- Katılım
- 27 Ağu 2008
- Mesajlar
- 1,763
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
Çoğu sürücünün önemsemediği kış lastikleri, gerek sürüş güvenliği, gerekse de çekiş açısından büyük farklar içerir...
Araçlar da, tıpkı insanlar gibi mevsimlere göre giyinmelidir. Nasıl ki yazlık ayakkabıyla kışın sokakta yürümekte zorlanıyorsak, ıslak ve karlı yollarda otomobiliniz de yazlık lastikleriyle trafikte kolay yol alamayacaktır.
Öncelikle yaz lastikleri, kışın da kullanıldığında ömrünü daha çabuk tamamlar ve güvenilirliği azalır. Lastik, parça koparmaya başlar ve yolu kavrama yeteneğini kaybeder. Bu, hava sıcaklıklığı +7°C'nin altına düştüğünde, yaz lastiği bileşenlerinin aşırı sertleşmesinden kaynaklanır.
Bununla birlikte yaz lastiğiyle kaza yapma riskimiz, kışın 6 kat fazladır. Zira karlı zeminde, kış lastikleriyle 50 km/s hızla giden araç 35 m'de dururken, yaz lastiğiyle bu mesafe 43 m'dir. Buzda 30 km/s ile giden ve kış lastiği takan aracın fren mesafesi 57 m'dir. Yaz lastiklerinde bu 68 m'ye uzar. Kış lastiklerinin girintilerinin derin olması, karlı ve buzlu yollarda araçların çekiş gücünü artarırken, frenlemede yukarıda saydığımız farkları yaratır.
Ve bunlara dikkat!
Kış koşullarında ani kalkış ve duruşlardan kaçının.
Çivisiz kış lastiğiniz yeniyse, ilk 100 km'de 80 km/s hızın üzerine çıkmayın.
Kış lastikleri, soğukların başladığı ekim-kasım ile sona erdiği mart-nisan ayları arasında kullanılır. Bu lastikler kış biter bitmez çıkarılmalı, bir sonraki sezon için karanlık ve rutubetsiz ortamda saklanmalı. Eğer balkonda saklanacaksa, siyah kalın bir naylon torbaya konulmalıdır.
Aracın orijinal ebadından daha geniş tabanlı lastikler kullanırsanız, yağışlı ve karlı yollarda kızaklama riski artar.
Lastiğin hava basıncı, kesinlikle lastik ve araç üreticisinin verdiği değerler olmalı. Düşük basınç, yola tutunmayı artırmayıp, aksine azaltır. Kış şartlarında lastik havalarını 0.2 bar artırmak, zemindeki karlı tabakayı yarmayı kolaylaştırıp, çekişi artırır.
Kış ve yaz lastiklerinin sürüş kontrolü biribirinden farklıdır. Sadece çekişin olduğu tekerleklere değil, dört tekerleğe de kış lastiği takmak gerekir.
Kış lastikleri, diş derinliği 3 mm'nin altına düştüğünde kullanılmamalıdır.
(Alıntırdır)
Araçlar da, tıpkı insanlar gibi mevsimlere göre giyinmelidir. Nasıl ki yazlık ayakkabıyla kışın sokakta yürümekte zorlanıyorsak, ıslak ve karlı yollarda otomobiliniz de yazlık lastikleriyle trafikte kolay yol alamayacaktır.
Öncelikle yaz lastikleri, kışın da kullanıldığında ömrünü daha çabuk tamamlar ve güvenilirliği azalır. Lastik, parça koparmaya başlar ve yolu kavrama yeteneğini kaybeder. Bu, hava sıcaklıklığı +7°C'nin altına düştüğünde, yaz lastiği bileşenlerinin aşırı sertleşmesinden kaynaklanır.
Bununla birlikte yaz lastiğiyle kaza yapma riskimiz, kışın 6 kat fazladır. Zira karlı zeminde, kış lastikleriyle 50 km/s hızla giden araç 35 m'de dururken, yaz lastiğiyle bu mesafe 43 m'dir. Buzda 30 km/s ile giden ve kış lastiği takan aracın fren mesafesi 57 m'dir. Yaz lastiklerinde bu 68 m'ye uzar. Kış lastiklerinin girintilerinin derin olması, karlı ve buzlu yollarda araçların çekiş gücünü artarırken, frenlemede yukarıda saydığımız farkları yaratır.
Ve bunlara dikkat!







(Alıntırdır)