vectra b klima, fan, hararet şeytan üçgeni

joe black

Kayıtlı Kullanıcı
Yurtdışı
Katılım
5 May 2008
Mesajlar
38
Tepki puanı
0
Puanları
6
Siteyi ziyaret et
herkese merhaba, yaklaşık sekiz yıldır vectra b kullanan biri olarak, devamlı duyduğum ama başıma yeni gelen bu sorunla ilgili geçtiğimiz hafta boyunca yaşadıklarımı paylaşmak istiyorum ki bu sorundan yakınan pek çok arkadaşa belki bir faydam olur.
sorun şu, klima devrede değilken hararet şehir içinde 92-85 arası seyrederken klimayı devreye almamla birlikte yüksek hızlarda değişiklik olmazken, şehir içinde 102-95 arasında gezinip (fanın ikinci devresi çalışıyor) hatta kırmızı bölgeye yaklaşıyordu.
bunun üzerine arabayı gösterdiğim 3 elektrikçiden de ''abi normal bu arabalar hararet sever'' gibi bir takım zırvalıklar dinledikten sonra iş başa düştü ve motor radyatör fanını söktüm. (fanı sökmek oldukça kolay, evin önünde 15 -20 dakkada sökebilirsiniz) üstte bulunan iki adet civatayı söküp (10 yıldız anahtar tutuyor) yukarı doğru çekince yerinden çıkıyor. klima kompresörüne ve klima fanına giden kablolara dikkat edin çünkü plastik kelepçelerle motor fanının davlumbazına bağlılar.)
nihayetinde fanın birinci devresinin arızalı olduğu ortaya çıktı, bunun ayrıntısını anlatacağım ama kafa karıştıran şöyle bir durum var; fanın birinci devresi arızalı olduğu halde arabayı stop ettiğiniz zaman fanın motoru soğutmak için yavaş devirde döndüğünü görebiliyorsunuz.(sanıyorum ikinci devrenin tesisatı üzerinden motor fanının yavaş dönmesini sağlayan bir röle direnç kombinasyonu mevcut.) bunun birinci devre olduğunu varsayarak ya benim 3 gün boyunca yaptığım gibi arızayı başka yerlerde arıyorsunuz (tesisat, müşir röle gibi) ya da bu arabaların sıcak sevdiğine ikna olup conta yakıyorsunuz. ben bu arabaların sıcak sevmediğini biliyorum çünkü sekiz yıldır kullandığım iki vectrada da bir arıza olmadığı sürece hangi şartta olursa olsun hararet hep 90 civarıydı. (35 derece sıcaklıklarda şehir içinde klima açıkken dahi 92-93 en fazla)
şimdi motor fanına dönelim, fanı söküp soketi ayırdıktan sonra 3 adet kablo ile karşılaşıyoruz. bunlar kahverengi (şase) siyah (birinci devre) ve kırmızı (ikinci devre). iki adet kablodan birini kahverengiye ve akünün eksi kutbuna bağladıktan sonra diğer kablonun bir ucunu akünün artı kutbunu diğer ucunu siyaha dokundurduğumuzda yavaş devirde kırmızıya dokundurduğumuzda hızlı devirde fanın dönmesi gerekiyor. eğer ikisi de çalışıyorsa sorun yok fanı toplayıp sorunu başka yerde arayabilirsiniz, ancak ben de olduğu gibi siyahta tık yoksa birinci devre arızalı demek. sıra rezistansı açmaya geliyor. rezistansı bir demir testeresi ile ortasında bulunan kanalın 1 santim kadar yukarısından ( kablolara yakın taraftan) enlemesine kesip ikiye bölüyoruz. çıkan kumu yere dökmeyin sonra yeniden içine dolduracağız. karşımıza diyot benzeri bir parça çıkıyor, forumda bazı arkadaşlar diyot demiş ama bu parça aslında diyot değil termik denilen bir tür sigorta, (rezistansı koruması için oraya takılmış ancak rezistansın yanmasıyla bunun arızalanması arasında bir fark yok, sonuçta rezistansı kesmeden tek başına değiştirilebilen bir şey değil.)
şimdi bu termik adlı arkadaşı rezistansın ayaklarından ayırıp rezistans ayaklarını birleştireceğiz, aslında havya ile lehim yapmaya çalıştım ama rezistansın ayakları hangi malzemedense bir türlü lehim tutmadı. bunun üzerine ayakları bir pense ile birbirine değdirip kablo ile üzerinden sardım. şimdi kumunu tuzunu herşeyini rezistansın içine geri doldurup fanı topluyoruz. rezistans tüpünün etrafını fazla bantlamayın ısıyı yüzeyinden dışarı atıyor, çabuk elden çıkabilir.
artık her iki devresi de çalışan bir motor fanımız oldu. eğer aracın altına girme imkanı varsa (bir kanal filan bulabilirseniz) fan devre kontrolünü, fanı sökmeden de soketi çıkarıp yapabilirsiniz.
fotoğraf çekemedim kusura bakmayın ama burada ''bilal'e anlatır gibi'' :) anlatmaya çalıştım. bu işlemden sonra araba eski haline döndü, artık hararet 92 'yi geçmiyor. birinci devre bozuk olduğu halde o fanın yavaş dönmesini sağlayan şey her ne ise bu konuda yanıltıcı oluyor. ustanızdan ısrarla fanın birinci devresini (fana giren siyah kablo) kontrol etmesini isteyin. unutmayın 100 derece hararet asla normal değil.
 

lampard

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Ara 2007
Mesajlar
3,683
Tepki puanı
1
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
Bahsettiginiz ici kum dolu olan parcanin gercekten vectra blerde gizli kronik bir sorun oldugunu arabami sattiktan yillar sonra ogrendim.100 derece hararetle gezip duruyordum.bu konu sabitlenmeli mumkunse resimle anlatilmali ki vectra b kullanicilari faydalansin.elinize saglik bu sicak gunlerde gerekli bir konu olmus insanlari motor yaptirmaya kadar goturen bir sorun bu

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

lyolcul

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Haz 2014
Mesajlar
628
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
Ben de şüpheleniyorum benim aracın fanından. Benim ki astra g ama sanırım benzer. Pazartesi doğru benim ustanın yanına gidip konuyu değerlendirelim :) teşekkür ediyorum.

LG-D855 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepki puanı
5
Puanları
38
Yaş
48
www.engelsizdostlar.com
Ya arkadaşlar bu devir olayı acep benim aracım da var mı? Astra F 94 model klima yok.
 

BlueLive

Kayıtlı Kullanıcı
14-Bolu
Katılım
3 Kas 2011
Mesajlar
793
Tepki puanı
1
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
geçtiğimiz günlere aynı sorun ile karşılaştım. sonra fan rölelerini söktüm, bir süre sonra tekrar taktım. aracın harareti şimdi 95'i geçmiyor çok sıkışık trafikte, öğlen ve klima açıkken.
 

lyolcul

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Haz 2014
Mesajlar
628
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
Benim araç 99 derecede fan açıyor bugün baktım. Göstergede 91 derece gibi görünüyor ama. Ustaya gittim. Fandaki kablolara falan bakmadı. Hararet müşir kablosuna baktı vs. Opellerin sıcağı sever fikrinin yanlış olduğuna ikna edemedim. Ne yapacağım şimdi ?

LG-D855 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

erdogan_5561

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
6 Ara 2014
Mesajlar
191
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Arkadaşlar bu konu önemli, benim aracım dün jonta yaktı ve şuan sanayide yatıyor. Normalde 92 yi hiç geçmezdi, yolda giderken gözüm takıldı ibre 105 lerde geziyordu ve artık çok geçti jonta sizlere ömür, 1400 tl de sizlere ömür. Usta yarın aracı topladıktan sonra detaylıca bakcam dedi neden jonta yaktığına, varsa biryerde arızası istediğin kadar jonta değiştir yine yakar. Araç hareret yapınca kaputu açtım 2 fanda tam gazla çalışıyordu ama motorda gram su kalmamıştı. Fan değil yani devir daim pompası desek 4bin km önce değişti, araçta su kaçağı yok ama yinede jonta yaktı. Motor jontayı yakmış su motor yağına karışmış ve tüm suyu eksozdan dışarı atmış.
Birde ustaya dedimki bu araba 90 derecede fan açıyor hani bunu 80 e çeksek olmazmı yokmu yöntemi... var dedi ama kışın sıkıntı çıkarır dedi. kışında 80 de kalsın nolurki, motora tabiki bi sıcaklık lazım verimli çalışabilmesi için amabu derece illa 90 mı olmalı ???
 

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepki puanı
5
Puanları
38
Yaş
48
www.engelsizdostlar.com
Şimdi motor belli sıcaklık içinde olmaz ise o araç deli gibi benzin yakar. Derecenin eksik olması da zarar fazla olması da tabi. Aslında Radyatör de çok önemli iyi ürün olması gerek.
 

lyolcul

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Haz 2014
Mesajlar
628
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
İlle 90 olması gerekmiyor ama sizin araçta sorun fan açmaması değil zaten. Fan açmış ama şu kalmamış. Yani bu durumda 90 ya da 80 derecenin önemi yok. Ama sağlıklı olan 90 derece. Sizin conta çürümüş büyük ihtimalle. Pek çok nedeni olabilir çürümenin. Mesela çürümeye yüz tutan contayı kırmızı antifriz çok çok daha çabuk çürütüyor. Geçmiş olsun, kötü durum. Benim en çok korktuğum şey.

LG-D855 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

erdogan_5561

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
6 Ara 2014
Mesajlar
191
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Hocam belkide haklısın araca 10 ay önce kırmızı antifiriz koydular belkide ondan oldu
 
Üst