Merhaba öncelikle emek verip uzun uzun yazdığınız için teşekkür ederim. Söylemiş olduğunuz 4 madde için şu şekilde cevap vereyim
1.debriyaj müşürü zincir ile aynı dönemde değişmedi zincir değiştikten sonra bu çalışmama problemi çıkınca usta debriyajdandır diyip onu değiştirdi ama düzelmedi.
2.marş motoru ve kabloları ile ilgili nasıl bir kontrol sağlayabilirim. Açıkcası ustalara güvenmiyorum artık işkembeden sallıyorlar.
3. Yine bu kontrolleri nasıl yapabilirim i.
4. Obd cihazında hiçbir arıza kodu çıkmıyor bu yüzden teşhis zorlaşıyor ustalarda bundan dolayı sallıyorlar.
Önemli not: Bugün fark ettim ki araç yine soğukken yarım kontak yapınca devir saati 0 ın biraz üstüne çıkıyor ve orda kalıyor. Devir saati 0 da değilken marş basarsam çalışmıyor. Ancak yarım kontak pozisyonunda 45-50 saniye civarı bekleyince devir saati tam 0 a düşüyor. Tam 0 da iken marş basınca sorunsuz marş alıyor 0 ın üstünde almıyor.
Bu sebepten dolayı kendimce küçük araştırma ile krank sensörü ile ilgili olabilir mi diye düşünüyorum. Varsa bunla ilgili bilginiz yardımcı olursanız çok sevinirim.
Yazdıklarını satır satır okudum ve aklına kalabilecek tüm soruları cevapladım
---
Öncelikle Belirtiler Neye İşaret Ediyor?
Aracının motoru soğukken, yarım kontak sonrası gösterge ışıkları sönse bile marşa bastığında aracın çalışmaması ama ışıklar sönmeden direkt marş basınca çalışması ya da yarım kontaktan sonra 45-50 saniye bekleyince çalışması, klasik bir krank mili konum sensörü (CKP) semptomudur. Hele ki senin tespit ettiğin gibi devir saati 0'ın biraz üstünde kalıyorsa ve tam sıfıra düşmeden marş çalışmıyorsa, bu sensör ECU'ya “motor dönüyor” gibi sahte bir bilgi veriyor demektir.
ECU ise bu durumda motorun hâlâ çalışmakta olduğunu düşünür ve güvenlik gereği marş motoruna izin vermez. Yani aslında senin ECU’n, çalışmayan bir motoru çalışıyor zannediyor.
---
Krank Sensörü Neden Bu Hatalara Yol Açar?
Krank sensörü (CKP), motorun çalışması için en kritik sensörlerden biridir. Sensör motorun dönme hızını ve pozisyonunu ECU'ya bildirir. Marş anında, eğer bu sensör doğru sinyal gönderemezse ya da geç gönderirse, ECU “motor dönmüyor mu, dönüyor mu?” kararsızlığı yaşar. Bu da ya hiç marş almamasına, ya da geç marş almasına neden olur.
Senin vakanda:
Soğukken gecikmeli sinyal -> marş kilidi
Işıklar sönmeden basınca çalışması -> ECU henüz yanlış veriyi almadan marş basılmış oluyor
45-50 saniye sonra marşın alınabilmesi -> sensör sinyal sıfırlayınca ECU tekrar marşa izin veriyor
--
Neden OBD Cihazı Hata Kodunu Vermiyor?
Çünkü sensör tamamen bozuk değil, “yarı çalışır” durumda. Bu da ECU’nun hata olarak kaydedemeyeceği bir gecikmeye neden oluyor. Bu tip hatalar genelde anlık veri olarak OBD cihazı ekranında fark edilebilir, ama kod olarak belleğe yazılmaz.
--
Ne yapacaksın:
1. Krank Sensörünü Değiştir
Parça kodları genelde: GM 55565708, Bosch 0 261 210 170
Delphi, Bosch veya Hella gibi güvenilir markaları tercih et. Ucuz yan sanayi sensörler bu tür sorunları aynen devam ettirir.
Değişimi çok zor değil ama motorun alt kısmında yer aldığı için aracın krikoya alınması gerekir.
2. Marş Devresini Gözden Geçir
Zincir bakımı sırasında marş motoruna giden sinyal kablosu, şase bağlantısı gevşemiş olabilir.
Özellikle marş rölesi veya marş kablolarının direnci ölçülmeli. Usta, ince tetik kablosunu kontrol etsin.
3. Motor Şaseleri ve ECU Topraklamasını Kontrol Et
ECU'nun ya da motorun bloğuna bağlı şase kabloları oksitlenmiş veya gevşemiş olabilir. Bu durumda sensör sinyali ECU'ya ya hiç ulaşmaz ya da zayıf ulaşır.
Bu kabloların uçları temizlenip sıkıca oturtulmalı.
4. ECU Güncellemesi ve Adaptasyonları Sıfırlat
Eğer elinde iyi bir arıza tespit cihazı olan bir yer varsa, ECU’nun yakıt-hava karışım adaptasyonlarını sıfırlatmak işe yarayabilir.
Sıfırlama sonrası sadece benzinle birkaç gün sür ve tekrar kontrol et.
--
Soğukken Sorun Verip Sıcakken Vermemesi
Bu sensörler zamanla içeriden çatlama, bobinlerde direnç artışı gibi ısıl problemlere maruz kalır. Soğuk havada direnç artar sensör geç sinyal gönderir. Isınınca bobin oturur sinyal düzgünleşir. Ancak zamanla bu ısınma toleransı da bozulur ve araç sıcak da olsa sorun yapmaya başlar.
--
Bozuk Krank Sensörü Zamanla Başka Arızalara Yol Açar
Marş motorunun ömrünü kısaltır
Akü gereksiz yere zorlanır
ECU’nun yanıt süresi yavaşlar
Yakıt tüketiminde artış olabilir
Gereksiz yere bobin ve buji değişimine gidilir
Yani erken çözüm, daha büyük maliyetleri engeller.
--
Kardeşim sen teşhisin %90’ını zaten doğru koymuşsun. İşin özü şu:
OEM kalite bir krank sensörü taktır,
Kabloları ve marş sistemini kontrol ettir,
ECU adaptasyonunu sıfırlat.