Yeni otomobillerde rodaj

Experience

Kayıtlı Kullanıcı
07-Antalya
Katılım
31 Tem 2005
Mesajlar
1,287
Tepkime puanı
0
Puanları
36
Yaş
48
Yeni teknolojiyle üretilen motorlar da rodaj sürecine ihtiyaç duyar. Peki ama nedir bu rodaj?
--------------------------------------------------------------------------------------
LDH.jpg

Günümüzün teknolojisi neredeyse kusursuz. Buna rağmen yeni otomobillerin modern motorları da rodaj sürecine ihtiyaç duyuyor mu? Bu sorunun cevabı: Evet. Ancak rodaj yani motor ve aktarma organlarındaki hareketli parçaların birbirlerine uyum süreci eskisinden daha kısa.
Otomobil üreticileri, modern motorların iç yüzeylerinin kalitesinin çok iyi, üretim toleranslarının çok düşük olduğunu ve bu nedenle eskisi gibi katı rodaj kuralları olmadığını söylüyor. Hatta bazı firmalar rodaj uygulamasına gerek olmadığını açıklıyor.
Otomobil üreticileri son yıllarda pistonların hareket alanını egzoz emisyonunu düşürebilmek için sürekli değiştirdi. Örneğin BMW'nin ürettiği motorlarda piston ve silindir arasında sadece 0.03 mm mesafe var. Silindir ve pistonun aralığı bu kadar küçük olan motorları, henüz yeniyken zorlamak yanlış. Çünkü motorun zorlanması pistonların sıkışmasına neden olabiliyor ve bu uzun vadede yağ tüketimini olumsuz yönde etkiliyor.
Motor, ilk 1000 km rodaj kurallarına uygun kullanıldıktan sonra uzun kilometreler yağ değişimi yapılmıyor. Bazı modellerde 50 bin km'ye kadar (veya 2 yıl) motor yağı değiştirilmiyor. Eski teknoloji motorlarda yağ değişim periyodları 3 bin-3 bin 500 km'ydi.
Peki bir motorun rodajı nasıl doğru yapılır? En önemli kural: Kesinlikle gaz .pedalına sonuna kadar basılmamalı! Yağlama ne kadar mükemmel olsa da metal metale sürtünüyor ve aşınma meydana geliyor. Çünkü silindir ve piston yüzeyleri tam olarak düz değil. Piston ve silindirlere mikroskopla bakıldığında yüzeylerinde küçük tepeler bulunduğu görülüyor. Motor rodajdayken bu küçük tepelerin zirveleri yok edilerek düz bir yüzey oluşturuluyor. Böylece daha iyi bir yağlama sağlanıyor.
Rodaj aşamasında gaz pedalına mümkün olduğu kadar yavaş basılması gerekiyor. Özellikle düşük devirlerde gaza çok yüklenilmemeli. Çünkü düşük devirlerde tam gaz sürtünmeyi artırıyor. Sürtünmeden doğan yüksek ısı silindir iç yapısında olumsuz etkiler bırakıyor. Rodaj, fren ve debriyaj sistemleri
için de geçerli. Balata ve disklerin birbirine alışması gerekiyor. Debriyaj balata ve baskısı da benzer şekilde bir uyum sürecine ihtiyaç duyuyor. Rodaj kuralları bulunan bir diğer parça da lastikler. Üretim aşamasında lastiklerin kalıptan kolay çıkması için yüzeylerine sürülen cilanın yok olması için ortalama 500 km yol yapılması gerekiyor. Bu cila nedeniyle yeni lastiğin yol tutuş ve fren performansı zayıf olduğu için dikkatli davranmak gerekiyor.

---arabam.com---
 
dikkat edilmesi gereken bir husus. teşekkürler Umut...
 
Bence de önemli bir nokta... Eline sağlık Umut
 
Eline sağlık, mükemmel bir nokta gerçekten de ;)
 
sağolun arkadaşlar,bu arada ben en son yazan lastik olayını yaşadım.60000 km deki bridgestone'ları atıp yerine yeni michelin aldıgımız gun her zaman girdiğim viraja bir gireyim deyip savrulma tehlikesi yaşamışdım ve zaten pek sevmediğim michelin iyice gözümden düşmüştü.Demek ki başka bir sebebi de olabiliyormuş ;) yine de hiçbir zaman birdgestone daki yol kabiliyetini vermemişti...
 
Bu makale nin %98 i yanlış...


(lastik ve balatalar ile ilgili kısmı doğru onun dışında kalan ...)
 
yapma Ahmet yaa neden yanlış peki
 
maalesef anlaşılmayan bilginin yeri yok..
 
Son düzenleme:
Motor sıkılığı ,yüzey düzgünlüğü ne kadar gelişmişte olsa bence rodaj sadece aşınma ve sürtünmeden ibaret değildir.Sonuçta motor içerisindeki bir çok parça oldukça ısınmaktadır.Ne kadar ısıl işlem görmüş olsa da rodajın bir başka yanıda hareketli parçaların , sistem içerisinde ısıl işlem görmesi olarak düşünülebilir.İşte ilk km lerde rodaj kurallarına uymak bu açıdan da önemlidir.Eskiden olduğu gibi 10 bin km rodaj olmasa da ilk 3-5 bin km ye dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum.
 
Kusura bakmayın..
 
Son düzenleme:
Geri
Üst