Sabah ilk marşta dengesiz çalışma

Yunstancan

Kayıtlı Kullanıcı
65-Van
Katılım
9 Nis 2025
Mesajlar
11
Tepkime puanı
0
Puanları
1
Arkadaşlar herkese merhabalar. Aracımda anlamsız bir problemle karşı karşıyayım. Aranızda muhakkak başına gelmiş olan olur. Bu sebeple problemimi detaylıca anlatacağım.
3 Ocak Günü 180 binde opel astra h 1.6 benzin ve lpgli aracı satın aldım.
Aracın motoru gidişi gayet iyidi. Satıcı arkadaş bana yarım depo benzin ve boş lpg tankı ile aracı teslim etti. sonraki günler aracı benzinde kullandım. 7 ocak günü aracıma Go petrolden benzin ve lpg aldım. Aracıma yakıt aldığım gün sorunsuz şekilde kullanmaya devam ettim. Sabah uyandım araca bindim ve ilk marşta aracın sersem şekilde çalıştığını fark ettim. stop edip tekrar marşa basınca araç yine düzgün şekilde çalışmaya devam etti. Fakat bu günden sonra ne zaman araca soğuk marş yapsam araç ilk çalışmada dengesiz ve sersem şekilde çalışıyor. araca gaz verince de devir düşüp stop ediyor yani boğuluyor.
Aracım 180 binde yaklaşık 100 binde çelik subap takılı, triger değişmiş bakımları eksiksiz yapılmış. yağ soğutucu vs tüm kronikleri giderilmiş.
yakın zamanda buji ,bobin yeni değişti kanister valfi değişti.
Daha sonra aracı önce lpgciye götürdüm aracı inceleyen usta lpg aksamında sorun olmadığını belirtip beni yolladı. regülatör ve enjektörleri kontrol etti
Sonra yaşadığım şehir olan Vanda bir kaç opel ustası ile görüştüm aracın bir gece kalması gerektiğini belirttiler. Aracım 3 ayrı zamanda geceleri sanayide kaldı. Üç defasında da subap kontrolü yapıldı ve suparlarda problem olmadığı söylendi. Zaten aracımın gidişinde yakıt tüketiminde rampasında vs en ufak sıkıntı yok. Tek sıkıntı araç ilk çalışmada ciddi bir rölanti dengesizliği ile karşı karşıya kalıyor. Normal çalışmıyor. kapa aç yapınca düzeliyor.
Herhangi bir arıza kaydı yok. lpg 1 aydır tanktan kapalı ve 1 defa würth yakıt sistemi temizleyici kullandım. tüm bunlara rağmen sorunum devam ediyor.
 
Merhaba,benzer şekilde arabayı stop ettikten bir süre sonra marş yapmaya çalıştığımda bazen ya zor marş alıyor yada marş sonrası rölanti dengesiz çalışıp stop ediyordu,arıza kodu vermiyordu en sonunda motor arıza lambası yandı,motorda sorun çıkmadı problem bozuk lpg enjektörüymüş değilştik düzeldi,z16xer motor bence lpg enjektörlerinizi tekrar kontrol ettirin saygılar
 
Üstadım lpg sigortasını çıkardıktan sonra yine aynı durum devam ediyor. Yine enjektör yapar mı sence
 
Bendeki problem sebebiyle 2 kez lpg enjektörü değişti(lovato obd2 ),bobin,buji,sübaplarda sıkıntı yoktu ama arabayı bıraktktan bir süre sonra marş yapmaya çalıştığımda ya zor marş alıyordu bazen yada marş alıp dengesiz çalışıyordı bir süre enjektör değiştikten sonra 1 kez bile yapmadı,anladığım kadarıyla enjektör ya açık kalıp gaz sızdırıyor,yada enjektör komple bozulup ateşlemeyi etkiliyor,öncesinde hiçbir hata kodu yoktu araçta
 
Arkadaşlar herkese merhabalar. Aracımda anlamsız bir problemle karşı karşıyayım. Aranızda muhakkak başına gelmiş olan olur. Bu sebeple problemimi detaylıca anlatacağım.
3 Ocak Günü 180 binde opel astra h 1.6 benzin ve lpgli aracı satın aldım.
Aracın motoru gidişi gayet iyidi. Satıcı arkadaş bana yarım depo benzin ve boş lpg tankı ile aracı teslim etti. sonraki günler aracı benzinde kullandım. 7 ocak günü aracıma Go petrolden benzin ve lpg aldım. Aracıma yakıt aldığım gün sorunsuz şekilde kullanmaya devam ettim. Sabah uyandım araca bindim ve ilk marşta aracın sersem şekilde çalıştığını fark ettim. stop edip tekrar marşa basınca araç yine düzgün şekilde çalışmaya devam etti. Fakat bu günden sonra ne zaman araca soğuk marş yapsam araç ilk çalışmada dengesiz ve sersem şekilde çalışıyor. araca gaz verince de devir düşüp stop ediyor yani boğuluyor.
Aracım 180 binde yaklaşık 100 binde çelik subap takılı, triger değişmiş bakımları eksiksiz yapılmış. yağ soğutucu vs tüm kronikleri giderilmiş.
yakın zamanda buji ,bobin yeni değişti kanister valfi değişti.
Daha sonra aracı önce lpgciye götürdüm aracı inceleyen usta lpg aksamında sorun olmadığını belirtip beni yolladı. regülatör ve enjektörleri kontrol etti
Sonra yaşadığım şehir olan Vanda bir kaç opel ustası ile görüştüm aracın bir gece kalması gerektiğini belirttiler. Aracım 3 ayrı zamanda geceleri sanayide kaldı. Üç defasında da subap kontrolü yapıldı ve suparlarda problem olmadığı söylendi. Zaten aracımın gidişinde yakıt tüketiminde rampasında vs en ufak sıkıntı yok. Tek sıkıntı araç ilk çalışmada ciddi bir rölanti dengesizliği ile karşı karşıya kalıyor. Normal çalışmıyor. kapa aç yapınca düzeliyor.
Herhangi bir arıza kaydı yok. lpg 1 aydır tanktan kapalı ve 1 defa würth yakıt sistemi temizleyici kullandım. tüm bunlara rağmen sorunum devam ediyor.
Kanka şimdi anlattığın olay baya net aslında ama çözmesi biraz sabır işi. Belli ki araç soğukken karışımı doğru ayarlayamıyor, sıcaklıkla birlikte ECU toparlıyor ama ilk çalıştırmada boğuluyor. Bak şimdi tek tek geçelim, sana birkaç ihtimal bırakayım:


---

1. Soğuk motor verisi doğru gitmiyor olabilir.
Yani motor su sıcaklık sensörü (ECT) var ya, bu beyinle ilk teması sağlayan parça. Eğer bu sensör kafasına göre 50-60 derece gösteriyorsa ECU da zenginleştirmiyor, motor da boğuluyor. OBD cihazına bağlanıp sabah ilk marştan önce su sıcaklığı kaç gösteriyor buna baksınlar. Ortam 15 dereceyse o da oralarda olmalı.


---

2. Yakıt basıncında kaçak olabilir.
Regülatör veya enjektörler gece yavaş yavaş kaçırıyor olabilir, sabah marşa bastığında basınç hazır değilse ilk çalıştırma sarsıntılı olur. Hatta damlatma varsa silindiri anlık boğar, sonra normale döner. Basınç saati ile kontrol ettir.


---

3. MAP sensörü veya rölanti motoru pislenmişse
Boğaz kelebeği ile birlikte bunlar da zamanla kurum yapıyor. Özellikle rölantide dengesizlik varsa büyük ihtimal MAP sensörü tam okuma yapamıyor. Temizliğiyle düzelme ihtimali çok yüksek. Gittiğin ustalara “temizledik” demesi yetmez, sen bizzat bak temiz mi diye.


---

4. ECU’nun LPG’ye alışması
Sen LPG’yi kullanmıyorum diyorsun ama ECU hâlâ onun ayarlarında kalmış olabilir. Bu yüzden benzine geçince kafa karışıyor. ECU adaptasyon sıfırlanmalı, ondan sonra en az 1 hafta sadece benzinle kullan. ECU yeni yakıta göre kendini ayarlayacak.


---

5. Enjektör uçları kurum yapmış olabilir.
Würth temizleyici iyi ama her zaman tam temizlemeyebiliyor. Enjektörleri ultrasonik temizlikle temizletirsen daha net sonuç alırsın. Özellikle eski araçlarda ilk marş sorunlarının nedeni genelde bu oluyor.


---

6. İmmobilizer kontağı geciktiriyorsa
Çok uç bir ihtimal ama ECU’ya geç bilgi gitmesi de soğuk marşta boğulma yapar. Marşa bastığında hemen değil, 2-3 saniye bekleyip basmayı da dene. Fark olursa o tarafa yönelirsin.


---

Bana göre sorunun tamamen yakıt ve hava karışımıyla alakalı. Ateşleme elemanların yeni zaten. Subaplara da bakılmış. Gerçekten ihtimaller sensörler, basınç, adaptasyon ve MAP/IACV ekseninde dönüyor. Artık sensör verilerini net şekilde anlık takip ederek ilerlemek lazım, tahminle çözülmüyor bu.


---

İstersen sensör verilerini sabah ilk marşta OBD cihazıyla al, istersen gönder yorum yaparım. Umarım çözülür. Çok dertli bir durum ama sabırla gidince çözülemeyecek şey değil.
 
Kanka şimdi anlattığın olay baya net aslında ama çözmesi biraz sabır işi. Belli ki araç soğukken karışımı doğru ayarlayamıyor, sıcaklıkla birlikte ECU toparlıyor ama ilk çalıştırmada boğuluyor. Bak şimdi tek tek geçelim, sana birkaç ihtimal bırakayım:


---

1. Soğuk motor verisi doğru gitmiyor olabilir.
Yani motor su sıcaklık sensörü (ECT) var ya, bu beyinle ilk teması sağlayan parça. Eğer bu sensör kafasına göre 50-60 derece gösteriyorsa ECU da zenginleştirmiyor, motor da boğuluyor. OBD cihazına bağlanıp sabah ilk marştan önce su sıcaklığı kaç gösteriyor buna baksınlar. Ortam 15 dereceyse o da oralarda olmalı.


---

2. Yakıt basıncında kaçak olabilir.
Regülatör veya enjektörler gece yavaş yavaş kaçırıyor olabilir, sabah marşa bastığında basınç hazır değilse ilk çalıştırma sarsıntılı olur. Hatta damlatma varsa silindiri anlık boğar, sonra normale döner. Basınç saati ile kontrol ettir.


---

3. MAP sensörü veya rölanti motoru pislenmişse
Boğaz kelebeği ile birlikte bunlar da zamanla kurum yapıyor. Özellikle rölantide dengesizlik varsa büyük ihtimal MAP sensörü tam okuma yapamıyor. Temizliğiyle düzelme ihtimali çok yüksek. Gittiğin ustalara “temizledik” demesi yetmez, sen bizzat bak temiz mi diye.


---

4. ECU’nun LPG’ye alışması
Sen LPG’yi kullanmıyorum diyorsun ama ECU hâlâ onun ayarlarında kalmış olabilir. Bu yüzden benzine geçince kafa karışıyor. ECU adaptasyon sıfırlanmalı, ondan sonra en az 1 hafta sadece benzinle kullan. ECU yeni yakıta göre kendini ayarlayacak.


---

5. Enjektör uçları kurum yapmış olabilir.
Würth temizleyici iyi ama her zaman tam temizlemeyebiliyor. Enjektörleri ultrasonik temizlikle temizletirsen daha net sonuç alırsın. Özellikle eski araçlarda ilk marş sorunlarının nedeni genelde bu oluyor.


---

6. İmmobilizer kontağı geciktiriyorsa
Çok uç bir ihtimal ama ECU’ya geç bilgi gitmesi de soğuk marşta boğulma yapar. Marşa bastığında hemen değil, 2-3 saniye bekleyip basmayı da dene. Fark olursa o tarafa yönelirsin.


---

Bana göre sorunun tamamen yakıt ve hava karışımıyla alakalı. Ateşleme elemanların yeni zaten. Subaplara da bakılmış. Gerçekten ihtimaller sensörler, basınç, adaptasyon ve MAP/IACV ekseninde dönüyor. Artık sensör verilerini net şekilde anlık takip ederek ilerlemek lazım, tahminle çözülmüyor bu.


---

İstersen sensör verilerini sabah ilk marşta OBD cihazıyla al, istersen gönder yorum yaparım. Umarım çözülür. Çok dertli bir durum ama sabırla gidince çözülemeyecek şey değil.
Üstadım öncelikle bu kadar özenli cevap verdiğin için çok teşekkür ederim. Geçenlerde map sensörü, boğaz kelebeği ve oksijen sensörü temizliği yaptırdım. Lpg kullanmayalı çok çok uzun zaman oldu. Neredeyse 1000 km kadar oldu. Ecu sıcaklığı ile ilgili hiç bir problem yok. Gizli menüden baktığımız sıcaklıktan bahsediyorsan eğer. İmmobilizer ile ilgili bir problem olacağını sanmıyorum çünkü gün içinde herhangi bir problem olmuyor. Yedek anahtarlada aynı problem oluyor ama. Ben benzin pompasından şüpheleniyorum en kısa zamanda onun basınıcını ölçtüreceğim. Elm cihazıyla elde ettiğim veriler var paylaşıyorum
 

Ekli dosyalar

  • a3864a11-1700-4d24-b105-67ed190fa800.webp
    a3864a11-1700-4d24-b105-67ed190fa800.webp
    42.2 KB · Görüntüleme: 3
  • 3db11a52-390d-4c5f-aac1-629a250fd4bb.webp
    3db11a52-390d-4c5f-aac1-629a250fd4bb.webp
    60.2 KB · Görüntüleme: 3
Bendeki problem sebebiyle 2 kez lpg enjektörü değişti(lovato obd2 ),bobin,buji,sübaplarda sıkıntı yoktu ama arabayı bıraktktan bir süre sonra marş yapmaya çalıştığımda ya zor marş alıyordu bazen yada marş alıp dengesiz çalışıyordı bir süre enjektör değiştikten sonra 1 kez bile yapmadı,anladığım kadarıyla enjektör ya açık kalıp gaz sızdırıyor,yada enjektör komple bozulup ateşlemeyi etkiliyor,öncesinde hiçbir hata kodu yoktu araçta
Hocam ben lpgyi tanktan kapadım tamamen bitirdim yine problem devam ediyor. Lpg olma ihtimali kalmadı bence. Benzin enjektörü olabilir ama
 
Bendeki problem sebebiyle 2 kez lpg enjektörü değişti(lovato obd2 ),bobin,buji,sübaplarda sıkıntı yoktu ama arabayı bıraktktan bir süre sonra marş yapmaya çalıştığımda ya zor marş alıyordu bazen yada marş alıp dengesiz çalışıyordı bir süre enjektör değiştikten sonra 1 kez bile yapmadı,anladığım kadarıyla enjektör ya açık kalıp gaz sızdırıyor,yada enjektör komple bozulup ateşlemeyi etkiliyor,öncesinde hiçbir hata kodu yoktu araçta
Hocam ben lpgyi tanktan kapadım tamamen bitirdim yine problem devam ediyor. Lpg olma ihtimali kalmadı bence. Benzin enjektörü olabilir ama
Üstadım öncelikle bu kadar özenli cevap verdiğin için çok teşekkür ederim. Geçenlerde map sensörü, boğaz kelebeği ve oksijen sensörü temizliği yaptırdım. Lpg kullanmayalı çok çok uzun zaman oldu. Neredeyse 1000 km kadar oldu. Ecu sıcaklığı ile ilgili hiç bir problem yok. Gizli menüden baktığımız sıcaklıktan bahsediyorsan eğer. İmmobilizer ile ilgili bir problem olacağını sanmıyorum çünkü gün içinde herhangi bir problem olmuyor. Yedek anahtarlada aynı problem oluyor ama. Ben benzin pompasından şüpheleniyorum en kısa zamanda onun basınıcını ölçtüreceğim. Elm cihazıyla elde ettiğim veriler var paylaşıyorum
 
Üstadım öncelikle bu kadar özenli cevap verdiğin için çok teşekkür ederim. Geçenlerde map sensörü, boğaz kelebeği ve oksijen sensörü temizliği yaptırdım. Lpg kullanmayalı çok çok uzun zaman oldu. Neredeyse 1000 km kadar oldu. Ecu sıcaklığı ile ilgili hiç bir problem yok. Gizli menüden baktığımız sıcaklıktan bahsediyorsan eğer. İmmobilizer ile ilgili bir problem olacağını sanmıyorum çünkü gün içinde herhangi bir problem olmuyor. Yedek anahtarlada aynı problem oluyor ama. Ben benzin pompasından şüpheleniyorum en kısa zamanda onun basınıcını ölçtüreceğim. Elm cihazıyla elde ettiğim veriler var paylaşıyorum
Merhaba, öncelikle sabrın ve detaylı anlatımın için seni tebrik ederim. Bu tarz problemler can sıkıcıdır ancak sistemli ilerlenirse mutlaka çözüme ulaşılır.
Senin aracında yaşadığın sorun temel olarak şuna işaret ediyor: Motor ilk çalıştırıldığında özellikle soğukken yakıt-hava karışımını doğru yapamıyor. ECU zamanla verileri toparlayınca motor normale dönüyor ama soğukta ilk marşta ciddi kararsızlık yaşıyor. Bu durumun birçok teknik nedeni olabilir, ancak paylaştığın sensör verilerine göre bazı noktalar netleşmiş durumda.


Fotoğrafları inceledim gözüme çarpan veriler şunlar:


1. MAF hava debisi sıfır gösteriyor.
Bu oldukça kritik bir veri. Motor çalışır durumdayken hava akışı “0 g/s” olamaz. Ya sensör bozuk ya da bağlantılarında problem var. MAF sensörü bozuk olduğunda ECU hava akışını tahmin etmeye çalışır, bu da karışımı bozar. Soğukta ilk çalışmada en çok etkilenen sensörlerden biridir. Bu sensör mutlaka test edilmeli, mümkünse OEM bir MAF ile denenmeli.


2. Yakıt düzeltme (fuel trim) değerleri negatif. STFT -6.25 ve LTFT -7.81 değerleri, motorun zengin karışımda çalıştığını ve ECU’nun yakıtı kıstığını gösteriyor. Bu değerler normal aralığın dışında. Bu da fazla yakıt gönderildiğini ya da motorun hava alımında dengesizlik olduğunu gösterir. MAF sensörü ile de doğrudan bağlantılı.


3. Oksijen sensörleri aktif ve sağlıklı görünüyor. Sensör voltajları 0.33 V ve 0.68 V civarında. Bu değerler normal sınırlar içerisinde. Yakıt sisteminin kapalı devre çalışması da ECU’nun oksijen sensörlerinden veri aldığını gösteriyor. Bu nedenle sorun lambda sensöründen değil, daha çok ilk çalışmayı etkileyen MAF, ECT veya yakıt basıncı gibi unsurlardan kaynaklanıyor.


4. Motor su sıcaklığı sensörü (ECT) sıcak motor için doğru görünüyor. Ancak sabah ilk marş öncesi sıcaklık değerini de mutlaka kontrol etmelisin. Eğer ortam 10-15 dereceyse ama sensör 40-50 derece gösteriyorsa, bu durumda ECU motoru sıcak sanır ve zengin karışımı devreye sokmaz. Bu da boğulmaya neden olur. Yani sabahları OBD cihazıyla sıcaklık kaç gösteriyor buna mutlaka bakılmalı.


5. Benzin basıncı şüphesi güçlü. Regülatör veya enjektörlerden kaçak oluyorsa, gece boyunca sistemde biriken yakıt sabah marşta silindire fazla yakıt püskürtebilir. Bu da motorun boğulmasına neden olur. Benzin basınç testi ile regülatörün sabit basınç tutup tutmadığı kontrol edilmelidir. Kontağı kapattıktan sonra basınç hemen düşüyorsa sistemde kaçak olabilir.


6. Boğaz kelebeği temizliği yapılmış ancak adaptasyonu yapılmamış olabilir. Temizlik sonrası gaz kelebeği adaptasyonu yapılmazsa ECU pozisyonları yanlış yorumlar, bu da rölanti dalgalanması veya stop etme yapabilir. Bu işlem Tech2 veya OP-COM cihazı ile yapılmalıdır. Temizlik sonrası adaptasyon işlemi mutlaka önerilir.


7. Enjektörlerde kurum veya püskürtme problemi olabilir. Würth gibi katkılar bazen yüzeysel temizlik sağlar. Ultrasonik temizleme yöntemiyle enjektör memelerinin gerçekten temizlenmesi gerekir. Özellikle eski araçlarda bu işlem fark yaratır.


8. ECU’nun yakıta adaptasyonu da önemli. LPG uzun süre kullanılmadığı hâlde ECU hâlâ LPG’yi referans alıyor olabilir. Bu nedenle adaptasyon sıfırlanmalı ve en az 500–700 km sadece benzinle kullanılmalı. Bu süreçte ECU yeniden yakıt-hava haritasını öğrenir.


Sonuç olarak en güçlü adaylar MAF sensörü, yakıt basıncı regülatörü ve boğaz kelebeği adaptasyonudur. Sensör temizlikleri ve buji-bobin kontrolleri yapılmış, subaplar da sağlam. Bu yüzden yakıt-hava karışımını yöneten temel donanımlara odaklanmak gerekiyor.


Bence yol haritan şu şekilde olmalı:
  • MAF sensörü test edilmeli veya sağlam OEM bir ürünle değiştirilerek denenmeli.
  • Benzin basıncı regülatörü ve enjektör kaçakları kontrol edilmeli, basınç saati ile ölçüm yapılmalı.
  • Boğaz kelebeği adaptasyonu sıfırlanmalı.
  • ECU adaptasyonu sıfırlanıp bir süre sadece benzinle kullanılmalı.
  • Sabah ilk marş öncesi ECT sıcaklık sensörü ortam sıcaklığına yakın mı diye kontrol edilmeli.

Tüm bu adımlar dikkatlice uygulanırsa bu sorunun kesin çözümüne ulaşabilirsin. Ustaların bazen sırayla sensör değiştirme yöntemi izlediğini görebiliyoruz ama doğru olan sensör verilerini canlı ve dikkatli bir şekilde izlemek ve öyle müdahale etmektir.
 
Merhaba, öncelikle sabrın ve detaylı anlatımın için seni tebrik ederim. Bu tarz problemler can sıkıcıdır ancak sistemli ilerlenirse mutlaka çözüme ulaşılır.
Senin aracında yaşadığın sorun temel olarak şuna işaret ediyor: Motor ilk çalıştırıldığında özellikle soğukken yakıt-hava karışımını doğru yapamıyor. ECU zamanla verileri toparlayınca motor normale dönüyor ama soğukta ilk marşta ciddi kararsızlık yaşıyor. Bu durumun birçok teknik nedeni olabilir, ancak paylaştığın sensör verilerine göre bazı noktalar netleşmiş durumda.


Fotoğrafları inceledim gözüme çarpan veriler şunlar:


1. MAF hava debisi sıfır gösteriyor.
Bu oldukça kritik bir veri. Motor çalışır durumdayken hava akışı “0 g/s” olamaz. Ya sensör bozuk ya da bağlantılarında problem var. MAF sensörü bozuk olduğunda ECU hava akışını tahmin etmeye çalışır, bu da karışımı bozar. Soğukta ilk çalışmada en çok etkilenen sensörlerden biridir. Bu sensör mutlaka test edilmeli, mümkünse OEM bir MAF ile denenmeli.


2. Yakıt düzeltme (fuel trim) değerleri negatif. STFT -6.25 ve LTFT -7.81 değerleri, motorun zengin karışımda çalıştığını ve ECU’nun yakıtı kıstığını gösteriyor. Bu değerler normal aralığın dışında. Bu da fazla yakıt gönderildiğini ya da motorun hava alımında dengesizlik olduğunu gösterir. MAF sensörü ile de doğrudan bağlantılı.


3. Oksijen sensörleri aktif ve sağlıklı görünüyor. Sensör voltajları 0.33 V ve 0.68 V civarında. Bu değerler normal sınırlar içerisinde. Yakıt sisteminin kapalı devre çalışması da ECU’nun oksijen sensörlerinden veri aldığını gösteriyor. Bu nedenle sorun lambda sensöründen değil, daha çok ilk çalışmayı etkileyen MAF, ECT veya yakıt basıncı gibi unsurlardan kaynaklanıyor.


4. Motor su sıcaklığı sensörü (ECT) sıcak motor için doğru görünüyor. Ancak sabah ilk marş öncesi sıcaklık değerini de mutlaka kontrol etmelisin. Eğer ortam 10-15 dereceyse ama sensör 40-50 derece gösteriyorsa, bu durumda ECU motoru sıcak sanır ve zengin karışımı devreye sokmaz. Bu da boğulmaya neden olur. Yani sabahları OBD cihazıyla sıcaklık kaç gösteriyor buna mutlaka bakılmalı.


5. Benzin basıncı şüphesi güçlü. Regülatör veya enjektörlerden kaçak oluyorsa, gece boyunca sistemde biriken yakıt sabah marşta silindire fazla yakıt püskürtebilir. Bu da motorun boğulmasına neden olur. Benzin basınç testi ile regülatörün sabit basınç tutup tutmadığı kontrol edilmelidir. Kontağı kapattıktan sonra basınç hemen düşüyorsa sistemde kaçak olabilir.


6. Boğaz kelebeği temizliği yapılmış ancak adaptasyonu yapılmamış olabilir. Temizlik sonrası gaz kelebeği adaptasyonu yapılmazsa ECU pozisyonları yanlış yorumlar, bu da rölanti dalgalanması veya stop etme yapabilir. Bu işlem Tech2 veya OP-COM cihazı ile yapılmalıdır. Temizlik sonrası adaptasyon işlemi mutlaka önerilir.


7. Enjektörlerde kurum veya püskürtme problemi olabilir. Würth gibi katkılar bazen yüzeysel temizlik sağlar. Ultrasonik temizleme yöntemiyle enjektör memelerinin gerçekten temizlenmesi gerekir. Özellikle eski araçlarda bu işlem fark yaratır.


8. ECU’nun yakıta adaptasyonu da önemli. LPG uzun süre kullanılmadığı hâlde ECU hâlâ LPG’yi referans alıyor olabilir. Bu nedenle adaptasyon sıfırlanmalı ve en az 500–700 km sadece benzinle kullanılmalı. Bu süreçte ECU yeniden yakıt-hava haritasını öğrenir.


Sonuç olarak en güçlü adaylar MAF sensörü, yakıt basıncı regülatörü ve boğaz kelebeği adaptasyonudur. Sensör temizlikleri ve buji-bobin kontrolleri yapılmış, subaplar da sağlam. Bu yüzden yakıt-hava karışımını yöneten temel donanımlara odaklanmak gerekiyor.


Bence yol haritan şu şekilde olmalı:
  • MAF sensörü test edilmeli veya sağlam OEM bir ürünle değiştirilerek denenmeli.
  • Benzin basıncı regülatörü ve enjektör kaçakları kontrol edilmeli, basınç saati ile ölçüm yapılmalı.
  • Boğaz kelebeği adaptasyonu sıfırlanmalı.
  • ECU adaptasyonu sıfırlanıp bir süre sadece benzinle kullanılmalı.
  • Sabah ilk marş öncesi ECT sıcaklık sensörü ortam sıcaklığına yakın mı diye kontrol edilmeli.

Tüm bu adımlar dikkatlice uygulanırsa bu sorunun kesin çözümüne ulaşabilirsin. Ustaların bazen sırayla sensör değiştirme yöntemi izlediğini görebiliyoruz ama doğru olan sensör verilerini canlı ve dikkatli bir şekilde izlemek ve öyle müdahale etmektir.
Üstadım maf sensörü bizim araçlarda yokmuş. İat sensörü varmış onu da değiştirdim fakat yine bir çözüm olmadı. Boğaz kelebeği temizliği yaptım fakat adaptasyonu yapmadım. Mümkünse bu hafta içi benzin basınç testi yapacağım. Aracı satacağım zaten fakat birine böyle satamam. Bana böyle satıldı ben böyle satamam.
 
Geri
Üst