Neden arabanın camları yuvarlak olarak çatlar!!!

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan exilegs
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

exilegs

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
3,960
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Otomobil sanayisinin ilk dönemlerinde araba camları bildiğimiz pencere camından yapılırdı. Ancak
virgul.gif
kaza durumlarında camın büyük parçalara ayrılarak fırlamasının ciddi yaralanmalara yol açabildiği görülünce "katmanlı cam" tasarımına yönelindi. Şimdiki oto camları "polivinil butiral"den yapılma saydam plastik bir katmanla birbirine yapıştırılmış iki katman halinde. Buna"katmanlı cam" anlamında "lamine cam da deniyor. Ayrıca
virgul.gif
camlar "nikel sülfid" (NiS) ilave edilerek hazırlanan erimiş camın hızlı soğutulmasıyla elde edilen "sertleştirilmiş cam" türünden. Bu tür cam
virgul.gif
şiddetli bir darbe sonucunda kırılsa dahi
virgul.gif
büyük parçalara ayrılmak yerine küçük parçalara ayrılıp "tuzla buz" oluyor. Parçaların ufak olmasından ve çoğunlukla aradaki plastik katmana yapışık kalmasından dolayı
virgul.gif
yaralanma riski büyük oranda azalıyor. Orta şiddette darbeler "örümcek ağı" olarak nitelendirilen çatlak görüntülerine yol açarken
virgul.gif
ufak darbeler karşısında oluşan minik kırıklar
virgul.gif
darbe alanıyla sınırlı kalıyor ve plastiğe gömülerek
virgul.gif
"çökük" bir alan oluşturuyor. Bu bölge bir bakıma
virgul.gif
darbe sırasında
virgul.gif
darbeye neden olan cisimle cam arasındaki temas bölgesinin izi. Zedelenen bölge bu yüzden
virgul.gif
çoğunlukla "yuvarlak". Bazen
virgul.gif
camın üst katmanı zedelenmiş iken
virgul.gif
alt katmanın sağlam kalması dahi mümkün. Zedelenme etrafında yarıçapsal çatlaklar oluşmamışsa
virgul.gif
hasar ilerlemiyor. Aksi halde
virgul.gif
ilk anda gözle görülemeyen çatlakların
virgul.gif
daha sonraki ısıl genleşme farklılıklarından ve mekanik salınımlardan kaynaklanan gerilim birikmeleri nedeniyle
virgul.gif
bir iki gün içinde boydan boya ilerlemesi mümkün.


Bu tür camlar yıllarca sorunsuz olarak kullanıldıktan sonra
virgul.gif
sertlik kazandıran NiS içeriği nedeniyle ansızın patlayıp paramparça olabilmekte. Seyrek de olsa karşılaşılan bu durum bir kalite sorunu. Çünkü
imalat sırasındaki hızlı soğutmadan önce yapılan ısıtmanın yeterince uzun süreli 6 saate yakın tutulmasıyla bu risk ortadan kaldırabiliyor. Bir başka sorun şiddetli bir darbe karşısında parçalanan camın "bembeyaz" kesilmesi nedeniylesürücünün önünü göremez hale gelmesi. Bu durum bazen aksi halde hafif atlatılabilecek kazaların çok daha ağır faturalarla sonuçlanmasına yol açabiliyor. Buna karşı önlem "lexan" da denilen "kırılmaz cam" kullanmak. "Lexan" aslında cam değil akriliğe benzeyen çok dayanıklı bir tür "polikarbonat reçineli termoplastik". Yeterince kalın olduğu takdirde tabii mermiyi atan silahın türüne de bağlı olarak
virgul.gif
kurşun geçirmeyebiliyor. "Kurşun geçirmez cam" diye anılan malzeme bu.
 
babamın unoyu kullanırken bi sabah durduğu yerde patlamış olduğunu görmüştüm
demekki yukarıdaki sebepten olmuş..
 
Geri
Üst