RX-8 debriyaj tam ayırmıyor

omero72

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2013
Mesajlar
658
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
merhaba

benim aracın marka ve tipi biraz farklı, Mazda RX-8 ancak yaşadığım sorun tanıdık: Debriyaj ayırmama sorunu.

Aracımla ilgili bu sorun geçen Perşembe akşamı (5 gün önce) başladı ve o günden bu yana evimin önünde park edili duruyor, aracın şanzumanını zorlamamak için kullanmıyorum.

Aracın önceki sahibinin tamircisi debriyaj kitini 10bin km önce değiştirmiş; dolayısıyla 10binde debriyaj bitmez dedi. Kendi tamircim geçen h.sonu şehir dışındaydı gelemedi , bu hafta çekici ile aracı götürmeye vaktim yok, araç yatarken konuyu Internette açmak istedim.

Konuyu neden Opel sitesinde açtım? Sorunumu Amerika'daki Mazda RX-8 sitesine ingilizce olarak ilettim 2 gündür debriyaj gibi bir konu hem de cevap yok! Donanımhabercom'un Mazda köşesine ilettim yine cvp yok. Mazda'nın Türkiye'deki sitesine üye olamadım cunku üyelik admin onaylı ve adminden haftalardır onay gelmedi. Debriyajla ilgili sorunları Google'dan araştırırken Opelim sitesi dikkatimi çekti cunku tam bu tür konularda bilgi paylaşımı olduğunu gördüm.

Önce araç bilgileri:

2006 model Mazda RX-8, 119.600km'de,
109.000 km'deyken debriyaj (ebay üzerinden) Kanada'dan getirtilen ~$250 değerinde debriyaj kiti ile değiştirilmiş ve o km'den sonra debriyaj fazla zorlanmamış
Şanzuman sorunsuz (motor çalışmıyorken 6+1 vitese takılmasız sorunsuz geçiyor)

Bu araçla geçen Perşembe akşamı (5 gün önce) kısa bir tura çıktığımda eve dönerken trafik lambaları kalkışı yaparken 1. vitese çok zor geçmeye başladı. ancak onca zorlamaya rağmen 1'e geçerken şanzumandan senkromeç sesi (cırrt şeklinde) gelmiyordu.

Kendi tamircimi ve aracın önceki sahibinin gittiği ve debriyaj değişimini yapan tamirciyi aradım.

Debriyajı değiştiren tamirci "10bin km 'de debriyaj bitmez, hidrolik tarafında sorun vardır, hidrolik yağı hava yapmış olabilir" dedi.

Sorunla ilgili diğer bilgiler:

Bu aracı 5 ay önce ~116.000 km'de aldığımda 1.vitese atarken hafif bir "dınk" sesi ile aracı öne doğru çok az (çok çok az) tıklatıyordu. Bir ayarsızlık olduğu belliydi ancak yaptırmadım cunku kalkış öncesi debriyaja bastıktan sonra fazladan birkaç saniye bekleyip atınca o "dınk" sesini yapmıyordu.

Evvelki hafta pazar yağışlı bir günde su birikintileri üstünden hızlıca geçtim altta bayağı su geldi ve ondan 3 gün sonraki Çarşamba gecesi aracı kullandığımda vitesin herzamankinden daha zor geçtiğini fark ettim. Ancak 2-3 km yoldansonra daha rahat geçmeye başladığı için sorunu unuttum.

(Yukarda bahsettiğim 5 gün önceki) Perşembe akşamı çıktığım turda, araçla düz yolda ilk ilerlemeye başladığım sırada alttan hafif bir "çıkı çıkı" sesi geldiğini duydum, ancak teybin sesini kapayıp kulağımı tamamen verdiğim zaman duyabildiğim bir sesti. İnce bir serçe sesi gibiydi. Daha önce olmayan bir sesti ve araç sadece viteste ilerlerken yapıyordu. İlerlerleken vitesi boşa alınca o sesi yapmıyordu.

Aracın fren/debriyaj hidrolik yağı max. düzeyinde yani hidrolik yağı eksiltmiyor.

Bu araçlarda debriyaj pedalı 6 seneden sonra menteşesinden çatlayıp gevşeyebiliyor. Benim araç ta 7 senelik ve 119.600km'de old için menteşesinden çatlamış olabilir mi diye baktım pedal sağlam görünüyordu, dipte olduğu için bakabildiğim kadarıyla çatlak göremedim ancak bunu kesin doğrulamak için pedalı yerinden söküp gün ışığında bakmak gerekli.

Fakat pedalın debiryaj hidrolik tertibatını itlediği kısımda az miktarda hidrolik yağının akmış olduğu izi gördüm. Ayrıca resimde gördüğünüz debriyaj hidrolik girişindeki siyah piston da pek sağlam görüntü de vermiyor, dikkat ederseniz tam merkezli durmuyor ve pedalı itleyince piston kolu sağa sola kayıyor dimdik itlemiyor, debriyajın tam ayırmaması ile ne kadar ilgili bir durumdur o konuda birşey diyemem.

Şimdi soracaklarım:

Debriyaj kitini söküp motor diski ve şanzuman diski aşınması ve debriyaj baskı balataları , debriyaj yayalarına bakmak gerekli midir, gerekli ise o kontrolü yapmamın pratik yolu var mıdır?

Debriyaj hidroliği hava yapmış olma ihtimali nedir? Hava alma işlemine tabi tutmayı önerir misiniz?

Resimde görülen debriyaj hidrolik tertibatı ve onunla ilgili bahsettiğim ufak sızıntı bu sorunun kaynağı olabilir mi?

Teşekkürler.

mc6s8.jpg
 

myugurge

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Ocak 2013
Mesajlar
2,451
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Cevap vermeyi çok isterdim ama dostum buradanda bir cevap alabileceğini sanmıyorum çünkü hem marka olarak farklı bir markaya sahipsin hemde araç motoru olarak çok çok farklı bir motora sahipsin , o yüzden hani wenkel motordan anlayan birilerinin olması lazım diye düşünüyorum öncelikle soruna yanıt verebilmek için

Birde bu araçların 50.000 km den sonra motorlarının tamamen öldüğü ve rektefiye yapılması gerektiği söyleniyor doğrumudur ? Son olarak neden RX-8 de seçim kıldınız acaba , sonuçta motor farklı , işçilik farklı , usta arasan bakan usta yok , sanayiye gitsen elinin boş döneceği bir araç yani
 

selo06

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Haz 2009
Mesajlar
1,431
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
arkadasımın e46 3.18 Aracı vardı,baskı balata bitmişti,vitesler geçmiyodu felan,neyse baskı balata değişti sonrasında aracta debriyaja basına güt bi ses geliyodu,gaz vermeden debriyadan hafif çekince gene aynı ses.Ustaya gösterdik volan dedi,kıbrısta olduğumuz için parça epey sıkıntı oldu arkadas volan değişmedi ve sizin gibi erkenden baskı balata değişti en sonunda hem baskı balata hem volan değişti ;)
 

omero72

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2013
Mesajlar
658
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Cevap vermeyi çok isterdim ama dostum buradanda bir cevap alabileceğini sanmıyorum çünkü hem marka olarak farklı bir markaya sahipsin hemde araç motoru olarak çok çok farklı bir motora sahipsin , o yüzden hani wenkel motordan anlayan birilerinin olması lazım diye düşünüyorum öncelikle soruna yanıt verebilmek için

Birde bu araçların 50.000 km den sonra motorlarının tamamen öldüğü ve rektefiye yapılması gerektiği söyleniyor doğrumudur ? Son olarak neden RX-8 de seçim kıldınız acaba , sonuçta motor farklı , işçilik farklı , usta arasan bakan usta yok , sanayiye gitsen elinin boş döneceği bir araç yani

Merhaba

Sorun sadece debriyaj tarafında yanlız. Yani motorun farklılığı onu etkilemez değil diye düşünüyorum. Önceki tüm araçlarımla (peugeot, ford) debriyaj tertibatı aynı, manuel vites olan araçların ~99% ile aynı debriyaj tasarımı var.

Önümüzdeki haftaya kadar tamircim bakmaya gelecek, gelmeden önce bu sorunun tam kaynağını araştırmak istiyorum ki, tamircime güvendiğim halde gereksiz bir işlem, masraf olmasın diye...

Mazda RX serisi Wankel motora sahip ve dünyada Wankel motora sahip en popüler araç. 50bin'de motor bitiyor olayı tamamen kullanıcı hatası / dikkatsizlik / bilgisizlik ten kaynaklı, aracın kullanım kitapçığında belirtilen hususlara dikkat edilirse Wankel motorun ömrü normal pistonlu motorlar kadar (400-500bin KM)

RX'lerin Wankel motorunun 50bin km'de bitmesinin başta gelen sebebi, Wankel'de piston yerine görev yapan rotor'ların yan segmanlarının bazı sentetik yağlar tarafından bozulması sonucu... Yan segmanlar, O-ring conta altlık ile tutuluyor ve bazı senteteik yağlar orada birikerek O-ring contaları bozup sertleşmesine yol açıyor, görevini yapamayan conta segmanın iç gömleğe abanmasına sebep olduğu için motor bitiyor. Bu yüzden Mazda Mineral yağ öneriyor cunku mineral o şekilde birikme yapmayıp motor içini en temiz şekilde tutuyor. Benim RX-8 ~90bin km'de motor yenisi ile değişmiş ve o km'den bu yana Mineral yağ ile 5bin 'de bir tam değişim yapılmış.

Şu anda motor 3000+ cc Mercedes veya Rolls Royce motoru gibi sessiz ve güçlü çalışıyor. Sesini dinlemeye gidişini görmeye doyamazsın. Binen herkes "devir versene sesini duyayım bir " diyor.

Ayrıca bir özelliği daha var, devir kadranı 10bin rpm ve kırmızı hat 9bin'den itibaren. 10bin devir kadranı olan araç pek yok, motosiklet gibi bir gidişi var.
 

omero72

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2013
Mesajlar
658
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et

O siteye geçen Şubat'a kadar üyeydim fakat sonradan üyeliğimi sildirdim, sebebi ise bir gün 800*600 boyutunda aracımın resimlerini çekip göndermiştim, ancak gönderim mod tarafından edit'lendi, sebep belirtilmedi. Resimlerimin altında sebepsi yere "...tarafından değiştirilmiştir" damgası görünce rahatsız oldum bi daha girmedim, girmeyince mod beni Donanımhabercom'da bulup "neden girmiyorsunuz" diye sordu "resimler 500piks genişliğinde olmalıymış kuralmış" dedi. Bir de "bu hafta nerde buluşuyoruz" "bu Pazar Brunch 'a geliyor musunuz" şeklinde faaliyetleri vardı, sevmem öyle şeyleri. Derken re78.net'i kaybettim. Neyse ki dünyada başka RX-8 siteleri var.

Fakat Amerika'daki RX8club da sorunlu o açıdan. Yaşadığım sorunu o kadar ingilizce yazdım çizdim , ilgilenen yok, Türkiye'yi sevmedikleri için olsa gerek, belki. Almanya'daki RX-8 sitelerine hazırlanmaya başlayacağım bu gidişle.
 

omero72

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2013
Mesajlar
658
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
arkadasımın e46 3.18 Aracı vardı,baskı balata bitmişti,vitesler geçmiyodu felan,neyse baskı balata değişti sonrasında aracta debriyaja basına güt bi ses geliyodu,gaz vermeden debriyadan hafif çekince gene aynı ses.Ustaya gösterdik volan dedi,kıbrısta olduğumuz için parça epey sıkıntı oldu arkadas volan değişmedi ve sizin gibi erkenden baskı balata değişti en sonunda hem baskı balata hem volan değişti ;)

Benim debriyajda volanın sorunlu old pek zannetmiyorum (ve inşallah gerçekten de sorunlu değildir)

Şu aşamada en çok merak ettiğim, debriyajın kendisinde mi (baskı balata tarafı, yaylar gibi) yoksa debriyaj hidroliğinde mi sorun olduğu...
 
Son düzenleme:

mucipoz

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
5 May 2010
Mesajlar
1,278
Tepki puanı
2
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Geçmiş olsun, inşallah sorununuz kısa sürede çözülür, Volan + Baskı Balata değişimiyle bu sorun gider diye düşünüyorum. Aracınızla ilgili iyi anlayan bir usta bulmanızın önemi bu olayda ortaya çıktığını düşünüyorum. Çünkü madem on bin km önce bu değişim yapılmış neden arıza tekrar başgöstermiş ? ?
 

omero72

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Nis 2013
Mesajlar
658
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Geçmiş olsun, inşallah sorununuz kısa sürede çözülür, Volan + Baskı Balata değişimiyle bu sorun gider diye düşünüyorum. Aracınızla ilgili iyi anlayan bir usta bulmanızın önemi bu olayda ortaya çıktığını düşünüyorum. Çünkü madem on bin km önce bu değişim yapılmış neden arıza tekrar başgöstermiş ? ?

10bin km önce sıfır debriyaj değişimini yapan tamirci Mazda RX'ten anlayan olarak çıkmış piyasaya ve aracın önceki sahibi hep ona götürmüş ancak kendim hiç gitmem sadece 2 kez telefonla aradım, o da daha önceki işlemlerle ilgili bilgi almak için.

Bu debriyaj sorunu olmasaydı bile o tamirciye hiç gitmeyecek olmamın sebebi, şanzuman yağına yeteri kadar dikkat etmemiş olması. aracı aldığımda 1. vitesten 2.'ye geçişlerde bazen senkro sürtüyordu... Önceki sahibi arayıp şanzuman yağını ne zaman değiştirdiğini sordum, belli değildi. Sonra kendim şanzuman yağını değiştirttim, şanzumandan zift gibi siyah ve ince bir yağ çıktı! Kullanım kitapçığında 75W90 yağ yazıyordu, Divinol marka 75W90 koyduk, bir daha 2.vites senkro hiç sürtmedi.

Debriyaj konusuna geleyim yine: aynı tamirci debriyaj değişimi için tam 800TL yazmış. $250 yedek parça fiyatı + u.arası kargo ve ödeme masrafı falan 600TL olsa 200TL işçilikle 800TL 'ye debriyaj değişmiş, 10bin km sonra araç debriyajdan dolayı kullanılamaz halde ve büyük ihtimalle yine bir o kadar debriyaj masrafı yapacağım gibi geliyor... Öyle bir durumda yine sadece 10bin km'lik dayanacak bir değişim yapmaya hiç niyetim yok. araştırmaya devam...
 

semia

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Nis 2009
Mesajlar
7,097
Tepki puanı
3
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
o parça kaçırma yapıyorsa değişmesi gerek..gördüğüm kadarı ile debraj üst merkezi o parça...hata bundan kaynaklı başka yerde arama
_large_20110429033429-debriyaj%20sistem.jpg
 

mucipoz

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
5 May 2010
Mesajlar
1,278
Tepki puanı
2
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
10bin km önce sıfır debriyaj değişimini yapan tamirci Mazda RX'ten anlayan olarak çıkmış piyasaya ve aracın önceki sahibi hep ona götürmüş ancak kendim hiç gitmem sadece 2 kez telefonla aradım, o da daha önceki işlemlerle ilgili bilgi almak için.

Bu debriyaj sorunu olmasaydı bile o tamirciye hiç gitmeyecek olmamın sebebi, şanzuman yağına yeteri kadar dikkat etmemiş olması. aracı aldığımda 1. vitesten 2.'ye geçişlerde bazen senkro sürtüyordu... Önceki sahibi arayıp şanzuman yağını ne zaman değiştirdiğini sordum, belli değildi. Sonra kendim şanzuman yağını değiştirttim, şanzumandan zift gibi siyah ve ince bir yağ çıktı! Kullanım kitapçığında 75W90 yağ yazıyordu, Divinol marka 75W90 koyduk, bir daha 2.vites senkro hiç sürtmedi.

Debriyaj konusuna geleyim yine: aynı tamirci debriyaj değişimi için tam 800TL yazmış. $250 yedek parça fiyatı + u.arası kargo ve ödeme masrafı falan 600TL olsa 200TL işçilikle 800TL 'ye debriyaj değişmiş, 10bin km sonra araç debriyajdan dolayı kullanılamaz halde ve büyük ihtimalle yine bir o kadar debriyaj masrafı yapacağım gibi geliyor... Öyle bir durumda yine sadece 10bin km'lik dayanacak bir değişim yapmaya hiç niyetim yok. araştırmaya devam...


Bana sorarsanız siz ustanızı değiştirin. Bu tür araçlarda yetkili servise gidip aracı yaptırmanız her zaman menfaatedir. Bu yapılan değişim yetkili serviste yapılmış olsaydı garantiden yeniden yaptırabilirdiniz. Bu nedenle size tavsiyem iyi bir Yetkili servise götürün aracınızı piyasada kurcalatmayın.

Saygılarımla,

Tekrar geçmiş olsun.
 
Üst