Motor ömrü ile ilgili ilginç bir soru

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan kaderaniz
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Asıl merak ettiğim şeyi anlatamıyorum.

Motor metalden yapılıyor. Uzun süre kullanım sonucunda bu metaller üzerinde herhangi bir değişiklik meydana gelir mi? Atıyorum silindirler erimeye başlar mı? Ya da sürtünme sonucunda metaller birbirine kaynar mı? v.s...

Yağlama düzgün olduğu süre boyunca aşınma minimum olur. Soğutma düzgün olduğu sürece erime vs olmaz.
 
Bu konuyu başka bi foruma açtım,kesin bir cevap yok herkes farklı şeyi söylüyor insanın ömrünü geçer diyen var dizeller 20 gün benzinliler 10 gün diyen var. Tartışmaya devam ediyoruz bakalım ne sonuç çıkacak. :)
 
Bu konuyu başka bi foruma açtım,kesin bir cevap yok herkes farklı şeyi söylüyor insanın ömrünü geçer diyen var dizeller 20 gün benzinliler 10 gün diyen var. Tartışmaya devam ediyoruz bakalım ne sonuç çıkacak. :)

Vay merak ettim. Bağlantıyı özelden gönderebilir misiniz? Burada pek ilgilenen çıkmadı. :)
 
metalinde bir ömrü yardır iyi bir soğutma sistemi olursa ne civatalar nede başka bir metal parça yorulmaz km yi bilemem ama 4-5 yıl rahat rahat çalışır yılda bir durdurup filtre ve yağ benzeri değişse yeter kişisel görüşüm saatte 100 km den 360 gün 8640 saat 4 yılda 3,456,000 km 5 yılda 4,320,000 demek olur :D
 
metalinde bir ömrü yardır iyi bir soğutma sistemi olursa ne civatalar nede başka bir metal parça yorulmaz km yi bilemem ama 4-5 yıl rahat rahat çalışır yılda bir durdurup filtre ve yağ benzeri değişse yeter kişisel görüşüm saatte 100 km den 360 gün 8640 saat 4 yılda 3,456,000 km 5 yılda 4,320,000 demek olur :D

Astra G ve benzeri motorlar yüke karşı çalışmak için yapıldığı ve bunun sonucunda motor boşta çalıştırıldığında daha çabuk arıza yapacağı söyleniyor. Bahsettiğin gibi olsa insan ömrünü ölçebilir motor.
 
Bugün okuldaki Fen ve Teknoloji dersi öğretmeni arkadaşa sordum. Basınç farkından dolayı rölantide çok daha uzun ömürlü olacağını söyledi. Çok mantıklı gelmedi işin açığı. Fakat ortamdaki hiçbir öğretmen düzgün bir akıl yürütemedi. Makine mühendisi bir arkadaş ise yine bekleneni veremedi. :)
 
rölantide aracın boşa çok çalışmasını tavsiye etmiyorlar. demekki daha çok zarar görüyor :)
 
rölantide aracın boşa çok çalışmasını tavsiye etmiyorlar. demekki daha çok zarar görüyor :)

Yağ basıncı ve devirdaim çok yavaş çalışıyor relantide.Motor içinde bu durum sakıncalı.

relantide değil ama kanımca 1500-1700 d/d civarı daha optimal olabilir.
 
sürekli döngüsel hareket yapan metallerde metal yorgunluğundan dolayı aşınma gerçekleşmeden kırılmalar görülür, ancak bu döngüsel hareket 1 milyon döngüyü aştığında hala sağlamsa metal yorgunluğundan kırılma ihtimali yoktur, metal yorgunluğu açısından sonsuz ömürlü kabul edilir.

otomobil motorlarında ortalama 2000 devir/dakika 60 km/saat hızla yol aldığını varsayarsak: 1 dakikada 1 km yol gidilir yani 1 km yol gitmek için 2000 devir motor mili(krank) döner. 100 000 km yol gitmek için 200 000 000 tur döner. bildiğiniz gibi herhangi bir üretim hatası yoksa ilk 100 bin km içinde motorda hiçbir mekanik parça değiştirilmez. YANİ: metal yorgunluğu açısında otomobil motorları sonsuza yakın ömürdedir.

gelelim aşınarak kırılma ihtimaline:

bu ihtimal iki metal yüzey arasında meydana gelir, daha sert olan yüzey sağlam kalır, nispeten yumuşak yüzey aşınarak önce boşluk yapar sonra da kırılmaya neden olur. örneğin segmanlar, gömlekler, krank mili ve yatağı metal-metal sürtünme yüzeyleridir. her ne kadar arasında bir yağ filmi olsa da böyle metal-metal çalışan yüzeylerden en zayıf halka neresiyse oradan aşınma ve dağılma görülür. bu da her motor için farklıdır.

ancak, dur-kalk veya hızlanma yavaşlama olmayacaksa motor üzerindeki şokların neredeyse tamamı ortadan kalkıyor, bu durumda motor ömrü milyon kilometrelerle ölçülür.

not: otomotiv deneyimi olmayan fakat makine tasarlayan bir makine mühendisiyim
 
Geri
Üst