Opel Zafira Kulübü

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan rifaz
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Arkadaşlar biraz geç oldu ama, hepinizin yeni yılı kutlu olsun, bayramınız mübarek olsun. Forumdaki tüm opel sahiplerine ve özellikle bu başlığı takip eden zafiracılara, kazasız belasız bir yıl dilerim.:)
İyi akşamlar Zafiracılar, herkese mutlu yıllar dilerim. Konunun ilk yılbaşı mesajını da burada anmış olalım :). Dile kolay 18 yıl geçmiş. MPV'lerin fırtına gibi estiği yıllar(özellikle Avrupa'da), şu anki durumun aksine. Geniş bir zamanda hem MPV'ler hem de Opel Bochum'un tarihini(yoğunluktan yazamadım bunu, ama aklımda :)) yazarım.
 
Yine nostalji yaşattınız bize Ebolat05, teşekkürler. Zannedersem Kurban Bayramı ve yılbaşı aynı zamana denk gelmişti. O yıl.Tüm güzelliklerin yaşandığı, kötülüklerin uzak olduğu mutlu ve sağlık dolu bir yıl olsun 2025 herkese🙏Selamlar 🙋‍♂️ Zafiracılara
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: EBolat05
Yine nostalji yaşattınız bize Ebolat05, teşekkürler. Zannedersem Kurban Bayramı ve yılbaşı aynı zamana denk gelmişti. O yıl.Tüm güzelliklerin yaşandığı, kötülüklerin uzak olduğu mutlu ve sağlık dolu bir yıl olsun 2025 herkese🙏Selamlar 🙋‍♂️ Zafiracılara
Bazen geçmişe şöyle bir göz atmayı seviyorum :). Forum ve konuda(Opel Zafira Kulübü) ihtiyacı olanlar için zamanında faydalı konular tartışılmış. Daha nice konular da konuşulur zamanla :). Güzel dilekleriniz için teşekkürler.
 
İyi günler Zafiracılar, uzun zamandır uğrayamadım foruma. Tabii daha önce vermiş olduğum Opel Bochum'un tarihini yazma sözü aklımdaydı. İnternetten bulabildiğim birkaç fotoğraf yüklemesi ile beraber aşırı detaya da boğmadan( çok kısa bir şey de beklemeyin böyle dedim diye :D) ama kapsamlı bir şekilde yazmaya çalışacağım.
 
1739099006150.webp1739099152909.webp
Soldaki Resim: Fabrika arazisi 2024 Sağdaki Resim: Opel Bochum Fabrikası


BOCHUMLU ŞİMŞEKLER (⚡)

Herbert Grönemeyer'in ''Bochum'' şarkısında geçen ''Bochum ich komm aus dir'' (Bochum ben senden geliyorum) sözleri bazı Opel efsaneleri için de geçerlidir. Her şey 1950'lerin sonunda Almanya'da yaşanan kömür kriziyle birlikte başlamıştı. 10 Aralık 1958'de Gelsenkirschener Bergwerks AG (GBAG), Bochum Laer'de bulunan Dannenbaum maden acaklarının kapatılmasına karar vermişti. Şubat 1959'da General Motors (1929-2017 arası Opel'in bağlı olduğu ABD merkezli kuruluş) ve Opel'in bölgeye yerleşmesi için görüşmelere başlanmıştı. 15 Ağustos 1960'ta başlayan inşaat Opel'in kuruluşunun 100. yılı olan 1962'de tamamlanabilmişti. Temmuz 1963'te Astra'nın atası olan Kadett A'nın banttan inmesiyle üretim başlamıştı. Opel'in VW Beetle'a rakip olarak piyasaya sürdüğü Kadett, ''Yeni fabrika,yeni araba'' sloganıyla tanıtılmıştı.
1739099762768.webp Resim(sol): Kadett A'lar banttan iniyor.1739100083466.webp Resim(sağ): Günümüzde Opel'in yedek parça dağıtım merkezi olarak kullanılan( 2013'e kadar motor ve şanzıman üretilen Bochum Fabrikası 3) Bochum'daki Opel lokasyonunun önündeki kavşakta bulunan ve içinden şimşek geçen bir Opel GT heykeli.

1965'te de 2. nesil Kadett'in üretimine başlanmıştı. 1968-1973 arasında ise Bochum'da Opel'in sportif modeli olan GT'nin üretimi gerçekleştirildi. GT'nin kaporta sacını üreten şirketi Renault satın almasaydı 107.000 GT'den fazlası da üretilebilirdi.
1970'te de Ascona ve Manta ikilisinin üretimi başladı ve uzun yıllar bu ikilinin üretimi Bochum'da gerçekleştirildi (Manta 1988, Ascona 1984). Dünya'nın ilk su bazlı boyahanesi de 1984 yılında Opel tarafından Bochum'daki fabrika'da açılmıştı. Daha da ilginç şekilde Haziran 2015'te fabrikanın yıkımına ilk olarak boyahane kısmından başlanacaktı.
1739100610929.webp1739100719185.webp1739100775461.webp
Sol: Manta'lar üretimde Orta: Ascona'lar üretimde Sağ: Yıkımın ilk anları, boyahane. Resmin sol kısmında(binanın bize
yandan gözüken tarafı) eskiden Opel yazısı ve şimşekli logo vardı.

Devam eden yıllarda da Opel Astra'nın üretim sürecine geçildi. Aynı zamanda 1992'de çalışan sayısı 20.000'le ve üretim sayısı da 361.994'le zirveyi görmüştü. Ek bir bilgi olarak VfL Bochum da 1971'den 1992/1993 sezonuna kadar Bundesliga'da boy göstermişti.
İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra toparlanarak pazarda fırtılara estiren ''Blitz'' 90'larda da yüksek kar marjıyla GM'nin Kuzey Amerika'daki kayıplarını dengelemeye ve GM'nin Asya genişlemesini finanse etmeye yardımcı oldu. Neredeyse son 20 yıl hep karla kapatılırken 1999 yılı kar açıklanan son yıl olmuştu ve 2000 yılı sonunda uzun bir zamanın ardından mali zarar açıklaması yapılmıştı.
Kötü gidişatın ardından bazı üretim tesislerinde kapasitenin düşürülmesine karar verilmişti. Bochum da bu tesislerden biriydi. Önce kapasite büyük oranda düşürülecek ve 2004'te fabrika kapatılacaktı.
Kar açıklanan son yıl olan 1999'da, temelleri 1983'e dayanan ve ilk örneği Renault Espace olan MPV(Multi Purpose Vehicle) pazarında Opel, Zafira modeliyle ''Ben de varım'' demişti. Zafira'nın ar-ge kısmında Porsche'den destek alan Opel, Zafira'nın üretimine aynı yıl Bochum'da başlamıştı. 2000'lerin başında büyümekte olan Avrupa MPV pazarında Opel, Zafira ile büyük bir başarı yakalamıştı. Beklenenin üstündeki satışlarıyla Zafira, Bochum'daki fabrikanın o dönemki kurtarıcısı oldu ve 2004'teki kapatılma kararından vazgeçildi.

1739101684471.webp1739101788527.webp
Sol: Banttan çıkmaya hazırlanan Zafira A'lar Sağ: Bochumlu son Zafira A ( 25 Mayıs 2005)

Her ne kadar Zafira modeli başarılı olmuş olsa da işler GM ve Opel için iyi gitmiyordu. Opel zarar etmeye devam ediyordu.
Bütün bunlar olurken 2008 ekonomik krizi GM ve Opel'deki işleri iyice zora sokmuştu. Krize çözüm bulamayan GM ve Opel yönetimi Anvers'teki(Belçika) ve Bochum'daki fabrikaların kapatılmasına karar vermişti. Fakat Bochum'daki işçilerin direnişi üzerine Almanya'daki Opel fabrikalarından birisi olan Bochum'daki fabrikanın kapatılma kararından vazgeçilip kapasitenin düşürülmesine karar verildi ve 2009 yılında Astra SW üretimi Bochum'dan İngiltere ve Polonya'daki fabrikalara kaydırıldı. Anvers'teki fabrikanın kapısına ise 2010 yılında kilit vuruldu.
2009'dan sonra Bochum'da sadece Zafira'nın üretimi devam ediyordu .2011 yılında 3. nesil Zafira(Zafira Tourer)'nın tanıtımı yapıldı ve üretimine 26 Eylül 2011'de Bochum'da başlandı. Bununla beraber Zafira B'nin de üretimine devam edilmesine karar verildi. Aynı fabrikada, hatta montaj kısmında aynı bantta Zafira'nın iki nesli birden üretiliyordu.
1739102480416.webp Bochumlu ilk Zafira B (25 Nisan 2005)

Ekim 2012'de Opel, Bochum'da 50 yılı doldurmuştu. Fakat Bochum için asıl sonun başlangıcı gelmişti: 10 Aralık 2012. GM yönetimi Opel'in girdiği kriz sonucunda Opel'i yeniden yapılandırma sürecine girişmişti ve bu süreç kapsamında 2016'da Bochum'da üretimin bitirilmesi planlanmıştı. Kararı çalışanlar 2004 ve 2009'da olduğu gibi sert bir tepkiyle karşıladı ve 13 Aralık'ta fabrika yönetimi tesisin kapatılacağının duyurulmasının ardından güvenlik endişeleri sebebiyle yıl sonunda yapılacak olan 50. yıl kutlamalarının iptal edildiğini açıkladı.
17 Nisan 2013'te Rüsselsheim'da (Opel Genel Merkezi) GM ve Opel yönetiminin yaptığı toplantı sonrası süreç netlik kazanmıştı. Aralık 2014'te Bochum'da son araç üretildikten sonra fabrikanın kapısına kilit vurulacaktı.
Dönemin Bochum Belediye Başkanı Otilie Scholz da dahil olmak üzere Bochum'daki pek çok kişi ve kuruluştan tepkiler yükseldi. 2008'de Nokia'nın şehirdeki fabrikasını kapatmasının ardından Opel'in de şehirden ayrılacak olmasının şehirdeki istihdam açısından sorunların artacağını ifade etmekteydiler.
Daha öncekilerin aksine kapatma kararından geri dönüş olmadı. 1 Aralık 2014 Pazartesi günü üretilecek son araca ait kaporta parçalarının üretiminin ardından press makinaları kapatıldı. 5 Aralık 2014 Cuma günü saat 00.37'de(yerel saat) bir döneme damgasını vuran Opel'in MPV'si füme renkli Zafira Tourer'in banttan inmesiyle beraber 13.7 Milyon aracın ardından son Bochum'lu Opel üretildi. Böylece Opel'in 52 yıllık Bochum'da üretim serüveni sona erdi. Fabrikada kullanılan 6 Henschel DH 500 lokomotifinin 4'ü Rüsselsheim'a nakledildi, 1'i de demir yolları müzesine bağışlandı.

Fabrikanın kapanmasıyla Zafira B'nin üretimi sonlandırıldı. Zafira Tourer'in üretimi ise kısa bir süre sonra Rüsselsheim'da yeniden başladı fakat Zafira Tourer da bazı motor kombinasyonlarına veda etti. ( örnek: 2.0 CDTI BiTurbo 195 HP)
Son gün banttan çıkan 2 araç projeler için bağışlandı. Üretilen son araç ise koleksiyonda tutulmak yerine normal bir şekilde satıldı. Kim bilir füme renkli bir Zafira Tourer'ı detaylıca inceleme fırsatı bulursanız son Bochum'luya çalışanların bıraktığı izleri bulabilirsiniz. :)
5 Aralık'ta 3000 kişi fabrikada çalışmaktaydı. 700 kişiye Bochum-Langendreer'deki ''Opel Warehousing GmbH''de iş taahhüt edildi. Haziran 2015'te fabrika arazisi Opel'den ''Bochum Perspective 2022'' şirketine devredildi ve arazinin dönüşümü başladı. Yıkıma boyahane kısmından başlandı.

Fabrika'dan günümüze D1 binası(şimşek logonun bulunduğu yönetim binası) ve D2 binasına bağlı bir küçük bina ve bu binanın yanında Henschel DH 500 lokomotifi bulunmaktadır. D1 binası Ruhr Üniversitesine bağlı araştırma merkezi olan O-Werk kampüsün ana binası olarak kullanılmaktadır.
Günümüzde fabrika arazisinde Ruhr Üniversitesi O-Werk kampüsü, DHL Kargo dağıtım merkezi ve Tramvay hattı bulunmaktadır.

Tabii son olarak şuna da değinmekte fayda var: 2014'te GM, Chevrolet markasının Avrupa'daki satışlarının durdurulup satılmış olan Chevrolet'lerin bakım vb operasyonlarının Opel/Vauxhall'a devredildiğini açıklamıştı. Müteakip aşamada Opel, 2015 yılında 22 bayii ağı olan Çin başta olmak üzere çeşitli pazarlardan da çekilmişti. Her şeye rağmen milenyumdan beri GM çatısı altında mali zorluklar yaşayan Opel, 2016'da da 257 Milyon dolar zarar açıklamıştı.
Aslında o dönemde Opel'in en büyük 2. tesisi olan Bochum'un kapanması başta olmak üzere 2009 sonrası olanlar, 2017'de GM'nin Opel/Vauxhall'I PSA'ya(Peugeot Societe Anonyme) satışının ayak sesleriydi.

''Glück auf,Bochum''(Herbert Grönemeyer)
 
Yazının sonuna doğru fotoğraf adeti engeline takıldık. İlgili fotoğrafları yükleyeceğim.
 
İyi akşamlar Zafiracılar, Opel Bochum'la alakalı birkaç fotoğraf yükleyeyim dedim. Aslında bu fotoğrafları yazıyla beraber yükleyecektim ama mesaj başına 10 fotoğraf kısıtlaması olunca yükleyemedim.
1739296636382.webp 1739297080836.webp
SAĞ: Üretimden çıktıktan sonra tırla bayiilere teslim edilen Zafira'lar SOL: Bochum'da üretilen ilk model Kadett A ve son model Zafira Tourer.
1739296794967.webp 1739296889904.webp
Sol:Kapanmadan birkaç ay önce, yönetim binasının önündeki Kadett A ve Manta SAĞ: İşcilerin protesto için yönetim binasına astıkları ''Biz kalpten ve gönülden Opel işçileriydik pankartı ve üstünde ''Zafira Tourer Bochum'da üretildi'' yazan Opel Zafira Tourer.
1739297278981.webp Opel, 2009'daki kapatma kararından vazgeçilmesinin ardından fabrikanın önüne aynen bu şekilde ''Bochum'da kalıyoruz'' yazılı pankart asmıştı. Fabrikanın kapanmasından önce de işçiler protesto için kalmak anlamına gelen ''Bleiben'' kelimesinin üstünü çizip bu şekilde pankart astılar.
1739297610613.webp Bochum, Laer semti yazılı tabela ve üstünde ''Opel'' yazısıyla beraber gözüken boyahane.
 

Ekli dosyalar

  • 1739296533384.webp
    1739296533384.webp
    13.5 KB · Görüntüleme: 0
Yüklemeyi planladığım bazı fotoğrafların boyutu büyük olduğu için yükleyemedim. İlgili haberlerin linkini bırakıyorum, hem resimler için hem de yazdıklarıma kaynak niteliğinde bakabilirsiniz.
https://www.lokalkompass.de/bochum/...humer-traegt-inschriften_a565373#gallery=null (Bochum'lu son Zafira'larla alakalı yazı)
https://www.lokalkompass.de/bochum/c-ueberregionales/opel-wenn-ein-werk-stirbt_a563512 (Fabrika kapatıldıktan yakl. 7 ay sonra( Haz. 2015) çekilen fotoğraflar ve durumu belirten yazı. Yazının tarihi 8 Temmuz 2015.
https://www.gerstelblog.de/2014/12/08/unser-letzter-2er-zafira/ (Bochum'da üretilen son Zafira'lardan biriyle alakalı yazı. Aracın şasi numarasının Bochumlu son Zafira ile benzerliği dikkatimi çekti, ayrıca 11. hanesi hem Bochumlu Opel gibi ''2''. )
 

Opel'in Bochum'daki fabrikasında üretilen son araç olan Zafira Tourer'in videosunu da bırakayım.
512. sayfada fabrikanın kapatılışının 10. yılı için Bochumlu son Zafira'nın üretim ve banttan çıkış videosunu paylaşmıştım. Merak edenler oraya da bakabilir. MPV pazarı 2024'te de ülkemizde çok iyi gitmedi ve 2025'e de iyi başlamadı. Binde birlik niş kitle şu anda sıfır araç olarak MPV tercih ediyor. Sıfır olmasa da MPV kullanıcısı olarak bu kitleden olduğum için kendimi mutlu hissediyorum. İnsanlar yüksekte araç kullanmanın bir olayı olmadığını ve MPV'lerin fonksiyonelliğinin kıymetini anlayınca bu segmente ilgi yeniden artacak. Sadece biraz zaman lazım :). Herkese iyi akşamlar Zafiracılar. Önümüzdeki günlerde daha detaylıca bahsederiz MPV'lerden :).
 
Geri
Üst