İddia Konusu; Otomatik Vites ve "N"

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Mel-a-ku
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Otomatik vites araba da rampayı boşta inmenin zararı varmıdır?

  • Evet vardır.

    Oy: 59 52.2%
  • Hayır yoktur.

    Oy: 54 47.8%

  • Kullanılan toplam oy
    113
İlkan üzerine alınma genel olarak yazıyorum. Boşta gitmek zararlı deniyor ama neye göre. Bunu doğru dürüst açıklayan yok. Hep genelleme yapılarak açıklanıyor. Kimse aracın motor, yakıt sistemi, fren, teknolojik özelliklerini göz önüne alarak açıklama yapmadı.

savaş abicim,ben otomatikde boşta gitmek zararlıdır kanısındayım{uzun bir süre-dur kalk yapmadan}
çünkü otomatik bir arac için yag basınç oranı cok önemlidir.
ama manuelde bir sakıncası yok.

bu düşüncem yanlış mı acaba?
 
bence hiç bir zararı olmaz sadece yakıtta farkeder oda kompresorde olmadıgı ızın zaten aracıda boşta çalıstırmıyormuyuz bız boşta ha 15 dakka beklemıs ha boşta ilerlemıs hıc bır farkı yok bence...
 
bız boşta ha 15 dakka beklemıs ha boşta ilerlemıs hıc bır farkı yok bence...

fatih duymamış olayım..
olur mu hiç öyle şey..
 
neden ?? aracı zaten boşta çalıstırmıyormuyuz ?? düşün benım garajım eğimli otomatık vıtes aracım olsa boşta çalıstıramıyacakmıyım ?? alakası yok bence o yağlama olayınada arkadaslar bu arabalar ellı bın tane testten gecıyor muhendısler bunuda hesaplamıslardır heralde =) birde söyle bir örnek verıyım gecen sene yazın bi tanıdıgın aracının sanzuman kıtlenmıs servisten falan geldıler adamla 1 saata yakın uğrastılar ve aracı calıstırmayı basardılar ve ford transıtle gelmıslerdı kartaldan bostancıya kadar arac bosta calısır bir vaziyette geld eger bir zararı olsaydı bence cekıcı ıle getırılırdı :)
 
neden ?? aracı zaten boşta çalıstırmıyormuyuz ?? düşün benım garajım eğimli otomatık vıtes aracım olsa boşta çalıstıramıyacakmıyım ?? alakası yok bence o yağlama olayınada arkadaslar bu arabalar ellı bın tane testten gecıyor muhendısler bunuda hesaplamıslardır heralde =) birde söyle bir örnek verıyım gecen sene yazın bi tanıdıgın aracının sanzuman kıtlenmıs servisten falan geldıler adamla 1 saata yakın uğrastılar ve aracı calıstırmayı basardılar ve ford transıtle gelmıslerdı kartaldan bostancıya kadar arac bosta calısır bir vaziyette geld eger bir zararı olsaydı bence cekıcı ıle getırılırdı :)

ne güzel dedin,işte böyle durumlarda kullanılır boş:)
 
otomatiktede manueldede boşa atmak iyi değildir, ha atarsan ne olur hiçbişiy olmaz ama tavsiye edilmez...
 
Bir arkadaşımla bugün iddaya girdik; sizle paylaşmak istedim.

Rampa aşşağı bir yol var ve yaklaşık yarım saatiniz bu yolda dur kalk ile geçiyor.

Şimdi gelelim idda konusuna ;
araç OTOMATIK VITES . yol rampa. yolun başında duruyoruz ve N ye atıyoruz. yol boyunca N de ilerliyoruz fren yapıyoruz, tekrar ilerliyoruz. yarım saat boyunca 2 km yol gıdıyoruz farzedin. vitesi N (BOŞ) ye atarak rampayı boşta inmenin yani frenden bas çek yaparak ilerlemenin aracın şanzumanına bir zararı varmıdır.

Önemli NOT: vereceğiniz cevaplar bilgi nitelikli olursa sevinirim. sayfadan direk çıktı alacağım.

savaş abicim,ben otomatikde boşta gitmek zararlıdır kanısındayım{uzun bir süre-dur kalk yapmadan}
çünkü otomatik bir arac için yag basınç oranı cok önemlidir.
ama manuelde bir sakıncası yok.

bu düşüncem yanlış mı acaba?
Arkadaşın iddia ettiği konu farklı. Boşta gitmenin zararı bütün araçlarda motor freninin ortadan kalkması durumu. Yani teknik açıdan değil güvenlik açısından sakıncalı. Yokuş aşağı inerken yeni nesil araçlar "0" sarfiyat yapar ama eski nesil araçlar yakıt tüketmeye devam eder. Yine yokuş aşağıya inerken araç stop ederse disk frenlerin tutma gücü çok zayıflar ama kampanalı fren sisteminde aynı şey olmaz. Yani sonuçta hemen hemen hepsi güvenlikle ilgili hususlar. Aksleri veya defransiyeli hareket halinde olan araçlarda vites boşa atılınca yağ basıncı sıfıra düşmez. Yağ basıncı süratle ilgili olsaydı yüksek hızlarda şanzıman çok büyük basınca maruz kalırdı. Genelde şanzımanlarda basit hesapla hacimlerinin yarısı kadar yağ bulunur. Ustalar, tecrübeli sürücüler araç kullanmaya başlayan yeni sürücülere özellikle yokuş aşağı inişlerde vitesi boşa atıp güvenlik zafiyeti olmasın diye, bir nevi korkutmak için sakın vitesi boşa alma araça çok zararlı derler ama kendileri de aynı şeyi nedense yaparlar. Eski araçların el kitaplarında güvenlik açısından vitesi boşa almayın diye yazardı. Yeni nesil araçlarda yakıt sistemi kesicileri olduğu için, yokuş aşağı inişlerde yakıt tasarrufu yapmak amacıyla vitesi boşa almayın diye yazar oldu. Sonuç olarak yokuş aşağı inişlerdeki vitesi boşa almanın en büyük mahsuru (zararı değil) güvenlik zaafiyetidir. Bu durumda motor freni olmayacak ayriyetten araç stop ederse frenler çok zayıf tutacak, direksiyon sertleşecektir. Otomatik viteste araç hareket halinde iken vitesi boşa almak teknik açıdan zararlı olsaydı kilit tertibatını mutlaka koyarlardı.
 
savaş abi geride yazdıklarımda açıkladım. sorunun şekline göre... Ama millet farklı anlamış ona göre cevap veriyorlar:)
 
Ben kesinlikle sürüş sırasında vites değişikliği yapmaıyorum. N konumunda arabamın bir metre gitmesine bile gönlüm razı olmaz. Açıkçası olmaz diyen arkadaşlardan bir tanesinden bile doyurucu bir açıklama görmedim. otomatik vitesin sürüş vitesleri D 321'dir. N sürüş vitesi değildir. Olur olmaz diye kafamda soru işareti bırakacağıma kullanmam onu daha iyi.
 
mustafa türbin sadece debriyaj görevi görür başka işe yaramaz. içinde 2 kanat vardır ve yağın içinde çalışır. kanatın biri motora bağlıdır, diğeri şanzıman ana miline. motor kanadı dönünce yağıda döndürür, dönen yağ diğer kanadıda döndürür, diğer dönen kanat şanzıman milini döndürür.

gelelim şanzımanın içine (en basit şekli ile) manuelden bildiğiniz dişli sistemi var, fark yok. farkı yaratan dişlilerin yerinden oynamasını sağlayan (yani ileri geri) yağ basıncı ile çalışan sistem. bu sisteme şu dişliyi geri çek şu dişliyi ileri sür diyende beyin (ama eskilerde karışık bir mekanik sistem yenilerde elektronik - robotize şanzımanlar konumuzda yok) bu beyin ne zaman ne yapacağını ya elektronik olarak elektrikli ventillerle alır (yeni sistem), yada motordan gelen hava vakum ventillerinin gücüyle (eski sistem). diğer verileri mekanik olarak vites koluyla söylüyoruz zaten (P R N D).

şimdi burda işin can damarı olan yağ pompası herzaman devrede ve hep tam güçde çalışıyor çünki bu şanzımana bazı dişlileri yerinde tutmak için o basılan yağın gücü lazım.

bu arada balata/plakaları ve planet dişliyi araya sıkıştırmadım kafa karışıklığı yapmasın diye. sade ve anlaşılır olsun.
 
Geri
Üst