Selam Arkadaşlar,
Tanışma grubuna dün bir mesajla katıldım, öncesinde flexride için bir mesajım olmuştu.
ESP için kısa bilgi vermek istedim.Araç özellikle yüksek hızlarda yapılan ani yön değişmelerine araç ataleti yüzünden hemen tepki veremez, aracın merkezkaç etkisinde yaptığı yana yatma (roll) hareketi neticesine sağ ve sol lastiğin yere basma kuvvetlerinde farklılıklar oluşur.Tüm bu etkilerin neticesinde dinamik bir yön değiştirme hareketinde araç ya bu harekete geç başlar (understeering ya da az döner), ya da arka aksın virajdaki tutunması azaldığında arkayı dışa savurarak kontrol dışında daha fazla döner ( oversteering ya çok döner)
ESP nin yaptığı iş bu gibi istenmeyen durumlarda araç az döndüğünde yalnızca iç arka tekere anlıkfren yaptırır, ya da çok döndüğünda dış ön tekere
anlık fren yaptırarak araç düşey ekseninde bu hareketi düzeltici ters yönde moment oluşturur.Bu hareketi sürücü asla yapamaz, çünkü 4 ayrı freni ayrı ayrı kontrol etme şansı yok, yapabiliyorsa ters yönde direksiyon hareketi ile toparlamaya çalışır.
Bunu çok basit bir deneyle görebilirsiniz,bir a4 kağıdı alın, sağ ve sol işaret parmağınızı kağıdın uzun kenarına uygulayarak eşit hızda ileri yönde hareket ettirin.İki parmağın kuvveti de eşit olduğunda araba düz gider, eğer bir parmağınızı yavaşlatırsanız burun o tarafa doğru döner (understeer durumunda ESP nin yaptığı iş) Viraj halinde dışardaki parmağınız yavaşlatırsanız aracın burnu dışarıya döner (oversteer durumunda ESP nin yaptığı iş)
Umarım a