Araçta tasarrufun en basit formülü

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
fft191_mf1592523.Jpeg


- Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği Bölüm Başkanı ve Otomotiv Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın, "Araçlarda yüksek vites, düşük devir, sabit hız mantığı en temel yakıt tüketim uygulamasıdır" dedi.

Aydın, AA muhabirine yaptığı açıklamada, içten yanmalı motorlara karşı artan talep karşısında otomotiv sanayisinin, günümüzde en ileri teknoloji ile üretim gerçekleştiren sektörlerden birisi haline geldiğini söyledi.

Enerji kaynaklarının verimli kullanılmasından çevresel faktörlere, ekonomiden konfora kadar tüm konuları kapsayan otomotiv alanı içinde en dikkati çeken noktanın, yakıtlar ve yakıt ekonomisi olduğunu belirten Aydın, günümüzde sadece fosil kökenli yakıtlar değil, aynı zamanda alternatif enerji kaynaklarından elde edilen yakıtların da kullanıldığını kaydetti.

Aydın, hidrojen enerjisi, güneş enerjisi, atıklar, yağlı tohumlar gibi birçok kaynağın, yakıt üretimi için bilim insanları tarafından araştırıldığını ve kullanıldığını belirterek, "Artan petrol fiyatları ile otomobil kullanıcılarının en temel konusu bugün kuşkusuz yakıt ekonomisi. Yakıt ekonomisi sağlamak amacıyla yakıt katkı maddeleri ve piyasada bulunan ekonomi cihazları otomobil kullanıcıları tarafından denenmekte. Ayrıca, ekonomik sürüş teknikleri günlük hayatımızda sıklıkla uyguladığımız konular arasında yerini aldı" dedi.

Yakıt ekonomisi için dikkat edilmesi gereken hususlar olduğunu anlatan Aydın, şunları söyledi: "Ancak bir otomobilden kullanıcı olarak beklentilerimizi de net olarak belirlememiz gerekiyor. Otomobil kullanıcılarının birçoğu araçlarında yüksek performans olmasını ister. Özellikle hızlı ivmelenme, yokuşlarda rahat hareket kabiliyeti gibi performans konuları, otomobil kullanıcıları için önemli başlıklar olsa da, bunlar aynı zamanda yakıt tüketimini artıran unsurlardır. Performans ve yakıt ekonomisi birbirine zıt iki konudur. Bir araçtan hem performans, hem de daha az yakıt tüketmesini beklemek akılcı değildir. Kullanıcılar tarafından performansa yönelik aracın dizaynında ve motorlarında sonradan yapılan değişiklikler (modifiye) yakıt tüketimine olumsuz yansır. Aracın özellikle aerodinamik yapısı ve motorun güç artışına yönelik yapılan bu teknik değişiklikler performans ve yakıt tüketimini artırır."

-DÜŞÜK YAKIT TÜKETİMİ İÇİN UYARILAR-

Aydın, içten yanmalı motorlarda yakıt tüketimini azaltmak için benzinli ya da dizel hangi motor olursa olsun, tavsiye edilen en önemli kullanım şeklinin, en kısa zamanda yüksek viteslere ulaşarak aracın seyrini sağlamak olduğunu söyledi.

Normal seyirde, örneğin 3’ncü vitesten 4’ncü vitese geçmek için hangi devirde vites atılmasının önemli olduğunu ifade eden Aydın, "Yani ekonomi mi, yoksa spor modunda mı bir kullanış olacağı tamamen sürücüye bağlı. Aracın seyrini etkilemeyecek en ideal ve düşük devirlerde vites değiştirmek muhakkak surette yakıt ekonomisi sağlayacaktır" dedi.

Aydın, bunun sürüş tarzı haline dönüştürülmesi halinde aradaki farkın çok geçmeden görülebileceğini belirterek, şöyle konuştu: "Eğer tercihimiz örneğin 2 bin devir değil de 3 bin ya da 3 bin 500 devirde motor hızında vites değişikliği olursa, burada hızlı bir ivmelenme sağlamak mümkün olacaktır. Ancak yakıt tüketimimiz bir o kadar artacaktır.

Kontrollü vites geçişi önemli. Özetle, araçlarda yüksek vites düşük devir sabit hız mantığı en temel yakıt tüketim uygulamasıdır. Araç hızı arttığında, araca yönelik hava direnci de artacağından yüzde 10 ve yüzde 20 arasında yakıt tüketimi fazlalaşmaktadır." Araçta tasarruf için bir diğer konunun da frenleme olduğunu, üretilen enerjiyi hareket etmek için kullanacakken, ani fren ile bunun kaybedilebileceğine işaret eden Aydın, şunları söyledi: "Günlük hayattan buna bir örnek vermek gerekirse, 200 metre ileride trafik ışıklarında kırmızı ışığın yandığını gördüğümüz halde halen gaza basıp enerji üretir ve ışıklara yaklaştığımızda sert fren ile durmaya çalıştığımız anlarda, aslında ilerlemek için üretmiş olduğumuz ve daha fazla mesafe gidebileceğimiz enerjimizi frenleme ile kaybetmiş oluyoruz. Bu nedenle trafik şartlarını göz önünde bulundurarak ani frenlemelerden kaçınmak, yakıt tüketiminizi azaltır. Araçlarda bulunan konfor donanımları da aracın yakıt tüketimini etkilemektedir. Klima bunların başında gelmektedir. Unutulmaması gereken şey, araç üzerinde çalışan herhangi bir parça, enerjisini doğrudan ya da dolaylı olarak motor ana milinde üretilmiş olan güçten almaktadır. Dolayısıyla aracınız seyir halinde iken klimanın açılması, klima kompresörü ve donanımlarının ana milden güç çekeceği anlamına gelir. Bu durumda tekerleklere iletilmesi gereken gücü sağlamak amacı ile kaybedilen güç ekstra yakıt ile sağlanmaktadır.

Sunroof ve pencerelerin açık olması, hava direncini artıracağından yakıt tüketimini de artıracaktır. Kullanıcıların dikkat etmesi gereken bir diğer husus ise lastik havalarıdır. Eğer lastik havaları standart değerlerden düşük olursa, yol ile olan temas yüzeyi artacağından, sürtünme artacaktır. Bu nedenle aracı istenilen seviyede hareket ettirebilmek için yakıt tüketimi artacaktır. Düzenli olarak araçlarda lastik havalarının kontrolü yapılmalıdır. Ayrıca araçların bakımlarının düzenli olarak yapılması, yukarıda sıralanan konuların etkinliğini artıracaktır."

-EKONOMİ CİHAZLARI VE MODİFİYE-

Aydın, piyasada çeşitli markalarda satılan ekonomi cihazları veya malzemelerinin kimisinin manyetik alan etkili, kimisinin ise hava akışını etkileyen tiplerde olduğunu söyledi.

Hava akışını düzenleyici bu cihazların emme manifolduna monte edilerek silindir içerisine giren havanın hızını ve yönünü değiştirerek türbülans oluşturduğunu belirten Aydın, "Bu hava yakıtın iyi bir karışım oluşturmasını sağlamaktadır. Ancak ekonomi cihazların çoğu, modern motorlarda değil, daha eski teknoloji motorlarda az da olsa avantajlar sağlamaktadır" dedi.

Aydın, performansa yönelik yapılan modifiye çalışmalarının, ekonomik yakıt tüketimine ters bir işlem olduğunu belirterek, şunları kaydetti: "Hız ve güç istenilen yerde yakıt tüketimi daima artar. Her ne kadar aerodinamik olarak aracın hava sürtünme direnci düşse de, motorda yapılan değişikliklerle ekstra güç talebi yakıt tüketimini artırmaktadır. Günümüzde kullanılan araçların hemen hepsi, elektronik kontrol ünitesine sahip araçlardır.

Halk dilinde beyin olarak tanımlanan bu parçada mevcut yazılım ile araç üzerindeki tüm elektronik sistemler çalıştırılır ve kontrol altında tutulur.

Elektronik kontrol ünitesindeki çip üzerinde yapılan değişiklikle ekstra güç ve tork elde etmek mümkün olmaktadır. Ancak gücün ve torkun arttığı yerde yakıt tüketimi de artar."
 
N

napleser

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

sağol Hakan hocam paylaşım için
bu ara farkettim makalede denildiği şekilde vites yükseltme uyarısı çıktıktan 1-2 sn sonra vitesi yükseltmeye başladım otomatik olarak benim 2000 devirde gerçekleşiyor vites yükselt uyarısı haliyle yakıt tüketimide düşüyordur
aracım manuel :)
 

drseco

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ağu 2011
Mesajlar
1
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

meraba arkadaşlar... site cok kullanışlı emegi gecenlere teşekkürler 3bravvo aracın 1.3 cdti sport+still paket gümüş gri.. yakıt tüketimi 7.1/100 km/1000 km de.. sıkıntım şu ki; dizel arcalarda yüksek devirlerde kullanım önerilirken, ekonomik sürüş tarzı 2000 devirlerde shift ve yüksek vites!  konuya hakim olmayışım nedeniyle hala bu çelişkiyi yaşıyorum soruu!!! aracın turbosunun zarar görmesinden endişeleniyorum 002tuhaff... şimdiden teşekkürler..
 

Tolga KARACA

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2011
Mesajlar
9,709
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

napleser link' Alıntı:
sağol Hakan hocam paylaşım için
bu ara farkettim makalede denildiği şekilde vites yükseltme uyarısı çıktıktan 1-2 sn sonra vitesi yükseltmeye başladım otomatik olarak benim 2000 devirde gerçekleşiyor vites yükselt uyarısı haliyle yakıt tüketimide düşüyordur
aracım manuel :)

Shift uyarısı motorun bir üst vitesi kaldırabileceği an yanar, mesela düzde yada inişlerde ancak yokuş tırmanıyorsanız shift uyarısı motor devrinin iyice yükselmesini bekleyerek yanar.

Zira zor koşullarda erken vites büyütmek tam tersi fazla sarfiyat + kurumlanmaya neden olur.
 

xylent

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 May 2011
Mesajlar
860
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Siteyi ziyaret et
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

Tolga KARACA link' Alıntı:
[quote author=napleser link=topic=2180.msg44898#msg44898 date=1314831692]
sağol Hakan hocam paylaşım için
bu ara farkettim makalede denildiği şekilde vites yükseltme uyarısı çıktıktan 1-2 sn sonra vitesi yükseltmeye başladım otomatik olarak benim 2000 devirde gerçekleşiyor vites yükselt uyarısı haliyle yakıt tüketimide düşüyordur
aracım manuel :)

Shift uyarısı motorun bir üst vitesi kaldırabileceği an yanar, mesela düzde yada inişlerde ancak yokuş tırmanıyorsanız shift uyarısı motor devrinin iyice yükselmesini bekleyerek yanar.

Zira zor koşullarda erken vites büyütmek tam tersi fazla sarfiyat + kurumlanmaya neden olur.
[/quote]

Söylediğiniz çok doğru; ancak bizim araçlarımızda vites yükseltme uyarısı her zaman doğru çalışmıyor malesef. Özellikle yokuş tırmanırken 10 saniye veya daha uzun bir süre 2000+ devirde seyrederseniz aracın vites yükseltme uyarısı verdiğini göreceksiniz. Bu uyarıyı aldığınızda vites yükseltirseniz de araç bazı durumlarda çekişten düşecek ve gaz verdiğinizde de boğulacaktır. Devrin iyice yükseldikten sonra uyarı vermesi durumunu ben araç düz yolda hızlanırken gözlemledim. Eğer sabit hızda bir süre gittiyseniz araç 1900+ devirlerde vites yükseltme uyarısı veriyor. Eğer araç hızlanıyorsa 2500+ devirden sonra vites yükseltme uyarısı veriyor. Yani benim gördüğüm kadarıyla öyle çok da kompleks, farklı durumları düşünen bir sistem falan yok bu işin altında. Sistem sadece devir saatine ve aracın hızlanmakta mı sabit hızda ilerlemekte mi olduğuna bakıp bir karar veriyor, bu da her zaman doğru olmayabiliyor.

Bir diğer problem de vites yükseltme uyarısının bazen gereksiz veya erken yapılması. Örneğin ben düz yolda 5. viteste 2000 devrin hemen altında (1900-1950 civarı) kullanırken araç bana vites yükselt diyor; ancak vites yükselttiğimde hızımı sabit tutarsam aracın devri 1500 civarlarına düşüyor. 6. viteste aracı 1500 devirle kullanmanın 5. viteste 1900 devirle kullanmaktan daha mantıklı olduğundan ben şüpheliyim açıkçası. Hem yakıt tüketimi açısından, hem motorun zorlanması ve ömrü açısından, hem de sürüş güvenliği açısından...
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

drseco link' Alıntı:
meraba arkadaşlar... site cok kullanışlı emegi gecenlere teşekkürler 3bravvo aracın 1.3 cdti sport+still paket gümüş gri.. yakıt tüketimi 7.1/100 km/1000 km de.. sıkıntım şu ki; dizel arcalarda yüksek devirlerde kullanım önerilirken, ekonomik sürüş tarzı 2000 devirlerde shift ve yüksek vites!  konuya hakim olmayışım nedeniyle hala bu çelişkiyi yaşıyorum soruu!!! aracın turbosunun zarar görmesinden endişeleniyorum 002tuhaff... şimdiden teşekkürler..
öncelikle hoşgeldiniz,tanışma bölümüne de bekliyoruz sizi
aracınızın ortalamasının düşmesi ve daha tasarruflu olmasını istiyorsanız 1.3 için ideal vites aralığı 2000-2500 devir arasıdır
ben öyle yapıyorum ve şu an şehiriçi ortalamam 5.3
 

xylent

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 May 2011
Mesajlar
860
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Siteyi ziyaret et
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

Bu arada Myth Busters izleyenler hatırlayabilir (Discovery Channel'da yayınlanan ve şehir efsanelerinin doğruluğunun test edildiği bir televizyon programı). Bir bölümde aracı klima açık kullanmanın mı yoksa klima yerine camlar açık kullanmanın mı daha fazla yakıt sarfiyatına sebep olacağı test edilmişti ve sonuç ilginç bir şekilde aynı çıkmıştı. Yani yakıt tasarrufu yapacağım diye klimayı kapatıp da camları açıp öyle gidiyorsanız, sürtünmenin artmasından dolayı harcayacağınız yakıt miktarı aşağı yukarı klimanın tükettiğine denk oluyordu. Tabii bu araçtan araca ve aracın seyir hızına göre de farklılık gösterebilecek birşey. Özellikle uzun yolda 90+ hızlarda bunun geçerli olma olasılığı bence yüksek. İlginç bir bilgi olduğunu düşünerek paylaşmak istedim.
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Araçta tasarrufun en basit formülü

xylent link' Alıntı:
Bu arada Myth Busters izleyenler hatırlayabilir (Discovery Channel'da yayınlanan ve şehir efsanelerinin doğruluğunun test edildiği bir televizyon programı). Bir bölümde aracı klima açık kullanmanın mı yoksa klima yerine camlar açık kullanmanın mı daha fazla yakıt sarfiyatına sebep olacağı test edilmişti ve sonuç ilginç bir şekilde aynı çıkmıştı. Yani yakıt tasarrufu yapacağım diye klimayı kapatıp da camları açıp öyle gidiyorsanız, sürtünmenin artmasından dolayı harcayacağınız yakıt miktarı aşağı yukarı klimanın tükettiğine denk oluyordu. Tabii bu araçtan araca ve aracın seyir hızına göre de farklılık gösterebilecek birşey. Özellikle uzun yolda 90+ hızlarda bunun geçerli olma olasılığı bence yüksek. İlginç bir bilgi olduğunu düşünerek paylaşmak istedim.
evt kesinlikle o yüzden ben camları hemen hemen hiç açmıyorum klima 1 ya da 2. kademe 20 derecede gayet güzeş bir havalandırma sirkülasyonu oluyor..
 
Üst