- Katılım
- 8 Kas 2008
- Mesajlar
- 741
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 48
Otomobil dünyasında “tork” ve “beygir gücü” kavramları birbirine çok karıştırılıyor. Bunların ne olduğunu çok az kişi biliyor ve anlatan doğru düzgün bir Türkçe kaynak da yok. İnsanlar araba alırken veya arabaları incelerken sadece beygir gücüne bakıyor. Tork ya da kaç devirde kaç bg, kaç devirde kaç tork yaptığı umurlarında değil. Eğer bu kavramların ne olduğunu merak ediyorsanız okumaya devam edin ..
Kuvvet
Kuvvet, fizik anlamıyla, duran bir cismi hareket ettiren, hareket eden bir cismi durduran, ya da hareket eden bir cismi ivmelendiren etkiye denir. İvme bir cismin hızındaki değişikliktir. Hızın azalması da artması da ivmedir.
Tork
Tork, kısaca, dönme kuvvetidir. Daha doğrusu, bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan kuvvettir. SI sisteminde Tork birimi Newton-Metre’dir.
Hızlanma ve Performans: Tork Vs Beygir Gücü
Bir arabanın hızlanmasını motorun ürettiği kuvvet, yani tork, sağlar. Arabanın hızlanmasını sağlayan tek şey torktur ve motorun deviri kaç olursa olsun araba aynı miktarda hızlanır. Sonuçta a=f/m yani hızlanma=kuvvet/kütledir ve kuvvet tork demektir. Bir devirde ne kadar çok tork üretirseniz o kadar çabuk hızlanırsınız.
Peki arabayı hızlandıran torksa, beygir gücü ne işe yarıyor? İşin sırrı vitesi arttırmanız gereken anda, bir sonraki viteste daha çok torka sahip olacağınız anda yatıyor. Eğer torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız, her viteste o kadar uzun süre kalabilirsiniz ve böylece daha çok hız elde etmek pahasına tork gücünüzden feragat etmek zorunda kalmazınız. Ve torku yüksek devirde elde etmenin eş anlamlısı daha yüksek beygir gücüdür; yani bir torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız arabanızın o kadar çok beygir gücü vardır..
Sonuçta tamamen hayal ürünü, 10 devirde 20.000 Nm tork üreten 1000 KG’lık bir araba, bu şekilde her saniye a=20000/1000=20 metre hızlanacak, ama lastikler bu hızla gitmek için 10 devirden çok daha fazla dönmek zorunda kalacağı için bir sonraki vitese geçmek zorunda kalacaksınız ve böylece torkunuz azalacak. Yani “hız” olmadan “hızlanma” bir işe yaramaz.
Son olarak…
Açıkçası her otomobilin amacı aynıdır. Önce belli bir hıza ulaşır ve sonra o hızda kalır. Ve bunu yaparken çok basit bir fizik kanunundan yararlanır: Hareketin Korunumu Kanunu. Bu kanuna göre “cisimler başka bir kuvvet tarafından müdahaleye uğramadıkları takdirde aynı hızda ve aynı yönde harekete devam ederler”. O yüzden alt vitesler hızlanmanız için, üst vitesler ise hızlı gitmeniz için idealdir.
Bir araba belli bir hızda giderken onlara müdahale eden “başka bir kuvvet” hava direnişi ve sürtünme kuvvetidir. Eğer bu iki kuvvet olmasa otomobilinizi 90 km hıza çıkarıp motoru kapatabilir ve saatlerce hiç durmadan aynı hızda devam edebilirdiniz.
yukarıdaki yazı herhangi bir adresten alıntıdır.kendimin değildir.
Kuvvet
Kuvvet, fizik anlamıyla, duran bir cismi hareket ettiren, hareket eden bir cismi durduran, ya da hareket eden bir cismi ivmelendiren etkiye denir. İvme bir cismin hızındaki değişikliktir. Hızın azalması da artması da ivmedir.
Tork
Tork, kısaca, dönme kuvvetidir. Daha doğrusu, bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan kuvvettir. SI sisteminde Tork birimi Newton-Metre’dir.
Hızlanma ve Performans: Tork Vs Beygir Gücü
Bir arabanın hızlanmasını motorun ürettiği kuvvet, yani tork, sağlar. Arabanın hızlanmasını sağlayan tek şey torktur ve motorun deviri kaç olursa olsun araba aynı miktarda hızlanır. Sonuçta a=f/m yani hızlanma=kuvvet/kütledir ve kuvvet tork demektir. Bir devirde ne kadar çok tork üretirseniz o kadar çabuk hızlanırsınız.
Peki arabayı hızlandıran torksa, beygir gücü ne işe yarıyor? İşin sırrı vitesi arttırmanız gereken anda, bir sonraki viteste daha çok torka sahip olacağınız anda yatıyor. Eğer torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız, her viteste o kadar uzun süre kalabilirsiniz ve böylece daha çok hız elde etmek pahasına tork gücünüzden feragat etmek zorunda kalmazınız. Ve torku yüksek devirde elde etmenin eş anlamlısı daha yüksek beygir gücüdür; yani bir torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız arabanızın o kadar çok beygir gücü vardır..
Sonuçta tamamen hayal ürünü, 10 devirde 20.000 Nm tork üreten 1000 KG’lık bir araba, bu şekilde her saniye a=20000/1000=20 metre hızlanacak, ama lastikler bu hızla gitmek için 10 devirden çok daha fazla dönmek zorunda kalacağı için bir sonraki vitese geçmek zorunda kalacaksınız ve böylece torkunuz azalacak. Yani “hız” olmadan “hızlanma” bir işe yaramaz.
Son olarak…
Açıkçası her otomobilin amacı aynıdır. Önce belli bir hıza ulaşır ve sonra o hızda kalır. Ve bunu yaparken çok basit bir fizik kanunundan yararlanır: Hareketin Korunumu Kanunu. Bu kanuna göre “cisimler başka bir kuvvet tarafından müdahaleye uğramadıkları takdirde aynı hızda ve aynı yönde harekete devam ederler”. O yüzden alt vitesler hızlanmanız için, üst vitesler ise hızlı gitmeniz için idealdir.
Bir araba belli bir hızda giderken onlara müdahale eden “başka bir kuvvet” hava direnişi ve sürtünme kuvvetidir. Eğer bu iki kuvvet olmasa otomobilinizi 90 km hıza çıkarıp motoru kapatabilir ve saatlerce hiç durmadan aynı hızda devam edebilirdiniz.
yukarıdaki yazı herhangi bir adresten alıntıdır.kendimin değildir.