Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

  • Konuyu başlatan madmax50
  • Başlangıç tarihi
M

madmax50

Bilgi Girilmemiş
Merhaba arkadaşlar, kendi çapımda yakıt tüketiminin azaltılması konusunda bir yazı hazırladım.

Modern içten yanmalı motorlar giderek gelişiyor. Son yıllarda 90km hızla 100km’de ortalama 3 litre yakıt harcayan motorlar seri üretim araçlarda piyasaya sunuldu. Bu gerçekten etkileyici bir rakam zira bir tondan fazla bir otomobil 10 km’de sadece bir kutu kola dolusu yakıtla hareket edebiliyor. Araçların minimum düzeydeki tüketimlerine rağmen akaryakıt fiyatlarının Avrupa ve özellikle ülkemizde cep yakmasından dolayı birçok araç sahibi yakıt tüketimini daha da azaltmanın peşinde. Bu yazıda klişe televizyon röportajlarının dışına çıkarak teknik anlamda minimum yakıt tüketimi için dikkat edilmesi gereken hususları sizlerle paylaşacağım.

Ekonomik kullanım için motor yakıt sisteminin çalışma prensibi genel olarak bilinmelidir. Modern araçlarda motora gönderilen yakıt ve hava ECU denen elektronik kontrol ünitesi tarafından yönetilir. Sistem kendi içinde müdahalelerde bulunsa da kontrol gaz pedalında yani sürücüdedir. Gaz pedalına bağlı olan sensör, pedalın konumuna göre eCU’ya bilgi gönderir. Gazın boştaki konumunda 0, tam gazda 100 birim gibi düşünebilirsiniz. Gaza hangi oranda basarsanız bu birim artar. Gaz pedalı çok önemlidir zira sistem bastığınız gaza göre motora yakıt ve hava gönderir. Yakıt gönderimi sürekli eksiksiz gerçekleşir fakat hava yani oksijen gönderimi her zaman sağlıklı gerçekleşmez. ֖rneğin gaza %100 bastınız teoride sistemin 100 birim yakıt için 100 birim oksijen göndermesi gerekir fakat pratikte atmosferik bir araçta bu çok zordur. Motora çekilen oksijen hava basıncı ve motor kompresyonu ile gerçekleşir. Hava basıncı deniz seviyesinde 1 ATM’dir ve rakım yükseldikçe basınç azalır. Motor kompresyonu ise pistonların devri ile artar. Yani düşük devirde siz gaza ne kadar basarsanız basın yeterli oksijen alınamadığı için motor yanma odasında fazla yakıt- az oksijen durumu oluşur. Buna zengin karışım deriz ve yakıtın tam yanmadan atılması sonucu yüksek tüketime neden olur. Turbolu araçlar atmosfer basıncı yerine bir fan yardımıyla hava motora basınçlı şekilde gönderilir. ևoğu durumda yeterli oksijen motor yanma odasına gönderildiği için düşük devirlerde yetersiz oksijen sorunu oluşmaz. Bu sayede düşük devirlerde sağlıklı yanma gerçekleşir ve yakıt yanmadan dışarı atılmayarak minimum tüketim ile maksimum güç elde edilmiş olur.

Motoru hava ile besleyen turbo
turbo.jpg


Yukarıda birçok kişi için karışık süreci aktarmamın nedeni yakıt tüketimini azaltmak için aşağıda vereceğim ipuçlarına temel oluşturmasıdır.

Yüksek tüketimin baş düşmanı gaz pedalı !
gaz-pedali.jpg


Araç kullanıcıları yakıt tüketimlerini kıyaslarken çok farklı tüketim değerleri ile karşılaşır. Bunun en büyük nedeni kullanıcının gaz pedalı ile olan ilişkisidir. Gereksiz miktarda verilen gaz daha fazla yakıtın tam yanmadan atılmasına neden olacaktır. ֖zellikle şehir içi kullanımda ani gazlamalar yerine pedala nazik dokunuşlarla aracın ivmelendirilmesi önemlidir. En çok yapılan yanlışlardan biri de yüksek viteste aracın kendini toparlaması için fazladan gaz verilerek aracın rahatlatılmaya çalışılmasıdır. Bu bakımdan motor devrinin yeterli tork miktarının alındığı devirlerde tutulması gerekir. Dizel araçlar ve turbo benzinlilerde 1750-2500 , benzinli atmosferiklerde 3000-4000 devir civarlarında dolaşılması minimum gazla aracın hareket etmesi için uygundur. Sürücü motorun rahatladığı devri zaten kendisi hissedecektir. Rampa çıkarken 5. vites 2000 devir %50 gaz konumu yerine, 4. vites 3000 devir %25 gaz konumu her koşulda idealdir. Motor kullandığı yakıtı devire göre değil gaz pedalına göre değiştirir demiştik. İşte altın kural budur, aracın hareketi esnasında gaz pedalı ne kadar ileriye giderse tüketiminiz de bu ölçüde artacaktır.

Motorun ciğeri hava filtresi
hava-filtresi.jpg


Motor bakımının zamanında yapılması çok önemlidir. Benzinli araçlarda bujilerin sağlıklı ateşleme ile yanmayı gerçekleştirmesi önemlidir. Kesinlikle bujiler araca uyumlu olmalı ve zamanında değiştirilmelidir. Hava filtreleri 10 liradan, 40 liraya kadar satılır ve birçok araç sahibi garanti bittikten sonra ucuza kaçar. Bir motorun en önemli parçalarından biri bu basit filtredir. Motora giren hava bu filtre üzerinde süzülerek içeri gönderilir. ևekilen havada bulunan toz ve pislikler filtreye yapışarak zamanla filtrenin havayı sağlıklı göndermesine engel olur. Hava filtresi motorun ciğeridir, ne kadar temiz olursa o kadar sağlıklı hava gönderir. Bu bakımdan bu filtreyi alırken kaliteli ürünler tercih edilmelidir. Ayrıca filtre her 5000 km’de sökülerek basınçlı hava ile toz ve pislikten arındırılırsa çok iyi olur.

Lastik hava basıncı


Aracı üzerinde taşıyan lasitklerin yerle olan sürtünme miktarı ne kadar fazla olursa araç ilerlemekte o oranda zorlanır. Lastik basınçlarının mutlaka araç standartlarına uygun olması gerekir. Araç üreticinizin tavsiye ettiği basıncın 2 psi üzerinde kullanılması yakıt ekonomisine katkı sağlayacaktır.

Yazın klima tüketimi en az 1 litre artırır


Günümüz araçlarının vazgeçilmezi klima ne yazık ki birçok araçta yakıt tüketimini 100 km’de ortalama 1 litre artırıyor. Yazın klima kullanımında dikkat edilmesi gereken en önemli husus araç kliması çalıştırılmadan içeride bulunan havanın camlar açılarak boşaltılmasıdır. Aracınıza binin 3 dakika camlar açık hareket edin ve sonra camları kapatıp klimayı çalıştırın. Yoğun trafikte mutlaka klima modunu araç içi sirkülasyona alın ki dışarıdaki sıcak havayı ve egzost gazlarını içeri çekmeyin.

Yazın özellikle uzun yolda camlar açık seyahat edilmesi aracın rüzgar direncini artırır ve bu size ortalama %5 fazla yakıt tüketimi şeklinde geri döner. şehirlerarası yolda cam açık seyahat edilmesi klimadan daha fazla yakıt tüketimine neden olabilir.

Kullanımı yasakmı değilmi tartışılırken siz özellikle yaz sıcağının yüksek olduğu yerlerde mutlaka cam filmi kullanın.

Ekonomik tüketim için Hız sabityleyici kullanımı

Hız sabitleme sistemi düz yolda yakıt ekonomisi sağlarken, eğimli yollarda tüketimi artırır. 110km hıza  sabitlenen araç %20 gaz ile giderken önüne çıkan rampada hızı korumak için %100 gaz pozisyonuna geçer ve ilk başta anlatılan verimsiz yanma sonucu yüksek tüketime neden olur. Rampa görüldüğünde sabitleyici iptal edilerek fazla gaz verilmeden rampa öncesi hız bir miktar artırılır. Gerekli durumda vites düşürülür. İvmelenen araç rampayı daha kolay çıkacaktır.

Fren kullanımı azaltılmalı

şehirler arası yollarda en çok görülen husus gereksiz fren müdahaleleridir. Viraja kadar hız korunup virajda frene basmak hem aracın dengesini bozar hem de sizi boşuna gaz vermeye yöneltir. Viraj görülünce gazdan ayak çekilir ve viraj öncesi uygun hıza frensiz düşülür. ֜lkemizde çok sık görülen bir durum da kırmızı ışık görülmesine rağmen aracın yavaşlatılmaması ve ışıklarda sert frenlemedir. Unutulmamalıdır ki bilinçli şöför fren pedalını en az kullanandır.

Vitesin boşa alınması

ևok sık yapılan bir hata da vitesin yokuş aşağı boşa alınmasıdır. ֖ncelikle vites boşa alındığında frene güç veren yağ pompası rolantide gerekli acil frenlemede motoru stop ettirir ve frenleriniz tutmaz. Güvenlik açısından kesinlikle vites boşa alınmamalıdır. Ayrıca boşa alınan vites sonucu motor rolantide yakıt tüketecektir. Oysa ki yeni nesil bir motorda cut-off sistemi sayesinden ayak gazdan çekildeğinde yakıt tüketimi gerçekleşmez.

Yakıt ne zaman alınır?

Yaz sıcağı ile benzin,motorin veya otogaz yoğunluğunu kaybeder. 1 litre motorin kışın 0.85 kg gelirken yazın 30 derece 0.80 kg gelir. Bu bakımdan yazın yakıt serin gece yarısı veya sabah saatlerinde alınmalıdır.

Mustafa Köylü 24.04.2014
Kaynak gösterilmeden lütfen farklı platformlarda yayınlamayınız.
 

albertxx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 May 2013
Mesajlar
2,454
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

Bende şunu paylaşıyım hazır konu varken bu alıntıdır :)

osifler Oto Satış Müdürü Barkın Pınar, aracının aşırı yakıt tüketiminden şikayetçi olan ve araç bakımı konusunda az donanıma sahip olan otomobil kullanıcıları için btavsiyelerde bulundu.

Son zamanlarda 'Lüks otomobilde yakıt tasarrufu nasıl sağlanır?' ve 'Araç bakımı periyotları ne olmalıdır?' gibi sorularla sıkça karşılaştığını söyleyen Barkın Pınar, iki konuyla ilgili de bazı tüyolar verdi.

Yakıt tasarrufu konusuyla ilgili vereceği bilgilerin uygulanması halinde yakıt tüketiminde yüzde 5 ila yüzde 20 arasında tasarruf sağlanacağının altını çizen Pınar, "Otomobilin sabit bir hızda kullanılması, ani fren ve ani hızlanmalardan kaçınılması; vitesin, aracın hız kazanmaya başladığında yükseltilmesi; otomobilin motoru ve yağının kontrol ettirilmesi, en küçük bir problem için bile gecikmeden servise gidilmesi; lastiklerin hava basıncının düzenli olarak kontrol edilmesi; otomobilde gereksiz eşya veya yük bulundurulmaması; gerekmedikçe klimanın açık tutulmaması; özellikle yüksek hızda seyrederken, otomobil camlarının kapalı tutulması ve otomobilde mutlaka önerilen tipte motor yağı kullanması gerekiyor" diye konuştu."Otomobillerinin bakım masrafları pahalı olan araç sahipleri birtakım önerilere uyarak zamanından önce araçlarının bakıma girmesinin önüne geçebilir" diyen Pınar, böylelikle araç bakım masraflarının 5/1 ölçüde düşeceğini vurguladı.

Lastik hava basınçlarının doğru ayarlanarak lastik ömrünün uzatılabildiğini ve böylece yakıt tüketiminin düşürüldüğünü belirten Pınar, "Otomobil kullanıcılarına tavsiyelerim; silecek lastiklerinin sertleşerek erken aşınmamaları için gliserinli silecek su katkısı; kışın silecek suyunun donmaması için antifrizli silecek suyu kullanabilirler. Kışlık lastik seti kullanarak fren mesafelerini kısaltabilirler böylece kaza yapma olasılığını azaltırlar. Fren yaparak durmak yerine zamanında gaz pedalından ayaklarını çekmelerini öneririm. Kısa mesafeli kullanım profilleri var ise akülerini düzenli olarak şarj ettirmeliler. Otomobili uzun süre kullanmayacaklarsa akü kutup başını ayırabilirler. Uzun bir süre kullanmayacakları otomobilin yakıt deposunu, yakıtın sulanmasını önlemek için tam doldurabilirler. Yılda en az bir kez detaylı iç temizlik yaptırarak döşemelerinin ömrünü uzatabilirler. Uzun süreli trafik ışıklarında beklerken vitesi boşa alabilirler. (otomatik olanlarda "N" konumuna alınabilir). Kış mevsiminden çıktıktan sonra boyanın üzerine gelen tuz, kuş pisliği, zift, asit yağmurları vb. kimyasalları temizlemek için boya parlatma ve koruma uygulaması yaptırabilirler, böylece boya parlaklığını koruyabilirler. Periyodik bakımların zamanında "Yetkili Servis"lerde yaptırmalılar. Orijinal parçaların kullanılması ve eğitimli personelin özel ekipmanlar ile işlemleri tamamlaması çok önemli." diye konuştu.
 

harunhoca

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Eyl 2013
Mesajlar
9,194
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

Bu son derece onemli, , doğru ve faydalı bilgiler için gönülden  thnxx. Bilmediğimiz şeyler gibi görünse de ciddiye alıp okunduğunda kayda değer bilgiler olduğunu görüyoruz.  Yazılanları okuyunca vites değiştirme konusunda biraz kendimi test ettim. Sanki bir an önce büyük vitesle arac kullanmak adına aracimi çar çabuk vites degistiriyorum ve sonra da araç toparlasin diye yukleniyorum gaza. 5.vites 2000 devir % 50 gaz yerine, 4.vites,3000 devir % 25 gaz son derece mantıklı ve anlamlı geldi. Ne kadar gaz pedalı ilerde o kadar fazla yakıt tüketimi.  Son derece mantıklı.  Kesinlikle deneyecegim.
 

sallierim

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Kas 2012
Mesajlar
4,513
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

güzel ve faydalı bir yazı teşekkürler  greatt
 

mtaner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Kas 2013
Mesajlar
356
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

Değerli paylaşımlarınız için çok teşekkürler :)
 

ercan_0636

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Nis 2013
Mesajlar
842
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
53
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

okkk
bu değerli bilgi paylaşımı için çok teşekkürler. thnxx
 

BÜLENT.

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
6 Tem 2011
Mesajlar
12,693
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

Paylasim icin  thnxx
Arkadaslar.
 

spitemre

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Kas 2012
Mesajlar
2,090
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Yakıt tüketimini nasıl düşürebiliriz?

Paylaşım için çok çok  thnxx
 

Aydn1

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Kas 2013
Mesajlar
3,030
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
www.facebook.com
Ynt:

Bilgilendirme icin thnxx
 
Üst