- Katılım
- 28 Ocak 2007
- Mesajlar
- 855
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 43
McPherson süspansiyon sistemi, özellikle performans amaçlıkullanılan bir süspansiyon sistemi. McPherson süspansiyonun başlıca avantajları sadeliği ve kompakt boyutlarıdır. Bağımsız tekerlekler sayesinde tüm lastik hareketlerinin daha hassas kontrolününe imkân vererek darbeleri ve titreşimleri emer, konforu artırır. Bir engelle karşılaştığında (kanalizasyon kapakları, tramvay rayları, pürüzlü yüzeyler vb.), lastik darbeyi emerek gerek virajlarda gerek düz yolda maksimum direksiyon hakimiyeti sağlar. Keskin manevaralardan sonra otomobilin toparlanmasını hızlandırır, genel hakimiyeti artırır.
Otomobillerde güvenli ve rahat bir sürüş için lastikle yol arasında daima temas sağlayan süspansiyon sistemleri ve yardımcı parçaları sayesinde yol-araç-sürücü arasında esneklik sağlanır. Bağımsız McPherson süspansiyon sistemiyse günümüz otomobillerinde en yaygın kullanılanı.
Mini ve orta sınıf arasındaki otomobillerin büyük çoğunluğunun ön akslarında McPherson tipi süspansiyon kullanılır.
Bağımsız McPherson sisteminde her tekerlek birbirinden bağımsız olarak hareket eder. Ayrı ayrı salıncaklara bağlanmış olan tekerlekler, amortisör ve helezon yayın iç içe kullanılmasıdır. Ön tekerlekte bulunan direksiyon kolu (rot) amortisör ile aynı parça aks üzerinde çalışır. Bir başka sistemde de rot kolu amortisörün tepe bölgesine takılır. Gergi kolu, otomobilin boy ekseninde oluşacak itme ve çekme kuvvetine karşı direnç gösterir. Otomobilin yol tutuş ve sürüş konforu diğer sistemlere göre daha iyidir. Diğer sistemlere göre daha az yer kaplaması sayesinde motor bölümünde daha fazla yer sağlanır. Esnek olmasıysa kontrollü hareket yeteneğini arttırır. Sarsıntılara karşı hassas olan bu sistem, tekerlek balans bozukluklarına neden olur. Sürtünmenin fazla olması sebebiyle sürücünün dönüşlerde daha fazla güç harcaması gerekir. Genelde önden çekişli araçların arka akslarında kullanılan bağımsız McPherson süspansiyon sisteminde gergi çubuğu kullanılır. Arka sağ ve sol salıncak üzerine bağlanmış üst bağlantı da aracın kaportasındadır. Amortisörün ömrü daha uzundur. Diğer basit sistemlere göre savrulma daha azdır. Arka akslar için maliyeti biraz fazladır.
McPherson Sistemini Oluşturan Parçalar
1) Amortisör: Yol ile lastik arasında oluşan titreşimi sönümleyerek tekerleğin yol ile temasını sağlar.
2) Helezon Yay: Amortisörün hareketli kısmını sarar. Esneme özelliği bulunan helezon yay amortisöre gelecek yükü hafifletir.
3) Viraj Denge Çubuğu: Merkezkaç kuvvetine göre çalışan viraj denge çubuğu, aracın dönüş sırasında eğimini azaltmak ve ağırlığını virajda ters tarafa itmek için kullanılır.
4) Salıncak (travers): Otomobilin motor bölümünde ve alt kısmında bulunur. Motor ve diğer parçalara taşıyıcılık yapan sabit bir parçadır. Salıncak traverse bağlı akslara, tekerlek çatalına ve süspansiyon sistemine yataklık yapar. Aşağı ve yukarı hareket yeteneği bulunmaktadır.
5) Gergi Çubuğu: Yol üzerinde bulunan tümsekler veya çubuklar, ani frenleme, ani direksiyon döndürmelerde gergi çubukları ön akslarda alt salıncakların öne veya arkaya gitmesini önler.
Otomobillerde güvenli ve rahat bir sürüş için lastikle yol arasında daima temas sağlayan süspansiyon sistemleri ve yardımcı parçaları sayesinde yol-araç-sürücü arasında esneklik sağlanır. Bağımsız McPherson süspansiyon sistemiyse günümüz otomobillerinde en yaygın kullanılanı.
Mini ve orta sınıf arasındaki otomobillerin büyük çoğunluğunun ön akslarında McPherson tipi süspansiyon kullanılır.
Bağımsız McPherson sisteminde her tekerlek birbirinden bağımsız olarak hareket eder. Ayrı ayrı salıncaklara bağlanmış olan tekerlekler, amortisör ve helezon yayın iç içe kullanılmasıdır. Ön tekerlekte bulunan direksiyon kolu (rot) amortisör ile aynı parça aks üzerinde çalışır. Bir başka sistemde de rot kolu amortisörün tepe bölgesine takılır. Gergi kolu, otomobilin boy ekseninde oluşacak itme ve çekme kuvvetine karşı direnç gösterir. Otomobilin yol tutuş ve sürüş konforu diğer sistemlere göre daha iyidir. Diğer sistemlere göre daha az yer kaplaması sayesinde motor bölümünde daha fazla yer sağlanır. Esnek olmasıysa kontrollü hareket yeteneğini arttırır. Sarsıntılara karşı hassas olan bu sistem, tekerlek balans bozukluklarına neden olur. Sürtünmenin fazla olması sebebiyle sürücünün dönüşlerde daha fazla güç harcaması gerekir. Genelde önden çekişli araçların arka akslarında kullanılan bağımsız McPherson süspansiyon sisteminde gergi çubuğu kullanılır. Arka sağ ve sol salıncak üzerine bağlanmış üst bağlantı da aracın kaportasındadır. Amortisörün ömrü daha uzundur. Diğer basit sistemlere göre savrulma daha azdır. Arka akslar için maliyeti biraz fazladır.
McPherson Sistemini Oluşturan Parçalar
1) Amortisör: Yol ile lastik arasında oluşan titreşimi sönümleyerek tekerleğin yol ile temasını sağlar.
2) Helezon Yay: Amortisörün hareketli kısmını sarar. Esneme özelliği bulunan helezon yay amortisöre gelecek yükü hafifletir.
3) Viraj Denge Çubuğu: Merkezkaç kuvvetine göre çalışan viraj denge çubuğu, aracın dönüş sırasında eğimini azaltmak ve ağırlığını virajda ters tarafa itmek için kullanılır.
4) Salıncak (travers): Otomobilin motor bölümünde ve alt kısmında bulunur. Motor ve diğer parçalara taşıyıcılık yapan sabit bir parçadır. Salıncak traverse bağlı akslara, tekerlek çatalına ve süspansiyon sistemine yataklık yapar. Aşağı ve yukarı hareket yeteneği bulunmaktadır.
5) Gergi Çubuğu: Yol üzerinde bulunan tümsekler veya çubuklar, ani frenleme, ani direksiyon döndürmelerde gergi çubukları ön akslarda alt salıncakların öne veya arkaya gitmesini önler.