- Katılım
- 6 Eyl 2007
- Mesajlar
- 3,938
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
LPG'den çok daha ucuz olan CNG'ye geçen Kayserili minibüsçüler, pazarı boş görünce CNG istasyonları ile sektöre yeni bir oyuncu olarak girdi.
Türkiye’de ucuz enerjiye yönelik arayışlar her geçen gün hız kazanıyor. Bu alanda hızlı bir gelişim süreci şimdilerde sıkıştırılmış doğalgaz olarak da bilinen CNG 'de (Compressed Naturel Gas ) yaşanıyor. Benzine göre yüzde 80 LPG’ye ise yerine göre yüzde 35- 50 maliyet avantajı sağlayan CNG ilk kez kamu dışında sivil girişimciler tarafından hayata geçirildi. Kayseri Minibüsçüler Odası BMC firmasına bir adeti 150 bin euro'dan tam 182 adet CNG’li özel halk otobüsü siparişi verdi. Sipariş edilen doğalgazlı otobüslerin 30 adeti de geçtiğimiz günlerde Kayseri'ye geldi. Siparişlerin tamamının ise Mayıs ayında gelmesi bekleniyor.
İSTASYON KURARAK SEKTÖRE GİRİYORLAR
Kayserlili minibüsçülerin girişimleri bununla da sınırlı kalmadı. Satın alınan otobüsleri için ilk olarak Kayseri Karpuzatan ve Beyazşehir bölgesinde iki adet doğalgaz istasyonu da kuruldu. Böylece doğalgazlı otobüslerin dolum sorunu da ortadan kalkmış oluyor. Toplamda 300 bin euroya mal olan bu iki istasyon aynı zamanda Kayserili minibüsçüleri enerji sektöründe farklı bir noktaya da taşıdı. Çünkü CNG dolum istasyonlarını tüm Kayseri’ye hizmet edecek şekilde planlayan minibüsçüler, böylece CNG satışında gelir elde ederek yeni bir sektörü oyuncusu oldu. Çevre illere de yatırım yapmak için kolları sıvayan girişimci minibüsçüler şimdiden görüşmelere de başladı
MİLYAR DOLARLIK SEKTÖR DOĞABİLİR
CNG istasyonları serbest tüketici statüsünde bulunuyorlar. İstedikleri doğalgaz tedarikçisinden doğalgaz satın alabiliyorlar. EPDK kurallarına göre CNG perakende fiyatları istasyonlar tarafından serbestçe belirlenebiliyor. Ancak yine de sektörün bir çok sorunu var. Tüm Otogaz Montajcıları Derneği Başkanı Faruk Yılmaz’a göre en önemli sorunların başında ise Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) geliyor. Yılmaz konu ile ilgili şu bilgileri veriyor: “İstasyondaki CNG fiyatı oluşurken 0,63 TL/Sm3 ÖTV ilave ediliyor. Bugün itibariyle Botaş doğalgaz fiyatına eşit olan ÖTV denizlerdeki SIFIR ÖTV uygulaması gibi kamu kullanımları için kaldırırsa kamu taşımacılığı yapan araçlar kamu hizmetlerini düşük maliyetle yapılabilir. Ayrıca milyar dolarlık bir sektörün oluşumunun da yolu açılmış olur. Şuan İstanbul'da bir kaç istasyon var . Ancak yeterli değil”
NEDEN TERCİH EDİLMEYE BAŞLANDI
*CNG , benzinle çalışan araçlara göre yüzde 70-80, LPG ile çalışan araçlara göre ise yüzde 35-50 daha tasarruflu. Motora hiç bir zararı olmayan CNG kullanımında ortalama 35-40 bin km. de bir yağ değişimi yapılıyor. Motor ömrü uzuyor.
* Doğal gaz temiz yanan bir yakıt olduğundan araç bakımlarını azaltıyor.
* Doğal gaz diğer sıvı yakıtlara benzemediği için dışarı çekilerek çalınma
riski bulunmuyor. Bu durum, özellikle büyük filolarda görülen yakıt çalma
işini engelliyor.
* Doğalgaz boru hatları ile taşındığından, karayolu ile taşınan akaryakıt
ve LPG göre otoyollarda tehlike unsuru, ekstra masraf ve kirlilik oluşturmuyor..
*Motorin, LPG ve benzin kullanıldığında soğuk havalarda ortaya çıkan motor çalıştırma problemi CNG 'de yaşanmıyor.
Türkiye’de ucuz enerjiye yönelik arayışlar her geçen gün hız kazanıyor. Bu alanda hızlı bir gelişim süreci şimdilerde sıkıştırılmış doğalgaz olarak da bilinen CNG 'de (Compressed Naturel Gas ) yaşanıyor. Benzine göre yüzde 80 LPG’ye ise yerine göre yüzde 35- 50 maliyet avantajı sağlayan CNG ilk kez kamu dışında sivil girişimciler tarafından hayata geçirildi. Kayseri Minibüsçüler Odası BMC firmasına bir adeti 150 bin euro'dan tam 182 adet CNG’li özel halk otobüsü siparişi verdi. Sipariş edilen doğalgazlı otobüslerin 30 adeti de geçtiğimiz günlerde Kayseri'ye geldi. Siparişlerin tamamının ise Mayıs ayında gelmesi bekleniyor.
İSTASYON KURARAK SEKTÖRE GİRİYORLAR
Kayserlili minibüsçülerin girişimleri bununla da sınırlı kalmadı. Satın alınan otobüsleri için ilk olarak Kayseri Karpuzatan ve Beyazşehir bölgesinde iki adet doğalgaz istasyonu da kuruldu. Böylece doğalgazlı otobüslerin dolum sorunu da ortadan kalkmış oluyor. Toplamda 300 bin euroya mal olan bu iki istasyon aynı zamanda Kayserili minibüsçüleri enerji sektöründe farklı bir noktaya da taşıdı. Çünkü CNG dolum istasyonlarını tüm Kayseri’ye hizmet edecek şekilde planlayan minibüsçüler, böylece CNG satışında gelir elde ederek yeni bir sektörü oyuncusu oldu. Çevre illere de yatırım yapmak için kolları sıvayan girişimci minibüsçüler şimdiden görüşmelere de başladı
MİLYAR DOLARLIK SEKTÖR DOĞABİLİR
CNG istasyonları serbest tüketici statüsünde bulunuyorlar. İstedikleri doğalgaz tedarikçisinden doğalgaz satın alabiliyorlar. EPDK kurallarına göre CNG perakende fiyatları istasyonlar tarafından serbestçe belirlenebiliyor. Ancak yine de sektörün bir çok sorunu var. Tüm Otogaz Montajcıları Derneği Başkanı Faruk Yılmaz’a göre en önemli sorunların başında ise Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) geliyor. Yılmaz konu ile ilgili şu bilgileri veriyor: “İstasyondaki CNG fiyatı oluşurken 0,63 TL/Sm3 ÖTV ilave ediliyor. Bugün itibariyle Botaş doğalgaz fiyatına eşit olan ÖTV denizlerdeki SIFIR ÖTV uygulaması gibi kamu kullanımları için kaldırırsa kamu taşımacılığı yapan araçlar kamu hizmetlerini düşük maliyetle yapılabilir. Ayrıca milyar dolarlık bir sektörün oluşumunun da yolu açılmış olur. Şuan İstanbul'da bir kaç istasyon var . Ancak yeterli değil”
NEDEN TERCİH EDİLMEYE BAŞLANDI
*CNG , benzinle çalışan araçlara göre yüzde 70-80, LPG ile çalışan araçlara göre ise yüzde 35-50 daha tasarruflu. Motora hiç bir zararı olmayan CNG kullanımında ortalama 35-40 bin km. de bir yağ değişimi yapılıyor. Motor ömrü uzuyor.
* Doğal gaz temiz yanan bir yakıt olduğundan araç bakımlarını azaltıyor.
* Doğal gaz diğer sıvı yakıtlara benzemediği için dışarı çekilerek çalınma
riski bulunmuyor. Bu durum, özellikle büyük filolarda görülen yakıt çalma
işini engelliyor.
* Doğalgaz boru hatları ile taşındığından, karayolu ile taşınan akaryakıt
ve LPG göre otoyollarda tehlike unsuru, ekstra masraf ve kirlilik oluşturmuyor..
*Motorin, LPG ve benzin kullanıldığında soğuk havalarda ortaya çıkan motor çalıştırma problemi CNG 'de yaşanmıyor.