kompresyon mu debriyaj mı...

fellatore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2007
Mesajlar
781
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
otomatik şanzumanlı aracı olan arkadaşlar bir denesin lutfen... arac durmaya çalışırken pat diye 1.vitese otomatik geçiş oluyor mu yoksa araç duruş konumuna mı geçiyor.
 

gdonmez77

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
7 Kas 2006
Mesajlar
555
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Demek ki Demir Bükey de bazı şeyleri eksik billiyor. Çünkü ben almanya da katıldığım bir seminerde bunun tam tersini öğrendim. Heleki araç dizelse kesinlikle kompresyondan faydalanın diyordu. ama acemi bir şoför ve ABS li hava soğutmalı diske sahip bir binek araç söz konusuysa dediği doğru.

Finlandiya daki ralli okulunda araçların hiç birinde ABS retarder v.b. eklentiler yok. Araçları fren + kompresyon nasıl en etkin biçimde durduracaklarını öğretiyorlar. (şimdi aklına takılan olur diye söylüyorum, ralli okulunun adını hatırlamıyorum) Ama şu bir gerçek; sadece fren yapıldığında araçlar pistin yarısında diskleri alev aldığı için yoldan çıkıyorlardı. lastikler kitlenip kalıyordu. Youtube açık olsa bu konuda bi dolu video var ama maalesef ulaşamıyoruz.
 

fellatore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2007
Mesajlar
781
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
elektronik devir ayarlayıcı sisteme sahip tüm araçlarda, araç duruş halindeyken rölanti devri denen bir olgu vardır, bu rölanti devri uygun bir debriyaj hareketiyle aracı kaldırmaya bile yeter.

bak kendin yazmışssın...

bu ne demek... yerinde duran aracı rölanti devri itebilir demek...
frenaj ile tekerleri KİLİTLİYORSUN... kilitleme yani dönmeyen teker ne demek... DURAN HAREKETSİZ arac demek... hareketsiz bir arrcı itmeye yarayan rölanti devrinden sen bahsetmişsin... bu nasıl yalanlanıyor biliyor musunuz... ayak freni yeni fren sitemlerinde kullanılan- ani tepkiler sonucu maksimum fren basıncı uygulanması şeklinde modifiye edilmiş -bu basıncın verecegi teker kilitleme olayına karşı da ABS zaten kullanılmaktadır... Sizin anlamayı istemediğiniz husus o kadar sert bir şekilde frene basıyorsunuz ki tekerler duruyor ve arac kızaklamaya başlıyor... bırakın yuksek hızı 2.vitesde giden aracın bile frenine sert basın bakalım araç duracak mı yoksa motor kuvveti ile vuruntu mu yapacak... dursa bile motor çalışıyor olacak mı...
 
Son düzenleme:

fellatore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2007
Mesajlar
781
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ha bu arada kaygan zeminde kompresyon yapın bakalım... ön tekerleklere hem kompresyon kuvveti hem ayak freni kuvveti uygulandığı halde arka tekerlere sadece ayak freni kuvveti uygulanırken aracın arkası nasıl savruluyor
 

fellatore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2007
Mesajlar
781
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Hepsini okumadim ama arac 'sabit' viteste iken, yapilan frenaj daha uzun durma saglayacaktir. Sebebi ise eylemsizlik momentidir. I/r2 mi neydi formulu de. Cisimler newton yasalari geregi olduklari durumu korumak isterler. Yani motor donmek isteyecektir, o kuvveti karsilamak icin daha cok frene ihtiyac duyulacaktir.

Arkadan itisli arabalarin arka balatalarinin cabuk bitmesinin sebebi de budur.

Tartisilacak cok birsey yok, isteyenler dinamik ve mukavemet kitaplarini acarak inceleyebilir. Bilimde tek dogru vardir. bu da alıntıdır
 

MBugra1

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
2,516
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.karinca.tk
Herşeyden önce şunu belirteyim, ani firenlemelerde "FREN + DEBRİJAY" kullanımının doğruluğuna inanıyorum. Hız düşürme amaçlı yavaşlamalarda ise -özellikle uzun yolda- kompresyon (motor freni) yapılmasının faydalı olduğunu düşünüyorum. Konuyu açan arkadaş da aynı şeyleri düşünüyor sanırım ama BENCE yanlış bilgiler vermiş, kendimce düzeltmek istedim. Olur da benim de yanlışım varsa sizler düzeltin lütfen.

... araç motor freni yani kompresyon ile ile ne diye yavaşlayabilmektedir... o an ki vitesin desteklediği daha yüksek bir hız ama daha düşük bir devirde oldugu için... vites düşünce ne olur... motorun devri aniden yükselir ... niye... ürettiği enerjiyi daha fazla devir yaratarak aktracak kadar kuvvete sahiptir...yani daha da kuvvetli itme gücüne sahip hale gelir... arac sollarken ne diye vites küçültürüz... daha kuvvaetli itme elde edebilmek için... o zaman nerde kaldı vites küçültüp de araç durdurma yetisi...
Bu paragrafın hatalı olduğunu düşünüyorum, sebebine gelince;

1- Araba kopmresyonda iken motor güç üretmez çünükü motora benzin gitmez! Motor dolaylı yollardan (lastikler, şanzuman, krank mili) yerden aldığı enerjiyi dönme hareketinde kullanır. Bu sayede de araç yavaşlar.

2- Vites düşünce motor devri niye artar? Çünkü dişliler yer değiştirir, motorun devrinin artması doğaldır. Tekrar ediyorum bu durumda araç kompresyondaysa, yani ayağınız gaza basılı değilse MOTOR GÜÇ ÜRETEMEZ!!! bu durumda da "ürettiği enerjiyi daha fazla devir yaratarak aktracak kadar kuvvete sahiptir...yani daha da kuvvetli itme gücüne sahip hale gelir" cümlesi geçerliliğini kaybeder. Tam tersi, daha kompresyondaki araçta vites küçültürseniz aracın yavaşlama hızı artar!

3- Araç sollarken vites küçültürüz çünkü aracın TORK seviyesini üst düzeye taşımak isteriz, bu durumda ayağımız da gaza basılıdır. Düşük devirden yüksek devire çıkan aracın motoru daha fazla güç ve tork üretir, sollama daha güvenli olur. "arac sollarken ne diye vites küçültürüz... daha kuvvaetli itme elde edebilmek için... o zaman nerde kaldı vites küçültüp de araç durdurma yetisi..."

İsterseniz bir ara araç sollarken sola geçip vites küçültüp ayağınızı gazdan çekin, bakalım sollayabilecek misiniz? (ŞAKAYDI)
 

gdonmez77

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
7 Kas 2006
Mesajlar
555
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Buğra kardeşim duygularıma tercüman olmuşsun sağolasın. Ben yazmaktan yorulmuştum artık :D

Cüneyt kardeşim, sizin de atladığınız bi nokta var. yazıların tamamını okumamanızdan olsa gerek, önceki başlıkta benim yazdığım şuydu: Aracı yavaşlatmak için 2. vitese atarım ve frene asılırım, aracın hızı 20 km nin altına inince debriyaja basarım. Bu cümleyi de okumamışsınız sanırım ;)

Bu konu kendi etrafında dönmeye başladı. Aynı şeyleri farklı şekillerde tartışıp duruyoruz. Böyle devam ederse gereksiz yer işgal ediyor diye bu konu da kitlenecek :D
 
Üst