Opel harareti sever mi acaba ?

icemaker

Kayıtlı Kullanıcı
48-Muğla
Katılım
19 Ocak 2010
Mesajlar
777
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
ustaların bu konuda bilinçli olduklarını sanmam çünkü opelin üst kapağı alüminyum gövdesi döküm klasik motor tipi diğerlerinden ne farkı varki sıcağı sevsin, konunun başında yazdım ustalar yıllarca opelin şanzımanlarda atf kullanılır derlerdi ama oda aslında atf değil 80 numaraymış hep yanlış yağ kullanmışız
 

Uğur

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ağu 2006
Mesajlar
929
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Müşür fan müşürü yani suyun yolunu kesen termostat değil dolayısıyla su zaten sistemde müşürün derecesinden bağımsız olarak her halikarda dönerek radyatörün içinden geçiyor soğuk iklimde otomobil hareket ettiği vakit soğuk hava kanatlardan fana gerek kalmadan çok fazla ısı kopardığı için sorun olmuyor ama bizde hava genellikle o kadar soğuk değil dolayısıyla fanın daha erken devreye girip radyatöre takviye yaparak ısıyı cebri olarak alması lazım ama derecesi yüksek seçildiği için devreye girmiyor bizde hava almanya kadar serin de olmayınca otomobilin hareketinden doğan doğal hava akışıda kafi gelmediği için motor aşırı ısı görmüş oluyor.

Evet belki mantığa göre almanyada da sıkışık trafikte yazın 100 derecelik müşürle motorun harareti yükselebilir ama bunu bozan bir mantık daha var oda şu olabilir...

Sonuçta motorun asıl zararı hem ısı yüksek hemde yük altındayken göreceği ortadadır ama bu durum aslında rölanti devirlerinde sıkışık trafikte olamaz çünkü sıkışık trafikte yürüyemediğiniz için evet belki motor ısınıyordur gaza basamadığınız için aslında yükte değildir ama özellikle yokuş çıkarken gazada basar ve motoru yüke sokarsınız böyle bir zamanda ise almanya gibi bir ülkede otomobil her ne kadar müşür derecesi yüksek olmuş olsada otomobil hareket halinde ilerliyor olacağı ve fanın üflemesi yerine kendisi önden soğuk rüzgar alıp soğuyacağına göre fana gerek kalmadan o soğutmanın yeterli olacağı düşünülebilir. Ama bunun türkiyede böyle olamayacağı çünkü otomobilin hareketi sırasında önden gelen havanın yeterli olmayacağı bu yüzden önden gelen havaya ek olarak fanında takviyesi gerekeceği ve bu yüzden derecesinin düşük tutulmasının gerekliliği şart olabilir. Dolayısıyla Almanyada 100 derece müşür sorun çıkarmazken Türkiye de çıkarabilir..

Bu yüzden Türkiyede 90 derece müşür takmak lazım diyorum

Açıklamanız için öncelikle çok teşekkür ederim.

Anlattıklarınızdan edindiğim fikir ile motorun belli bir verimli çalışma sıcaklığına ulaşması lazımdır. Soğuk iklimlerde sadece bu ısınma daha geç olur diye mantık yürütüyorum. Zira dış sıcaklık ne kadar düşük olsa da motor bu sıcaklığa rahatlıkla ulaşabilir. Burda radyatör veya fan ekipmalarının görevi motor sıcaklığını sabit tutmaktır. İşte bu noktada kafam karışıyor sadece motor olarak düşünüyorum. Bir başka iklimde aynı motor 90 derecede diğerinde 100 derece çalışıyor. Ama motor aynı motor, iş böyle olunca neden aynı sıcaklıkta çalışmıyor sorusu geliyor akla.

İklim soğuk olabilir ama kullanıcının her türlü şartalarda araçlarını kullanabileceklerini hesaba katarak mühendislerin bu yoruma varması gerekir diye düşünüyorum. Belki evim eğimli bir arazide evime giderken sıkışık trafikte rampa çıkıyorumdur hergün, belki de yüklü olarak. Bu koşulları da göz önünde bulundurduklarını düşünüyorum en azından öyle olmasını temenni ediyorum.

Netice itibari ile iklim ne kadar soğuk ya da sıcak olursa olsun, motordaki soğutma sisteminin görevi, aracı verimli çalıştığı sıcaklıkta sabit tutmaktır diye düşünüyorum.
 

alperuzi

Kayıtlı Kullanıcı
06-Ankara
Katılım
14 Ocak 2010
Mesajlar
1,636
Tepki puanı
1
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
Şimdi hatırladım, benim fan müşürü 2-3 yıl önce değişmişti. Hatta sinir olmuştum özel servise masraf çıkarttıkları için. Tamamen farklı bir nedenle götürmüştüm, önceden olmamasına rağmen "müşür bozuk, fan sürekli çalışıyor" demişlerdi :mad:

Ben klima fanı zannediyordum, ama test etmek için baya bi gaz vermişlerdi bir süre. Yeni takılan müşür daha düşük sıcaklıklı olabilir, çünkü uzun zamandır takip ediyorum, hep 80-85 derece civarı çalışıyor.
 

forged&carbon

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Ocak 2008
Mesajlar
2,661
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Motor uzun yolda daha çok yağ eksiltir bu doğrudur ama bunun nedeni otomobilin motorunun uzun yolda daha serin çalışması değildir asıl neden uzun yolda motorun daha uzun süreli ve daha yüksek devirde çalışmak zorunda olması sonucunda pistonların silindirlerin içinde şehir içine göre toplamda çok daha fazla sayıda iniş çıkış adedi yapmasıdır çünkü bu çıkışların her inişlerinde segmanlar pistonun altındaki yağı geri sıyırırlar sıyıramadıkları ise silindirlerin içine geçer ve orada yakıtla birlikte yanarak egzostan dışarı atılır dolayısıyla uzun yolda motorun yağ eksiltmesi aslında sadece silindir hareketine bağlı olduğu için artar bu yüzden uzun yolda yağ eksiltmenin motor ısısıyla ilgisi aslında hiç yok ama yağ eksiltmenin müşürle iki farklı yoldan şöyle bir ilgisi var...

Birincisi müşür sayesinde motorlarımız şehir içinde olması gerekenden hararetli çalışıyor ve bu hararet normal değil yüksek bir hararet bu yüzden zaten segmanlarımız uzun vadede haşlanıyor yani özelliklerini normal bir motora göre hızlı bir şekilde yitiriyor dolayısıyla pistonlarda yağ geriye iyi sıyırılamayacak hale geliyor ve bu şekilde uzun yol veya kısa yol fark etmeden yağ sarfiyatı konvansiyonel olarak zaten artmış oluyor.

İkinci etki ise farz edelim ki segmanlar henüz haşlanmamış ve sorun yok ama bu defada sıkışık trafiğe girip harareti 100 lere dayadığımızda karterdeki yağ ısıdan iyice inceliyor ve inceldiğinden dolayı gerek süpap keçelerini aşıp süpap saplarından içeri silindirlere sızmaya başlayarak gerekse yine incelmiş yağın segmanlar tarafından geri sıyrılmasının zorlaşması nedeniyle daha fazla silindir içine yağ girerek yanmış ve yağ yakma hızlanmış oluyor

İşte bu ikinci etkiyi zaten bazılarımız gözlemlemiş durumda bende bunu zaten böyle fark etmiştim yazın otomobilim bazen ikinci vitese atıp düşük devirde ivmelenmeye kalktığımda avans vuruntusu yapıyordu ama bazende aynı şartlar altında yapmıyordu bu yüzden yaptığında neden yaptığını yapmadığında neden yapmadığını anlayamıyordum birgün gözüm hararete ilişti ve takip etmeye başladım ne zaman fan müşürü açmamış ve hararet 100 ü bulmuş olsa o zaman avans vurmanın başladığını fan açıp ısıyı 90 a düşürdüğü zamanlarda ise avans vurmanın kaybolduğunu gördüm ve işte bu en önemli kriter oldu çünkü bir otomobil motoru ne olursa olsun en büyük zararı ısıdan dolayı avans vurduğunda görür... Daha sonra yağ eksiltme sorunu ortaya çıktı ama ben bunun farkında değildim çünkü alttan yağ damlatıyordu eksilen yağın ondan olduğunu düşünüyordum muayeneden geçebilmek için damlatmayı kestikten sonra hala hatırı sayılır yağ eksiltme olduğunu görünce yağmı yakıypruz ne oluyor dedim ve egzosu takibe aldım yine aynı şeyle karşılaştım ne zaman ısı 100 e dayanıyor gaza dokununca duman atıyor ne zaman fan devreye girip ısıyı 90 a çekiyor o zaman duman kesiliyordu

İşte böylelikle bu işte bir hata olduğunu düşünmeye başladığımda opeller harareti sever söyleminin yanında opeller bir miktar yağ eksiltir sözüde geldi ve içimden tabii eksiltir ama bu müşürle eksiltir dedim.

Araştırınca opelin farklı müşürleri olduğu bizdeki müşürün almanyadaki ile aynı değerde seçildiği ama italyada daha düşük müşür kullanıldığı opelin kendi katologlarından ortaya çıktı bende düşündüm neden italya düşük te türkiye almanya ile aynı oluyordu asıl italya ile türkiye aynı enlemde aynı iklimde iki ülke olduğu için onlarınki aynı olmalıydı.

İtalyanın müşürünü takınca zaten herşey doğrulandı ne yağ yakma kaldı ne hararet ibre 90 a çakılı duruyor ister trafik ister otoban birşey fark etmiyor ve bence olması gerekende bu zaten ;)

elinize saglik.. cok haklisiniz.. ustalarda sizin gibi arastirsa...
her arac icin 82 derecede acan MTech musuru (sensoru) ile termostat isteyen varsa p.m atsin...
 

redlion74

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Ara 2008
Mesajlar
481
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
elinize saglik.. cok haklisiniz.. ustalarda sizin gibi arastirsa...
her arac icin 82 derecede acan MTech musuru (sensoru) ile termostat isteyen varsa p.m atsin...
Astra f için fan müşür fiyatını alabilirmiyim.87-92 derece olan
 

forged&carbon

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Ocak 2008
Mesajlar
2,661
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
bu ozel MTech modifiye firmasi tarafindan gelistirlimis 82 derece musuru ile birlikte komple termostat.. her arac icin 150 TL
 

kustooo

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Tem 2007
Mesajlar
1,380
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
sorumu net sorayım: yağ yakan 145000km deki x16xel motorum, müşürü değiştirdiğimde yağ yakmayı bırakır mı?

tamam yağ yakmanın bir sürü sebebi vardır ama bir şekilde motorum yağ eksiltir oldu. ben müşürü değiştirmek yoluyla, motor sıcaklığını düşük tuttuğumda, yağ eksiltmeyi bırakır mı?
 

bacadir68

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Eyl 2007
Mesajlar
7,785
Tepki puanı
11
Puanları
38
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
malesef bırakmaz korhan. yani senin yağ eksiltme sorunun silindir içi yada conta kaynaklı biliyorsun. senin aracın dediğin gibi yağ eksiltiyorsa istersen 10derecede tut sıcaklığı yinede eksilecektir.
 

icemaker

Kayıtlı Kullanıcı
48-Muğla
Katılım
19 Ocak 2010
Mesajlar
777
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
Açıklamanız için öncelikle çok teşekkür ederim.

Anlattıklarınızdan edindiğim fikir ile motorun belli bir verimli çalışma sıcaklığına ulaşması lazımdır. Soğuk iklimlerde sadece bu ısınma daha geç olur diye mantık yürütüyorum. Zira dış sıcaklık ne kadar düşük olsa da motor bu sıcaklığa rahatlıkla ulaşabilir. Burda radyatör veya fan ekipmalarının görevi motor sıcaklığını sabit tutmaktır. İşte bu noktada kafam karışıyor sadece motor olarak düşünüyorum. Bir başka iklimde aynı motor 90 derecede diğerinde 100 derece çalışıyor. Ama motor aynı motor, iş böyle olunca neden aynı sıcaklıkta çalışmıyor sorusu geliyor akla.

İklim soğuk olabilir ama kullanıcının her türlü şartalarda araçlarını kullanabileceklerini hesaba katarak mühendislerin bu yoruma varması gerekir diye düşünüyorum. Belki evim eğimli bir arazide evime giderken sıkışık trafikte rampa çıkıyorumdur hergün, belki de yüklü olarak. Bu koşulları da göz önünde bulundurduklarını düşünüyorum en azından öyle olmasını temenni ediyorum.

Netice itibari ile iklim ne kadar soğuk ya da sıcak olursa olsun, motordaki soğutma sisteminin görevi, aracı verimli çalıştığı sıcaklıkta sabit tutmaktır diye düşünüyorum.

Düşüncelerinizde haklısınız aslında ısıyı Almanya da da 90 da sabit tutması gerekirdi ama orada bilmediğimiz bir durum var ki İtalyada aynı otomobilde 92 yi tercih ederken Almanya da 100 ü tercih ediyor.

Belkide asıl sorun ve belirleyici neden gizli ısıdadır. Gizli ısı demek ısıtanın veya soğutanın ısıtma ve soğutma kesildikten sonra bir miktar daha ısınmaya veya soğutmaya devam etmesine denir. Bu şekilde düşünecek olursak ısınmakta olan bir motorun 100 derecede fanı açtığında ısısı zaten hemen düşmez aksine fan çalıştığı halde artmaya devam eder ve eğer önden alınan havada da Türkiye yaz şartlarında olduğu kadar sıcaksa bu artış Almanyadan daha fazla olur bu nedenle Almanya için müşürü 100 derece yaptığınızda hava orada en fazla yazın 30 derece olacağı için fan devreye girdiğinde üst ısı 101- 102 den geri dönebilir ama Türkiye de önden gelen hava yazın yeri geldiğinde 45 derece bile olabileceği ve buda almanyaya göre hatırı sayılır bir fark olduğu için 100 de açan fan ısıyı düşürene kadar radyatör 106-107 yi buluyor olabilir bu yüzden Türkiyede fanı 100 yerine daha erken yani 92 derecede açarak tepe ısıyı ancak bu şekilde almanya ile aynı değerden geri döndürmek mümkün oluyor olabilir.

Bu durumda şartları yeniden değerlendirecek olursak fan müşürü kış değil tamamen yaz şartlarında motorda oluşacak en yüksek ısıyı kontrol altına almak amacıyla farz edelim 106 dereceyi geçmemek üzerine kurulu olsun. Bu şekilde Almanyada 100 derecelik müşür iş görürken Türkiyede 95 hatta daha düşük derece kullanmak gerekecektir ki oluşan en yüksek ısı almanyadaki gibi 106 nın altında kalabilsin.

Yani kriteri belirleyen şeyin oluşabilecek en üst ısı olduğunu ve onunda değerini belirleyen asıl verinin ancak yaz şartlarında oluşacağını Türkiyede ki 90 lık müşür ile Almanyada ki 100 lük müşürün sonuç olarak radyatörde aşağı yukarı aynı üst ısıyı oluşturacak sonucu verdiğini düşünebiliriz.

Yada tersten gidersek kesin olan birşey varki türkiyede fan açtıktan sonra motorda oluşan en yüksek ısı kesinlikle almanyadakinden daha yüksek olacaktır. Bu yüzdende fanı daha erken açmak şart olacaktır
 

icemaker

Kayıtlı Kullanıcı
48-Muğla
Katılım
19 Ocak 2010
Mesajlar
777
Tepki puanı
3
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
Şimdi hatırladım, benim fan müşürü 2-3 yıl önce değişmişti. Hatta sinir olmuştum özel servise masraf çıkarttıkları için. Tamamen farklı bir nedenle götürmüştüm, önceden olmamasına rağmen "müşür bozuk, fan sürekli çalışıyor" demişlerdi :mad:

Ben klima fanı zannediyordum, ama test etmek için baya bi gaz vermişlerdi bir süre. Yeni takılan müşür daha düşük sıcaklıklı olabilir, çünkü uzun zamandır takip ediyorum, hep 80-85 derece civarı çalışıyor.

Evet haklısın daha düşük sıcaklıklı bir müşür ve hatta onun ne olduğunu buldum O müşür Tofaş müşürü :)

Arkadaşlar bugün tüm katalokları araştırdım ve ilginç bir şey buldum

Tofaş Tipo SLX müşürü Opele uyuyor hemde soketine ve yuvasına kadar.....

Hemde değeri kaç biliyormusunuz 92-87.... Fiyatı 10 TL

Ben yurt dışına kadar uğraşmıştım ama çözüm burnumun dibindeymiş

Hadi Hayırlısı
Değiştirin kurtulun :)

Nelerin nasıl fark ettiğini göreceksiniz ve küfür etmemek için kendinizi zor tutacaksınız
 
Son düzenleme:
Üst