim.net/forums/
Tekerleklerdeki kilitlenme (kayma) olayı [değiştir]

Fren kuvveti uygulanan tekerlek aracın hızına uygun olmayan şekilde yavaş dönerse bu olaya kayma denir. Serbest dönen tekerlek %0 kaymalıdır . Kilitlenmiş olan tekerleğin kayması %100'dür. En ideal fren durumu tekerleğin durduğu anda değil lastik ve zemin durumuna göre %10 veya %50 kayma durumudur. İstenilen kaymanın elde edilebilmesi için gerekli fren basıncı lastik ile yol arasındaki bağlantı kuvvetine bağlıdır. Bu kuvvet katsayısı kuru zeminde yüksek , ıslak zeminde daha düşük , buzlu zeminde çok düşük bir değerdir. ABS bütün bu zemin durumlarına uyum sağlayarak tekerlekleri istenilen kayma aralığında tutmayı amaçlar.


hala inanmayan arkadaşlar varsa yukarıdaki linkten daha ayrıntılı inceleyebilirler...

vikipedi özgür ansiklopediden alıntıdır...
 

thewishmaster

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
53
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ansiklopedik bilgiler olması gerekeni yansıtıyor olabilir. Fakat ilk kaymaya başladığı anda korkmadan tutsa tekerleği benim, örneğimde olduğu pozisyonda, 100% durmuş olucam ama lastiği bloklamama hedefi kayma hedefinden önce geldiği için ben bırkayım biraz geç dursun ama söför önde araca girmenin hazzını daha çok alsın önemli değil diye bir yorum yapıyor ABS beni. Allahtan el freni var :)
 

from_anatolia

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Eyl 2006
Mesajlar
86
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ZGE38' Alıntı:
abs devreye girdiğinde fren mesafesi uzar, bunun sebebide tekerlerin kitlenmeden aralıklarla fren yapmasıdır... buda senin direksiyon hakimiyetini kaybetmemeni sağlar.. bi bakmak lazım normal olabilir...

ama unutmaki ; ABS devreye girdiğinde fren mesafesi uzar...

Fren mesafesi uzar diye bir şey eğerki birde kızaklamadan kaybedilen mesafeyide çıkartırsak abs li araç daha kısa mesafede yada en kotu ihtimal absiz araçla aynı mesafede durur.
 

ScArC

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Kas 2006
Mesajlar
28
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Siteyi ziyaret et
autoshow un eski sayısından birinde test vardı. belki hatırlayan olur. piyasadaki değişik segmentlerdeki arabaların abs leri iptal edilip test yapılıodu. bir çoğu abs li halde daha kısa sürede durdu. ancak bu testte 100 km ile giderken her iki durumda da (absli ve abssiz) frene sonuna kadar basılıyordu. yani ortalama bir sürücünün tehlike anında gösterdiği tepki.

discovery de ise bir belgeselde ileri sürüş teknikleri öğreten bir kurs gösteriliyordu. ordaki eğitmenlerden biri röportajda bir aracın eğitimli bir sürücü tarafından abs siz çok daha kısa sürede durdurabileceği söyledi. dediği şuydu; frene kayma noktasına kadar basıp tekerlerde kayma eğilimi hissedildiği zaman biraz biraz bırakılarak duruş mesafesi minimuma indilir. olay o dozu tutturabilmekte ki bunu yapabilmek için çok deneme yapmak gerekiyor. yoksa panik anında uygulamak imkansız olur.

üstelik araçlar hep ortalama algılara, ortalama tepkilere göre hazırlandığından abs nin çok işe yaradığı bir gerçek. bir gün kısım kısım buzlanmış bir yolda durmak isterseniz abs olmadan spin atabilirsiniz. veya bi tarafı ıslak bir tarafı kuru yolda kaldırıma bindirebilirsnz. örnekler çoğaltılabilir...
 

flybird

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Eki 2006
Mesajlar
312
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ScArC' Alıntı:
autoshow un eski sayısından birinde test vardı. belki hatırlayan olur. piyasadaki değişik segmentlerdeki arabaların abs leri iptal edilip test yapılıodu. bir çoğu abs li halde daha kısa sürede durdu. ancak bu testte 100 km ile giderken her iki durumda da (absli ve abssiz) frene sonuna kadar basılıyordu. yani ortalama bir sürücünün tehlike anında gösterdiği tepki.

discovery de ise bir belgeselde ileri sürüş teknikleri öğreten bir kurs gösteriliyordu. ordaki eğitmenlerden biri röportajda bir aracın eğitimli bir sürücü tarafından abs siz çok daha kısa sürede durdurabileceği söyledi. dediği şuydu; frene kayma noktasına kadar basıp tekerlerde kayma eğilimi hissedildiği zaman biraz biraz bırakılarak duruş mesafesi minimuma indilir. olay o dozu tutturabilmekte ki bunu yapabilmek için çok deneme yapmak gerekiyor. yoksa panik anında uygulamak imkansız olur.

üstelik araçlar hep ortalama algılara, ortalama tepkilere göre hazırlandığından abs nin çok işe yaradığı bir gerçek. bir gün kısım kısım buzlanmış bir yolda durmak isterseniz abs olmadan spin atabilirsiniz. veya bi tarafı ıslak bir tarafı kuru yolda kaldırıma bindirebilirsnz. örnekler çoğaltılabilir...

Katılıyorum. Zaten hepimiz aynı şeyi söylüyoruz. Abs fren mesafesini uzatır derken, tabiki normal frenli arabada frene sonuna kadar basıp kızaklayana göre kıyaslamıyoruz. Frenlemeyi bilen profesyonel birinin frenlemesine göre kıyaslıyoruz. Bu gerçeğin ansiklopedik bilgilerle(sadece Abs sistemi ile ilgili temel bilgiler veren bir kaynakla) kıyaslanacak bir yanı yok.
 

coRSac

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Ağu 2006
Mesajlar
1,658
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Bence lastiklere bağlı olabilir lastikler iyi ise abssiz daha iyi ,lastikler kötü ise absli model daha kısa mesafede durabilir.
 

Papirus

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
5 Ağu 2006
Mesajlar
612
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Papirus' Alıntı:
ABSnin kaymayı algılayabilmesi için ön ve arka tekerleklerin ayrı devirlerde dönmesi gerekli, bunun için de lastiklerin yere az çok tutunmaları gerekli, 4 tekerleğin kitlenip kaldığı bir durumda ABS sensörleri neyi okuyacaklar
Şans eseri söylediklerime uygun bir video buldum hem de mizansen filan değil.
http://video.google.com/videoplay?docid=7602705952127403216

Aşağıdakiler de ABSnin ne işe yaradığını anlatmaya yardımı olur, ABSnin etkinliği altınızdaki arabanın amortisör sistemi ve lastiklerinin kalitesiyle acaip orantılıdır.

1- http://www.youtube.com/watch?v=BRu83Zj_Kfo
2- http://www.youtube.com/watch?v=trar4jZLKeo
 

setapxxx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
2,238
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
arkadaşlar bide fren hidroliğini zamanında değiştirmek gerek.çoğu servis ve kullanıcı bunu yapmıyo.zamanı gecen fren hidroliği daha cabuk ısınıyo ve frenlerde şişme meydana geliyo.ve doğru fren hidroliği kullanmak gerek buda DOT4 olmalı
 

setapxxx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
2,238
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
FREN HİDROLİĞİ Fren hidroliği, hidrolik fren sistemlerinde kullanılan özel bir sıvıdır. Çalışma şartlarında oluşacak geniş ısı araklıraına dyanıklıdır. Aşırı fren ısınmalarında ise kaynamayacak şekilde tasarlanmıştır.
Değişik sistemlerde değişik hidrolikler kullanılır ve bunlar kesinlikle birbiriyle karıştırılmamalıdır. Bir çok otomobil "DOT3" ve "DOT4" fren hidroliği kullanmaktadır. Bazı yeni araçlar ise siliconlu hidrolikler kullanmaktadır. Bunlar kesinlikle birbiriyle karıştırılıp kullanılmamalıdır çünkü fren sistemlerinin kauçuk kısımları sadece alışkın oldukları tip sıvıyla çalışabilir.
Başınıza gelebilecek en kötü şeylerden biriside fren hidroliğinin karıştığı için bozulmasıdır. Bu bozulma sonucunda bütün piston keçe ve lastikleri, sistemdeki bütün lastik contalar ve hortumlar değiştirmek ister. BÜYÜK MASRAF gerektiren bu durumdan etkilenmemek için fren hidroliği olarak ne konulduğuna ÇOK DİKKAT etmelisiniz.
Ayrıca fren hidroliği boyayı bozduğundan, aracınızın üzerine dökülmemesine dikkat ediniz.

ÖNEMLİ

Aracınızın fren hidroliğini, fren sistemindeki parçaların paslanmasını önlemek için düzenli aralıklarla değiştirmelisiniz.


alıntı..
 
Üst