senetle araba almak

Carisma70

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Ara 2015
Mesajlar
169
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
Vade farkı helal, kar payı helal, mal üret kafanın estiği fiyata sat yani vatandaşı kazıkla helal, altın karşılığı borç vermek helal, gavur parası olan döviz ile borç vermek helal, kiracıdan insafsızca yüksek kiralar-güvence paraları almak helal, devlete olan borç zamanında ödenmeyince gecikme zammı almak helal, KDV - ÖTV almak helal, vergi almak helal (bazıları buna da haram diyor). Liste yorumlarımıza göre uzar gider. Sonuçta hepsi birer gelir kapısı olarak değerlendirilirse bunların faizden ne farkı kalır? Ben onu dokuzu bilmem, bana ihtiyacım olan parayı (diyelim evimde hasta veya küçük çocuk var o nedenle evime kalorifer tesisatı yaptıracağım) vade farkı/faiz almadan kim borç verecek onu söyleyebiliyor musunuz?

Arkadaşlar şunu açıkça kabul edelim ki bazı şeyler günlük hayatımıza biz istemesek bile resmen adapte edilmiş durumdadır. Benim gönlümüzden geçen insanların menfaat gözetmeden birbirine elinden geldiğince yardımcı olmasıdır.


işin pratiğinde aynen size katılıyorum:bir:
 

NuRo

Kayıtlı Kullanıcı
38-Kayseri
Katılım
22 Eyl 2009
Mesajlar
966
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
37
Siteyi ziyaret et
kimse burada işin uzmanı ilahiyatçı, din görevlisi veya fetva makamı olmadıgı için bu konuyu bilenlere sorup hareket etmek zorundayız. ama bizim insanımızda su var. bilene hocaya da sorsan nefsinin istedigi karar cıkmayınca bu seferde ozaman buda boyle yapılıyo o niye haram degil suda sunu alıyo bu niye haram degil bilmem ne diye işi yokusa sürüyor kabullenemiyor. bende defalarca farklı farklı hocalara ilahiyat hocalarına sordum ve hepsinde aldıgım cvp aynıydı. para almak karısılıgında üzerine eklenen miktar faizdir haramdır. (bankaların kredisi, tefecilerin yaptıgı gibi) ancak mal alır mal satarken malın degerini korumak için vade farkı koymak helaldir. bunun sebebini en basit su sekilde anlayabiliri.
-satıcı a malı bize peşin paraya satsa aldıgı para ile heni mal yeni hammade alıp parasını daha fazla donderecek ve daha cok kar elde edebilecek.
-vadeli satısta ise parasını alması için vadeyi bekleyecek dogal olarak para gelmeden yeni mal yeni hammadde alamadıgı için daha az iş yapacak. bu sebeple satıcının malını koruması en dogal hakkıdır ve caizdir.
bu cvplar genelde nefsin hosuma gitmeyince insanlar bankada para veriyor parsını korumak istiyor diye bi savunma mekanizmasına giriyolarlar ancak arada şu fark var? -banka bize parasını vermesede elinde olan parasını yine baska yerlerde faizde degerlendiriyor. yani bize parayı verirken zaten fazideki parasını veriyor ve üzerine biraz daha faiz ekleyerek veriyor bize. dogal olarak karını dahada artırmak için.bankanın parasının degerini koruması gibi bişey sozkonusu degil. zaten parası fazide adamların. bu ticari olarak yapması gereken bişey hiçbir banka faizsiz bi şekilde kimseye para veremez. hosunuza gitsin veya gitmesin vade farkı ile faiz cok ayrı kavramlardır. faizin adını vade farkı koymak, kar payı koymak katılım payı koymak bunu değiştimez.
bunların dısında bahsedilen altın ve dövizle para vermek cok daha ayrı bi olaydır ki altının veya dovizin düşme ihtimalide var cunku. altın&doviz düşerse tl olarak alırım yükselirse yine altın&döviz olarak derseler onunda faizden bi farkı kalmaz.
nacizane hocalardan sorup ogrendigim bildigim kadarı budur. bunlar hosunuza gitmiyosa kendi fetvanızı kendiniz vermeye devam edebilirsiniz. çok umrumda degil acıkcası. ülkemizde yeri gelince herkes bi hocadan daha fazla hoca, bi mühendisten daha fazla mühendis, bi doktordan daha fazla doktor zaten. bu yüzden bazı arkadasların işine geldigi gibi kendine fetva üretmesinide yadırgamıyorum.
ülkemizde hatta dünyada ekonomi şartları agır biliyorum ama dinin şartlara zamana göre değişmiyor malesef. iman ediyosak eger Allahın haram kıldıgı seylerden elimizden geldigince sakınmakta fayda var diye düşünüyorum. diyanet saatimiz bitti Allaha emanet olun :)
 

REC

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 May 2013
Mesajlar
764
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
kimse burada işin uzmanı ilahiyatçı, din görevlisi veya fetva makamı olmadıgı için bu konuyu bilenlere sorup hareket etmek zorundayız. ama bizim insanımızda su var. bilene hocaya da sorsan nefsinin istedigi karar cıkmayınca bu seferde ozaman buda boyle yapılıyo o niye haram degil suda sunu alıyo bu niye haram degil bilmem ne diye işi yokusa sürüyor kabullenemiyor. bende defalarca farklı farklı hocalara ilahiyat hocalarına sordum ve hepsinde aldıgım cvp aynıydı. para almak karısılıgında üzerine eklenen miktar faizdir haramdır. (bankaların kredisi, tefecilerin yaptıgı gibi) ancak mal alır mal satarken malın degerini korumak için vade farkı koymak helaldir. bunun sebebini en basit su sekilde anlayabiliri.
-satıcı a malı bize peşin paraya satsa aldıgı para ile heni mal yeni hammade alıp parasını daha fazla donderecek ve daha cok kar elde edebilecek.
-vadeli satısta ise parasını alması için vadeyi bekleyecek dogal olarak para gelmeden yeni mal yeni hammadde alamadıgı için daha az iş yapacak. bu sebeple satıcının malını koruması en dogal hakkıdır ve caizdir.
bu cvplar genelde nefsin hosuma gitmeyince insanlar bankada para veriyor parsını korumak istiyor diye bi savunma mekanizmasına giriyolarlar ancak arada şu fark var? -banka bize parasını vermesede elinde olan parasını yine baska yerlerde faizde degerlendiriyor. yani bize parayı verirken zaten fazideki parasını veriyor ve üzerine biraz daha faiz ekleyerek veriyor bize. dogal olarak karını dahada artırmak için.bankanın parasının degerini koruması gibi bişey sozkonusu degil. zaten parası fazide adamların. bu ticari olarak yapması gereken bişey hiçbir banka faizsiz bi şekilde kimseye para veremez. hosunuza gitsin veya gitmesin vade farkı ile faiz cok ayrı kavramlardır. faizin adını vade farkı koymak, kar payı koymak katılım payı koymak bunu değiştimez.
bunların dısında bahsedilen altın ve dövizle para vermek cok daha ayrı bi olaydır ki altının veya dovizin düşme ihtimalide var cunku. altın&doviz düşerse tl olarak alırım yükselirse yine altın&döviz olarak derseler onunda faizden bi farkı kalmaz.
nacizane hocalardan sorup ogrendigim bildigim kadarı budur. bunlar hosunuza gitmiyosa kendi fetvanızı kendiniz vermeye devam edebilirsiniz. çok umrumda degil acıkcası. ülkemizde yeri gelince herkes bi hocadan daha fazla hoca, bi mühendisten daha fazla mühendis, bi doktordan daha fazla doktor zaten. bu yüzden bazı arkadasların işine geldigi gibi kendine fetva üretmesinide yadırgamıyorum.
ülkemizde hatta dünyada ekonomi şartları agır biliyorum ama dinin şartlara zamana göre değişmiyor malesef. iman ediyosak eger Allahın haram kıldıgı seylerden elimizden geldigince sakınmakta fayda var diye düşünüyorum. diyanet saatimiz bitti Allaha emanet olun :)

Çok güzel ifade etmişsiniz...

Dinin kuralları belli. Birçoğu kimsenin kişisel FİKRİ değil. Adı üstünde kural...

Dilerseniz uyarsınız, dilerseniz uymazsınız bu kurallara. Bu, herkesin hür iradesi.

Ama dinin kuralını araştırıp öğrenip paylaşan kişileri, bu kurallar sizin fikriniz ile uyuşmuyorsa dini baltalamaya çalışan insanlar gibi görmek nedir?

Ben, taksitli satışa eklenen para olarak geçen ''vade farkı''nın dinizmizce caiz sayıldığını söylüyorum. Araştırdım, sordum, danıştım diyorum. Öteki geliyor, beriki geliyor taksitli satışa fark koymak haram diyor. Yahu bu benim fikrim değil, dinimizin kuralı bu, araştırdım, sordum diyorum. Birilerine sordum diye kendin düşünemiyorsun hangi tarikattasın diyor.

Bu yüzden tartışamıyoruz, hiçbir yere varamıyoruz. ALLAH ISLAH ETSİN...
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,525
Tepki puanı
259
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Bizim diyanetin verdiği fetvalar ortada iken (çok değil, daha geçen hafta kız çocuğu hakkında verdiği fetvayı hatırlayalım) bu din adamlarının söylediklerine nasıl inanacağız? Diğer yandan bankalar da birer ticari işletme değil midir? Müdiler bankalara para yatırmazsa bankalar o kadar parayı nereden buluyorlar? Bankalardaki paralar çekilince banka sistemi çökmez mi? Verilen kredilerin önemli bir kısmı müdilerin bankalarda olan paraları değil mi? Üzerinde gittiğimiz yollar, yapılan köprüler, tüp geçitler, metrolar, hastaneler, hatta devasa camiler yani devletin yaptığı büyük hizmetler için kredi kullanmıyor muyuz? Devlet ihtiyaçları için dış kaynaklardan faizle borç almıyor mu?

Diğer yandan hemen hemen bütün devlet memurları maaşlarını bankalardan almıyor mu? Bankalar da bu memurlara her yıl veya her ay ekstra bir para ödemiyor mu? O zaman o paralar da haram. Şimdiye kadar kaç tane din adamı bu paraları "haram" diyerek bankalara geri vermiştir? Diyanetin parası nerede duruyor? Diyanette görev yapan memurlar maaş aldıkları bankalardan ekstra para almıyorlar mı? Kar payı yalanları ile insanların aklını çelen İslami bankalar nereden ve nasıl para kazanıyor? Mal mı satıyorlar, bakkal mı işletiyorlar, kavun karpuz mu satıyorlar? ;)

Şunu kabul edelim, dünyada ekonomik şartlar her geçen gün değişiyor, insanlar da bu şartlara ayak uydurmak zorunda kalıyorlar. Yani "sistem" artık bu şekilde işliyor. :(
 

NuRo

Kayıtlı Kullanıcı
38-Kayseri
Katılım
22 Eyl 2009
Mesajlar
966
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
37
Siteyi ziyaret et
abicim diyaneti begenmiyosan baska yere sor. ilahiyat fakultelerinde hocalar profosorler var onlara sor. yurtdısındaki dini hocalara öğretim görevlilerine sor vs vs. alacagın cvp aynı. hocalar memurlar imamlar mühendisler doktorlar vs vs. bu dünyada tek bir kişi kalmamacasına bile kredi alıyosa, faiz yiyosa İslam ın kuralı yine değişmez. haram haramdır. diyanet alsada haramdır sen alsanda haramdır ben alsamda haramdır. bunu bi kılıfın içine sokmaya yumusatmaya evirmeye cevirmeye bilmem neye gerek yok. bu bu kadar basit bi olay. müslümanım diyosan haram oldugunu kabul etmek zorundasın. bunun neresi haram bunun neresi faiz demek dahi dinden cıkartır bilmiş olun abi.
ha faiz oldugunu biliyorum ama cekmek zorundayım diyosan da cekerseniz cekin BANANE memurların maası bankadan yatıyomus SANANE. kac din adamı aldıgı parayı geri bankaya vermiş BİZENE. su anda internette dolanan çok meshur bi slogan var bunu cok iyi açıklar. İslam is perfect but i'm not (islam mükemmeldir ama ben değilim) bu olaylar İslamın kurallarını değiştirmez. kural heryerde kuraldır haram heryerde haramdır. altı üstü ötesi berisi yok. sistem oyle sistem boyle demenin bi faydası yok. sistem boyle diye faiz yemek bizi haramdan kurtarmaz. biz elimizden geldigi kadar sakınacaz gerisini Allaha bırakacaz varsa hatamız günahımı af dileyecez. çekilen kredilerin cogu zevk veya yatırım için. araba için kredi cekip sistem boyle mecbur cekiyorum diyemezsin, yatırım yapmak için tarla tapan bag bahce alırsın veya ikinci evi alayımda kira vereyim diye kredi cekip sistem bizi mecbur ediyor diyemezsin. ha günah oldugunu bilirsin kabul edersin cekecem ben dersin cekersin kimsede karısamaz o ayrı.
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,525
Tepki puanı
259
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
abicim diyaneti begenmiyosan baska yere sor. ilahiyat fakultelerinde hocalar profosorler var onlara sor. yurtdısındaki dini hocalara öğretim görevlilerine sor vs vs. alacagın cvp aynı. hocalar memurlar imamlar mühendisler doktorlar vs vs. bu dünyada tek bir kişi kalmamacasına bile kredi alıyosa, faiz yiyosa İslam ın kuralı yine değişmez. haram haramdır. diyanet alsada haramdır sen alsanda haramdır ben alsamda haramdır. bunu bi kılıfın içine sokmaya yumusatmaya evirmeye cevirmeye bilmem neye gerek yok. bu bu kadar basit bi olay. müslümanım diyosan haram oldugunu kabul etmek zorundasın. bunun neresi haram bunun neresi faiz demek dahi dinden cıkartır bilmiş olun abi.
ha faiz oldugunu biliyorum ama cekmek zorundayım diyosan da cekerseniz cekin BANANE memurların maası bankadan yatıyomus SANANE. kac din adamı aldıgı parayı geri bankaya vermiş BİZENE. su anda internette dolanan çok meshur bi slogan var bunu cok iyi açıklar. İslam is perfect but i'm not (islam mükemmeldir ama ben değilim) bu olaylar İslamın kurallarını değiştirmez. kural heryerde kuraldır haram heryerde haramdır. altı üstü ötesi berisi yok. sistem oyle sistem boyle demenin bi faydası yok. sistem boyle diye faiz yemek bizi haramdan kurtarmaz. biz elimizden geldigi kadar sakınacaz gerisini Allaha bırakacaz varsa hatamız günahımı af dileyecez. çekilen kredilerin cogu zevk veya yatırım için. araba için kredi cekip sistem boyle mecbur cekiyorum diyemezsin, yatırım yapmak için tarla tapan bag bahce alırsın veya ikinci evi alayımda kira vereyim diye kredi cekip sistem bizi mecbur ediyor diyemezsin. ha günah oldugunu bilirsin kabul edersin cekecem ben dersin cekersin kimsede karısamaz o ayrı.
1- Diyanetin fetva sayfası verdiği bazı fetvalar nedeniyle kapatılmadı mı?
2- İlahiyat profesörünün bilgisayarında çocuk pornosu çıkmadı mı?
3- İlahiyat profesörünün otel faturasında + 18 kanalların dökümü yok muydu?

Görüldüğü üzere herkes aynı zihniyette değil. Her toplumun içinde iyisi de vardır kötüsü de.

En önemli konu; Kullandığın tabirlere dikkat et. Burada kimseye büyük harflerle bana ne, sana ne, bize ne diyemezsin. Hem dindar görünüp hem de insanlara hakaret edemezsin. Seviyeli tartışmayı bilmiyorsan bu konulara hiç girme derim. En azından insanların tepkisini çekmezsin.
 

REC

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 May 2013
Mesajlar
764
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Konu uzadığı için kaynadı. Ben önceki sayfalarda belirttim Diyanet'in buradaki konuyla hiç alakası yok. Şahsen ben itibar etmiyorum çoğu zaman.

Bilgisine, kültürüne, insanlığına güvendiğiniz kişilere danışabilirsiniz içinden çıkamadığınız konuları. Onlarla fikir alışverişi yapabilir ve böyle bir şeyin neden haram kılınmış olabileceği hususunda muazzam sonuçlara ulaşabilirsiniz.

Dinimizdeki kurallar bütünlüğü bazen mantığımızla örtüşmeyebilir. İnsanız ve çoğu düşünmeden edemiyoruz. Ama inanın düşündükçe, tartıştıkça bu kuralların her birinin insan refahı içinz bir bütünün parçası olduğu gerçeği çıkıyor karşınıza. Hatta İslam dininde yapılması uygun görülen birçok şeyin tıbbi açıklamaları yapıldı ve birçok insan İslam dinine bir kez daha aşkla bağlandı. Okumuşsunuzdur elbet...

Misal, düz mantıkla düşünen bir insan; oruç tutmayı kendi zihninde sadece aç kalmak olarak nitelendirebilir ve hiçbir anlam veremeyebilir. Günlerce düşünse mantığı aç kalmayı kabul etmeyebilir. Oruç tutar, ya da tutmaz bu onun hür iradesidir ama dinin kuralı hala ''Oruç TUT''tur. Aynı insan biraz araştırdığında, fikir alışverişi yaptığında oruç tutmanın günümüzde bilinen somut / soyut ve de mantıklı bir çok faydasına erişebilir ve anlam verebilir.

Faiz meselesi de böyle. Mantığımız almayabilir, bir türlü kabullenemeyebiliriz. Ama bu dinin kuralı bu, FAİZ HARAM. Fakat inancımızı yitirmeden biraz araştırıldığımızda somut / soyut zihni doyurucu bir çok noktaya erişebiliyoruz. Sonra kafamızda kendiliğinden şekilleniyor bazı şeyler.
 

Carisma70

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Ara 2015
Mesajlar
169
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
1- dinimiz neyi emrediyorsa doğru olduğuna inanacağız. zaten inanç budur. ama dinimizin diğer dinlerden farkı hikmetli ve bilimle çatışmamasıdır. bu nedenle mesela faiz meselesini çözeceksek meselenin iktisadi boyutunu kavramadan bir yere varamayız. güncel meselelere çözüm bulamayız. (vade farkı güncel mesele değil çoktan çözülmüş)
2- İslam mükemmel ama ben değilim. güzel bir sözmüş. bunu "ben" olarak değilde müslümanlar olarak değerlendirmek zorundayız maalesef :( bu nedenle diyanet camiasına, hacı hoca nın yaptığına bakarak bir meseleyi çözmek mümkün değildir. davranışları ile bir sonuca hükme ulaşılacak kişiler bellidir bunlarda hayatta değildir. günümüzde yaşayan hiçbir kimsenin yaptığına bakarak hüküm kurmak mümkün değildir. bireysel olarak itimat ettiğiniz biri referans olabilir ama dinen ne sizi ne de geneli bağlamaz.
 
Son düzenleme:

Carisma70

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Ara 2015
Mesajlar
169
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
3- çağımızın belki de en büyük problemi kavram kargaşası. ben aynı şeyi söyleyen ama tartışan insanlar gördüm. biri bardağın yarısı dolu derken diğeri bardağın yarısı boş diye inat ediyor. anlatılır ya mecliste biri konuşmasında buradakilerin yarısı şerefsz demiş itirazlar üzerine lafını geri aldırmışlar o da yarısı şereflidir demiş :)
burada tartıştığımız Faizin tanımını katılımcı arkadaşlarımız bir yapsın hatta kar, kar payı, vade farkını, fırsatçılığı tanımlayalım.
 
Son düzenleme:

C.C

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Ara 2007
Mesajlar
4,793
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
53
Siteyi ziyaret et
dinimizi zamana uyarlarsak ve bu zamanda fakir topluluklar olarak ev almak araba almak için banka kresdisi kullanabiliriz, çünkü çağ ve içinde bulunduğumuz sistem bizi buna zorluyor bunun için din alimi olmak ve ya birilerinin fetvasını dikkate almak bence gereksiz, en basiti tokinin yaptığı evleri alan vatandaşların içinde bir sürü muhafazakar islamı benimsemiş, sözde dinen kendini kusursuz sanan insan vardır ...çalma,çırpma,haksızlık yapma ,faizle para verme toplumsal meselelerde vicdanlı ve duyarlı ol içinden geliyorsa da ibadetlerini yerine getir hepsi bu ...
 
Üst