Astra 1.6 115 beygir ilk kullanım detayları

hemano5

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Mar 2009
Mesajlar
237
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
ilk bi 2000 3000 km zorlamamaya yüksek devirlere çıkartmamaya özen gösterin.Araba ısındıktan sonra biraz alıştırın motor kendine geldiginde otobanda 180-200 rahat görebilirsiniz.Bendede astra h 105hp var 215i gördüm.



hocam bende senin gibi biliyordum ama hiç öyle değilmiş mevzu yukarıda link var bence sende oku
 

KLAS34

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Kas 2009
Mesajlar
358
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
arkadaşım bu kadar irdelemeye gerek yok.İlk 1000 km aracını üzme,gaz pedalınla dost ol,
zaten bunların hepsi kullanma kitapçığında yazar.
kısaca sağdan soldan duyduklarınla değil,kitapçığında yazılanlara uymanı tavsiye ederim,
saygılar.
 

hemano5

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Mar 2009
Mesajlar
237
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
arkadaşım bu kadar irdelemeye gerek yok.İlk 1000 km aracını üzme,gaz pedalınla dost ol,
zaten bunların hepsi kullanma kitapçığında yazar.
kısaca sağdan soldan duyduklarınla değil,kitapçığında yazılanlara uymanı tavsiye ederim,
saygılar.[/QUOT
Merhaba cevabına karşı Aşağıdaki açıklamanın tamamını okumanı isterim.



yeni otomobilde en hayati konu motor rodajıdır ve nedense anlaşılmamaktadır veya anlaşılmak istenmemektedir...
zira AR-GE ye trilyonlar harcayan otomobil firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...

Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...
ilk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...
ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.

İki tarafada hoş geldiniz diyoruz

Bu konuda rodaj mümkün olan tüm detayları ile işlenecektir.

Motorun rodajı nedir dendiği zaman işi bilen bilmeyen herkes aklına gelen tüm hareketli parçaların adını sayar ve bunların alışması gerektiğini söyler...
Bir bakalım
Supapların rodajı, yatakların rodajı,rulmanların rodajı, egzantrik milinin rodajı şunun rodajı bunun rodajı... akşama kadar sayılır..
fakat hayati önemli yeni satın alınmış 0km otomobilde sadece segmanlardır...
(yeni satın alınmış bir araçta)
geri kalanlar ise fabrika motoru çalıştırdıysa rodajlanmış demektir...

Peki segmanlar neden önemlidir ?

Segmanlar piston ile silindir arasında sızdırmazlığı sağlayan elemanlardır. bunların silindir cidarına tam 360 derece ve mükkemmel oturması gerekmektedir ..
aksi taktirde istenen silindir basıncı (kompresyon) tutulamaz... segmanın oturmadığı yüzeyleri yağ filmi doldurmaya çalışır ve motorun her ateşleme kursunda buradan yağ yakılır.

Gaza basmayarak 1000km yapınca mı segman oturuyor yoksa... yoksa 1 gün boyunca rölantidemi çalıştıracağız motoru

Bu sorunun cevabı gerçekten şaşırtıcıdır.

Kompresyon segmanları, kompresyon basıncı ile açılarak silindir yüzeyine kendini bastırır !

evet .. kendi gerilimi bastırmaz... bizzat basınç onları dışarı bastırır...
benzinin yanması ile oluşan basınç segmanların arkasına geçer ve onları dışa ittirir.

Maksimum silindir basıncı ise sadece gaza tam basarak elde edilir (birazdan detayları göreceğiz)
Öyleyse Türkiye'nin
referans alınabilecek(!) en büyük otomobil haber sitesi hangi akla hizmet rodajda asla gaza tam basılmaz diyebiliyor ?


Yada otomobil ve motosiklet üreticileri neden detayları son kullanıcıya anlatmayarak sakin kullanımı teşvik ediyor veya rodaj yoktur diyebiliyor?


Bunlar enteresan sorulardır.. işin içinden çıkmaya yavaş yavaş başlayabiliriz.

Motorlarımız nasıl üretiliyorda rodaj gerekiyor ?

İçten yanmalı motorların silindirleri üretim bandında honlama işlemine tabi tutulur,
bu işlemin amacı silindir içinin her konumda istenilen ovallik ve koniklik değerlerine getirilmesidir.(sonuçta silindir üretiliyor)

bunun için silindir yüzeyinden bu işlem için özel geliştirilmiş honlama makinası ile malzeme kaldırılır.



ve işlemin sonunda yüzeyde bir desen oluşur (cross hatch pattern).
Uygun inceleme aletleri ile bakıldığında silindir yüzeyinin içinde çukur bölgeler ve tepeler oluştuğu görülür..
bu desen ve silindir yüzeyi şu resimlerde görülebilir ;
Şimd biraz daha anlaşıldığını umuyorum.. bu tepelerin en uygun biçimde traşlanması rodajdaki asıl hedeftir..
ve bunu traşlayacak olan segmandır.

Segmanların yapısınada yakından bakalım ;

pistonlarda genelde iki kompresyon ve bir yağlama segmanı bulunmaktadır

bu birinci kompresyon supapı ;
[URL="http://img507.imageshack.us/img507/2534/12hn1.jpg"][URL="http://img507.imageshack.us/img507/2534/12hn1.jpg"][URL="http://img507.imageshack.us/img507/2534/12hn1.jpg"][URL="http://img507.imageshack.us/img507/2534/12hn1.jpg"][URL="http://img507.imageshack.us/img507/2534/12hn1.jpg"][/URL][/URL][/URL][/URL][/URL]

ikinci kompresyon segmanı ;
Peki rodaj hakkıyla yapılmadığında ne oluyor ?


Bu tepeler olabileceğinden daha az traşlanıyor ve kısa bir süre sonunda motor yağı bu tepeleri kalıcı film tabakası ile örterek daha fazla traşlanmasına engel oluyor.

Çok net olarak anlaşılacaktır ki motor yağı olması gerekenden daha kalın bir film tabakası oluşturmak zorundadır.

buda motorun yağ yakması demektir ayrıca kompresyon kaçacağından yakıt tüketimi artar.

Piyasada "kör kalmış" , "sağır motor" vb. efsanelerin sebebi buraya dayanır.

Tabiki aracınız fabrikanın ortalamalarında olacaktır..

Lütfen Modifiyem forumlarında bulunan teknik konuları okuyunuz. Kompresyon ölçüm testi konusunda kompresyonların fabrika tarafından belli aralıkta normal kabul edildiğini göreceksiniz.

siz neden üst sınıra çok yakın kompresyon değerleri olan bir motora sahip olmayasınız ?

Bu elinizde ..




Hemen bu noktada bir dip not daha düşelim ;



Motoru koruduğu öne sürülen motor yağı katkılarının neden yeni araçta kullanılmaması gerektiğini düşündünüz mü ?

cevap yukarda
smile.gif


bu katkılar tepeleri ve çukurları hemen doldurarak segman oturmasına izin vermemektedir...

bunu oluşturduğu inanılmaz kalın katman sayesinde yaparlar ve motorunuz yağ yakar..

asla yeni arabam sağlıklı olsun uzun ömürlü olsun diyerek bu katkıları uygulamayın...

düzgün yapacağınız rodaj bu katkıların idda ettiği tüm artıları size verecektir.


Rodajdan sonra kullanılması tavsiye edilen bu katkıların yaptığı sizin rodajda kazanamadığınız kompresyonu vermek...


Peki Tam sentetik yağlar ile durum nedir ?


Kaliteli tam sentetik yağlar ile rodaj olmaz.. rodajlama çok düşük km lere iner kimseye aracı 100 km bile olmadan tam gaz silindir basıncı yapın diyemeyiz inanmazlar yapmazlar... (fakat üreticiler rodaj yok diyerek bizim ekmeğimize yağ sürüyor)



konu o kadar detaylı ve o kadar detay vermek istiyorum ki eminim okuması güçleşiyor.



Özetle tam sentetik yağ ile rodaj tam verimli olmaz zira çok düşük km lerde film oluşturmaya başlar ve sürtünen yüzeyleri korumaya alır..(YB)



yağınızı mineral bazlı olanla değiştirebiliyorsanız değiştirin..

yapamıyorsanız 100 - 200 gibi km lerden itibaren tam gaz hızlanmalara başlamalısınız.(ileride anlatılacak)


Segman oturması ve çapak atma nasıl gerçekleşiyor ?


Bu honlama artığı tepelerin segman tarafından traşlanması çok düşük kilometrelerde gerçekleşmeye başlar..

sanıldığının aksine 1000-2000 km beklemekle asla rodaj yapılmaz..

modern bir yarış motosikletinin segman oturma ve tam silindir çeperi ile örtüşmesi uygun kondüsyonlarda yaklaşık ilk 32(otuz iki) km de gerçekleşmektedir

otomobiller içinde durum pek farklı değildir.

düzenli biçimde tam gazla yapılan akselerasyon ve viteste yavaşlama(dekompresyon-deselerasyon) ile geçilen 150 - 200 km sonunda segmanlar yaklaşık %90 oranında oturacaktır.

buda yağınızı ve filitrenizi değiştirme vakti demektir ..



Rodajda tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlamanın (dekompresyon) önemi ;



Aracınız ile uygun viteste Tam gaz hızlnmalar ve hızlandığınız viteste ayağı gazdan çekerek yapılan yavaşlamalar gayet önemlidir.

tam gaz hızlanma ile segmanları silindir yüzeyine bastırırsınız.

Dekompresyon yavaşlamada ise karter havalandırma vasıtasıyla yağ buharı motora emilir. ayrıca oluşan vakum sayesinde çapaklar motordan egzoz yolu ile atılır.

kalan çapaklar ise motor yağı tarafından tutulur ve filitre tarafından süzülür.



Rodajda motor yağı değişim süresi ;


Atılabilecek partiküller egzoz yolu ile atılır kalanlar ise motor yağı tarafından silindirlerden uzaklaştırılır demiştik.

madem çok düşük km lerde çapak atmanın büyük kısmı tamamlanıyor öyleyse motor yağımızı hemen değiştirmeliyiz..

çünkü motor yağı filtreden geçmeden evvel onlarca yüzeye temas eder.

yağımızı ne kadar erken değiştirirsek motorun pislik ve çapak içinde çalışmasını o derece engelleriz..

yağ değişimi bana kalırsa ilk 1000 km de en az 2 defa olmalıdır.(çapaksız yağ süzülene kadar)

zira sürtünme güç kaybının başlıca nedenlerindendir, içinde partiküller yüzen bir yağın doğuracağı sonuçları ise siz düşünün ...

amacımız temiz bir motor..



1000 km sonunda (rodaj sonunda) yapılması gerekenler ;


Segmanları anlatabildiğimiz şekilde rodajlarsanız 1000 km sonunda aracınızın motoruyla işiniz bitmiş demektir.

istediğiniz marka kaliteli motor yağına geçebilirsiniz.

bundan sonra aracınızın motoru içinde çalışan parçaların sürtünme oranının azaltılması ve daha rahat devir çevirmesi için izleyeceğiniz kullanım tarzı dekompresyon a ağırlık vermedir.

Dekompresyon ile motorda oluşabilecek tüm pislikler meydana gelen vakum ile motordan atılır, Silindirlere emilen yağ buharı sayesinde motor rahatlar.(YB)


Özetle yeni otomobilin rodajında ;


Hararet en önemli değişkendir.

Mümkünse orta kalite mineral yağ kullanılır

Düşük kilometrelerden itibaren silindir basıncı oluşturmak için uygun viteslerde tam gaz hızlanmalar gerçekleştirilir.

Viteste yavaşlama (dekompresyon) en az tam gaz hızlanma kadar önemlidir.

Motor yağı ve filitresi sık değiştirilir.

1000 km rodaj için yeterli süredir.

1000 km sonunda motor içindeki sürtünmenin azaltılması maksadıyla disiplinli bir sürüş tarzı benimsenebilir(motor açma)

Motor yağınızı garanti sebepleri vb nedenlerle değiştiremiyorsanız yapacağınız tek şey düşük km lerden itibaren tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlama yapmaktır.
1000km sonunda izin verilen devir bandının sonuna kadar tam gaz hızlanma yapmış olmanız gerekir.

Motor yağınızı değiştirmek için 15.000 km yada 7.500 km vs beklemeyin..

Modifiyem.com Ekim 2007



konu hakkındaki tartışmalarımızı aşağıdaki linkten yapabiliriz ;
 

simbore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ara 2009
Mesajlar
584
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
benim bildiğim rodaj döneminde her vites hızının en fazla 3/2 sini kullanmak aracınız hayırlı olsun iyi günlerde kullanın.
 

hemano5

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Mar 2009
Mesajlar
237
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Aracımda ids+plus ve manuel sport modu var bunu biraz araştırın ne olduğunu anlarsınız performansı nasıl etkilediğini 215 i düz yolda ankara otobanınad gördüm resim eklmem gerekirse bana ulaşın resim elimde.

ben corsa 1.2 75 beygirle 180 e çıktım devir 5.500 de motor lock oldu hocam böyle bilip bilmeden boş boş konuşuyorlar opeli tanımayanlar ne yapalım adam oraya 260 ibre koymuş hava olsun diye değil ben yazdım zaten cevap :)
 

bacadir68

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Eyl 2007
Mesajlar
7,785
Tepki puanı
11
Puanları
38
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
eee bizde de 260kmlik kadran var. bence birazcık hava olsun diye konmus ;) seri üretim...
 

celalettin aktaş

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Şub 2008
Mesajlar
29
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Benim araç 2008 cosmo paket easytronic vites. Otobanda yokuş aşağı gördüğüm değer 235 km/h amatavsiye etmiyorum. Zira araç içindeki yolcuların nefes alması zorlaşıyor:) Düz yolda ise devir saatini tam çevirerk vites geçişi yaparsanız 4. vites sonunda araç 190 a felan geliyor. Ama 5. vitese geçince hızlanması kesiliyor. Belkide benim aracımda böyle bilmiyorum. Ama düz yolda 210 dan yukarısını henüz göremedim. Anlayacağınız 260 hikaye
 

KLAS34

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Kas 2009
Mesajlar
358
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
rodajda bu kadar hız yaparsanız,
ilerde motor için pek hayırlı olmayabilir:D
 
Üst