İlginç bir soru

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan obaris
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

obaris

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
6 Nis 2007
Mesajlar
202
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
arkadaşlar
arabayla seyir halindeyken 1 nci viteste 3000 devirde 40 km yol yapıyorsunuz veya 35 km hız önemli değil
5 nci vitestede 3000 devirde 110 km 120 km farkatmez yol yapıyorsunuz buraya kadar herşey normal
sorum şu her viteste 3000 devirde aynı yakıtımı yakıyoruz bence evet
sadece hız artıyor
ya sizce?
 
devire göre değişir

bildiğim kadarı ile devire ve yol durumuna göre değişir, 3000 devirde düz bir yolda hangi hız olursa olsun yakıt aynı olması lazım fakar 3000 devirde yokuş tırmanırken artacaktır mesela..
 
Aynı değil, arada çok fark var. Birinci vites neredeyse 2-3 katı kadar fazla yakıyor diye hatırlıyorum, daha fazla da olabilir. Ben değil yol bilgisayarı söylüyor.Aynı şartlardaki yollar için geçerli tabiki.
 
sabit hızda 3000 devirde ortalama yakıtlarda biraz farklılıklar oluyor...
benim aracım için örnek (yaklaşık)
5. viteste 6 lt/100 km (110 km/saat diyelim)
4. vites 6,5 lt / 100 km (90 km/saat diyelim)
3. vites 7 50
2 vites 9 30
 
yakıt yuksek vıteste az yaktıgı bı gerçek ve bılınen bırsey ama gaz pedalı konumuna göre yakıt tüketimi değişir
 
hepimiz bilirizki aracın en günlü ileri vitesi 1. vitestir. burdan yola cıkarsak en güclü vitese güc sağlak için 3000 devirde daha çok benzin kullanırsınki daha güçlü itebilesin pistnu böylece daha büyük bir kuvvetle dişli dönebilsin ...
 
Yol şartlarına göre değişir elbette ancak hemen hemen aynı olmalı diye düşünüyorum çünkü hız burada devirden ziyade vites dişli oranları ile alakalı. Şanzımanın tekerlere aktardığı döndürme oranı değişiyor. Motorun devri değil. Motor devri krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır ancak yakıtı artıran esas etken hava direncidir. Bu durumda yüksek viteste devir aynı bile olsa rüzgar mukavemeti artacağından yakıtta bu doğrultuda artıyor olmalı.
 
Son düzenleme:
sabit devirdeki vites yükseldikçe rüzgar direncide yükselecektir ki rüzgar direnci enbüyük güç kaybının olduğunu dirençtir.
 
arabanın mükkemmel bir ortamda olduğunu düşünürsek (rüzgar,sürtünme ve eğim olmayan) araç 1. ve 5. viteste 3000 devirde sabit giderken birim zamanda aynı yakıtı yakar. fakat 5. viteste birim zamanda 1. vitese göre daha çok yol aldığından a dan b ye gittiğinde 5. viteste daha az yakıt tüketmiş olur.

gerçek koşullarda ise (eğim hariç) aktarma organlarında sürtünme ve hızlandıkça artan bir hava sürtünmesi vardır. bunlar 5. viteste gidilirken 1. vitese göre daha fazladırlar. mesela 5. viteste toplam sürtünme kuvveti 10 birim ise 1. viteste 2-3 birimdir. fakat yine de birim zamanda alınan yol 5. viteste çok daha fazla olduğundan yine 5. viteste seyretmek daha az yaktırır.
 
Son düzenleme:
Aslında temelinde çok basit bir mantık var...Aracın ne kadar yaktığını belirleyen en önemli unsur gaz pedalına ne kadar açıyla bastığımızdır..Örneğin kalkışta gaz pedalına normalden fazla basarız ve doğal olarak çok yakar...Ama üst viteslerde yeterli hıza ulaştığımız zaman örneğin 90 km/s geldiğimizde pedaldan ayağımızı hafifçe çekeriz ve aracı kendi akışı halinde kullanırız..İşte en az yakıt yaktığımız an bu andır...Kısacası yakıt tüketimini musluğa benzetmek doğru olur...Devir sadece bir göstergedir ama önemli olan o musluğu yani pedalı ne kadar açtığımızla yani bastığımızla ilgilidir...
 
Geri
Üst