Eveet gelelim benim neredeyse uzmanlaşmış olduğum konuya...

Beni tanıyanlar tanır hatta ben ve babamı çocukluğumdan ( gençlik demiyorum çocukluk) beri MOTORSPORLARI ve MODİFİYE üzerine yıllardır süre gelen bir tecrübeye sahip olmuşumdur. Babam eski bir mahalli yarışçıdır, ben ise eskiden drag yarışları yapardım tahmin edeceğiniz üzere o kadar fazla MODİFİYE ve YARIŞLAR ile ilgilenen tanıdıklarım dostlarım oldu ki bütün hayatım bunların arasında geçti diyebilirim. Chip Tuning' in yaygınlaşmaya başladığı yılları bilirim neredeyse. Aranızda illa ki İZMİT KÖRFEZ PİSTİ yarışlarını duymuş olanlar vardır. 106 lar 206 lar Astra lar Kadettler Subarular vs vs vs... hep bunların yapım aşamalarında yanlarında bulunmuş, eski adıyla PAŞAOĞLU TUNİNG, OTO-PARK üyeleriyle zamanında yarışlara katılmış ve tecrübe edinmişimdir. Şimdi gelelim konumuza Chip tuning' i başlıklar altında açıklayacağım.
1 CHIP TUNING NEDİR? 2 NE GİBİ BİR ETKİSİ VARDIR HANGİ TÜR ARAÇLARA YAPILIR? 3 YARARLIMI, ZARARLIMI? 4 NE TÜR CHIP TUNINGLER VARDIR?
1 CHIP TUNING NEDİR?
Chip tuning aracın beyninde olan fabrikasyon yazılıma müdahele ederek öncelik olarak yakıt, hava karışımını değiştirmek ve aracın hali hazırda size verebileceği gücü ortaya çıkartma yoludur. Pek tabiki Chip tuning sadece bununla kalmaz bütün aracın yazılımını limitlerin izin verdiği ve vermediği boyutlara çıkartarak daha farklı bir deneyim yaşamanıza olanak sağlar.
2 NE GİBİ BİR ETKİSİ VARDIR HANGİ TÜR ARAÇLARA YAPILIR?
Chip tuning firmalarında STAGE 1 STAGE 2 STAGE 3 gibi ibareler görürsünüz en basit tabiri ile STAGE 1 hiçbir parça değiştirmeksizin aracın limitleri içerisinde yapılan uygulamadır. STAGE 2 Bazı parçaları değiştirerek ( ortaya çıkan güçten zarar görmesin ve dayanabilesin diye) limitlerin üstünde yapılan uygulama. STAGE 3 ise Motorsporların' da kullanılan tabir ile AŞIRI BESLEME araçlara yapılan uygulamadır. Bunlara en iyi örneği şu şekilde vermek isterim.
STAGE 1 uygulaması bir çok firmada %30 gibi güç artışı sağlar.
STAGE 2 uygulaması yine bir çok firmada %35 ila %50 arasında güç sağlar tabi ki bu gücün tamamını yazılım değil değiştirilmiş olan parçalar ile birlikte yazılım sağlar. ( Aldığınız parçaların kalitesi ile değişiklik gösterebilir.)
STAGE 3 ise tamamen farklı bir boyut kesin bir şey söylemek zor çünkü bir çok etken gücü arttırmayı etkiliyor.
Hangi tür araçlara yapıldığı ise çoğunlukla TURBO SARJ' lı araçlara yapılır yukarıda vermiş olduğum oranlar TURBO ŞARJ' lı araçlar içindir ATMOSFERİK araçlarda bu oranları yakalamak çok zordur. Fakat her türlü araca yazılım yapılabilir. Tabi bir de sadece güç arttırmak için yapılmadığını belirtmekte fayda vardır. Çünkü aracınızın üstünde yapmış olduğunuz en ufak bir modifiye de bile (örneğin açık hava filtresi takmak, yakıt enjeksiyon ve ateşleme sisteminde değişim yapmak, egzoz sisteminde değişim yapmak vs vs ....) yazılımı düzenleme ihtiyacı doğurur bunun içinde yazılım atılabilir.
3 YARARLIMI, ZARARLIMI?
Bu konu görecelidir. Çünkü şoförün sürüş tarzından, aracın parçalarından, yazılımı yapan firmanın kalitesinden bile etkilenip size yararı' da zararı' da dokunabilir. Arkadaşlarında dediği gibi altımda canavar var basıyım basıyım zorlayayım derseniz zararlı olacaktır. Ama yeri geldimi sıkıştırmadan tatlı tatlı gidiyim yeri geldiğinde tasarruf yaptırayım derseniz o zaman kolay kolay size bir zararı dokunmaz aksine yakıt sarfiyatını düşüreceği için ( şu bir gerçektir ki aracınız ne kadar sağlıklı ve güçlü ise bayılmadan sıkılmadan gidebiliyor ise o kadar az yakıt kullanırsınız çünkü motor zorlanmaz devir çevirme ihtiyacı duymazsınız) yararı dokunur.
4 NE TÜR CHIP TUNINGLER VARDIR?
Chip tuning aslında sadece beyine müdahale edilerek yapılmaz günümüz teknolojisinde BOX adını verdiğimiz bir çeşit modül sayesinde' de araca müdahale edebilirsiniz fakat BOX' ın bir dez avantajı vardır. BOX aracın beynine farklı sinyal gönderir bu yüzden aracın stabilitesinde sorunlar çıkarmaya meyillidir.
Umarım yardımcı olabilmişimdir hayırlı forumlar dilerim. Eksiğim varsa daha tecrübeli abilerim kardeşlerim varsa şimdiden affola.