yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

Gökhan_55

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
2,140
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
  arkadaşlar arabaya yay taktıktan sonra, her zaman 5-6,5 anlık yakıt arasında 100 km hızl geçtiğim yolda aynı rüzgarsız havada anlık tüketim 4-,4,7 arası geçer oldum... sizce 3,5 cm lik yayın rüzgarı kesmesi bu kadar fark eder mi? öyle düşünüyorum ki aldığı rüzgar azaldığı için yakıt belki hissedilmeyecek derece de olsa düştü...

  ayrıca şunu da söyleyim.. bizim arabalar yüksek hızda,utanmasa arkadan gelen  rüzgardan bile etkilenen bir yapıda... yaydan sonra araba 180-200 arasında bariz bir şekilde daha stabil gitmeye başladı ve aldığı rüzgardan hissedilir derecede az etki görmeye başladı...
 

hllb

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2011
Mesajlar
3,318
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

yay takılınca arabanın yol tutuşu özellikle virajlarda hissedilir derecede değişir, ama yakıta etkisi konusunda pek sanmıyorum. kaldı ki şöyle düşünecek olursak önceden arabanın altından geçen hava fazla idi dolayısıyla araba yukarı kalkıyor ve yol tutuşu azalıyordu yani araba hafifliyordu. yaydan sonra ise alttan geçen hava az olduğu için araba yere daha çok basıyor. bu durumda olsa olsa yakıt artar ama her iki durumda da yakıta etki edeceğini düşünmüyorum. işin tekniğini ve aerodinamik yasalarını bilenler daha iyi yorumlayabilir bunu. vehicle_dynamicse sormak lazım.
 
N

napleser

Bilgi Girilmemiş
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

kamyon tır sollarken bazen resmen sağa çekiyo akımdan dolayı
hafif arabada değil bizim astralar nerdeyse 1400 kg
ne kadara taktırdınız?
 

Gökhan_55

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
2,140
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

bu arabalarda bence denge sorunu var 1400 kg arabanın bu kadar sarsılması bence hiç normal değil.. en son doğanlar böyle yolda geziyordu:S
 
1

1423

Bilgi Girilmemiş
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

bu zamana kadar hiç astranın korkutacak derecede rüzgardan etkilendiğini görmedim ,eminim ki yay takmak daha stabil hale getirmiştir.

ayrıca bence aracın yere yaklaşması tüketimi azaltır.çünkü aracın altı üstü gibi aerodinamik şekilde düz değil ferrari 458 gibi.yaylar kollar borular her neyse bunlar birer direnç oluşturuyor.bir de bunun üstüne hız 2 katına çıktığında sürtünme 4 kat artıyor.işte ufak parçaların etkisi büyük oluyor..
size 1 örnekle açıklayayım vw bluemotionlara bakarsanız orjinal yere daha yakın ve ekonomi için etek gibi şeyler takılmış..
 

Tolga KARACA

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2011
Mesajlar
9,709
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

Sn. 1423 'e katılıyorum.

Bir aracın altından geçen hava miktarının azaltılması stabilite ve tüketim değerlerini iyileştirir bu yüzden standart bir aracın performans ya da ekonomi modelleri daha alçak olurlar. Ayrıca aracın kapladığı alan yan alanından geniş olmalıdır; aksi taktirde araç rüzgardan daha fazla etkilenecektir.

Ben sıklıkla 160-170km hızları görüyorum ve bana stabilitesi oldukca iyi geliyor, elbette aerodinamik kitlerle bu durum daha da iyileştirilebilir ancak dediğim gibi yüksek hızlarda aracın dengesi ve kararlılığı gayet iyi ve bu yüzden çoğunlukla gidilen hızı anlamak zor oluyor..
 

TOGI

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Ocak 2011
Mesajlar
2,280
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

Benim yay taktıktan sonra fark ettiğim en önemli değişiklik 140 - 160 civarı hızlarla gidilirken yapılan sert frende aracın gezmemesi oldu.
Yaysız halinde aynı freni yaptığımda araç ilk başta biraz sağ sol yapıyordu , ama yay ile çok daha dengeli durmaya başladı..
 

Tolga KARACA

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2011
Mesajlar
9,709
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

Sert frende arkadan öne ağırlık transferi olur ve yayların kapanma mesafesiyle doğru orantılı olarak şiddeti artar, yaylarınız kısa ve sert olursa bahsettiğim ağırlık transferi azalacağından duruş stabilitesi artar.
 

türk_187

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2011
Mesajlar
1,747
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
www.umithc.blogspot.com
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

arkadaşlar mantıken ben de sürtünmenin azalmasının yakıt tuketimini azaltabilecegi gorusundeyim. ancak bu yay olayı hakkında bilgim yok. bu yay taktırmanın avantajı anladığım kadarıyla yol tutusu ve surtunmeyi azaltması... peki dezavantajı nedir? kasislerde sürtme,sert suspansiyonlarımızın daha da sertleşmesi midir? tavsiye eder misiniz?
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: yay taktıktan sonra ki ilginç tespitim....

Selam Arkadaşlar,
Konuyu biraz geç gördüm, bir arkadaş benden yorum beklediğini yazmış:)Nacizane birkaç cümle yazıcam.Nitekim yazacağım cümleler önceki bazı yorumlar ile paralel.

Öncelikle kısa yay takmak, aracın ağırlık merkezini bir miktar daha aşağı çekeğinden, araç viraj ve frenlemede daha az yalpa ve yunuslama açısı yapacağından kararlılık artar.
Aynı zamanda yayların sertleştirilmesi de ivmeli hareketlerde gövde hareketlerini azaltacağından kararlılık artar.Sonuçta daha kısa ve sert yay takılması sürüş kararlılığını artırıyor.
Benzin sarfiyatına gelince, bu konu akışkanlar konusuna daha çok giriyor,fakat genel olarak yarış araçlarına bakarsanız aracın altına hava girmesine hiç müsade etmeyecek ek parçalar görürsünüz.Bunun amacı hava akışını düzenleyerek rüzgar direncini düşürmektir.Aracın altına hava girmesi durumunda çok daha düzensiz yüzeylerle karşılaşacağı için hava direnci artar,bu da kendini yakıt artışı şeklinde gösterir.
Hatta alman profesörümün derste verdiği bir örneği sizinle paylaşayım.Zamanında ön grill i tamamen kapattıklarında hava direncinde %3 lük bir iyileşme elde edildiğinden bahsetmişti.Sebebi içerde oluşan türbülansın engellenip dış yüzeyde grill in kapanmasıyla daha düzgün bir hava akışı elde edilmesi.

Aracın altında basınç değişikliği olmaması, önceden de belirtildiği gibi, lastiklerin yere daha sağlam basmasını sağlar.Çünkü ön tarafın kapanmasıyla araç altındaki hava nerdeyse hareketsizdir ve istenmeyen basınç değişimleri engellenmiş olur.

Tabi sert yay bozuk yollarda gövdeye daha fazla kuvvet aktaracağı için konforu olumsuz etkiler, hatta parçalar üzerine daha fazla yük getirdiğinden bazı parçaların daha erken yorulmasına neden olabilir.

Saygılarımla,
 
Üst