Tork&Beygir - Opel Forum - Opelim.NeT
Opel Forum - Opelim.NeT
Kayıt ol
Üye Listesi
Ajanda
Arcade
Yardım
Alt 28-05-2009, 12:10   #1
Silver Üye
 
vectra cosworth - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.11.2008
Üye No:22786
Nerden: Ankara
Ad Soyad: onur coskundere
Otomobil: Vectra B GT İrmscher concept
Yaş: 37
Mesajlar: 744
Beğendiği Mesaj: 0
0 mesajı 0 kere beğenildi
Standart Tork&Beygir


Otomobil dünyasında “tork” ve “beygir gücü” kavramları birbirine çok karıştırılıyor. Bunların ne olduğunu çok az kişi biliyor ve anlatan doğru düzgün bir Türkçe kaynak da yok. İnsanlar araba alırken veya arabaları incelerken sadece beygir gücüne bakıyor. Tork ya da kaç devirde kaç bg, kaç devirde kaç tork yaptığı umurlarında değil. Eğer bu kavramların ne olduğunu merak ediyorsanız okumaya devam edin ..


Kuvvet
Kuvvet, fizik anlamıyla, duran bir cismi hareket ettiren, hareket eden bir cismi durduran, ya da hareket eden bir cismi ivmelendiren etkiye denir. İvme bir cismin hızındaki değişikliktir. Hızın azalması da artması da ivmedir.

Tork
Tork, kısaca, dönme kuvvetidir. Daha doğrusu, bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan kuvvettir. SI sisteminde Tork birimi Newton-Metre’dir.

Hızlanma ve Performans: Tork Vs Beygir Gücü
Bir arabanın hızlanmasını motorun ürettiği kuvvet, yani tork, sağlar. Arabanın hızlanmasını sağlayan tek şey torktur ve motorun deviri kaç olursa olsun araba aynı miktarda hızlanır. Sonuçta a=f/m yani hızlanma=kuvvet/kütledir ve kuvvet tork demektir. Bir devirde ne kadar çok tork üretirseniz o kadar çabuk hızlanırsınız.
Peki arabayı hızlandıran torksa, beygir gücü ne işe yarıyor? İşin sırrı vitesi arttırmanız gereken anda, bir sonraki viteste daha çok torka sahip olacağınız anda yatıyor. Eğer torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız, her viteste o kadar uzun süre kalabilirsiniz ve böylece daha çok hız elde etmek pahasına tork gücünüzden feragat etmek zorunda kalmazınız. Ve torku yüksek devirde elde etmenin eş anlamlısı daha yüksek beygir gücüdür; yani bir torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız arabanızın o kadar çok beygir gücü vardır..
Sonuçta tamamen hayal ürünü, 10 devirde 20.000 Nm tork üreten 1000 KG’lık bir araba, bu şekilde her saniye a=20000/1000=20 metre hızlanacak, ama lastikler bu hızla gitmek için 10 devirden çok daha fazla dönmek zorunda kalacağı için bir sonraki vitese geçmek zorunda kalacaksınız ve böylece torkunuz azalacak. Yani “hız” olmadan “hızlanma” bir işe yaramaz.


Son olarak…
Açıkçası her otomobilin amacı aynıdır. Önce belli bir hıza ulaşır ve sonra o hızda kalır. Ve bunu yaparken çok basit bir fizik kanunundan yararlanır: Hareketin Korunumu Kanunu. Bu kanuna göre “cisimler başka bir kuvvet tarafından müdahaleye uğramadıkları takdirde aynı hızda ve aynı yönde harekete devam ederler”. O yüzden alt vitesler hızlanmanız için, üst vitesler ise hızlı gitmeniz için idealdir.
Bir araba belli bir hızda giderken onlara müdahale eden “başka bir kuvvet” hava direnişi ve sürtünme kuvvetidir. Eğer bu iki kuvvet olmasa otomobilinizi 90 km hıza çıkarıp motoru kapatabilir ve saatlerce hiç durmadan aynı hızda devam edebilirdiniz.

yukarıdaki yazı herhangi bir adresten alıntıdır.kendimin değildir.
__________________
vectra B GT irmscher concept
like all the GT stuff and the C20XE 2.0i 16 valve DOHC engine with 150 hp (not the ecotec 16V), which gives the car almost nice performance.
vectra cosworth isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Reklam
Alt 28-05-2009, 12:15   #2
Silver Üye
 
vectra cosworth - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.11.2008
Üye No:22786
Nerden: Ankara
Ad Soyad: onur coskundere
Otomobil: Vectra B GT İrmscher concept
Yaş: 37
Mesajlar: 744
Beğendiği Mesaj: 0
0 mesajı 0 kere beğenildi
Standart

3000 devirde 200 Nm tork üreten bir motorun metrik BG’si bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir.
Bütün bunları yazdıktan sonra kısaca bir düşünün. Bir motorun krankına yarıçapı 1 metre, çevresi 6,28 olan bir makara bağlayalım. Makaraya ucunda 50 kiloluk bir taş olan 6280 metre uzunluğunda bir ip bağlayıp, ipi uçurumdan aşağı atalım.
Bu motorun, bu taşı kaldırabilmesi için ne kadar kuvvet üretmesi lazım? Yerçekiminin 9,8 m/s^2 olduğunu biliyoruz. Böylece 50*9,8=490 Newton kuvvete ihtiyacımız var. Eğer bu motor 490 Nm tork üretirse bu taşı kaldırabilir. Diyelim ki 4900 Nm torku ancak 1000 devirde üretiyor.
Makaranın çevresi tam 6,280 metre, böylece tam 1000 devir sonra, yani 1 dakika sonra, taşı tamamen yukarı kaldırmış olacak. Bu makinenin ürettiği güç kaç BG? p=490*1000/7023=69,7 BG
Peki ya bu 490 Nm torku 2000 devirde üretebilseydi? O zaman taşı 1 dakikada değil, yarım dakikada yukarı çekecekti ve ürettiği güç de p=490*2000/7023=139,5 BG olacaktı.
Her iki halde de motor 490 Nm kuvvet üretiyor ama 2000 devirde daha hızlı döndüğü ve daha çok iş yaptığı için daha fazla BG üretmiş oluyor.
__________________
vectra B GT irmscher concept
like all the GT stuff and the C20XE 2.0i 16 valve DOHC engine with 150 hp (not the ecotec 16V), which gives the car almost nice performance.

Konu vectra cosworth tarafından (28-05-2009 Saat 12:25 ) değiştirilmiştir..
vectra cosworth isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 12:34   #3
ast_özgür
Üyelik İptali
 
Üye No:
Ad Soyad:
Mesajlar: n/a
Beğendiği Mesaj:
mesajı kere beğenildi
Uyarı: (0%)
Standart

güzel bilgiler tşkk
  Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 12:38   #4
Gold Üye
 
Üyelik tarihi: 18.10.2006
Üye No:1657
Nerden: istanbul
Ad Soyad: opelsever
Otomobil: opel corsa dti 1.7
Mesajlar: 1.021
Beğendiği Mesaj: 1
0 mesajı 0 kere beğenildi
Standart

fizik kanunları off burda damı çıktı yahu
güzel anlatım olmuş elinizesağlık...
__________________
zafzaf00 isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 12:45   #5
Silver Üye
 
vectra cosworth - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.11.2008
Üye No:22786
Nerden: Ankara
Ad Soyad: onur coskundere
Otomobil: Vectra B GT İrmscher concept
Yaş: 37
Mesajlar: 744
Beğendiği Mesaj: 0
0 mesajı 0 kere beğenildi
Standart

rica ederim... benimde ilgimi çekti...
__________________
vectra B GT irmscher concept
like all the GT stuff and the C20XE 2.0i 16 valve DOHC engine with 150 hp (not the ecotec 16V), which gives the car almost nice performance.
vectra cosworth isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 13:29   #6
Bronz Üye
 
MİRZA7879 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 13.04.2009
Üye No:28896
Nerden: Başkent
Ad Soyad: ÖZGÜR KORKMAZ
Otomobil: E39 5.20
Yaş: 35
Mesajlar: 181
Beğendiği Mesaj: 8
2 mesajı 2 kere beğenildi
Standart

Bilgi paylaşımınız için teşekkürler..
MİRZA7879 isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 13:48   #7
ksk
Bronz Üye
 
ksk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 04.03.2008
Üye No:15525
Nerden: izmir
Ad Soyad: hüseyin elif
Otomobil: vectra 2000 1.6
Yaş: 29
Mesajlar: 416
Beğendiği Mesaj: 19
37 mesajı 57 kere beğenildi
Standart

yararlı bilgi emeğine sağlık
ksk isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 14:04   #8
Bronz Üye
 
athlon2800 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 27.02.2009
Üye No:27619
Nerden: kayseri
Ad Soyad: Hasan Cahenk
Otomobil: Opel Astra
Yaş: 54
Mesajlar: 387
Beğendiği Mesaj: 0
8 mesajı 18 kere beğenildi
Standart

Alıntı:
vectra cosworth´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
3000 devirde 200 Nm tork üreten bir motorun metrik BG’si bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir.
Bu motorun, bu taşı kaldırabilmesi için ne kadar kuvvet üretmesi lazım? Yerçekiminin 9,8 m/s^2 olduğunu biliyoruz. Böylece 50*9,8=490 Newton kuvvete ihtiyacımız var. Eğer bu motor 490 Nm tork üretirse bu taşı kaldırabilir. Diyelim ki 4900 Nm torku ancak 1000 devirde üretiyor.
Makaranın çevresi tam 6,280 metre, böylece tam 1000 devir sonra, yani 1 dakika sonra, taşı tamamen yukarı kaldırmış olacak. Bu makinenin ürettiği güç kaç BG? p=490*1000/7023=69,7 BG
Peki ya bu 490 Nm torku 2000 devirde üretebilseydi? O zaman taşı 1 dakikada değil, yarım dakikada yukarı çekecekti ve ürettiği güç de p=490*2000/7023=139,5 BG olacaktı.
Bilgilerinizi paylaştığınız için teşekkür ediyorum. Çok özür dileyerek bu noktada acizane görüşlerimi aktarmak istedim.
Yükü kaldırmak için gerekli tork itibari ile hareket başlayacaktır Doğru,
Ancak söz konusu olay; yükün hareket halinden daha yüksek hızlara çıkarılmak istenmesi olunca iş değişir. Bu noktada devirlenme dediğimiz olay devreye girer.
Dolayısıyla Torkun yüksek olması çabuk devirleneceği anlamına gelmez,
Bilimsellikten çok uzak olacak ama konunun tam anlaşılabilmesi için şöyle bir örnek verecek olursak.
İki bisiklet sürücüsünü düşünelim, birincisi Profesyonel bir bisiklet yarışcısı, ikincisi kaslı güçlü bacaklara sahip Profesyonel bir güreşçi
Bunlar bisikletle yarışsınlar,
Çok dik rampalarda, bisiklet ağır yükle yüklenince 2.bisiklet
Ama düz bir yolda, normal bisiklet yükü ağırlıklar söz konusu olunca hem pedal devirlenme hızı, hemde hızlıyken daha çabuk hızlanma farkıyla 1.bisikletin başarısıyla sonuçlanacaktır.
Neticede Tork çizgisinin yüksek değerlerde ve alt ve üst devirlerde devamlı verebilmesi, önemlidir.
Ancak HP daha önemlidir. O nedenle alacağınız arabanın ağırlık ve dış aero dinamik yapısı göz önüne alarak yeteri kadar tork; ve bu torku alt-üst devirler arası ne kadar koruyabildiği, hangi devirler arası yüksek verebildiği HP.

Konu athlon2800 tarafından (28-05-2009 Saat 14:15 ) değiştirilmiştir..
athlon2800 isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 14:13   #9
Silver Üye
 
vectra cosworth - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 08.11.2008
Üye No:22786
Nerden: Ankara
Ad Soyad: onur coskundere
Otomobil: Vectra B GT İrmscher concept
Yaş: 37
Mesajlar: 744
Beğendiği Mesaj: 0
0 mesajı 0 kere beğenildi
Standart

tezinizde haklısınız aynısını bende düşündüm biraz çalışıyorum ....bi ortak çıkış bulucam...daha yüksek hızlara çıkmak içinde tork beslemesi şart , ağır kasa araçlarda belli bir vimeyi aldıktan sonra zaten o moment korunuyor.yani belli bir sürate kadar aracı tork yürütüyor..belli bir ivmeyi aldıktan sonra beygir diyelim..




alıntıdır.
__________________
vectra B GT irmscher concept
like all the GT stuff and the C20XE 2.0i 16 valve DOHC engine with 150 hp (not the ecotec 16V), which gives the car almost nice performance.

Konu vectra cosworth tarafından (28-05-2009 Saat 14:20 ) değiştirilmiştir..
vectra cosworth isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Alt 28-05-2009, 14:28   #10
Platinum Üye
 
Al Paciona - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 11.11.2008
Üye No:22955
Nerden: Ankara
Ad Soyad: Salim Kaya
Otomobil: Astra H 1.3 CDTI MT
Yaş: 39
Mesajlar: 2.729
Beğendiği Mesaj: 2
94 mesajı 116 kere beğenildi
Standart

Çok güzel paylaşım teşekkürler. Ancak şurdaki bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir. 7023' ün ne ifade ettiğini anlamadım?
__________________
Salim KAYA
"Bu memleket tarihte rk'tü, bugün de rk'tür ve ebediyen Türk olarak yaşayacaktır."
Al Paciona isimli üyemiz çevrimdışıdır. (Offline)   Alıntı ile Cevapla
Cevapla



Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Yeni Konu Açamazsınız.
Mesajlara Cevap Veremezsiniz.
Dosya Ekleyemezsiniz.
Mesajlarınızı Düzenleyemezsiniz.

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 16:50 .
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.