Kompresyon testi

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Evet benzin enjektörlerinin kablolarını çıkardım. Kabloları çıkarmazsak silindirin içine benzin dolar. Beklenmedik hasarlara neden olabilir.
 

bektas_butun

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Nis 2008
Mesajlar
1,543
Tepki puanı
1
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
bende tam onu soracaktım ya... o altta çıkardıkların ne diyecektim.
fakat başka bi yol daha var sanırım. başka bi videoda başka bi iş de görmüştüm. morotun sağ üst kısmında büyük sigortalardan birini sökerek benzin pompasını veya ateşlemeyi kesiyordu sanırım. ama hangi sigorta tam gözükmüyordu.
 

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Elektirik şemalarını kontrol ettim bendeki araçta benzin pompası için sigorta koymamışlar.
Fakat benzin pompasını kontrol eden bir röle var. Fakat arıza vermesin diye sökmedim. Çünkü yakıt pompası rölesi direkt Motor ECU suna bağlı kesin arıza kodu verirdi.
 

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Bugünkü konumuzda, motor kompresyonu nedir, nasıl ölçülür, onu inceliyeceğiz.
Öncelikle bir motoru, gerek arıza tesbiti, gerekse ciğerinin durumunu anlamak için satın alma öncesi ustaya götürdüğümüzde ne olur?
Usta egzozdan çıkan dumana bakar, eliyle egzosu kapatıp motoru dinler, bir kaç kez gaz verir bırakır filan sonrada motorla ilgili kehanetini söyler.
-"Bitmiş bu motor, rektefiye ister" veya,
-"Biraz daha gider" der.

Siz biraz bilinçli ve okumuşsunuzdur da, ustaya "ya bir kompressyon ölçeydik usta ya" dersiniz de,
"kompiresyon olmasa motor çalışmaz ki" cevabı karşısında tutulur, dumur olursunuz.

Oysa motor kompresyon testi önemlidir. Kompresyon testi yapmakla: (bi dakka, nerdeydi şu kompresyon cihazının kutusu, üzerinde yazılanları okuyayım aynen; hah buldum)
a-yanık süpaplar,
b-kırık segmanlar,
c-çatlak silindiriler
d-üşütük pistonlar aşınmış pistonlar,
e-kırık süpap yayları
hakkında fikir sahibi olmak mümkün.

Kompresyon olmazsa motor çalışmaz, bu doğrudur lakin bizim bildiğimiz manada yani mühendislik maarifeti ile belirlenen ve düşük kabül edilen sınırların çok çok altında bile ateşleme gerçekleşir, motor çalışır ama bu onun sağlıklı olduğu anlamına gelmez.

Kompresyonu bir test cihazı ile ölçmeden, amprik yöntemlerle motorun durumu hakkında bilgi sahibi olmak mümkün değildir. Bu durumda yapacağınız hiç bir düzenleyici önleyici onarıcı faaliyetten randıman alamazsınız. Bir hastalığın teşhisinde kan ve idrar tahlili ne ise, comp. testi de odur.
-Test yapmazsanız ölü bir motora dünyanın masrafını eder, hayrını görmezsziniz.
-Tam tersi, canavar gibi motoru ölü bu diyerek ıskartaya çıkartırsınız.

Bir başka önemli husus da silidirler arasındaki kopresyon farklı (compression difference)dır. Müsade edilenden fazla kopresyon farklılığı olan silindirler; krank koluna burkucu, kırıcı, yorucu bir etki yapalar.
Bunun sonucunda en iyi ihtimalle krank ta laçkalaşma (motoru kopresyona bıraktığımızda duyulan düzensiz çakırtı sesi ile kendini belli eder.) meydana gelir.

Motor kompresyonu ölçtürmek maksadı ile çeşitli tamircilere gittim. Kompresyon test aleti yoktu, kimisi de yukarda yazdığım doyurucu bilgiyi verdi: "kompresyon yoksa motor çalışmaz ki" yek ye
haha.gif


Baktım olacak gibi değil, kalktım; autoshow dergisindeki yazılarından tanıdığım, motor üzerine öğrendiğim temel bilgileri kendisine borçlu olduğum Onno ustanın yerine gittim. ("Onno usta, benim doğan görünümlü şahin arabam var. Yayları kestirip, çelik jant ve paynır set taktırsam opel vektrayı kalkışlarda geçermiyim" türü mektuplara aha şimdi patlayacak diye beklerken, o iş öyle olmaz doğrusu bu türlü durumdur tarzında cevap veren adam.)
Ustası dükkandaydı, dedim durum böyle böyle. Yaparmıyız bir kompresyon testi.
-Yaparız, lakin bizde daha iyisi var kaçak testi (leak test) diyoruz. Silindirlere hava basacaz, nerde kaçak olduğu piston mu segman mı, süpap mı söylüyoruz.
-Çok güzel, peki silindirler arasındaki kompresyon farklılığını görebilecek miyiz? hayır, ee gene eksik kaldı . Abi ona gerek yok ki bu daha iyisi.
Nasıl yok yapma ustam, fesubhanallah.

Alıntıdır.
 

*AddO*

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
6 Eki 2010
Mesajlar
60
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Bilgiler için teşekkürler.
 

Emre

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Ara 2007
Mesajlar
7,448
Tepki puanı
14
Puanları
38
Yaş
39
www.chiptuningtr.com
Konu Eski ama yanlış olan bilgileri düzeltelim, arayıp gelenler için:

Halen bu iki alakasız şeyi aynı zanneden insanlara rastlıyoruz.

Bu konuyu iyice anlayıp inceleyelim.


SIKIŞTIRMA ORANI:
Araçlarınızın teknik bilgileri arasında motor sıkıştırma oranıda yazar bilirsiniz
bu değer 8:1 10,5:1 10:1 gibi değerlerdedir.
turbo araçlar atmosferiklere göre daha düşüktür.

herşeyden önce dikkat etmeniz gereken şey "ORAN" yazısıdır
oran bir ölçü birimi değildir, kilo veya metre yada psi gibi değildir yani.
oran iki şeyin kıyaslamasıdır
*bu ev diğerinden 2 kat daha yüksek
*bu en az 4 kat daha ağır

Gördüğünüz gibi ortada bir birim yok
1. ev kaç metre yüksek? bilebilirmisiniz? hayır
diğerinin yarısı kadar falan, o kadar.

motorlarda ise pistonun en alt noktada iken içeri alınan hava yakıt karışımının
pistonun yukarıya hareket edip, en üst noktada bu içerideki hava-yakıt karışımını kaç kat sıkıştırılıyor? onun karşılığıdır ..
8:1 yani bu hava-yakıt karışımı 8 kat sıkıştırılıyor demektir.

Bunu hesaplayabilmeniz için bir takım donelere ihtiyacınız vardır.
ayrıca bu hesaplar için internette onlarca hesaplama araçlarıda var
googla "compression ratio calculator" yazmanız yeter.

göreceksinizki bizim en az
motor hacmi, yanma odası hacmi,kapak conta kalınlığı, conta çapı, piston stroke vs vs gibi bilgilere ihtiyacımız var.

Ondan sonra gerçek sıkıştırma ORANIMIZI hesaplayabiliriz.

örnek:
Compression Calculator - SummitRacing.com

Engine Compression Ratio (CR) Calculator




KOMPRESYON TESTI:
Bu test aslında bir basınç ölçümüdür
sonucu PSI veya BAR cinsinden dir.

Test saatimizi buji deliğine takarak, o silindirin çalışma sırasında içerisinde sıkıştırılan havanın basıncı ölçülür.

Bu bize, o silindir içerisinde piston segmanlarında kaçak varmı yokmu? söyler.
en ideali her silindirin birbirine yakın değerlerde çıkmasıdır
örnek:
1. cyl 138 psi
2. cyl 140 psi
3. cyl 139 psi
4. cyl 140 psi

Yukardaki değerler gayet düzgün
ama mesela 3. silindir 95psi çıksaydı sorun vardı.


Test saatimiz şöyledir
compressiongauge.jpg

Klasik basınç göstegesidir
turbo göstergeniz max 2-3 bar ölçer
bu ise 20 bar, 250 psi civarı , arasındaki fark o .


Kısacası sıkıştırma oranı ile kompresyon testi farklı şeyler
kompresyon testi ile sıkıştırma oranı hesaplanmaz-kıyaslanamaz

tabiki daha düşük oranlı turbo araçların kompresyon test sonuçlarıda atmosferik motorlara nazaran daha düşük çıkacaktır, bu gayet normal bir sonuçtur.
ama bu iki şeyin birbirine karıştırılmaması gerekmektedir.


.
 

bilcey18@hotmail.com

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Haz 2018
Mesajlar
4
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
64
Siteyi ziyaret et
Uzun zamandır kompresyon testi aklımı meşkul ediyordu. Acaba silindirlerde kaçak varmı, segmanların durumu nasıl, subaplar hava kaçırıyormu gibi bir yığın soruya cevap ararken. Testi kendim yapmaya karar verdim.

Öncelikle kendime bir kompresyon test cihazı edindim.
Ufak bi araştırmayla nasıl yapılacağını öğrendim.
Ve işe koyuldum, ölçme işlemini yaparken videoya kaydetmeyide ihmal etmedim.

Buyrun iyi seyirler...

http://www.youtube.com/watch?v=hplG8TW_HyM

İyi günler.Bende kompresyon test cihazı aldım, ölçüm yaparken kuru ölçüm için benzin enjektör sigortasını söktünuz mü? Söktünuz ise nerede kaç numaralı sigorta.Veya arka koltuklar altında benzin pompası jaki varmış o nun çıkarılması gerekiyormuş.
Sizin değerler 210-240 arası normal midir
 

lampard

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Ara 2007
Mesajlar
3,683
Tepki puanı
1
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
100 lü değerlerdi sanki.birde değer ne ise 4 ününde eşit olması gerek.en önemli parametre bu

Sony XZ cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Üst