İlk çalıtirmanın bedeli.

ogun06

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Haz 2010
Mesajlar
591
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
32
Siteyi ziyaret et
Kontak çevrilip ilk marş verildiği zaman, volan 0 d/d' dan hızlanarak ortalama 100 d/d' ya çıkar. Volanın devri artarken herhangi bir ateşleme yada benzin püskürtülmesi gerçekleşmez, eğer bu süre zarfında benzin püskürtülürse motor muhtemelen boğulur çünkü egzoz supapları yukarıdadır. Volan ortalama 100 d/d' ya (yani artık çalışabileceği uygun devire) çıktığı zaman artık benzin püskürtülüp buji ateşlenirse motorun çalışacağı uygun devir sayısına erişilmiştir. Bu bilgi ECU' ya otomobilin yazılımcıları tarafından yüklenmiştir ve sensörden uygun devire çıkıldığını tespit eden ECU enjektörlere ve bujilere güç vererek ilk ateşlemeyi gerçekleştirir, sırası ile diğer silindirlerde de ateşleme yapıldıktan sonra yağlamanın ve ısınmanın en kısa sürede gerçekleşmesi için hava sıcaklığına bağlı olarak motoru bir süre rölanti devrinden yüksek çalıştırır, istediği değerleri elde ettikçe azar azar rölanti devrine indirir.

Not: Motordaki ilk ateşlemeler sırasında volan devri yükseldikçe marş dişlisi merkezkaç kuvvetinin etkisiyle volandan çekilir.

Günümüz motorlarında benzin nereden geliyor?
Yanma odasının üzerinde bulunan enjektörlerden.

Egzoz supapları nerede?
Yanma odasının üzerinde.

Peki yukarıdan bir benzin vakumlanıyor ve gene egzoz supapları da yukarıda ise yanmamış benzin bu yukarıda bulunan supaplardan yerçekimi olan bir ortamda nasıl dışarı atılır? Newtonunu mezarından kaldırırsınız, akşam akşam iyi güldüm :D
Atılamaz ve motor boğularak biyele ekstra yük bindirir.

Günümüz bilgisayar kontrollü elektronik ateşlemeli motorlarında, ve hatta karbüratörlü 4 zamanlı motorlarda bile vakum olayı yoktur. Karbüratör sadece havayı vakumlar, benzini vakumlamaz. Oradaki mekanik düzenek hakkında bilgim yok fakat araştırıp bulabilirim.

Vakum sadece 2 zamanlı motorlarda vardır ki onların da egzoz portu emme portundan yukarıda olduğu için 2 zamanlı motorlarda ilk çalıştırmadan birkaç saniye sonra, belki gerçek anlamda çiğ benzin atma durumu görebilirsiniz.

Sen iyi güldüğüne göre yanlış bildiğini de anlatamayız sana :( Haklısın kardeşim :D
 

bacadir68

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Eyl 2007
Mesajlar
7,785
Tepki puanı
11
Puanları
38
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
Arkadaşlar benim söylediklerim uygulamadadır. Dediğim gibi belki 5-6 marşta 500ml aklımda yanlış kalmış olabilir ama aklımda bir şekilde böyle kalmış.

Uygulama kısmına gelirsek, çok zor değil. Motora giren benzin hortumunu sökün ve kontak anahtarını 1 konumuna getirin. Hem püskürtme basıncını görürsünüz hemde miktarını. Ben bu olayı 2 litre vectra b aracımda bizzat denedim. Çünkü o an yarım litre kadar benzine ihtiyacım vardı. O yüzden 5-6 marş diye aklımda kaldı.

Vakumlu sistem olsaydı yüksek basınçlı benzin pompası kullanmazlardı diye düşünüyorum. Sadece hava vakumlanır yani.
 

astraopc

Yönetici
Moderatör
52-Ordu
Katılım
1 Nis 2010
Mesajlar
2,877
Tepki puanı
46
Puanları
48
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
arkadaşlar her enjektörün belirli bir max püskürtme miktarı var ondan fazla püskürtemez. bunlarda ilk çalışma anında yani araç dururken ml/saat cinsinde hesaplanır . Buda inanın 3-5 marşta 100ml - 500 ml gibi ütopik rakamlar değil.

Araçlarımızın enjektörleri rölanti halinde ve ilk çalışma anında saatte 600ml (ortalama olarak ama bu 700-800 klima açıkken 900-1100ml gibi değerlerde olabilir) püskürtecek kadar bir ayara sahiptir. Motor hacmi büyüdükçe bu değerde büyür ama harcam inanın bir kaç ml den fazla değil. Kapasiteler belli.

Yakıt kütüğü girişini söküp bidon doldurmak için marş basarsanız yaklaşık 15 sn de 500ml yakıt alırsınız ama bu enjektörlerden bu miktar püskürtüldüğü anlamına gelmez kullanılmayan yakıtın tamamı geri dönüş hattı ile yakıt tankına döner. Kütük sürekli basınç altındadır ve bu değer astra h 115 liklerde yaklaşık 3.5-4 kg/cm2 dir.

Neyse kim neye inanırsa inansın ;)
 

astraopc

Yönetici
Moderatör
52-Ordu
Katılım
1 Nis 2010
Mesajlar
2,877
Tepki puanı
46
Puanları
48
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Kontak çevrilip ilk marş verildiği zaman, volan 0 d/d' dan hızlanarak ortalama 100 d/d' ya çıkar. Volanın devri artarken herhangi bir ateşleme yada benzin püskürtülmesi gerçekleşmez, eğer bu süre zarfında benzin püskürtülürse motor muhtemelen boğulur çünkü egzoz supapları yukarıdadır. Volan ortalama 100 d/d' ya (yani artık çalışabileceği uygun devire) çıktığı zaman artık benzin püskürtülüp buji ateşlenirse motorun çalışacağı uygun devir sayısına erişilmiştir. Bu bilgi ECU' ya otomobilin yazılımcıları tarafından yüklenmiştir ve sensörden uygun devire çıkıldığını tespit eden ECU enjektörlere ve bujilere güç vererek ilk ateşlemeyi gerçekleştirir, sırası ile diğer silindirlerde de ateşleme yapıldıktan sonra yağlamanın ve ısınmanın en kısa sürede gerçekleşmesi için hava sıcaklığına bağlı olarak motoru bir süre rölanti devrinden yüksek çalıştırır, istediği değerleri elde ettikçe azar azar rölanti devrine indirir.

Not: Motordaki ilk ateşlemeler sırasında volan devri yükseldikçe marş dişlisi merkezkaç kuvvetinin etkisiyle volandan çekilir.

Günümüz motorlarında benzin nereden geliyor?
Yanma odasının üzerinde bulunan enjektörlerden.

Egzoz supapları nerede?
Yanma odasının üzerinde.

Peki yukarıdan bir benzin vakumlanıyor ve gene egzoz supapları da yukarıda ise yanmamış benzin bu yukarıda bulunan supaplardan yerçekimi olan bir ortamda nasıl dışarı atılır? Newtonunu mezarından kaldırırsınız, akşam akşam iyi güldüm :D
Atılamaz ve motor boğularak biyele ekstra yük bindirir.

Günümüz bilgisayar kontrollü elektronik ateşlemeli motorlarında, ve hatta karbüratörlü 4 zamanlı motorlarda bile vakum olayı yoktur. Karbüratör sadece havayı vakumlar, benzini vakumlamaz. Oradaki mekanik düzenek hakkında bilgim yok fakat araştırıp bulabilirim.

Vakum sadece 2 zamanlı motorlarda vardır ki onların da egzoz portu emme portundan yukarıda olduğu için 2 zamanlı motorlarda ilk çalıştırmadan birkaç saniye sonra, belki gerçek anlamda çiğ benzin atma durumu görebilirsiniz.

Ufak bir bilgi araştırman için !

Konvansiyonel içten yanmalı benzinli motorlarda yakıt emme manifoldu içine enjektörler ile püskürtülür ancak piston içine yakıt hava karışımı alımı için emme subapları açıkken pistonun aşağı hareketinde oluşturduğu vakumdan yararlanılır. :bir: Ha yeni nesil direkt enjeksiyonlu turbo motorlar var VAg Grup TFSI, Mercedes CGI, Opel SIDI gibi ama bunlar farklı konu. Bunlarda yakıt düzeller gibi piston içine direk püskürtüldüğü için yakıt alımında vakuma gerek yoktur hava ise yine pistonun aşağı hareketi ile suck(emme) edilir ;)

https://www.youtube.com/watch?v=_QXH5MaoKEE

Egzost supalarından ise gaz pistonun süpürme hareketi ve içeride oluşan basınç sayesinde atılır. Sanırım konu Newton dan çok Sadi Carnot, Boyle ve Charles-Gay Lussac'ı ilgilendiriyor ;) Paran varsa ne rahat yani ;)

belki faydası olur.
 
Son düzenleme:

Nobran

Emektar Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Eyl 2013
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
256
Puanları
83
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
Ufak bir bilgi araştırman için !

Konvansiyonel içten yanmalı benzinli motorlarda yakıt emme manifoldu içine enjektörler ile püskürtülür ancak piston içine yakıt hava karışımı alımı için emme subapları açıkken pistonun aşağı hareketinde oluşturduğu vakumdan yararlanılır. :bir: Ha yeni nesil direkt enjeksiyonlu turbo motorlar var VAg Grup TFSI, Mercedes CGI, Opel SIDI gibi ama bunlar farklı konu. Bunlarda yakıt düzeller gibi piston içine direk püskürtüldüğü için yakıt alımında vakuma gerek yoktur hava ise yine pistonun aşağı hareketi ile suck(emme) edilir ;)

https://www.youtube.com/watch?v=_QXH5MaoKEE

Egzost supalarından ise gaz pistonun süpürme hareketi ve içeride oluşan basınç sayesinde atılır. Sanırım konu Newton dan çok Sadi Carnot, Boyle ve Charles-Gay Lussac'ı ilgilendiriyor ;) Paran varsa ne rahat yani ;)

belki faydası olur.

Bunları biliyorum hocam. Firmaların, bilinen teknolojilerin kombinasyonları ile motor tipleri çıkartması sadece. CGI Charged gasoline injection. Keza SIDI de spark ignition direct injection demek. Benzinli motora spark adı koymak mantıksız mesela, bujisiz benzin nasıl ateşlenir ama reklam olsun diye spark ekleyip muazzam bir özellik gibi reklamı ediliyor :) Bu kombinasyonlardaki uyumu sağlayan, motoru yeniden icat etmiş gibi reklamını yapıyor. Halbuki işin esprisi bu kombinasyonu uyumlu yapmak ve yazılımını düzgün yazabilmek. Kesinlikle basit bir işmiş gibi görüp küçümsediğim düşünülmesin fakat çok büyük farklar yok, işin reklam boyutu daha fazla ve isimlendirme bu bağlamda çok daha önemli.

Benim bahsetmek istediğim konu, depodan vakum yolu ile benzin çekilmesi idi. Zaten öyle birşey 2 zamanlı motor dışında yok bahsettiğiniz motorlarda da emmeye püskürtülen hava yakıt karşımı piston tarafından vakumlanır fakat oda enjektör püskürtme yaparsa çekeceği bir yakıt olur. Sıvı benzin çekilse, yanma odasına girse bile piston ne kadar süpürme yaparsa yapsın egzoz supapından sıvı benzin çıkmaz. Bu yüzden yerçekimi yani Newton ile alakalı yoksa ideal gaz denklemine gelmemize daha çok var :)
 

Nobran

Emektar Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Eyl 2013
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
256
Puanları
83
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
Birinci ağızdan von karman akışkanlar dinamiği enstitü başkanının yalancısıyım. :) gerçi ilk vizeden patladım ama olsun :D

Von karman akışkanlar mekaniği enstitüsünde yapılan araştırmaları takip ediyorum, içten yanmalı motorlar ile ilgili bir araştırmaları bulunmamakta ;)
 

astraopc

Yönetici
Moderatör
52-Ordu
Katılım
1 Nis 2010
Mesajlar
2,877
Tepki puanı
46
Puanları
48
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Bunları biliyorum hocam. Firmaların, bilinen teknolojilerin kombinasyonları ile motor tipleri çıkartması sadece. CGI Charged gasoline injection. Keza SIDI de spark ignition direct injection demek. Benzinli motora spark adı koymak mantıksız mesela, bujisiz benzin nasıl ateşlenir ama reklam olsun diye spark ekleyip muazzam bir özellik gibi reklamı ediliyor :) Bu kombinasyonlardaki uyumu sağlayan, motoru yeniden icat etmiş gibi reklamını yapıyor. Halbuki işin esprisi bu kombinasyonu uyumlu yapmak ve yazılımını düzgün yazabilmek. Kesinlikle basit bir işmiş gibi görüp küçümsediğim düşünülmesin fakat çok büyük farklar yok, işin reklam boyutu daha fazla ve isimlendirme bu bağlamda çok daha önemli.



Benim bahsetmek istediğim konu, depodan vakum yolu ile benzin çekilmesi idi. Zaten öyle birşey 2 zamanlı motor dışında yok bahsettiğiniz motorlarda da emmeye püskürtülen hava yakıt karşımı piston tarafından vakumlanır fakat oda enjektör püskürtme yaparsa çekeceği bir yakıt olur. Sıvı benzin çekilse, yanma odasına girse bile piston ne kadar süpürme yaparsa yapsın egzoz supapından sıvı benzin çıkmaz. Bu yüzden yerçekimi yani Newton ile alakalı yoksa ideal gaz denklemine gelmemize daha çok var :)



Kardeşim sen egzost ile gaz Nasıl atılır yazmışsın, emmeden Nasıl girer yazmamışsın ki... Evet enjektör ne kadar püskürtürse o kadar yakıt gelir . Sen tüm konu boyunca emme manşfolduna giren yakıttan çok piston başına gelen yakıttan bahsedşyosun sonra başka şeyler yazdın...

Sadece harften ibaret dediğin motorlar da yüksek basınçlı benzin püskürtme sistemleri var , enjektör yapıları komple farklı . Yani çıkıp burada SIDI deki spark I yazıp direkt enjeksiyonu es geçmekte büyük başarı. SIDI Opelin ilk direkt enjeksiyonlu benzinli makinesi bunu bir spark a indirgemeniz sonrası benim yazdığım emme manifolduna püskürtme ve silindir içine direkt püskürtmeyi hiç anlamadığınızı görüyorum . Konumuz benzinin silindir içine Nasıl alındığı idi . Sen vakum yok dedin ! Bende konvansiyonel içten yanmalı benzinli motorlarda vakum olduğunu yazdım sana . Direkt enjeksiyonlu benzinli motorlar turbo benzin olayında çığır açmıştır bir harf kombinosyanundan ibaret değiller . Keşke o kadar basit olsa :) çok büyük farklar yok dediğin eğer makinenin çalışması ise zaten içten yanmalı makine bu ne kadar farklı olabilir ama unutmayın emme manifolduna püskürtülen sistemde yüksek basınç gerekmez bundan dolayı yakıt Hattı , yakıt pompası , yakıt kütüğü , enjektörlerde buna bağlı olarak düşük basınçlıdır . CGI yada SIDI motorlar da direkt olarak silindir içine giren yakıt yüksek basınca sahip olmalıdır bu basınç sayesinde yakıt çok daha iyi yanar bu düşük yükte daha iyi yanma daha iyi emisyon , daha yüksek güç demek.

Neyse bilgileriniz ile hayatınızda başarılar dilerim bol sparklı günler :)
 
Son düzenleme:
Üst