Karda Nasıl Araç Kullanmalı?

emre_unal

Yönetici
Moderatör
34-İstanbul
Katılım
31 Eki 2017
Mesajlar
209
Tepki puanı
238
Puanları
43
www.markport.net
Araçlarımız için en zorlu koşullar karlı, donmuş ve buzlu zeminlerdir. Son günlerde ülkenin büyük bir kesiminde şoförler için zorlu koşullar söz konusu.
Zemine tutunmanın ciddi manada zorlaştığı, fren mesafesinin arttığı karlı ve buzlu zeminlerde araç kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?
İşte bazı önemli noktalar :

1- Kış Aylarında Mutlaka Kış Lastiği Kullanılmalı
Dört mevsim lastiği olarak bilinen, genellikle sıfır araçların çoğunda standart olarak gelen lastikler 7 derece ve üzerinde maksimum tutunmayı sağlar. Ancak hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde bu lastiklerin zemine tutunması çok zorlaşır ve fren mesafesi oldukça uzar. Bu nedenle kış mevsiminde mutlaka kış lastiği kullanılmalıdır. Kış lastikleri 7 derecenin altında maksimum performans gösterir, ham maddeleri gereğince yaz lastiği gibi sertleşmek yerine yumuşaklığını korur ve olası ani frende durma mesafesini oldukça kısaltır.

2- 4 Lastik Aynı Anda Değişmeli
Yaşadığımız zorlu ekonomik koşullar göz önüne alındığında lastiklerin genelde tamamının aynı anda değişmesi ne yazık ki bütçesi kısıtlı olanlar için oldukça zor. Ancak lastiklerden sadece ikisini kış lastiğiyle değiştirmek ciddi bir hata. Bu şekilde kullanıldığında aracın yere sağlam basması neredeyse imkansız. Mutlaka dört lastiğinde kış lastiğine çevrilmeli ve mümkünse mevsiminde 4 adet lastiğin takım olarak montajı yaptırılmalı.

3- Düşük Hava Basınçlı Lastik Kullanılmamalı
Yapılan en büyük hatalardan birisi de soğuk ve karlı havalarda lastik basınçlarının düşürülmesidir. Lastik basıncının düşürülmesi; lastiğin omuz kısımlarına yük bindirir, zemine tutunması gereken sırt kısmında temas problemi oluşur. Lastik basıncını düşürdükçe karın tahliyesini sağlayan lastik desenlerinin arasındaki boşluk kapanmaya başlar ve aracın kontrolü zorlaşarak zemine tutunma, patinaj ve kayma problemleri başlar. Karlı zeminlerde daha güvenli bir sürüş için lastik basınçlarını düşürmek yerine 2 PSI artırmak gerekir. Hava basıncını artırarak tahliye kanallarının arası açılır ve zemine tutunma artar. Normal zeminlerde ise araç üreticisinin belirlemiş olduğu lastik basınç değerleri kullanılmalıdır.

4- Mümkün Olduğunca Aynı Şeritte İlerlenmeli
Karlı zeminlerde ya da gizli buzlanmanın olduğu alanlarda mümkün oldukça az hareket edilmeli, gereksiz şerit değiştirmekten uzak durulmalıdır. Yapılacak ani manevralardan dolayı aracın her an ağırlık transferi bozulabilir, önden ya da arkadan kaymalar yaşanabilir. Direksiyon hareketleri çok yumuşak olmalı, diğer sürücülerin hatalarından etkilenmemek için takip mesafesinin de artırılması gerekmektedir.

5- Ani Gaz Ve Fren Hareketleri Yapılmamalı
Fren kullanmak yerine vitesi küçülterek yavaşlama tercih edildiğinde debriyajdan ayak çok yavaş şekilde çekilmelidir. Aksi takdirde yük bir anda ön tarafa toplanır ve araçta yığılma meydana gelir, buna bağlı olarak aracın ağırlık transferi bozulur ve kayma gerçekleşir. Diğer yandan karlı zeminlerde ön lastiklere fazla güç vermek patinaja sebep olur. Bu nedenle aracı ikinci vitese alarak, gaz ve debriyaj hareketlerini çok daha yavaş uygulamak, sorunsuz ve patinajsız bir kalkışa izin verir. Ancak bu imkana sahip olmayan otomatik vites araçlarda kalkış esnasında gaz pedalına çok yavaş, kademeli olarak basılması sorunsuz bir kalkış yapmaya yardımcı olacaktır.

Aracınızın lastikleri kara saplandıysa ;
- Bu durumda yapılacak çok az şey vardır. Çok fazla gaz vermek bir çözüm oluşturmak yerine aracı saplandığı yere daha da batırır. Çünkü lastikler boşa dönerek olduğu yerde bölgeyi derinleştirir. Böyle bir durumda aracı mümkünse ikinci vitese alıp, çapraz şekilde ön ve arka manevra denemeleri yapılarak aracın hareket etmesi sağlanabilir. Ancak 4-5 denemeden sonra araç yerinden hareket etmemişse daha fazla zorlamak boşuna çaba olacaktır. Bu sürecin tekrarlanmaya devam etmesi hem araca zarar verilir, hem de aracın saplandığı yerden çıkış süresini uzatır. Fazla zorlamadan bir çekici yardımı ile aracı çektirmek yapılacak en doğru karardır.

Herkese kazasız ve güvenli sürüşler...
 

cenk artem

Kayıtlı Kullanıcı
38-Kayseri
Katılım
1 Eyl 2015
Mesajlar
2,444
Tepki puanı
2,523
Puanları
113
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
ben naçizane fikrimi beyan edeyim; kesinlikle çok zorda kalmadığım sürece karda buzda vs. aracımı kullanmıyorum hatta duruma göre o günlerde toplu taşıma kullanıyorum.

eğer aracı kullanmam gerekirse de ana yolları kullanıp mümkün olduğunca sürüş süresini kısa tutup üst mesajda da belirtilen hususları uygulayıp BOL BOL DUA EDE EDE yoluma bakıyorum.

Allah kaza bela vermesin.
 

emre_unal

Yönetici
Moderatör
34-İstanbul
Katılım
31 Eki 2017
Mesajlar
209
Tepki puanı
238
Puanları
43
www.markport.net
ben naçizane fikrimi beyan edeyim; kesinlikle çok zorda kalmadığım sürece karda buzda vs. aracımı kullanmıyorum hatta duruma göre o günlerde toplu taşıma kullanıyorum.

eğer aracı kullanmam gerekirse de ana yolları kullanıp mümkün olduğunca sürüş süresini kısa tutup üst mesajda da belirtilen hususları uygulayıp BOL BOL DUA EDE EDE yoluma bakıyorum.

Allah kaza bela vermesin.
Genel anlamda bende aynı prosedürü uyguluyorum diyebilirim. Karlı ve buzlu havalarda ben ne kadar dikkatli kullansam da karşı taraftan geleni bilmiyoruz, bu nedenle risk almayı sevmiyorum.

Ancak işi dolayısıyla çıkan arkadaşlara faydalı olacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: omeroz

Hasip

Yönetici
Genel Başkan
03-Afyonkarahisar
Katılım
16 May 2015
Mesajlar
8,857
Tepki puanı
6,050
Puanları
113
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Afyon bu günlerde bol kar yağışlı.. Özelikle geniş alanlarda kaydırmak coook zevkli :)
 

Halil06

Kayıtlı Kullanıcı
06-Ankara
Katılım
22 Tem 2021
Mesajlar
7
Tepki puanı
1
Puanları
3
Siteyi ziyaret et
Bende farklı bir soru sorayım.Arabayı kullanmadığım zamanlarda evin önünde dururken üstündeki karları temizlemeli miyim ? Temizlerken ne kullanabilirim ?Fırça çizik oluşturur mu ?
 

Hasip

Yönetici
Genel Başkan
03-Afyonkarahisar
Katılım
16 May 2015
Mesajlar
8,857
Tepki puanı
6,050
Puanları
113
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Bende farklı bir soru sorayım.Arabayı kullanmadığım zamanlarda evin önünde dururken üstündeki karları temizlemeli miyim ? Temizlerken ne kullanabilirim ?Fırça çizik oluşturur mu ?
Yumuşak bir fırça ile kesinlikle ama kesinlikle bastırmadan, üstteki tozu süpürürmüş gibi yağan karı alabilirsiniz. Gerekirse en altta ince bir katman halinde kar kalsın problem değil...
 

emre_unal

Yönetici
Moderatör
34-İstanbul
Katılım
31 Eki 2017
Mesajlar
209
Tepki puanı
238
Puanları
43
www.markport.net
Bende farklı bir soru sorayım.Arabayı kullanmadığım zamanlarda evin önünde dururken üstündeki karları temizlemeli miyim ? Temizlerken ne kullanabilirim ?Fırça çizik oluşturur mu ?
Çekpas gibi bir aparat kullanabilirsiniz genelde benzin istasyonlarında cam silmek için kullanılıyor. Ucu plastik oldugu için araca da zarar vermiyor, tüm karları kolaylıkla sıyırabilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Halil06

cenk artem

Kayıtlı Kullanıcı
38-Kayseri
Katılım
1 Eyl 2015
Mesajlar
2,444
Tepki puanı
2,523
Puanları
113
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
ben kar yokken yani yağmaya başlamadan önce büyükçe bir örtüyü ön cama serip kapılardan içeri verdim. acilen araç kullanmak gerekirse ön cam buz tutmaz karı atarım bezi de alırım tertemiz kalsın diye düşündüm. öyle de oldu. kar örtünün üstüne yağdı. ön cam buz tutmadı. ama atladığım bir nokta var. aklınızda bulunsun. kapıdan içeri verdiğim kısım bez ıslandığı için bir miktar suyu koltuğun üstüne damlatmış. çok değil ama yine koltuk ıslanmış yani. bu kış gününde de kuruması imkansız. hemen bezin içerideki fazla kısmını kıvırdım iki kat yaptım. kapı lastiğine gelmeden yine kapının direğine sıkıştırdım. en azından suyun içeri damlamasına engel oldum ancak koltuk ıslak kaldı. şu anda arabanın üstünde hiç yoksa en az 20 cm den fazla kar var. hiç fırçayla falan da temizlemiyorum. zira kar temizlenince araç üstünde kalan az bir kar bile hemen buz tutuyor. ama kar fazlaysa alt kısım buz olmuyor.

tavsiyem ön cam için ben pamuklu bez kullandım ama satılan özel malzemeler var suyu pamuklu kumaş gibi çekmiyor onlardan alın. ön camı tavanın biraz üstünden beri alıp kapıdan sıkıştırın. (karton bile koysanız olur ama rüzgarsız havada.) temizlikle uğraşmadan kurtulursunuz. bir de sileceklere dikkat edin. donup yapışan silecekleri normal musluk suyu ile ISITILMIŞ DEĞİL çözebilirsiniz. ön cama bezi sermeden önce benim silecekler buz tutup yapışmıştı. evden musluk suyu indirdim. kaya gibi buz tutan silecekleri suyu döküp kısa sürede çözdürdüm. eğer çeksem garanti lastiği kopardı.
 

OKANCAANNN

Başkan
34-İstanbul
Katılım
19 Ağu 2020
Mesajlar
888
Tepki puanı
1,398
Puanları
93
Siteyi ziyaret et
Bende ek olarak,Özellikle kara saplanmamak için, kar lastiği araçlarınızda bulunuyorsa ani fren veya ani gaz vermemek gerekiyor. Ziraa malüm istanbul karlar altında kaldı ve herkes yolda kaldı, aracıma güvensem de yolda ki trafiğe göre toplu taşımayı kullanmayı tercih etmiştim. Ama bundan 4 yıl önce kadar Bolu / Abantta kara saplanmıştım, hayatın en tecrübesiz ve en panik yaşadığım anıydı.Kenarı uçurum diğer kenarı, su kanalı olan bir yolda su kanalına oturmuştu sonra kendi imkanlarımla çıkarmıştım. Bu işin temeli üstün bir sürücü olmanıza gerek yok tamamen panik yapmadan ve mümkün olduğu sürece araçlarınızın lastiğini bulunduğunuz il,ilçe ne şarlar da oluyorsa kış aylarında buna göre gerekse zincirde mutlaka aracınızda bulunması gerekiyor.
Nedense İstanbul' lu sevgili halkımız buna her sene uymamakta ısrarcı ve şuan arabaları yol kenarlarında veya garajlarında durmakta. Tabi ki belediyenin karayollarının vs.vs.vs tedbirsizlikleri tartışılır ama her zaman kış şartlarına aracımızı hazırlamalıyız bence en temel nokta bu olmalı.
 

cagatay16

VIP Üye
16-Bursa
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
6,449
Tepki puanı
2,235
Puanları
113
Yaş
33
Siteyi ziyaret et
Bir kaç tanede ben ekleyeyim izninizle üzerinde kar yazan lastik alırsanız eğer tabanı ince almanız gerekmekte kışlık ve kar lastikleri birbirinden farklı. Bcmden aracın yeni lastik çevresini küçüldüğü için kaydetmezseniz km fazla gösterir. Değişimde mutlaka ön arka aynı marka model olmalı.

Aracınızın deposu dolu olmalı yol kapanırsa kar yüksekliğinden ne kadar sürede yardım geleceğini bilemezseniz şu sıralar lüks olsada tam depo olması hayat kurtarabilir. Mutlaka aracınızda battaniye su ve kuru yiyecekte bulundurun.

Cam suyunuz antifrizli ve yedek cam suyunuzda antifrizli bulunmasında fayda var.

En güzeliyse toplu taşıma kuru havada bile araç kullanmaktan aciz olanların olduğu trafikte kaygan zeminde hiç kullanamazlar
 
  • Beğen
Tepkiler: OKANCAANNN
Üst