- Konuyu Başlatan
- #21
- Katılım
- 8 Kas 2008
- Mesajlar
- 741
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 48
peki beygir olmadan tork nedir??
biraz daha dikkatli okursanız yazılanları daha rahat anlayabilirsiniz.
Sitemizi ana ekranınıza bir web uygulaması olarak nasıl yükleyeceğinizi görmek için aşağıdaki videoyu izleyin.
Not: Bu özellik bazı tarayıcılarda kullanılamayabilir.
peki beygir olmadan tork nedir??
Beygir olmadan diye bir şey olmadığı için bu soru otomatik olarak düşüyor. Çünkü motorda tork ve beygir beraber üretilir, ama tork aktarma organlarında oranlanabilir. Bu nedenle tork olmadan beygir hiçtir, ama torkun olduğu her yerde beygir de vardır.
Daha açıklayıcı olmak adına şu bilgileri de vereyim. Aslında Tork ve Beygir gücü birbirinden bağımsız şeyler değiller. Şöyle ki;
Beygir gücü yani güç, birim zamanda yapılan iş anlamına gelir. İş de fizik tanımında kuvvet x yol dur. buradan çıkan sonuç güç = (kuvvet*yol)/zaman dır. Kuvvet*yol da momenti verir (noktaya uygulandığında) bu durunmda karşımıza ne çıkar? Güç aslında torkun anlık olarak uygulanmasından ortaya çıkan bir zamana bağlı bir kavramdır. Yani aslen Beygir Gücü Tork un bir fonksiyonudur. Ancak araçlarda bahsedilen beygir gücü krank milinde yaratılan beygir gücü olduğundan şu tabir daha uygun olur: Beygir gücü, pistonların, krank mili üzerinde uyguladıkları anlık kuvvettir.
Zaten beygir gücünün mucidi James Watt, bir atın bir 12 fit yarıçaplı bir değirmen çarkını saatte 144 kez veya dakikada 2,4 kez çevirebildiği ve çarka uyguladığı kuvvetin 180 libre-kuvvet olduğunu öngörerek bu hesabı yapmıştır. Tek amacı da buhar makinesini satmak istediği müşterilerine, makinenin yaptığı işive gücünü daha kolay anlatabilmektir. Burada 180 libre-kuvvet denilen kuvvet, beygirin değirmen koluna uyguladığı TORK oluyor dikkat ederseniz. Beygir gücünün hesaplandığı formülden yola çıkarak çok basitçe, Tork un devir ile çarpımından beygir gücü çıkar diyebiliriz.
biraz daha dikkatli okursanız yazılanları daha rahat anlayabilirsiniz.
Beygir olmadan diye bir şey olmadığı için bu soru otomatik olarak düşüyor.
Zaten beygir gücünün mucidi James Watt, bir atın bir 12 fit yarıçaplı bir değirmen çarkını saatte 144 kez veya dakikada 2,4 kez çevirebildiği ve çarka uyguladığı kuvvetin 180 libre-kuvvet olduğunu öngörerek
Beygir gücü ve tork ayrı kavramlardır. Birçok kişi bu iki parametreyi birbirine karıştırır. Tork bir yarış atının adımlarını ne kadar hızlı atabildiğini, beygir gücü ise atın hangi aralıklarla hızlı adım atabildiğini gösterir. Yani tork kuvvet, beygir ise güçtür.
Beygir gücü aynı ancak torkları farklı olan iki aracı zıt istikamette gidecek şekilde bağladığınızı düşünün. Halat çekme oyunu gibi ikisi de gaza bastığında torku yüksek olan otomobil diğerini çeker, Otomobillerde koltuğa yapıştıran da beygir gücü değil, torktur....
Dizel otomobillerin torku benzinlilere göre daha yüksektir. Dizel motorlar daha düşük devirlerde yüksek tork yakalayabilirler,,,Gaza yüklenmenize ve dolayısıyla otomobili bağırtmanıza gerek kalmadan motor gerekli çekiş gücünü yakalar. Dik bir yokuş çıkıyorsunuz diyelim. Üçüncü vitestesiniz ve devir kadranı 2000’i gösteriyor. Arabanız dizel ise gaza basarsanız hızlanırsınız Benzinliyse motor ağırlaşır ve vites düşürmek zorunda kalırsınız
3000 devirde 200 Nm tork üreten bir motorun metrik BG’si bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir.
Bütün bunları yazdıktan sonra kısaca bir düşünün. Bir motorun krankına yarıçapı 1 metre, çevresi 6,28 olan bir makara bağlayalım. Makaraya ucunda 50 kiloluk bir taş olan 6280 metre uzunluğunda bir ip bağlayıp, ipi uçurumdan aşağı atalım.
Bu motorun, bu taşı kaldırabilmesi için ne kadar kuvvet üretmesi lazım? Yerçekiminin 9,8 m/s^2 olduğunu biliyoruz. Böylece 50*9,8=490 Newton kuvvete ihtiyacımız var. Eğer bu motor 490 Nm tork üretirse bu taşı kaldırabilir. Diyelim ki 4900 Nm torku ancak 1000 devirde üretiyor.
Makaranın çevresi tam 6,280 metre, böylece tam 1000 devir sonra, yani 1 dakika sonra, taşı tamamen yukarı kaldırmış olacak. Bu makinenin ürettiği güç kaç BG? p=490*1000/7023=69,7 BG
Peki ya bu 490 Nm torku 2000 devirde üretebilseydi? O zaman taşı 1 dakikada değil, yarım dakikada yukarı çekecekti ve ürettiği güç de p=490*2000/7023=139,5 BG olacaktı.
Her iki halde de motor 490 Nm kuvvet üretiyor ama 2000 devirde daha hızlı döndüğü ve daha çok iş yaptığı için daha fazla BG üretmiş oluyor.
Buğra cım döktürmüşün herzamanki gibiFiziksel tabirlerle anlatacak olursam eğer, Tork = Moment, Beygir = Güç tür. İvmelenme (hızlanma) için tork her daim, her devirde şarttır. Son süratinize ulaşana kadar her daim torktan faydalanırsınız. Zaten bir aracın son süratini belirleyen ana faktör de Tork tur. Aracınızın hızlanmasına engel olan dış kuvvetler (yer sürtünmesi, hava direnci) Tork tan daha az olduğu sürece aracınız hızlanır, Yere aktardığınız tork dış kuvvetlere eşitlendiği anda da aracınız artık hızlanmaz ve hızını korumaya devam eder.
1000 beygirlik bir motor yapabilirsiniz, ama bu motorun torku 10Nm olursa, en basit örnekle o motor astra G yi yerinden oynatamaz! Oysa ki motorun gücü yine 100 beygirdir ama kuvvet uygulayacak TORK yoktur araçta.
Motorun ürettiği tork tekerleklere farklı oranlarda aktarılabilirken motorun ürettiği beygir gücü sabittir. Torku yere farklı oranlarda aktarabilmek için vitesleri kullanırız. Arabanızın 5. viteste kalkmamasının nedeni de aslında budur. Çünkü 5. vitese taktığınızda, tekerleklere uygulanan tork kuvveti aracı durağan konumdan hareketli konuma geçirmeye yetmez. Yani tork olmadan beygir bir hiçtir.
abicim peki neden millet benzinli aracı daha cok buyutuyor gözünde??Bu dizel araç söylemlerini daha net açıklayayım rampada da, bağlama olayında da dizel daha net sonuç çıkarır, daha verimli çalışır. Ama benzinli araç gazı alırken hızlanırken dizeldeki koltuğa yapıştırma hissini vermesede daha çabuk devirlenir. Tork yüksek olduğundan o his rahatsızlıkdan öteye gidemez.
Her zaman hp yüksek yeterli torkla beslenen araç daha çabuk hızlanır.
Biri yarış atı, diğeri katır. O nedenle hızlı otomobiller benzinli, ağır büyük otomobil ve araçlar dizeldir.