Turbo Çalışma Prensibi

shambala

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ara 2009
Mesajlar
1,092
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
Siteyi ziyaret et
Turbonun görevleri nelerdir? Turbo nasıl çalışır?
Turbonun görevi daha fazla soğuk havayı motora vererek performansı arttırmaktır. Motorda soğuk hava sıcak havadan daha yoğundur. Bu yüzden motordan içeri giren hava ne kadar yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli olur. Bu sayede de üretilen güç ve tork da fazlalaşır. Otomobillerin soğuk havalarda daha iyi performans sergilemesinin sebebi budur. Turbo ise daha fazla soğuk havayı motora vererek performansı artırır.
turbo1.jpg

Turboşarj
Turboşarj, egzoz gazı ile çalışan bir süperşarj olarak tanımlanabilir. Gücünü süperşarj gibi kayışlardan ve dişlilerden değil, egzoz gazının basıncından alır. Yanma odasında patlayan hava benzin karışımı, gaza dönüşerek egzoz süpaplarından egzoz manifoltuna doğru itilir. Bu aşamada egzoza giden gazın basıncı, yol üzerindeki turbonun pervanesini döndürür ve bu yönlü pervane sayesinde gazın önemli bir kısmı türbüne girer.

Türbün dolar
Türbün basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör pervane de basınçla dönmeye başlar. Gazı, basınçlı bir şekilde, dışarıdan alınan ve emme manifoltuna giren temiz havanın üzerine püskürterek motora giren toplam hava yoğunluğunu ve basıncını normalin yaklaşık yüzde 50 daha üstüne çıkarır. Bu da içeri giren havanın benzinle birlikte ateşlendiğinde çok daha şiddetli bir patlama gerçekleştirmesini sağlar.

Motor patlayabilir
Süperşarjda olduğu gibi, turboda da motor kompresyon oranı atmosferik motorlara göre daha düşük tutulmalıdır. Aksi takdirde yüksek basınçtan dolayı motor çabuk yıpranacak ve hatta çok zorlandığı durumlarda motorun patlama riski ortaya çıkacaktır. Turbo uygulaması, motorun pistonları ve gerekiyorsa diğer aksamının da uygun şekilde değiştirilmesi suretiyle yapılmalıdır. Gücün yüzde 50'lere varan artışına dayanma ihtimali zayıf olan şanzıman ve aktarma sisteminin de değiştirilmesi gerekebilir.

Kullanımdan sonra soğutulması şart
Turbo motorlar kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir başka husus ise otomobili yüksek devirlerde kullandıktan sonra motor stop edilmeden önce kısa bir müddet de olsa rölantide çalıştırılarak, türbünün boşalması ve soğumasına izin verilmesidir. Aksi takdirde gazın sirkülasyonu esnasında türbün boşalmadan bir miktar gaz içerde hapsolacak ve zaman içinde turboyu ciddi şekilde yıpratacaktır. Turbo uygulamasının motorda çok daha fazla yük ve yüksek ısılara yol açacağı ve bunun için intercooler uygulamaları veya diğer soğutma yöntemleri gerektiği unutulmamalıdır.


Fabrika çıkışı otomobillerde kullanılıyor
Turbo uygulaması özellikle ülkemizdeki otomobil modellerinde süperşarjdan daha yaygındır. Bu uygulamanın bir çok zaman Avrupalı standart otomobillerde fabrika çıkışı uygulandığı da görülmektedir. Örnek olarak VW'nin 1.8 litre hacimli 125 beygir güç üretebilen motoruna uygulanan çok küçük türbünlü bir turbo ile 1.8T motorunu yarattığı ve 150 beygir güç ürettiği bilinmektedir.

Turboşarjlı Motorlarda Nelere Dikkat Edilmeli

1. Turboşarj mili oldukça hızlı döner (40.000d/dk) ve hassas bir yağlama ve yataklama sistemi vardır.
2. Motorlarda kalın yağ kullanılmamalıdır.
3. Yağlama borularında kaçak bulunmamalıdır.
4. Motor rölanti devrindeyken stop edilmelidir.
5. Motor ilk çalıştırıldığında ani gaz verilmemelidir.
6. Motor normal sıcaklığına ulaşmadan fazla yüklenmemelidir.

Alıntıdır..
 

Aheste

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Eyl 2010
Mesajlar
114
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
turbo hayattır ya:D supra motorlu cabrio bmw ye bindikten sonra atmosferikten cok soğudum:D ama bizim insanımız bu turbo işinde fazla bilgisiz o yüzden cok cabuk motor yemekteler...

eline sağlık
 

mucipoz

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
5 May 2010
Mesajlar
1,278
Tepki puanı
2
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Bilgilendirme çok faydalı , teşekkürler.
 

icemaker

Kayıtlı Kullanıcı
48-Muğla
Katılım
19 Ocak 2010
Mesajlar
777
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
Turbo ile havanın haricinde silindirlere verilen yakıtta aynı oranda arttırılır yoksa sırf havayı fazlalaştırmayla birşey olmaz
 

asosundan

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Tem 2010
Mesajlar
45
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
hocam gerçekten on numara bilgiler bunlar çok sağol emeğin için teşekkürler
 

Aras_SFİ

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Nis 2009
Mesajlar
282
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
Emeğine sağlık bu faydalı bilgiler için..
 

efedkr

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ara 2009
Mesajlar
981
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
gerçekten de doğru, gündüz sıcağında 3. vites 60 ile çıkabildiğim yokuşu akşam serinliğinde 4. vites 80 km ile çok rahat çıkıyorum..
 
Üst