1. Viteste Yakıt Tüketimi

kaderaniz

Kayıtlı Kullanıcı
07-Antalya
Katılım
3 Eyl 2007
Mesajlar
4,293
Tepkime puanı
2
Puanları
38
Aracım 99 Vectra B Cd, yol bilgisayarındaki yakıt tüketimi değerlerine baktığım zaman 1. viteste aşırı bir tüketim olduğunu görüyorum. Devir aynı olmasına rağmen -örneğin 3000 devir dakika gibi-; 1. vitesle, örneğin 5. vites arasında müthiş bir fark var. 1. vites 3000 devirde 15-16 lt, 5. vites 3000 devirde 7-8 lt gibi... Bu normal mi? Dişli oranları mı burada etkili?
 
Dişli oranı :)
Normal tabiiki
 
Normal tabiki.Hızla doğru orantılı olduğu için.
 
ben 2. viteste yokuş yukarı 26 litreyi görüyom:D 80km hızla
 
Tam anlatamadım galiba. Her iki viteste de her şart eşit. Söz gelimi:

1. viteste, yol düz, motor sıcak, devir sabit (3000), hız sabit, ağırlık eşit, yakıt tüketimi 15 lt

5. viteste, yol düz, motor sıcak, devir sabit (3000), hız sabit, ağırlık eşit, yakıt tüketimi 7 lt

Tek fark vites oranları. Ama 1. vitesteki yakıt tüketimi abatılı değil mi sizce de? Aşağı yukarı şartlar aynı olmasına rağmen 3,4 ve 5. viteslerdeki tüketimi ikiye katlıyor...
 
Tam anlatamadım galiba. Her iki viteste de her şart eşit. Söz gelimi:

1. viteste, yol düz, motor sıcak, devir sabit (3000), hız sabit, ağırlık eşit, yakıt tüketimi 15 lt

5. viteste, yol düz, motor sıcak, devir sabit (3000), hız sabit, ağırlık eşit, yakıt tüketimi 7 lt

Tek fark vites oranları. Ama 1. vitesteki yakıt tüketimi abatılı değil mi sizce de? Aşağı yukarı şartlar aynı olmasına rağmen 3,4 ve 5. viteslerdeki tüketimi ikiye katlıyor...

Vites oranı işte demişsiniz. Abartı değil, 1. dişli aracı kaldırmak için olduğundan 3.55 civarıdır. 5. vites ise 0.89 dur. Şanzumanızı tam bilemediğimden oranlarınızı tam veremedim.

Araçın yakıtı, en çok motorun devrine bağlı diye düşünmeyin. Anlamanız için basitçe şöyle diyim.
Yokuş aşağı 5. vites de 3000 devirde az yakarsınız
Yokuş yukarı gene 5. viteste 3000 devirde fazla yakarsınız.

Demek aktarım yakıt üzerinde çok etkili. Motorunuz aynı devri çevirsede siz onu şanzuman ile başka dişliye aktarırsınız ve oda tekeri döndürür. Dişli değiştikçe yakıtta değişir. Ters düşünün olayı 70 km hızı 3. viteste sallıyorum 4000 devirde yakalarsınız, 8 litre yakarsınız, 5. viteste 1300 devirde yakalarsınız ama fazla yakarsınız.

Daha iyi örnek gelmedi aklıma
 
Son düzenleme:
1.vitesle niye bu kadar ugrasiyorsunuzki 1.vites kalkış vitesidir hiç kullanmıyorum demiyorum ama 1 vites kullanmam dediğiniz olayda dişli farkindandir.
 
Birime dikkat ederseniz 15 lt değil lt/100km'dir. Söylendiği gibi doğrudan o andaki hız ile ilgili.

1. viteste 3000 d/d'da 100 km yol alırsanız sonuçta deponuzdan 15 lt yakıt eksilir.
Burada hızınız saatte 25 km kadar olacaktır. Bu hızda 100 km yol almanız için 4 saat gitmeniz gerekecek, motor 4 saat boyunca her dakikada 3000 kere dönecektir.

5. viteste 3000 d/d'da hızınız saatte 100 km kadar olacaktır. Motorunuz yalnızca 1 saat boyunca dakika başına 3000 kere dönecektir. 100 km yol boyunca motorunuz 1. vitesteki duruma göre dörtte biri kadar az döndüğünden yol başına tüketiminiz yarıya düşüyor.

Bunun neden dörtte bire değil de yarıya düşmüş olduğu da artan kuvvet gereksinimi (büyük vites) ve sürtünmeyle (lastik ve rüzgar) açıklanabilir.
 
Son düzenleme:
Basit anlatımla, bir adet motor var ve bunun hareketini tekerleklere nasıl aktardıgnızla ilgili. 1. ve diger tüm viteslerde motor tamamen aynı şekilde çalışıyor, ancak 1. viteste çok düşük, 4. viteste ise çok daha yüksek hızla yol almış oluyorsunuz, katedilen mesafeye bakılınca da çok normal. Hatta ilk kalkış anında 39.8lt/100 km gösteriyor benim arabada.
Vectra b otomatikler 4 vites ve sanırım 3000 devirde 125 km gibi bir hızla gidiyor olmalı. Benim arabada ise bu rakam 145 civarı, bu da yine tamamen dişli oranları ile ilgilidir
 
Teşekkürler, tahminlerim doğruymuş demek ki! Ama yine de bu kadar büyük bir fark oluşu ilginç geliyor bana...
 
Geri
Üst