Ynt: Vites atmada en ideal devirler?
Selam Arkadaşlar,
Olaya teorik açıdan yaklaşmak istiyorum.Aracın hızlanması ya da eğim çıkması için çekiş, yani tork gerekir.Bazı arkadaşlar güç demişler ,ama aslında güç ile tork çok alakasız şeyler değil. Bir devirde aracın torku T ise gücü P olsun. Bu bağıntı şöyle P=T x devir (saniyedeki açısal hız).
Bu durumda bir devir için tork daha yüksekse, zaten güç de daha yüksektir.
Maksimum hızlanma için vites atma olayına dönecek olursak, burdaki amaç araç gövdesine en yüksek net çekiş kuvvetinin etkimesi.Eğer hıza bağlı olan rüzgar ve yuvarlanma direncini ihmal edersek, en fazla çekiş motorun en fazla tork verdiği devir olur.1.4T araçlarda motor en yüksek torkunu 1950-4900 devir aralığında veriyor.Bu durumda bir alt viteste 4900 devire kadar yüksek hızlanma elde edebilirsin.Ama aynı zamanda şunu da dikkate almak lazım.Bir üst vitese çıktığında motor devri, vites oranları arasındaki farklar kadar düşecek.Eğer 4900 devire çıkmadan daha düşük bir devirde bir üst vitese takarsan, bir üst vitesteki devrin 1950 devirin altına düşmediği takdirde motordan hala en yüksek torku alabilirsin.
Örnek olarak 2. viteste 3500 devirde giderken, 3. viteste taktım ve devir 1600 e düştü. Bu durumda hızlanma performansın düşer, çünkü devir sayısı 1950 nin altında kaldı.3. viteste ilk andaki devir sayısı 1950 yapabilmen için demek ki aracı 2.viteste 4000 devire kadar çıkarmalısın ki, hem alt viteste, hem de üst viteste torkun en fazla olduğu devir aralığında kalabilesin.
Bunu ayarlamak için de motoru tork-devir eğrisini bilmelisin.Sonrasında en yüksek torku alabilmek için bir üst viteste düşen devir sayısında da yüksek tork alamabilmen için motor devrinin en az kaça kadar çıkarman gerektiğini bulabilirsin.