- Katılım
- 26 Ara 2010
- Mesajlar
- 912
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 43
BOYA YÜZEYİNDEKİ BOZUKLUKLARIN GİDERİLMESİ VE BOYANIN PARLATILMASI
PASTA VE CİLALAMA İŞLEMİ
Araçlarda boyama sırasında ortamın tozlu olması nedeniyle boya üzerinde tozlar meydana gelir. Boya kuruduktan sonra bu tozları boyaya zarar vermeden yüzeyden almak gerekir. Bunun içinde pasta-cila işlemi uygulanır. Pasta-cila işlemiyle boya korunmuş ve dayanım süresi arttırılmış olur.
Fakat araç boyandıktan sonra her ne kadar pasta-cila işlemi uygulansa da, boyanın ilk günkü gibi kalması mümkün değildir. Değişen çevre koşulları( örneğin;asit yağmurları, yollardaki pislik ve toz, kuş pisliği, güneşten yayılan ultra viyole ışınlar, hava nemi, ani sıcaklık değişiklikleri, endüstriyel baca gazları ve ağaç reçineleri) boyada çeşitli olumsuz etkiler gösterir. Ayrıca otonun yıkanması sırasında kullanılan deterjanlar ve yıkama fırçasının tahrip edici etkisi, boyada parlaklık kaybına (matlaşma), koruyucu film tabakasının zayıflamasına, kılcal çiziklerin ve harelerin oluşmasına neden olur. Ayrıca boyaya herhangi bir bakım yapılmaması zamanla boyanın neme karşı olan direncinin de azalmasına neden olur.
Bu yüzden boya bakımında yılda 2 defa pasta-cila işlemi uygulamak hem boyanın dayanım süresini arttırır hem de parlaklığını tekrar geri kazanmasını sağlar.
BOYA BAKIMININ YAPILIŞI
Düzenli olarak cila yapmak ve boyayı koruyucu bir wax tabakası ile kaplamaktır. Cila uygulamadan önce yüzey komple yıkanır. Cila ve wax uygulamaları asla kuvvetli güneş ışınları altında yapılmamalıdır. Aksi halde sıcak boya filmi olumsuz yönde etkilenir. Yeni boyanmış bir oto, 4-5 haftalık süre boyunca deterjan kullanılmadan, temiz su ile yıkanmalıdır. Boya bu süre içinde kurumasını tamamlayarak, dış etkilere karşı direnç kazanacaktır.
Yıkamadan sonra, kurutma yumuşak güderi ile yapılmalıdır. Boyanın tam olarak kurumasından sonra, yıkama artık alışagelmiş yöntemlerle yapılabilir (basınçlı su ile yıkama vb.). Boya yüzeyinin korunmasında çeşitli marka cilalar kullanılabilir. Bu ürünleri cila bezi kullanılarak, dairesel hareketlerle yüzeye uygulanır. Kuruduktan sonra iplik bırakmayan yumuşak bir bezle tekrar silindiğinde, yüksek bir parlaklığa ulaşılır.
Cila uygulaması ile boya filmi su geçirmez bir özellik kazanır. Boya yüzeyinin su ile teması sırasında su akıp gitmiyorsa veya su damlacıkları oluşmuyor ve su tüm yüzeye yayılıyorsa, bu durum cila yapma zamanının geldiğini gösterir.
EK BİLGİ:
Pasta dediğimiz aslında bir nevi sıvı zımparadır. Parlatılacak yüzeyde oluşmuş, fazla derin olmayan çizikleri yok eder. Çünkü boya seviyesini, çiziğin derinlik seviyesine kadar inceltir. Pürüzsüz bir yüzey oluşturur. Zımpara kağıtlarında olduğu gibi çeşitli kesme dereceleri vardır. Coarse - medium - fine - extra fine gibi. Coarse en çabuk inceltendir. Derin çizikleri bile yok eder. fakat yüzey tam parlamaz, mat olur. Ardından sırayla daha ince pastalar uygulanırsa yüzey parlamaya başlar. Yüzey pastalandıktan (bez, sünger veya polisaj makinesi ile ovularak) sonra normal bir parlatıcı-koruyu cila ile kaplanır ve yüzey cam gibi parlar. Yani pasta-cila işlemi tamamlanmış olur. Yani pasta ve cila ayrı şeylerdir. Cila, tıpkı vernik gibi yüzeyi film tabakası gibi kaplayan şeydir. Pasta ise yüzeyi zımparalar.
İnce pastalar ardından ek parlatıcı cila gerektirmeyecek kadar parlak bir yüzey oluşturabildikleri için ek cila işlemi uygulanmayabilir.
CİLA ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI
1) Yeni otoların boyasında görülen hafif matlaşmanın giderilmesi:
Önce oto yıkanır ve boya yüzeyi iyice temizlenir. Cila çeşitlerinden boya parlatıcı cila seçilerek boya yüzeyine uygulanır. Bu uygulamayla boyaya parlaklık kazandırılır. Daha sonra cilanın diğer bir çeşidi olan parlaklığı koruyucu cila seçilerek yüzeye uygulanarak işlem tamamlanır.
2) Eski boyalı ve hava şartlarından etkilenmiş yüzeylere cila uygulanışı:
Yüzey yıkanarak kurutulur. Sonra boya temizleyici temiz bir beze emdirilerek , dairesel hareketlerle yüzeye uygulanır. Boya üzerindeki her türlü pislik bu şekilde temizlenmiş olur. Daha sonra cila çeşitlerinden yıpranmış boya parlatıcı cila seçilip, yüzeye uygulanarak boya parlatılır.
Ayrıca yukarıda bahsedilenler dışında boya yüzeylerini koruma yöntemlerine ek olarak, kış mevsimine girmeden önce boya yüzeyine genel bir bakım yapılır. Taş çarpma izleri vb. zararların daha fazla büyümesini önlemek için kısmi onarımlar yapılmalıdır.
ÖRNEK:
Yukarıdaki fotoğraflardan da görüleceği gibi, kaputunun yarısına boya parlatma ve koruma işlemi uygulanmış diğer yarısında herhangi bir işlem yapılmamıştır. Yapılan uygulama sonucunda araç ilk günkü parlaklığına ulaşmıştır. Bu sadece görsel bir sonuç değildir. Bu sayede araç yüzeyi (ve boyası) dış faktörlere ve yıpranmaya karşı daha dayanıklı bir hale gelmiştir.
PASTA-CİLA İŞLEMİNİN UYGULANIŞI
CİLALAMA ÜRÜNLERİ
1) Oto Pasta: Akrilik ve selülozik esaslı boya yüzeylerinde boya püskürtmesi sırasında oluşan boya tozlarının ve zımpara izlerinin giderilmesinde; portakal görüntüsündeki yüzeylerin düzeltilmesi ve küçük boya akıntısı veya sarkmalarının giderilmesinde ve Fade-Out (Kenar alıştırma) uygulanacak boya yüzeylerinin matlaştırılması işlemlerinde kullanılır.
Uygulanışı:
a) Yüzey zımpara ile düzeltilir.
b) Yüzeye oto boya uygulanır.
c) Pasta işleminden sonra yüzey temizlenir ve cila uygulamasıyla yüzey parlatılır.
Sağlık emniyet tedbirleri:zararlı
2) İnce Oto Pasta: Akrilik ve selülozik esaslı boya yüzeylerinde boya püskürtmesi sırasında oluşan boya tozlarının ve zımpara izlerinin giderilmesinde; portakal görüntüsündeki yüzeylerin düzeltilmesi ve küçük boya akıntısı veya sarkmalarının giderilmesinde oto pasta işleminden sonra kullanılabilir.
Ayrıca Fade-out (yama tekniği) uygulanacak boya yüzeylerinin matlaştırılması işlemlerinde ve matlaşmış eskimiş yüzeylerin temizlenip parlatılması çalışmalarında da güvenle kullanılabilir.
Uygulanışı:
a) Yüzey zımpara ile temizlenir.
b) Yüzeye ince oto pasta uygulanır.
c) İnce oto pasta işleminden sonra yüzey temizlenir ve oto cilasıyla yüzey parlatılır.
Sağlık emniyet tedbirleri:zararlı
3) Silikon Esaslı Cila : Her çeşit son kat boya üzerine uygulanabilen ve yüzey üzerinde ince parlak bir film tabakası oluşturarak boyayı çizilmelere atmosfer şartlarına karşı koruyup, parlaklığını uzun süre muhafaza eden bir ciladır. Oto pastası ve ince oto pasta ile yapılan yüzey düzeltme - iyileştirme işlemlerinden sonra kullanılarak yüzeyi parlatır ve rötuş yapılan kısımlarda renk uyumunu da sağlar.
Uygulanışı : Yüzey iyici temizlendikten sonra veya pasta ile düzeldikten sonra uygulanır. Aşırı sıcak hava koşullarında, güneş altında ve çok sıcak metal yüzeylere uygulanmaktan kaçınılmalıdır. Bu ürün silikon içerdiğinden atölyenin çok iyi havalandırılması veya müstakil bir alanda yapılması gerekmektedir. Aksi halde silikon açması problemi çıkabilir.
Sağlık Emniyet Tedbirleri :
zararlı
4) Cilalı Şampuan : Yıkama suyuna katılan cilalı araba şampuanıdır. Su içerisinde çözülerek boya üzerindeki kılcal çiziklerin oluşmasını engeller ve yüzeyi parlatır. Kiri temizleyerek aracın üzerinde koruyucu bir tabaka bırakır. Araç şampuanla yıkandıktan sonra durulanır ve silinir.
5) Uçan, Silikon İçermeyen, Parlatıcı ve Koruyucu Cila : Her çeşit son kat boya üzerine uygulanabilen ve yüzey üzerinde ince parlak bir film tabakası oluşturarak boyayı çizilmelere ve atmosfer şartlarına karşı koruyan ve parlaklığını uzun süre muhafaza eden bir ciladır.
Oto pastası ve ince oto pasta ile yapılan yüzey düzeltme - iyileştirme işlemlerinden sonra kullanılarak yüzeyi parlatır ve rötuş yapılan kısımlarda renk uyumunu da sağlar. Yüzey üzerindeki her türlü katranı ve pası çözer ; aside ve ısıya dayanıklıdır. Güneşin ultraviole, soldurucu etkisine karşı aracın boyasını koruyup renk atmasını önler.
Uygulanışı :
a) Yüzeye pamuklu bir bezle silikonsuz cila sürülür.
b) Ara bekleme süresi 20° C de 5-10 dakika kadardır.
c) Yüzeyde oluşan gri - mat cila tabakası, elle veya cila makinesiyle parlatılır.
Ek Bilgi :Uygulama sonrası 48 saat yüzey su ile temas ettirilmezse yüzeydeki film tabakası kuruyup sertleşir ve cila U.V kuruması sağlar.
Sağlık emniyet tedbirleri :zararlı
CİLA LEKELERİ
Sebep:
• Son kat boyanın iyice sertleşmemiş olması
• Uygun kalınlıkta zımpara kağıdı kullanılmamış olması
• Cilanın boyaya uygun olmaması
• Cilanın sadece hatalı yere uygulanması
Önleme:
• Son kat boyanın iyice kurumasını
sağlamak, gerekirse tekrar kurutmak
• Uygun cila ve cila araçlarının
kullanılması
• Doğru zımpara kağıdı kullanma
• Amonyaksız cila kullanma
Giderme:
• Son kat boyanın kurutulması
(mümkünse ısıtıcı kullanarak) ve tekrar
cila uygulama veya yeniden boyama
PASTA VE CİLALAMA İŞLEMİ
Araçlarda boyama sırasında ortamın tozlu olması nedeniyle boya üzerinde tozlar meydana gelir. Boya kuruduktan sonra bu tozları boyaya zarar vermeden yüzeyden almak gerekir. Bunun içinde pasta-cila işlemi uygulanır. Pasta-cila işlemiyle boya korunmuş ve dayanım süresi arttırılmış olur.
Fakat araç boyandıktan sonra her ne kadar pasta-cila işlemi uygulansa da, boyanın ilk günkü gibi kalması mümkün değildir. Değişen çevre koşulları( örneğin;asit yağmurları, yollardaki pislik ve toz, kuş pisliği, güneşten yayılan ultra viyole ışınlar, hava nemi, ani sıcaklık değişiklikleri, endüstriyel baca gazları ve ağaç reçineleri) boyada çeşitli olumsuz etkiler gösterir. Ayrıca otonun yıkanması sırasında kullanılan deterjanlar ve yıkama fırçasının tahrip edici etkisi, boyada parlaklık kaybına (matlaşma), koruyucu film tabakasının zayıflamasına, kılcal çiziklerin ve harelerin oluşmasına neden olur. Ayrıca boyaya herhangi bir bakım yapılmaması zamanla boyanın neme karşı olan direncinin de azalmasına neden olur.
Bu yüzden boya bakımında yılda 2 defa pasta-cila işlemi uygulamak hem boyanın dayanım süresini arttırır hem de parlaklığını tekrar geri kazanmasını sağlar.
BOYA BAKIMININ YAPILIŞI
Düzenli olarak cila yapmak ve boyayı koruyucu bir wax tabakası ile kaplamaktır. Cila uygulamadan önce yüzey komple yıkanır. Cila ve wax uygulamaları asla kuvvetli güneş ışınları altında yapılmamalıdır. Aksi halde sıcak boya filmi olumsuz yönde etkilenir. Yeni boyanmış bir oto, 4-5 haftalık süre boyunca deterjan kullanılmadan, temiz su ile yıkanmalıdır. Boya bu süre içinde kurumasını tamamlayarak, dış etkilere karşı direnç kazanacaktır.
Yıkamadan sonra, kurutma yumuşak güderi ile yapılmalıdır. Boyanın tam olarak kurumasından sonra, yıkama artık alışagelmiş yöntemlerle yapılabilir (basınçlı su ile yıkama vb.). Boya yüzeyinin korunmasında çeşitli marka cilalar kullanılabilir. Bu ürünleri cila bezi kullanılarak, dairesel hareketlerle yüzeye uygulanır. Kuruduktan sonra iplik bırakmayan yumuşak bir bezle tekrar silindiğinde, yüksek bir parlaklığa ulaşılır.
Cila uygulaması ile boya filmi su geçirmez bir özellik kazanır. Boya yüzeyinin su ile teması sırasında su akıp gitmiyorsa veya su damlacıkları oluşmuyor ve su tüm yüzeye yayılıyorsa, bu durum cila yapma zamanının geldiğini gösterir.
EK BİLGİ:
Pasta dediğimiz aslında bir nevi sıvı zımparadır. Parlatılacak yüzeyde oluşmuş, fazla derin olmayan çizikleri yok eder. Çünkü boya seviyesini, çiziğin derinlik seviyesine kadar inceltir. Pürüzsüz bir yüzey oluşturur. Zımpara kağıtlarında olduğu gibi çeşitli kesme dereceleri vardır. Coarse - medium - fine - extra fine gibi. Coarse en çabuk inceltendir. Derin çizikleri bile yok eder. fakat yüzey tam parlamaz, mat olur. Ardından sırayla daha ince pastalar uygulanırsa yüzey parlamaya başlar. Yüzey pastalandıktan (bez, sünger veya polisaj makinesi ile ovularak) sonra normal bir parlatıcı-koruyu cila ile kaplanır ve yüzey cam gibi parlar. Yani pasta-cila işlemi tamamlanmış olur. Yani pasta ve cila ayrı şeylerdir. Cila, tıpkı vernik gibi yüzeyi film tabakası gibi kaplayan şeydir. Pasta ise yüzeyi zımparalar.
İnce pastalar ardından ek parlatıcı cila gerektirmeyecek kadar parlak bir yüzey oluşturabildikleri için ek cila işlemi uygulanmayabilir.
CİLA ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI
1) Yeni otoların boyasında görülen hafif matlaşmanın giderilmesi:
Önce oto yıkanır ve boya yüzeyi iyice temizlenir. Cila çeşitlerinden boya parlatıcı cila seçilerek boya yüzeyine uygulanır. Bu uygulamayla boyaya parlaklık kazandırılır. Daha sonra cilanın diğer bir çeşidi olan parlaklığı koruyucu cila seçilerek yüzeye uygulanarak işlem tamamlanır.
2) Eski boyalı ve hava şartlarından etkilenmiş yüzeylere cila uygulanışı:
Yüzey yıkanarak kurutulur. Sonra boya temizleyici temiz bir beze emdirilerek , dairesel hareketlerle yüzeye uygulanır. Boya üzerindeki her türlü pislik bu şekilde temizlenmiş olur. Daha sonra cila çeşitlerinden yıpranmış boya parlatıcı cila seçilip, yüzeye uygulanarak boya parlatılır.
Ayrıca yukarıda bahsedilenler dışında boya yüzeylerini koruma yöntemlerine ek olarak, kış mevsimine girmeden önce boya yüzeyine genel bir bakım yapılır. Taş çarpma izleri vb. zararların daha fazla büyümesini önlemek için kısmi onarımlar yapılmalıdır.
ÖRNEK:
Yukarıdaki fotoğraflardan da görüleceği gibi, kaputunun yarısına boya parlatma ve koruma işlemi uygulanmış diğer yarısında herhangi bir işlem yapılmamıştır. Yapılan uygulama sonucunda araç ilk günkü parlaklığına ulaşmıştır. Bu sadece görsel bir sonuç değildir. Bu sayede araç yüzeyi (ve boyası) dış faktörlere ve yıpranmaya karşı daha dayanıklı bir hale gelmiştir.
PASTA-CİLA İŞLEMİNİN UYGULANIŞI
CİLALAMA ÜRÜNLERİ
1) Oto Pasta: Akrilik ve selülozik esaslı boya yüzeylerinde boya püskürtmesi sırasında oluşan boya tozlarının ve zımpara izlerinin giderilmesinde; portakal görüntüsündeki yüzeylerin düzeltilmesi ve küçük boya akıntısı veya sarkmalarının giderilmesinde ve Fade-Out (Kenar alıştırma) uygulanacak boya yüzeylerinin matlaştırılması işlemlerinde kullanılır.
Uygulanışı:
a) Yüzey zımpara ile düzeltilir.
b) Yüzeye oto boya uygulanır.
c) Pasta işleminden sonra yüzey temizlenir ve cila uygulamasıyla yüzey parlatılır.
Sağlık emniyet tedbirleri:zararlı
2) İnce Oto Pasta: Akrilik ve selülozik esaslı boya yüzeylerinde boya püskürtmesi sırasında oluşan boya tozlarının ve zımpara izlerinin giderilmesinde; portakal görüntüsündeki yüzeylerin düzeltilmesi ve küçük boya akıntısı veya sarkmalarının giderilmesinde oto pasta işleminden sonra kullanılabilir.
Ayrıca Fade-out (yama tekniği) uygulanacak boya yüzeylerinin matlaştırılması işlemlerinde ve matlaşmış eskimiş yüzeylerin temizlenip parlatılması çalışmalarında da güvenle kullanılabilir.
Uygulanışı:
a) Yüzey zımpara ile temizlenir.
b) Yüzeye ince oto pasta uygulanır.
c) İnce oto pasta işleminden sonra yüzey temizlenir ve oto cilasıyla yüzey parlatılır.
Sağlık emniyet tedbirleri:zararlı
3) Silikon Esaslı Cila : Her çeşit son kat boya üzerine uygulanabilen ve yüzey üzerinde ince parlak bir film tabakası oluşturarak boyayı çizilmelere atmosfer şartlarına karşı koruyup, parlaklığını uzun süre muhafaza eden bir ciladır. Oto pastası ve ince oto pasta ile yapılan yüzey düzeltme - iyileştirme işlemlerinden sonra kullanılarak yüzeyi parlatır ve rötuş yapılan kısımlarda renk uyumunu da sağlar.
Uygulanışı : Yüzey iyici temizlendikten sonra veya pasta ile düzeldikten sonra uygulanır. Aşırı sıcak hava koşullarında, güneş altında ve çok sıcak metal yüzeylere uygulanmaktan kaçınılmalıdır. Bu ürün silikon içerdiğinden atölyenin çok iyi havalandırılması veya müstakil bir alanda yapılması gerekmektedir. Aksi halde silikon açması problemi çıkabilir.
Sağlık Emniyet Tedbirleri :
zararlı
4) Cilalı Şampuan : Yıkama suyuna katılan cilalı araba şampuanıdır. Su içerisinde çözülerek boya üzerindeki kılcal çiziklerin oluşmasını engeller ve yüzeyi parlatır. Kiri temizleyerek aracın üzerinde koruyucu bir tabaka bırakır. Araç şampuanla yıkandıktan sonra durulanır ve silinir.
5) Uçan, Silikon İçermeyen, Parlatıcı ve Koruyucu Cila : Her çeşit son kat boya üzerine uygulanabilen ve yüzey üzerinde ince parlak bir film tabakası oluşturarak boyayı çizilmelere ve atmosfer şartlarına karşı koruyan ve parlaklığını uzun süre muhafaza eden bir ciladır.
Oto pastası ve ince oto pasta ile yapılan yüzey düzeltme - iyileştirme işlemlerinden sonra kullanılarak yüzeyi parlatır ve rötuş yapılan kısımlarda renk uyumunu da sağlar. Yüzey üzerindeki her türlü katranı ve pası çözer ; aside ve ısıya dayanıklıdır. Güneşin ultraviole, soldurucu etkisine karşı aracın boyasını koruyup renk atmasını önler.
Uygulanışı :
a) Yüzeye pamuklu bir bezle silikonsuz cila sürülür.
b) Ara bekleme süresi 20° C de 5-10 dakika kadardır.
c) Yüzeyde oluşan gri - mat cila tabakası, elle veya cila makinesiyle parlatılır.
Ek Bilgi :Uygulama sonrası 48 saat yüzey su ile temas ettirilmezse yüzeydeki film tabakası kuruyup sertleşir ve cila U.V kuruması sağlar.
Sağlık emniyet tedbirleri :zararlı
CİLA LEKELERİ
Sebep:
• Son kat boyanın iyice sertleşmemiş olması
• Uygun kalınlıkta zımpara kağıdı kullanılmamış olması
• Cilanın boyaya uygun olmaması
• Cilanın sadece hatalı yere uygulanması
Önleme:
• Son kat boyanın iyice kurumasını
sağlamak, gerekirse tekrar kurutmak
• Uygun cila ve cila araçlarının
kullanılması
• Doğru zımpara kağıdı kullanma
• Amonyaksız cila kullanma
Giderme:
• Son kat boyanın kurutulması
(mümkünse ısıtıcı kullanarak) ve tekrar
cila uygulama veya yeniden boyama