Opel triger kayışı değişim zaman ve teknik bilgiler

yalçın

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Eyl 2006
Mesajlar
1,774
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
56
Siteyi ziyaret et
Triger kayışı motorda oldukça önemli bir görevi olan kritik bir parçadır. Belirli yıl ve kilometre aralıklarda yenilenmesi gerekir ve ihmal edilmesi ve kopması sonucunda motorda çok büyük ve masraflı tamiratlara neden olabilmektedir.
Triger kayışı genellikle ülkemizde bu isim ile adlandırılsa da esas olarak "Timing Belt" yani zamanlama kayışı ve "Camshaft Belt" Egzantrik mili kayışı olarak adlandırılmaktadır. Triger adı ise ingilizce "Trigger" yani tetik kelimesinden gelmektedir. Ancak yaptığı işin karşılığı olarak en mantıklı ismin "Zamanlama kayışı" olduğunu düşünüyoruz.
Motor açısından oldukça hayati bir parça olduğu için hem sağlam hem de uzun ömürlü olması gereklidir. Ayrıca zamanlama işlemi gerçekleştirdiği için de kayma yapmaması gerekir. Bu nedenle dişli bir şekilde genellikle kauçuk ve çelik tel/kumaş kuşak malzemeden kompozit bir yapı şeklinde üretilir. Ayrıca kevlar, aramid ve karbon fiber gibi özel ve dayanıklı malzemelerin de kullanıldığı özel kayışlar mevcuttur. Marka ve modele bağlı olmak üzere genellikle 45.000km- 60.000km-100.000km aralığında değişen bu parçanın zincir tipinde olanları da mevcuttur ve genelde erken değişim gerektirmez. Ancak otomobil üreticilerinin büyük bir kısmı daha sessiz ve az sürtünme ile çalışan kauçuk triger kayışlarını tercih ederler.
Triger kayışı krank milinden aldığı hareketi ekzantrik mili ve/veya millerine ileterek supapların açılıp kapanmasına olanak sağlayan bir parçadır. Ayrıca otomobil modeline bağlı olarak motor soğutma sıvısını soğutma sistemi içerisinde döndüren devridaim pompasına da hareket verir. Bu sayede hem egzantrik mili hem de devridaim pompası ihtiyacı olan dönme hareketini elde etmiş olur.
Ancak bu hareket aktarımı rastgele bir şekilde gerçekleşmez. Kayış sisteme takılmadan önce hem egzantrik dişlileri üzerinde hem de krank mili kayış dişlisi üzerinde bulunan çentikler belli bir hizaya getirilir. Bu hiza üretici tarafından belirlenmiştir. Bu hizanın sağlanması sayesinde supaplar doğru zamanda açılıp kapanır. Yanlış monte edilmesi durumunda ise supaplar yanlış zamanlarda açılıp kapanır. Dolayısı ile de motor hasar görebilir.
Bu parçalar genellikle bir takım olarak satılır ve hep beraber değişir. Sadece ses yapan bir bilyenin, eskimiş bir kayışın veya sorunlu çalışan devridaim pompasının tek başına değişmesi yeterli olmayabilmektedir. Kullanılan parçalardan herhangi birisinde meydana gelebilecek arıza diğer parçalar ne kadar iyi durumda olursa olsun sistemi komple dağıtacağı için sadece arızalı parçanın değiştirilmesi büyük riske neden olmaktadır. Bu durumu basit ve genel bir şekilde "Bir zincir en zayıf halkası kadar sağlamdır" sözü ile özetleyebiliriz.
Triger kayışı sisteme takılırken belli bir yol izlendiğini yukarıda belirtmiştik. Bu düzenin bozulması motorun hasar görmesine veya düzgün olmayan bir şekilde çalışmasına neden olur. Diğer taraftan kayışın kopması bu düzensizliğin neden olabileceği sonuçların en üst düzeyde gerçekleşmesine neden olur. Motorda çok ciddi masrafa neden olur.
Siz siz olun km olan araclarınızda biraz daha erken değiştirin derim...
__________________
 

yalçın

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Eyl 2006
Mesajlar
1,774
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
56
Siteyi ziyaret et
şunu belirtmek isterim 1.6 motora kadar olan benzinli serilerde 45 000 km de 2.0 ve üzeri motor seçeneklerinde ise 60 000 km de bir triger setinin değişmesi gerekmektedir.
Aracınızda 2. triger set değişiminden sonra 3. değişim zamanı daha erkene çekmekte fayda vardır ziraa dişliler aşınmakta ve keskinleşmektedir buda triger kayısının ömrünü kısaltır örneğin 60 000 ve 120 000 de değişen set 3. km geldiğinde 165 000 de değişmelidir yada komple dişli takımıda değişerek orjınal km değişim zamanına sadık kalınmalıdır zira 90 lı ve 2000 li model araclarımız genelde bu km lerin üzerindeler bilginize.
 
Üst