Malzeme Teknolojisi Ders Notlarımdan alıntıdır.Paylaşmak istedim..
19. yüzyılda başlayan Endüstri Çağı'yla birlikte seramik için yeni bir dönem başladı ve teknolojiye de giriş yaptı. Sanayi alanındaki ilk kullanım alanları çok önemliydi. Porselen dışında hiçbir madde elektrik nakil hatlarının izolasyonu için daha uygun olamazdı. Ancak porselen izolatörler sayesinde geniş arazilere elektrik nakli yapılabildi.
Yine buji ve yüksek frekans tekniği alanında kullanılan yapı elemanları, aside dayanıklı pompalar ve supaplar da yıllardır seramikten üretiliyor. Son zamanlarda bunlara mikroişlemciler için elektronik devrelerin döşendiği incecik plaklar da dahil oldu. Örneğin tekerlekli patenlerde kullanılan seramik bilyeler ve bunların yerleştirildiği seramik yuvalar da oldukça kullanışlı. Çelik bilyelere oranla çok daha hafifler, daha yüksek devir sayısına ulaşıyorlar ve her şeyden önce verimli çalışması için yağlanmaları gerekmiyor.
Bu arada seramikten otomobil frenleri de üretildi. Bu sanat eserini yapmayı, 30 yıldır Porsche'nin araştırma ve geliştirme bölümünde çalışan Roland Martin başardı. Martin, seramiğin kırılganlığını ortadan kaldırmak için, 1.700 santigrat dereceye kadar ısıtılmış özel fırınlarda seramiği karbon lifleriyle fırınladı. Seramik frenlerin sunduğu avantajı mucidi kendi kelimeleriyle şöyle anlatıyor: "Seramik daha yüksek sürtünmeye olanak sağlıyor ve daha hafif, paslanmıyor ve aşınma değeri çok düşük."
PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), otomobil ömrünü tamamlayıncaya kadar ya da 300.000 kilometre boyunca dayanıyor. Ama henüz çok pahalı. Porsche'nin 175.000 euro değerindeki 911 GT2 modeli için yaklaşık 7.800 euro değerinde fren sistemi üretiliyor.
Daimler Chrysler de bu gelişmeden geri kalmayıp hemen spor coupe CL 55 AMG F1 Limited Edition için karbon seramikten benzer bir fren sistemi geliştirdi. 165.000 euro değerindeki bu özel model, 55 örnekten oluşan bir özel üretim serisi olarak pazara sunuldu. İki ünlü otomobil markası arasındaki bu teknoloji düellosunun, yakın bir zamanda normal otomobillerin de bu şekilde donatılmasına kadar gitmesi bekleniyor.
Porsche firması, seramikten bir fren sistemi geliştirdi. Kırılmaması için malzeme, karbon lifleriyle birlikte fırınlanıyor.300.000 kilometreye kadar dayanabiliyor.
19. yüzyılda başlayan Endüstri Çağı'yla birlikte seramik için yeni bir dönem başladı ve teknolojiye de giriş yaptı. Sanayi alanındaki ilk kullanım alanları çok önemliydi. Porselen dışında hiçbir madde elektrik nakil hatlarının izolasyonu için daha uygun olamazdı. Ancak porselen izolatörler sayesinde geniş arazilere elektrik nakli yapılabildi.
Yine buji ve yüksek frekans tekniği alanında kullanılan yapı elemanları, aside dayanıklı pompalar ve supaplar da yıllardır seramikten üretiliyor. Son zamanlarda bunlara mikroişlemciler için elektronik devrelerin döşendiği incecik plaklar da dahil oldu. Örneğin tekerlekli patenlerde kullanılan seramik bilyeler ve bunların yerleştirildiği seramik yuvalar da oldukça kullanışlı. Çelik bilyelere oranla çok daha hafifler, daha yüksek devir sayısına ulaşıyorlar ve her şeyden önce verimli çalışması için yağlanmaları gerekmiyor.
Bu arada seramikten otomobil frenleri de üretildi. Bu sanat eserini yapmayı, 30 yıldır Porsche'nin araştırma ve geliştirme bölümünde çalışan Roland Martin başardı. Martin, seramiğin kırılganlığını ortadan kaldırmak için, 1.700 santigrat dereceye kadar ısıtılmış özel fırınlarda seramiği karbon lifleriyle fırınladı. Seramik frenlerin sunduğu avantajı mucidi kendi kelimeleriyle şöyle anlatıyor: "Seramik daha yüksek sürtünmeye olanak sağlıyor ve daha hafif, paslanmıyor ve aşınma değeri çok düşük."
PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), otomobil ömrünü tamamlayıncaya kadar ya da 300.000 kilometre boyunca dayanıyor. Ama henüz çok pahalı. Porsche'nin 175.000 euro değerindeki 911 GT2 modeli için yaklaşık 7.800 euro değerinde fren sistemi üretiliyor.
Daimler Chrysler de bu gelişmeden geri kalmayıp hemen spor coupe CL 55 AMG F1 Limited Edition için karbon seramikten benzer bir fren sistemi geliştirdi. 165.000 euro değerindeki bu özel model, 55 örnekten oluşan bir özel üretim serisi olarak pazara sunuldu. İki ünlü otomobil markası arasındaki bu teknoloji düellosunun, yakın bir zamanda normal otomobillerin de bu şekilde donatılmasına kadar gitmesi bekleniyor.
Porsche firması, seramikten bir fren sistemi geliştirdi. Kırılmaması için malzeme, karbon lifleriyle birlikte fırınlanıyor.300.000 kilometreye kadar dayanabiliyor.