ilk turk otomobili

corsa_tolga

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
259

İlk Türk yapımı otomobil 'Devrim', 1961'de Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'e armağan edildi. 'Devrim'in deneme sürüşü, yetersiz benzin konulması yüzünden başarısızlıkla sonuçlandı.

16 haziran 1961'de TCDD Fabrikalar ve Cer Daireleri Yönetici ve Mühendisleri ile yapılan toplantıda Ulaştırma Bakanlığı'nın yazısı okunarak, 29 ekime kadar binek otomobili tipinin geliştirilmesi görevi TCCD işletmesine verilir.

Projeye 1 milyon 400 bin TL ödenek ayrılır. 4.5 ayda bu çapta bir geliştirme çalışması yapılabileceğine kimse inanmaz. Eskişehir Demiryolu Fabrikaları'nda dökümhane olarak yapılan ama kullanılmayan bir binada çalışmalar başlar.

Önce otomobilin ana hatları belirlenir. Dört-beş kişilik, toplam 1,000-1,100 kilogram ağırlığında, ortaboy denilebilecek bir tip üzerinde uzlaşılır. Motor dört zamanlı ve dört silindirli olarak, 50-60 HP güç üretmelidir.

Karoser için hazırlanan 1/10 ölçekli maketlerden seçilen 1/1 ölçekli alçı modeli yapılır. Tavan, kaput ve benzeri saçlar, bu modelden alınan kalıplarla yapılmış beton bloklara çekilir ve çekiçle düzeltilerek tek tek imal edilir.

Yandan sübaplı dört silindirli motorun gövde ve başlığı Sivas Demiryolu Fabrikaları'nda dökülüp, Ankara fabrikasında işlenir. Piston, segman ve kolları Eskişehir'de yapılır ve motor Ankara'da monte edilir.

Eylül ayı sonuna doğru, ön ve arka camlar, piyasada bulunabilenlere uydurmak zorunluluğuyla modele göre biraz değiştirilmiş, iki gövde çatılmış ve biri A diğeri B tipinden iki ayrı motor hazırlanmıştır.

Montajda en büyük sorun gövde-motor uyumunu sağlamak, debriyaj, gaz ve fren mekanizmalarını yerleştirmek ve direksiyonun en uygun konumunu bulmaktır. Ayarlı direksiyon önerisi kabul edilmez. İki yıl sonra Cadillac bunu bir yenilik olarak dünyaya sunar.

Nihayet ekim ortalarında Devrim otomobillerinden ilki denenmeye hazır duruma gelir. Otomobilin, elektrik donanımı, diferansiyel dişlileri, kardan ıstavrozları ve motor yatakları ile cam ve lastikleri dışında tüm parçaları yerlidir.

Projenin bu kadar kısa sürede gerçekleştirilmesinde, proje yöneticisi yüksek makine mühendisi Emin Bozoğlu ve diğer mühendislerin hafta sonları da dahil günde en az 12'şer saat çalışması başrolü oynar.

İlk otomobilin test sürüşleri devam ederken ikinci otomobil için çalışmalar devam etmektedir. İki numaralı Devrim'in son kat boyası 28 ekim akşamı vurulur. Pasta ve cilası Ankara'ya sevk edilmek üzere yüklendiği trende, gece yol alırken yapılır.

Tren 29 ekim sabaha karşı Ankara'ya gelir. İki Devrim, o zamanlar Sıhhıye'deki Ankara Demiryolu Fabrikası'na indirilir. Manevra imkanı sağlamak için depolarına yalnızca birkaç litre benzin konur. Asıl benzin ikmali sabah yapılacaktır.

Devrim, 29 ekim sabahı, motosikletli polislerden oluşan kalabalık bir eskortla TBMM'ye doğru yola çıkar. Çıkar ama eskorttakiler, benzin alma işinden haberleri olmadığı için istasyona uğramadan yola devam eder.

TBMM'ye ulaşıldığında durum anlaşılır. Başka otomobillerden çekiklen benzin birinci arabaya konur, iki numaraya konacağı sırada Cemal Gürsel Meclis'e gelmiş ve Anıtkabir'e gitmek üzere iki numaralı Devrim'e binmiştir bile.

Yola çıkılır fakat, iki numaralı Devrim'in motoru 100 metre kadar sonra öksürerek durur. Cemal Gürsel'in, "ne oluyor" sorusuna direksiyondaki yüksek mühendis Rıfat Serdaroğlu, "paşam, benzin bitti" cevabını verir.

Cemal Gürsel'den özür dilenerek bir numaralı Devrim'e geçmesi rica edilir. Olayı hoşgörüyle karşılayan Cemal Gürsel bir numaralı Devrim'e geçer ve Anıtkabir'e bu otomobille gider. İnerken, "Batı kafasıyla otomobili yaptınız, ama Doğu kafasıyla ikmali unuttunuz" der.

Ertesi gün basında, "Devrim 100 metre gidip bozuldu" başlıkları çıkar. Oysa iki numaralı Devrim aynı gün Hipodrom'daki geçit törenine katılır. Basın ne bunu, ne de Cemal Gürsel'in Anıtkabir'e bir başka Devrim otomobili ile gittiğini yazar.

Haberlerde bunca paranın boşa gittiğinden dem vurulur. Oysa aynı yıl Tarım Bakanlığı bütçesine at neslinin ıslahı için 25 milyon TL ödenek ayrılmıştır. At neslinde o günden bu yana bir gelişme sağlanmış mıdır kimse bilmez, ama Devrim'in üretimi durdurulur.

Devrim'in özellikleri

Ağırlık: 1,250 kg
Uzunluk: 4,500 mm
Genişlik: 1,800 mm
Yükseklik: 1,550 mm
İmal Yeri: Eskişehir Demiryolu Fabrikası
İmal Süresi: 4.5 ay
Üretim Sayısı: Dört
Silindir Sayısı: Dört
Silindir Çapı: 81 mm
Silindir Hacmi : 2,070 cc
Güç: 50 HP
işte Türklerin ilk arabası...
 

gTUNerkan

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Eyl 2006
Mesajlar
515
Yaş
32
türk olması yeter .devrim işte adı üstünde .biraz aksaklıkda olsa türk arabası.


 

coRSac

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Ağu 2006
Mesajlar
1,659
Yaş
36
0-100 'e adlı programda göstermişlerdi aracı.Hikayeye gelince halka herşeyi yanlış aksettirip bazı şeylerin önünü kapayan halis türk basını.
 

exilegs

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
3,979
Yaş
36
bozulmuş diyolar ama içinde benzin yokmuş
 

mustafagokay

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
1,123
Yaş
37
Yazık olmuş...
Keşke tamamen TÜRK üretimi olan bir aracımız olsa...
 

ilkerce

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
866
Yaş
38
plakasında da "TECRÜBE" yazıyor:)
 

06BB0504

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Eyl 2006
Mesajlar
1,454
ayarli direksiyonu niye yapmamisiz yaw yenilik diye biz sunardik dunya ya...
 

ORDUdrift

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Ağu 2006
Mesajlar
1,301
Yaş
35
türkler o zmanda yapmmıslarya o da yeter unutmayınki mercedes in tek kollu sileceğini yapan türk mühendisi
 

commodore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Ağu 2006
Mesajlar
185
Yaş
38
coRSac' Alıntı:
0-100 'e adlı programda göstermişlerdi aracı.Hikayeye gelince halka herşeyi yanlış aksettirip bazı şeylerin önünü kapayan halis türk basını.
evet malesef bende çok üzülerek izledim programı... Yazık olmuş yine her alanda olduğu gibi...
 

Astra 1.7CDTI

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Ağu 2006
Mesajlar
205
Yaş
33
zamanında uçak yapmayada kalkışmışız ama onunda önünü kesmişler
 

ORDUdrift

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Ağu 2006
Mesajlar
1,301
Yaş
35
:mad: engelliyorlar işte türk ün önünü:mad:
 

DUVAN_19

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Eyl 2006
Mesajlar
57
Yaş
33
ya gecekten kasa çok güsel olmmus helal olsun 4.5 ayda yaptikalrine sak sak sak sak sak sak
 

MOKIA

Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Ağu 2006
Mesajlar
3,817
Birzamanlar uçak fabrikasını kapatıp traktör fabrikasına çeviren zihniyet, işte bunu yapanlar vatan hayini.
 

alper a

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Şub 2007
Mesajlar
1,184
Yaş
40
Yazık Olmuş Bı kadar Basit. :(
 

iason

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ocak 2008
Mesajlar
544
Yaş
39
Bu kadar çok yazan olmuş, peki acaba kaç kişi "Devrim Arabaları"nı izledi?

:(

Alıntıdır:

Tum dunyayi saran ve sarsan ekonomik kriz, sanki "icimizden biri" gibi sunulan siyahi lider Obama'nin ABD Baskani secilmesi, sapikligi kendinden menkul Huseyin Uzmez'in igrenc oykusu filan derken, meslekdaslari arasinda dahi ismi "Tuccar gazeteci" olarak anilan Can Dundar kendi hazirlayip, yonettigi Mustafa filmi ile yalniz toplumun belirli kesimlerinden tepki cekmekle kalmadi, gundemin ortasina da kuruluverdi.

Can Dundar'in kisiligi, yaptigi filmde Ataturk'e bakis acisi, bu filmi izleyen ve ileride izleyecek olan yeni nesillere ulu onderimizi nasil tanitacagi elbette cok onemli konular... Tarih ve toplum bu kisiyi ve yaptiklarini elbetteki yargilayacak ve hak ettigi sekilde anacaktir.

Ben sizlerle onceki gun izledigim bir baska filmi paylasmak istiyorum ; DEVRIM ARABALARI !..

1960'larda yapilan ilk Turk mali otomobilin hazin oykusunu muthis bir oyuncu kadrosu ve harika bir anlatimla vermis yonetmen Tolga Ornek.. 4 ay gibi kisa bir surede ortaya cikartilan bu sempatik, ama bir o kadar talihsiz aracin hikayesini herkes gibi bende nefesimi tutarak izledim ; Bir avuc idealist muhendis ve calisan tarafindan gerceklestirilen mucizeyi ve "Garp kafasiyla yapilan aracin, sark kafasi ile benzin konmadigi icin biten" acikli oykusunu..

Her anlamda dunya sinemasi standartlarini yakalayan, o doneme ait hic bir detayin atlanmadigi, sanki 1960 yilinda cekilmis ve simdi vizyona girmis bir belgesel Devrim Arabalari.. Filmin son bolumunde izlediklerinden etkilenmeyen, yapilan haksizliga isyan etmeyen yoktu benim gittigim seansta.. Perde kapanip, isiklar acildiginda tika basa dolu olan salonda kimse konusamiyordu bile.. Sanki Devrim Arabalarina yapilan haksizligin utancini paylasiyor gibiydik..

Lutfen, Mustafa'ya kizip, Devrim Arabalarini cezalandirmayin ve mutlaka bu filmi izleyin!..

1960 ile 2008 arasinda gecen onca zamana karsin kafalarin nasil ayni kaldigina, Ata'mizin Nutuk'da ongordugu ve bizleri uyardigi gibi "dahili ve harici bedhahlarin" ulkemizin gelismesine nasil utanmadan tas koyduklarina bir kez daha iciniz yana yana goz sahidi olun. Filmin bir bolumunde bir kac cumle ile gecistirilen, ama duydugunuz her kelimede sizlere "bu kadari da olmaz" dedirtecek Tayyare Fabrikasinin makus talihinin anlatildigi bolumu de kacirmayin!.. Devrim Arabalarinin ve bu hayalin ardindan gitmekte bir an bile tereddut etmeyen insanlarin kiymetini bilmek de yarar var!..

Yakin tarihimizin ve yerli sanayimizin donum noktalarindan biri olan bu hikayeyi boylesi carpici bir film haline getirmeyi akil eden, yoneten, oynayan, emegi gecen herkesin aklina, ellerine saglik!.. Sagolsunlar, varolsunlar!..
 

Kasırga&Burak

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Eyl 2007
Mesajlar
3,678
Yaş
32
Bu kadar çok yazan olmuş, peki acaba kaç kişi "Devrim Arabaları"nı izledi?
Mert abicim ben zaten o filmin vizyona girmesini bekliyordum ve vizyona girdiği gibi gittim gerçekten çok güzel filmdi o dönemi en iyi şekilde anlatmışlar;) birtürk olarak gurur duydum ama her zamanki gibi TÜRK BASINI ordada halkı yanlış yönlendirmişler :cry:ama imkansızı başarmışlar o araçta o kadar emek varki :( herkese tavsiye ederim :)

hatta burdada bilgi almak için siteside mevcut ;)
http://www.devrimotomobil.com/intro.php
 
Üst