- Katılım
- 31 Tem 2006
- Mesajlar
- 3,960
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 41
Otomobil sanayisinin ilk dönemlerinde araba camları bildiğimiz pencere camından yapılırdı. Ancak
kaza durumlarında camın büyük parçalara ayrılarak fırlamasının ciddi yaralanmalara yol açabildiği görülünce "katmanlı cam" tasarımına yönelindi. Şimdiki oto camları "polivinil butiral"den yapılma saydam plastik bir katmanla birbirine yapıştırılmış iki katman halinde. Buna"katmanlı cam" anlamında "lamine cam da deniyor. Ayrıca
camlar "nikel sülfid" (NiS) ilave edilerek hazırlanan erimiş camın hızlı soğutulmasıyla elde edilen "sertleştirilmiş cam" türünden. Bu tür cam
şiddetli bir darbe sonucunda kırılsa dahi
büyük parçalara ayrılmak yerine küçük parçalara ayrılıp "tuzla buz" oluyor. Parçaların ufak olmasından ve çoğunlukla aradaki plastik katmana yapışık kalmasından dolayı
yaralanma riski büyük oranda azalıyor. Orta şiddette darbeler "örümcek ağı" olarak nitelendirilen çatlak görüntülerine yol açarken
ufak darbeler karşısında oluşan minik kırıklar
darbe alanıyla sınırlı kalıyor ve plastiğe gömülerek
"çökük" bir alan oluşturuyor. Bu bölge bir bakıma
darbe sırasında
darbeye neden olan cisimle cam arasındaki temas bölgesinin izi. Zedelenen bölge bu yüzden
çoğunlukla "yuvarlak". Bazen
camın üst katmanı zedelenmiş iken
alt katmanın sağlam kalması dahi mümkün. Zedelenme etrafında yarıçapsal çatlaklar oluşmamışsa
hasar ilerlemiyor. Aksi halde
ilk anda gözle görülemeyen çatlakların
daha sonraki ısıl genleşme farklılıklarından ve mekanik salınımlardan kaynaklanan gerilim birikmeleri nedeniyle
bir iki gün içinde boydan boya ilerlemesi mümkün.
Bu tür camlar yıllarca sorunsuz olarak kullanıldıktan sonra
sertlik kazandıran NiS içeriği nedeniyle ansızın patlayıp paramparça olabilmekte. Seyrek de olsa karşılaşılan bu durum bir kalite sorunu. Çünkü imalat sırasındaki hızlı soğutmadan önce yapılan ısıtmanın yeterince uzun süreli 6 saate yakın tutulmasıyla bu risk ortadan kaldırabiliyor. Bir başka sorun şiddetli bir darbe karşısında parçalanan camın "bembeyaz" kesilmesi nedeniylesürücünün önünü göremez hale gelmesi. Bu durum bazen aksi halde hafif atlatılabilecek kazaların çok daha ağır faturalarla sonuçlanmasına yol açabiliyor. Buna karşı önlem "lexan" da denilen "kırılmaz cam" kullanmak. "Lexan" aslında cam değil akriliğe benzeyen çok dayanıklı bir tür "polikarbonat reçineli termoplastik". Yeterince kalın olduğu takdirde tabii mermiyi atan silahın türüne de bağlı olarak
kurşun geçirmeyebiliyor. "Kurşun geçirmez cam" diye anılan malzeme bu.

















Bu tür camlar yıllarca sorunsuz olarak kullanıldıktan sonra

