Devir Düşmesi

MAksoy

Kayıtlı Kullanıcı
05-Amasya
Katılım
30 May 2025
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
1
Arkadaşlar aracımda bi sorun çözemedim
Aracım 2008 Opel Astra h Z16XER kodlu motor. Benzin LPG. Sabah aracımı çalıştırdığımda rolanti 30 saniye dalgalnma yapıyor. Asıl sorunum motor ısınınca başlıyor. Motor sıcakken trafikte durmaya yakın debriyaja basınca rolanti düşüp kalkıyor stop etmiyor ama tekliyor. Bu sadece gazdan ayağımı çekip araç vitesdeyken debriyaja basınca oluyor. Araç hem benzinde hemde LPG de yapıyor.Bunla ilgili subaplar çelik yapıldı, baskı balata değişti, boğaz kelebeği, krak sensörü, maf sensörü, külbütör kapağı, bobin, buji değişti.Hava kaçak testi yapıldı bi sorun yok. Alternatör e bakıldı oda sağlam. Katalizör boşaltıdı. Araç Arıza olarak sadece katalizör arızası veriyor. Sizce sorun nedir. Baya maliyetli oldu ama hala arıza devam ediyor.
 
Arkadaşlar aracımda bi sorun çözemedim
Aracım 2008 Opel Astra h Z16XER kodlu motor. Benzin LPG. Sabah aracımı çalıştırdığımda rolanti 30 saniye dalgalnma yapıyor. Asıl sorunum motor ısınınca başlıyor. Motor sıcakken trafikte durmaya yakın debriyaja basınca rolanti düşüp kalkıyor stop etmiyor ama tekliyor. Bu sadece gazdan ayağımı çekip araç vitesdeyken debriyaja basınca oluyor. Araç hem benzinde hemde LPG de yapıyor.Bunla ilgili subaplar çelik yapıldı, baskı balata değişti, boğaz kelebeği, krak sensörü, maf sensörü, külbütör kapağı, bobin, buji değişti.Hava kaçak testi yapıldı bi sorun yok. Alternatör e bakıldı oda sağlam. Katalizör boşaltıdı. Araç Arıza olarak sadece katalizör arızası veriyor. Sizce sorun nedir. Baya maliyetli oldu ama hala arıza devam ediyor.
Muhtemelen sorun motor sıcakken ECU'nun yakıt-hava karışımını tam olarak ayarlayamamasından kaynaklanıyor hocam. Bu da genelde emme manifoldu kaçakları, rolanti valfi sorunları ya da oksijen sensörü (lambda sensörü) kaynaklı oluyor. Özellikle sıcak motorda yapması, kapalı çevrim (closed loop) sistemde yakıt karışımı O2 sensörüne göre ayarlanırken bir sapma olduğunu düşündürüyor.

Senin arızada şu ihtimaller kuvvetli:

1. Lambda (O2) sensörü sapıtıyor olabilir
ECU, O2 sensöründen gelen sinyale göre zengin/yalın karışımı ayarlar. Sensör bozuksa veya geç tepki veriyorsa motor rölantide kararsız kalabilir.


2. Emme manifoldu conta ya da PCV valfi sızıntısı olabilir (özellikle sıcak motorda genleşmeyle artan)
Test yapılsa bile bazen sıcaklıkla ortaya çıkan kaçaklar gözden kaçabilir. Hava kaçak testini sıcak motorda tekrarlatmak faydalı olabilir.


3. Rölanti kontrol valfi (IAC) kirli ya da ömrünü doldurmuş olabilir
Sıcak motorda devri sabitleyemeyen bir valf benzer belirtiler verir.


4. ECU yazılım güncellemesi veya adaptasyon gerekebilir
Parçalar değişince ECU’nun adaptasyonları şaşmış olabilir. Tüm adaptasyonlar sıfırlanıp yeniden öğrenmeye bırakılmalı.


5. Enjektörlerin püskürtme karakteri bozulmuş olabilir
Hem LPG hem benzinle yapması, ortak sistemlerden biri olan hava-yakıt karışımı veya enjektör kontrolü sorununa işaret eder.



Ayrıca tekleyen bu tip araçlarda krank kasnağı balanssızlığı veya motor kulakları (takozlar) da titreşimli çalışmaya neden olabilir. Sen stop etmiyor diyorsun ama tekleme hissi varsa o da hissiyatı artırır.

Sonuç: Bu noktada O2 sensörü testi, sıcak motorda emme manifoldu kaçağı yeniden kontrolü, IAC valfinin sökülüp temizlenmesi ya da denenmiş bir yedekle test edilmesi, ve son olarak da ECU adaptasyon sıfırlaması önerilir. Bunları yaptıktan sonra hâlâ devam ederse enjektör testi yapılmalı.

İnce iş hocam, ama doğru ustayla çözülür.
 
Muhtemelen sorun motor sıcakken ECU'nun yakıt-hava karışımını tam olarak ayarlayamamasından kaynaklanıyor hocam. Bu da genelde emme manifoldu kaçakları, rolanti valfi sorunları ya da oksijen sensörü (lambda sensörü) kaynaklı oluyor. Özellikle sıcak motorda yapması, kapalı çevrim (closed loop) sistemde yakıt karışımı O2 sensörüne göre ayarlanırken bir sapma olduğunu düşündürüyor.

Senin arızada şu ihtimaller kuvvetli:

1. Lambda (O2) sensörü sapıtıyor olabilir
ECU, O2 sensöründen gelen sinyale göre zengin/yalın karışımı ayarlar. Sensör bozuksa veya geç tepki veriyorsa motor rölantide kararsız kalabilir.


2. Emme manifoldu conta ya da PCV valfi sızıntısı olabilir (özellikle sıcak motorda genleşmeyle artan)
Test yapılsa bile bazen sıcaklıkla ortaya çıkan kaçaklar gözden kaçabilir. Hava kaçak testini sıcak motorda tekrarlatmak faydalı olabilir.


3. Rölanti kontrol valfi (IAC) kirli ya da ömrünü doldurmuş olabilir
Sıcak motorda devri sabitleyemeyen bir valf benzer belirtiler verir.


4. ECU yazılım güncellemesi veya adaptasyon gerekebilir
Parçalar değişince ECU’nun adaptasyonları şaşmış olabilir. Tüm adaptasyonlar sıfırlanıp yeniden öğrenmeye bırakılmalı.


5. Enjektörlerin püskürtme karakteri bozulmuş olabilir
Hem LPG hem benzinle yapması, ortak sistemlerden biri olan hava-yakıt karışımı veya enjektör kontrolü sorununa işaret eder.



Ayrıca tekleyen bu tip araçlarda krank kasnağı balanssızlığı veya motor kulakları (takozlar) da titreşimli çalışmaya neden olabilir. Sen stop etmiyor diyorsun ama tekleme hissi varsa o da hissiyatı artırır.

Sonuç: Bu noktada O2 sensörü testi, sıcak motorda emme manifoldu kaçağı yeniden kontrolü, IAC valfinin sökülüp temizlenmesi ya da denenmiş bir yedekle test edilmesi, ve son olarak da ECU adaptasyon sıfırlaması önerilir. Bunları yaptıktan sonra hâlâ devam ederse enjektör testi yapılmalı.

İnce iş hocam, ama doğru ustayla çözülür.
Dediğin gibi doğru ustayı bulmak lazım
 
Geri
Üst