Tork&Beygir

ilkan

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2009
Mesajlar
1,333
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
paylaşım için teşekkürler
 

sonmezers

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 May 2009
Mesajlar
101
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Buğra seni bir konuda bilgilendireyim, dizel motorların devirlerinin 4000-5000 arası sınırlı olmasının dizel motorun karakteristiği ile değil, motorin dediğimiz yakıtın karakteristiğiyle ilgisi var. Motorinin parlama hızı benzinden yavaş olduğu için silindirin içinde yeteri kadar hızlı hareket edemiyor , motorda ondan dolayı o devirde sınırlı kalıyor.
 

sinan_442

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Ara 2008
Mesajlar
279
Tepki puanı
0
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
3000 devirde 200 Nm tork üreten bir motorun metrik BG’si bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir.


Şimdi ben bizim astra G nin tork'una hiçbir zaman hiçbir yerde dikkat etmemişimdir. Yukarıdaki formüle göre;

tork X olsun
devir de 2000 devir.
sonuç yani bg de 100 olsun(bizim arabanın bg si)

bizim arabanın 2000 devirde ürettiği tork:
(X*2000)/7023=100
oluyor.

Burdan x'i hesapladığımda sonuç 351 çıkıyor.

***Sonuç olarak bizim astra 2000 devirde 351,3000 devirde 234 nm tork mu üretiyor??***

bu sonuç bana biraz acayip geldi.Siz ne dersiniz? :D:D
 

sinan_442

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Ara 2008
Mesajlar
279
Tepki puanı
0
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
siteden X16XEL motorun torkuna bakıp yeni bi hesap yaptığımda yukarıdaki formülün sonucunun beygir değil kilovat cinsinden çıktığını keşfettim.(eğer bi yerde yanlış yapmadıysam)

X16XEL:148 N-m(109 lb-ft) @ 3500 rpm
Yani::
(148*3500)/7023=74 kw (100 bg nin kw cinsinden değeri)

Buna göre de devir düştükçe tork artıyor.Yanlışmıyım??
 
Son düzenleme:

MBugra1

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
2,516
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.karinca.tk
Buğra seni bir konuda bilgilendireyim, dizel motorların devirlerinin 4000-5000 arası sınırlı olmasının dizel motorun karakteristiği ile değil, motorin dediğimiz yakıtın karakteristiğiyle ilgisi var. Motorinin parlama hızı benzinden yavaş olduğu için silindirin içinde yeteri kadar hızlı hareket edemiyor , motorda ondan dolayı o devirde sınırlı kalıyor.
Dizel motor da motorin kullanılmak üzere tasarlandığına göre söylediklerimiz aynı kapıya çıkıyor sonuç olarak :)

Şimdi ben bizim astra G nin tork'una hiçbir zaman hiçbir yerde dikkat etmemişimdir. Yukarıdaki formüle göre;

tork X olsun
devir de 2000 devir.
sonuç yani bg de 100 olsun(bizim arabanın bg si)

bizim arabanın 2000 devirde ürettiği tork:
(X*2000)/7023=100
oluyor.

Burdan x'i hesapladığımda sonuç 351 çıkıyor.

***Sonuç olarak bizim astra 2000 devirde 351,3000 devirde 234 nm tork mu üretiyor??***

bu sonuç bana biraz acayip geldi.Siz ne dersiniz? :D:D
Bu hesabı yapabilmek için 2000 devirde ürettiği beygir gücünü kullanmanız lazım ki o da 100 değil elbette... 100 beygir gücü 6500 devirde veriyor bildiğim kadarıyla.
siteden X16XEL motorun torkuna bakıp yeni bi hesap yaptığımda yukarıdaki formülün sonucunun beygir değil kilovat cinsinden çıktığını keşfettim.(eğer bi yerde yanlış yapmadıysam)

X16XEL:148 N-m(109 lb-ft) @ 3500 rpm
Yani::
(148*3500)/7023=74 kw (100 bg nin kw cinsinden değeri)

Buna göre de devir düştükçe tork artıyor.Yanlışmıyım??
Devir düştükçe tork artmaz. Gerçi bu da bir kural değildir ama genelde benzinli motorlarda devir arttıkça tork ve beygir gücü artar.
 

sonmezers

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 May 2009
Mesajlar
101
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Dizel motor da motorin kullanılmak üzere tasarlandığına göre söylediklerimiz aynı kapıya çıkıyor sonuç olarak :)

Seninkisi fazla düz bir mantık oldu. Elbetteki yakıtın sınırları motor için de bir sınırlayıcıdır ama tüm motorlar da bu sınırlara gelmek zorunda değildir. Örneğin yeni travego otobüslerin dizel motorlarını incelediğinde maximum torku 1080 devirde, maximum gücü de 2100 devirde verdiğini görürsün. Bunun en güzel açıklaması üst sınırlar yakıtın sınırları olmak kaydıyla motorun kullanım amacına göre (ve uzun ömür olması beklentisine göre) dizaynı değişebilir.
 

sonmezers

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 May 2009
Mesajlar
101
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Devir düştükçe tork artmaz. Gerçi bu da bir kural değildir ama genelde benzinli motorlarda devir arttıkça tork ve beygir gücü artar.

Örnekte maximum tork değerinin 3500 devirde olduğu zaten söyleniyor. Maximum tork devri olan 3500 den aşağıdaki devirlerde de yukarıdaki devirlerde de tork düşer. Buna başka bir açıklamaya gerek var mı ki?
 

MBugra1

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
2,516
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.karinca.tk
Seninkisi fazla düz bir mantık oldu. Elbetteki yakıtın sınırları motor için de bir sınırlayıcıdır ama tüm motorlar da bu sınırlara gelmek zorunda değildir. Örneğin yeni travego otobüslerin dizel motorlarını incelediğinde maximum torku 1080 devirde, maximum gücü de 2100 devirde verdiğini görürsün. Bunun en güzel açıklaması üst sınırlar yakıtın sınırları olmak kaydıyla motorun kullanım amacına göre (ve uzun ömür olması beklentisine göre) dizaynı değişebilir.
Travegodaki motorun kaç cc olduğunu, piston çapını ve strokunu ve piston ağırlığını öğrendiğiniz zaman o motorun neden 3000 devir göremeyeceğini de anlarsınız. Daha önce de bu konuya yazdım, bazı dizel motorlar var gemilerde kullanılan sabit 700 devirle çalışıyor.

Şimdi benim yukarıdaki mesajımda söylediğim şu, dizel motor demek motorin yakan motor demek. Yüksek devir yapamamasının nedeni yakıttır da diyebiliriz, ateşleme sistemi de diyebiliriz, diesel çevriminin bir sonucudur da diyebiliriz, motor yapısının bir sonucu da diyebiliriz. Ama hepsi birbirine bağlı şeyler. O nedenle sizin söylediğiniz ile benim söylediğim şey aynıdır diyorum. sizin söylediğiniz doğru değildir demedim zaten.

Ateşleme sistemi derken de ateşleme yapısını kastettim, "dizelde buji yok, ateşleme sisteminden bahsedilemez" cevabına karşın şimdiden yazayım dedim...
 
Son düzenleme:
Üst