Vectra B Arıza Kodlarını Cihaza Bağlamadan Öğrenme Yöntemi

Nussem

Kayıtlı Kullanıcı
06-Ankara
Katılım
23 May 2024
Mesajlar
8
Tepki puanı
1
Puanları
3
Siteyi ziyaret et
Vectra B araçların verdiği arıza kodlarını cihaza bağlamadan da öğrenmek mümkün.

Bu konuda ECU'ya yani araç bilgisayarına programlanmış bir protokol var ve birazdan açıklayacağım yönergeleri siz de takip ederseniz bu araçlardaki araç bilgisayarının sırayla vermiş oldukları arıza kodlarını siz de aracı TECH2 gibi bir cihaza bağlamaya gerek kalmadan kendiniz de istediğiniz zaman öğrenebilirsiniz.

Gereken Ekipman: Aracın OBDII soketinde 2 pini kısa devre yaptırmak için gereken uçları açık ince bir kablo veya ataç gibi ince bir metal.

Aracın OBDII soketine şöför mahallinde otururken yukardan baktığınızda sağ taraftaki 8 adet pin girişlerindeki yukardan saymaya başlayarak 5inci ve 6ıncı pinleri dediğim gibi bir kablo veya ataç kullanarak kısa devre yaptırın.
(Daha iyi açıklama olsun diye aynı zamanda kısa devre yaptırılmış pinleri gösteren bir fotoğraf da ekledim, Aracın cihaza bağlandığı OBDII soketine de el freninin altındaki plastik kapağı kaldırarak ulaşıyorsunuz)

Daha sonra aracın kontağını açtığınızda (Motoru çalıştırmadan) Motor Arıza Lambası yanıp sönerek arıza kodlarını oluştuğu ve kaydedildiği sırada size bildirecektir.

Şunu tabii bilmekte fayda var: Her arıza kodu 4 basamaklı bir rakamdan oluşuyor. Dolayısıyla lambanın yanıp sönmelerini takip ederken yanınızda bir kalem kağıt da bulundurmanız size gayet yardımcı olacaktır.

Eğer Lamba 10 kere üst üste yanıp sönerse bu SIFIR "0" manasına geliyor.
Tabiyatıyle 1 kere yanıp sönerse "1"
2 kere yanıp sönerse "2"
3 kere yanıp sönerse "3"
... şeklinde tarif etmek mümkün.

Basamakları atlarken de biraz daha uzun süre lamba sönük kalıyor. Dolayısıyla lambanın yanıp sönme temposunu ilk başta anlayamassanız saymaya başlamadan önce lambanın nasıl davrandığını ve basamak atlarken ne kadar uzun süre sönük kaldığı hususunda önceden bir fikriniz olsun.
Kafanız karıştıysa, iyi sayamadıysanız, emin olamıyorsanız dolayısıyla en baştan saymaya başlamak istiyorsanız tabiyatıyle tüm bu bildirim işini kontağı kapatıp tekrar açarak başa döndürebilirsiniz.

Bir araç birden fazla arıza kodu vermiş olabilir. Eğer arıza kodlarında sona gelmişse bu sefer hiç beklemeden en başa dönüp en baştan arıza kodlarını tekrar bildirmeye devam eder.
Dolayısıyla mesela siz en baştan "0500" diye bir arıza kodu almışsanız daha sonra 2 adet daha farklı arıza kodu bildirdikten sonra tekrar size "0500" kodu bildirmişse tüm arıza kodlarının bildirimi bitmiş ve en başa dönmüş manasına gelir. (Burda verdiğim örneğe istinaden de toplamda 3 adet arıza kodu verdiği anlaşılıyor.)

Arızaların ne manaya geldiğini öğrenmek için ise google'dan arama yapmanız gerekiyor.
Mesela:

OBDII fault Code 0500

gibi bir arama, 0500 kodlu hatanın ne manaya geldiğini size gösteren internet sitesi linklerini size listeleyecektir. Muhtemelen ilk 2-3 linkte zaten güvenilir cevaba ulaşabilirsiniz. İngilizceniz yok veya zayıf ise bu sefer "translate.google.com" adlı tercüme sitesinden yardım alarak ingilizce açıklama metnini gerekirse Türkçe'ye çevirip arıza kodu hakkında bir fikir sahibi olabilirsiniz.

Burda tecrübeme dayanarak bir miktar yorum eklemek de isterim:

Araçlarımızda biliyorsunuz bir sürü sensör var bu sensörlerin de hepsinin ayrı bir arıza kodu mevcut.
Fakat araçta oluşabilecek özellikle Şarj-Voltaj-Düşük Voltaj-Kötü Voltaj gibi aracın alternatörü, aküsü yani genel olarak sensörlerin kötü, düşük, yüksek voltaja maruz kalmaları da sensörlerde veya o sensöre bağlı kablo tesisatında bir sorun olmadığı halde araç bilgisayarı tarafından "Falanca sensörde arıza var!" şeklinde de yorumlanabilinir.
Dolayısıyla olmadık sensör arızaları da bilgisayar kaydetmişse ilk evvela aracın şarjının düzgün olduğunu, özellikle alternatör-akü ikilisin sağlıklı bir şekilde görevlerini yerine getirdiğinden emin olun.

Çoğu kez alternatörden kaynaklanan düşük veya kötü voltaj durumları diğer alakasız sensörlerin de bozuk olduğunu bildiren süreçleri istenmese bile tetikleyebiliyor anlayacağınız.

Bu arada bu yöntem ile hali hazırdaki kaydedilmiş arıza kodlarını silmek mümkün değildir. Arıza kodlarını silmek için illa TECH2 gibi bir cihaza aracın bağlanması ve o cihaz aracılığıyla komut vererek tüm arıza kodlarının silinmesi ancak mümkün olabilmekte.

Bu bilgilerin size faydalı olacağını umuyorum.
Bu konudan bahseden şu ana kadar Türkçe açıklama yoksa "Ben madem foruma konu olarak yazayım, insanlar faydalansın" diye düşündüm.
Ben de bu bilgiyi internetde yabancı-İngilizce "Vectra B" forumlarından öğrenmiş ve aracımda gereğince tatbik edebilmiştim. Yani gerektiği durumlarda gayet işe yarıyor.

Bu yöntem aynı dönemlerde üretilmiş Omega, Astra ve Corsa'da da işe yarıyor olabilir. Ancak ben bu konuda emin bilgiye sahip değilim. Siz de farklı araçlarda bu yöntemi deneyip veya internetde araştırarak daha sağlam bilgiya ulaşabilirsiniz.

(OBDII: On-Board Diagnostics Second Generation, Araç üreticileri tarafından konsensus oluşturulmuş muhtemel araç arıza kodlarının listelenmesi ve bildirilmesindeki ortak uyulması gereken elektronik protokol gibi bir manaya geliyor. Bir nevi standart yani.)
 

Ekli dosyalar

  • Vectra B Arıza Kodlarını Öğrenme Yöntemi.jpg
    Vectra B Arıza Kodlarını Öğrenme Yöntemi.jpg
    269.8 KB · Görüntüleme: 7
Üst