lastik kullanımı

ulas79

Kayıtlı Kullanıcı
09-Aydın
Katılım
20 Ağu 2010
Mesajlar
15,327
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
Doğru hava basıncı nedir? Nasıl olmalıdır?
Lastiğin söz konusu araç altında en iyi performansı verebilmesi için gereken
basınca doğru hava basıncı denir. Lastiklere araç üreticisinin tavsiye ettiği basınç
değerleri uygulanmalıdır. Bu değerler aracın kapı içinde veya yakıt deposunun
kapağında bulunan etiketlerden ya da kullanım kitapçığından öğrenilebilir. Lastik
basınçları her zaman lastikler soğuk iken ölçülmelidir.
Lastik basınçlarında mevsimsel farklar etkili olur mu?
Lastiğin içine basılan gaz ne olursa olsun fizikteki gazlar kanunu geçerlidir. Bir
başka deyişle aynı lastik ve aynı hava miktari söz konusu olduğunda bile 0 derecedeki
basınç değeri 30 derecedeki basınç değerinden yaklaşık olarak %10 daha
düşüktür.
Doğru uygulama, her mevsimde lastiklerin hava basıncını soğuk durumda iken
araç üreticisinin tavsiye ettiği değerlere getirmektir.

Binek araçlarda rotasyon neden gereklidir ve nasıl yapılmalıdır?
Binek araçlarında kullanılan lastiklerin çekiş aksı ve boş aks olarak aşınma seviyeleri
farklıdır. Çekiş aksındaki lastiklerin daha hızlı aşınması sonucu aracın
dengesi ve yol tutuş özellikleri zamanla bozulabilir. Buna engel olmak ve tüm
lastiklerin olabildiğince eşit biçimde aşınmasını sağlamak için belli zamanlarda
lastiklerin yerlerinin değiştirilmesine rotasyon denir.
Rotasyon, ön ve arka akstaki lastiklerin yer değiştirmesiyle gerçekleştirilir. Standart
lastiklerde çeker akstaki lastikerin aynı tarafta kalması, boş akstakilerin ise
çapraz değişmesi yapılmalıdır.
Yönlü lastiklerde çaprazlama yapılamayacağı için değişim ön ve arka aks arasında
ve aynı tarafta kalarak yapılmalıdır.
4x4 araçlarında tüm lastikler çapraz olarak diğer aksa taşınır.
Ön ve arka ebatları farklı olan araçlarda ise rotasyon yapılmaz.
Lastikte supap’ın işlevi ve supap kapağının önemi nedir?
Supap, lastiğin içindeki havanın dışarıya kaçmasını engelleyen ancak içeriye
hava geçişine izin veren bir mekanizmadır.
Supap kapağı lastiğin içindeki havayı tutmak için yapılmamıştır. Supap kapağının
asıl görevi supaba toz, çamur, su girmesini ve böylelikle supabın bozulması ve
hava kaçağına sebep olmasını engellemektir.
Kış lastikleri neden kullanılmalıdır?
Hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde standart lastikte kullanılan karışımlar
sertleşerek tutunma özelliklerinin bir kısmını kaybederler. Kış lastikleri, yapı itibariyla
soğuk havalarda, karlı buzlu zeminlerde güvenli sürüş sağlayacak desen
ve karışımlardan imal edilmiş olduklarından çok düşük sıcaklıklarda bile tutunma
özelliklerini korurlar.
Kış lastikleri kullanımında dikkat edilmesi gereken husus bu lastiklerin kış
şartlarında performans vermek için üretilmiş olmaları nedeniyle kuru zeminlerde
veya yaz şartlarında kullanım esnasında gürültü, erken aşınma ve tutunma
zaafları gibi problemlerin ortaya çıkabileceği gerçeğidir. Kullanıcıların bulunulan
coğrafyadaki iklime göre kış mevsimi yaklaşırken kış lastiklerine geçmesi ilkbahar
mevsimine girerken de standart desenlere dönmesi tavsiye edilir.
Lastik ebadı değiştirilirken nelere dikkat edilmelidir?
Lastik ebadı değiştirilecek ise özellikle dikkat edilmesi gereken bazı noktalar söz
konusudur:
• Yeni lastiğin hız sınıfı eski lastikten daha düşük olmamalıdır.
• Yeni lastiğin yük indeksi eski lastikten daha düşük olmamalıdır.
• Yeni lastiğin dış çapı ile eski lastiğin dış çapı arasındaki fark +- %3’ten fazla
olmamalıdır.
• Standartlara göre yeni lastiğin eski janta takılması uygun değilse mutlaka jant
da değiştirilmelidir.
Lastiklere hava yerine nitrojen basılırsa ne olur?
Lastiklere nitrojen yani azot gazı basılmasının maliyet dışında hiçbir olumsuz etkisi
yoktur. Nitrojen molekülleri oksijen moleküllerinden daha büyük olduğu için
zamanla lastikten sızması daha yavaş olduğundan lastiğin hava basıncını daha
seyrek kontrol etme imkanı olur. Ayrıca basıncın normalin altında kullanılma
ihtimali azalacağı için düşük basıncın neden olabileceği düzensiz aşınma, aşırı
ısınma gibi problemler azalır.
Nitrojen elde etmek için kullanılan kulelerin çalışma prensibi nedeniyle ortaya
çıkan gaz oksijen ve su buharından arınmış durumdadır. Oksijenin ve su
buharının az olması lastiğin genel performansını, lastik ve jantın ömrünü olumlu
biçimde etkiler.
Nitrojen basılan lastiğe daha sonra hava ilave edilirse sadece nitrojen konsantrasyonu
düşer ve nitrojenden kaynaklanan avantajlar azalır.
4 mevsim lastiği nedir?
Günümüzde gerçek anlamda 4 mevsim kullanıma uygun bir lastik yoktur. Bir
başka deyişle bir lastiğin hem kuru zeminde, hem sıcak havada hem de karlı
buzlu zeminlerde performansını koruması mümkün değildir. Bazı desenlere piyasada
4 mevsim lastiği denmesinin altında yatan gerçek bu lastiklerin desen
itibariyle hem kuru zeminlerde hem de yağmurlu havalarda belli bir performansı
gösterebilmesidir ki, bu da çok göreceli bir kavramdır.
[size=10pt]Lastikler ne zaman değiştirilmelidir?

Lastiklerin yasal olarak diş derinliği 1.6 mm. kaldığında değiştirilmesi gerekmektedir.
Bu sınırı kolayca anlamak için lastiğin değişik bölgelerinde diş derinliği
aşınma göstergesi bulunur. 1.6 mm. yüksekliğindeki bu gösterge ortaya
çıktığında lastik ömrü yasal olarak bitmiş demektir. Buna karşılık özellikle yağışlı
havalarda lastiklerin güvenli olması için diş derinliğinin 3 mm. değerinin altına
düşmeden değiştirilmesini tavsiye edilir.
 

hllb

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2011
Mesajlar
3,318
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
Ynt: lastik kullanımı

bence de en kötü lastik 4 mevsim lastiktir. ne kar lastiği görevini görür ne de yaz lastiği konforu sağlar
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: lastik kullanımı

teşekkürler bu güzel paylaşım için.
 

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: lastik kullanımı

+ rep
 

bahadirusta

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ara 2010
Mesajlar
766
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: lastik kullanımı

bende lastik havalarına bir baktırıcam çok sert geliyor araba fazla hava bastırdım sanırım..
 
D

deathburn

Bilgi Girilmemiş
Ynt: lastik kullanımı

Ben her zaman ön arka 34 basıyorum
 
D

deathburn

Bilgi Girilmemiş
Ynt: lastik kullanımı

O servis ama ben bildiğimi okurum
 
Üst